אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/ingimage
אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/ingimage

40 אלף ש"ח: פיצוי למורה מאשקלון שתמונות עירום שלה הודלפו

את הפיצוי תשלם הרשת שמפעילה את בית הספר באשקלון, בו התרחש האירוע לפני כשלוש שנים. כמו כן תשלם הרשת עוד 20 אלף ש"ח הוצאות ושכר טרחת עו"ד

פורסם בתאריך: 8.1.18 16:01

     

בית משפט השלום באשקלון פסק לאחרונה כי רשת ארצית ידועה המפעילה בית ספר המקיף באשקלון, תפצה את המורה שתמונות העירום שלה הודלפו על ידי תלמידים, בסכום של 40 אלף ש"ח זאת מאחר ו"בית הספר לא נקט באמצעי זהירות מספיקים כדי למנוע פגיעה בפרטיות" של המורה.

המקרה שהסעיר את העיר, התרחש לפי כשלוש שנים, זמן קצר לאחר פתיחת שנת הלימודים בחודש ספטמבר שנת 2014, כאשר המורה התקבלה לעבודה לשנת התמחות בבית הספר המוגדר בית ספר "מתוקשב". בית ספר מתוקשב משלב אמצעים טכנולוגיים לשיפור דרכי ההוראה ותהליך הלמידה נעשה גם באמצעות אמצעים טכניים כדוגמת מצגות, סרטונים וספרים דיגיטאליים וכן נעשה שימוש ברשת האינטרנט לצורך למידה ומעקב אחר התלמידים והישגיהם.

בית ספר מתוקשב. צילום: אלון רון

בשבוע הראשון ללימודים קיבלה המורה, מאיש המחשבים בבית הספר, מכשיר מחשב לוח (טאבלט), לצורך למידה ובעזרתו אמורה הייתה המורה להעביר חומרים שונים לתלמידי הכיתה. איש המחשבים הסביר למורה בקצרה כיצד מתפעלים את המכשיר ולצורך השלמת הליך ההפעלה, בוצעה התחברות ראשונית למערכת באמצעות חשבון הדוא"ל הפרטי של התובעת ב-GMAIL.

שבוע לאחר תחילת הלימודים, במהלך שיעור בכיתה י"א, עשתה המורה שימוש ראשון במכשיר הטאבלט. מאחר ולחלק מהתלמידים לא היה טאבלט, השאילה המורה את המכשיר שלה לאחת התלמידות. בסיום השיעור יצאה המורה מהכיתה ושכחה לקחת עמה את הטאבלט. כאשר היא נזכרה, שבה מיד לכיתה ונטלה את הטאבלט.

למחרת בבוקר נקראה המורה לחדר המנהלת ובמהלך שיחה בין השתיים התברר כי, בעת שהטאבלט נשכח בכיתה, פתח אחד מן התלמידים את הטאבלט וגילה בו תמונות אינטימיות של המורה בהן היא מצולמת באופן חושפני. המורה טענה מיד כי אינה יודעת במה מדובר וכי אין לה כלל תמונות במכשיר. לאחר שהוסבר לה על ידי איש המחשבים היכן יכולות להימצא תמונות במכשיר, בדקה המורה את גלריית התמונות וגילתה לתדהמתה כי מופיעות בה תמונות אינטימיות שלה. הסתבר כי התמונות אשר צולמו בביתה באמצעות הטלפון האישי שלה סונכרנו לטאבלט שקיבלה באמצעות "ענן" אינטרנטי המשמש לאחסון מידע ושיתופו עם מכשירים נוספים. הזנת כתובת האימייל האישית של המורה אפשרה למעשה את העברת התמונות לטאבלט.

בעקבות האירוע יצאה המורה לחופשה בת עשרה ימים. זמן קצר לאחר מכן התברר כי החשיפה לתמונותיה לא הייתה רק בקרב תלמידי הכיתה, אלא התמונות הופצו ברשתות חברתיות, ככל הנראה על ידי תלמיד שצילם את התמונות במכשירו האישי והפיץ את התמונה לחבריו בקבוצות השונות בוואטסאפ. האירוע קיבל הדים והסעיר את העיר ואת מערכת החינוך.

אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/ingimage

מספר ימים לאחר מכן, הגישה המורה תלונה במשטרה בגין האירוע. התנהלה חקירה משטרתית ואף ננקטו הליכים פליליים כנגד התלמיד אשר הביא לתיעוד והפצת התמונות.

לאחר פגישה שהתקיימה בהשתתפות המנהלת, המורה ועורכי דינה ונציגים שונים מארגון המורים, בית הספר, הרשת ואגף החינוך בעירייה, סוכם כי המורה תחזור לתפקידה והיא אכן, שבה ללמד בבית הספר בליווי מספר אנשי צוות של הרשת.

בתום שנת הלימודים החליטה מנהלת בית הספר כי על המורה לעבור שנת התמחות נוספת וכי לא תוכל להמשיך ללמד בבית הספר כמורה מן המניין. המורה לא הצליחה להשתלב כמורה מתמחה בבית ספר אחר ונטשה את מקצוע ההוראה.

בעקבות המקרה הגישה המורה תביעה כנגד הרשת המפעילה את בית הספר, כנגד המנהלת וכנגד משרד החינוך בסך 600 אלף ש"ח. היא טענה כי הרשת התרשלה בכך שלא הדריכה אותה לפני שהביאו לה את מכשיר הטאבלט ולא הזהירו אותה כי שימוש באימייל האישי עלול להביא לסנכרון של כל המידע האישי מהמכשיר הסלולרי הפרטי.

הרשת מצידה טענה האירוע נגרם בשל חוסר זהירותה של המורה אשר לא טרחה לעשות שימוש בטאבלט קודם לשיעור בפני התלמידים וכן בכך שמסרה את המכשיר לשימושו של אחד התלמידים בכיתה. הרשת טענה עוד כי רשלנותה של המורה מתבטאת אף בכך ששמרה את התמונות באופן שאינו בטוח.

השופט עידו כפכפי הכריע כי הרשת אכן התרשלה וכתב כי הרשת "העסיקה בבית ספר המוגדר כ'מתוקשב', איש מחשוב שלא היה לו מספיק ידע (או ידע בכלל) בתחום אבטחת מידע. ההדרכה שנתן איש המחשבים למורים חדשים בבית הספר בעניין מכשיר הטאבלט הייתה הדרכה שטחית, בעיקרה טכנית, וכלל לא נגעה לעניין הסכנות ברשת. בפרט לא נאמר דבר ביחס לאפשרות העברת מידע אישי למכשיר הבית ספרי, במידה וישתמש המורה בחשבון הדוא"ל הפרטי שלו".

השופט עידו כפכפי. צילום: אתר בתי המשפט

עוד כתב השופט כפכפי כי התרשלותה של הרשת נובעת מכך "שלא צפתה את הסיכון העלול להיגרם למורה שאינו מתודרך כראוי בנושאים הרלוונטיים למכשיר שהיה מיועד לשימוש במסגרת ההוראה בבית הספר ובכך שלא נקטה אמצעים להפחתת הסיכון", כתב השופט והוסיף כי "היה בכוחה של הרשת למנוע את האירוע באמצעות מתן הדרכה מספקת למורים באופן ישיר או עקיף באמצעות איש מחשבים אשר מודע לחובתו להגן על פרטיות המורים… ניתן היה למנוע את האירוע באמצעות פעולה פשוטה ביותר והיא הבהרת אפשרות סנכרון המידע, חיוב המורים ביצירת חשבון דוא"ל חדש לצורך עבודה עם המכשיר או חסימת אפשרות לסנכרון המידע לאחר הגדרת האימייל האישי של המורה במכשיר הטאבלט על ידי בחירת האפשרות המתאימה בעת הפעלת המכשיר".

עוד ציין השופט בפסק הדין עוד כי קשה לאמוד את היקף הפרסום של התמונות בעידן של הרשת, "הנזק שנגרם לתובעת הוא משמעותי נוכח הפגיעה הקשה בפרטיותה ובכבודה. למרות שלא הוכח היקפו של הפרסום, די בידיעה כי התמונות מתגלגלות באמצעים שונים ועלולות לצוף ביום מן הימים, כדי להבין את שיעור הפגיעה. פרסום באמצעים הטכנולוגיים היום היקפו לא ברור, והאפשרות למנוע הפצתו ברורה עוד פחות. העניין דומה לאמרה 'אבן שטיפש אחד זרק לבאר, אלף חכמים לא יצליחו להוציא אותה', כך גם מניעת הפרסום קשה. מימד המחמיר את הפגיעה נעוץ בהיות התובעת מורה בעת הפרסומים וחשיפת תלמידיה לתמונות ומשם לחבריהם והסוף מי יישורנו".

השופט העמיד את הנזק שנגרם למורה על 80 אלף ש"ח אך קבע כי גם למורה עצמה הייתה תרומה בכך שלא הפעילה את המכשיר לפני השיעור עצמו וכל כן הפחית את הפיצויים בחצי וקבע כי הרשת תשלם למורה 40 אלף ש"ח. כמו כן נפסקו לה גם הוצאות ושכר טרחת עורך דין בגובה של 20 אלף ש"ח.

את התביעה נגד המנהלת ונגד משרד החינוך, דחה בית המשפט.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר