הסוף למטרד מפוחי העלים באשקלון. צילום: ניר כפרי

בעקבות תביעה ייצוגית: עיריית אשקלון תפסיק את השימוש במפוחי עלים

תושב העיר הרצל כהן גרם לעירייה להפסיק את השימוש במפוחי עלים לאחר שהגיש תביעה ייצוגית וטען כי הדבר נעשה בניגוד לחוק. בעקבות התביעה, שפורסמה לראשונה ב”כאן דרום”, התחייבה העירייה למנוע את השימוש במפוחים ושילמה לכהן ולעורכי דינו 55 אלף שקלים

פורסם בתאריך: 15.12.17 11:43

     

בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע אישר הסכם פשרה בין עיריית אשקלון לתושב העיר שהגיש תביעה ייצוגית בגין שימוש העירייה במפוחי עלים. ההסדר הוגש עוד בטרם התבררה הבקשה לאישור התביעה הייצוגית ועוד לפני שהתקבלה תגובת עיריית אשקלון. עם זאת, ציינה השופטת יעל רז-לוי, כי התביעה עומדת, לכאורה, בתנאים, שכן מדובר בפעולות בניגוד לתקנה האוסרת על השימוש במפוחי עלים באזור המגורים. לדבריה, הסדר הפשרה מקיים את מטרת התביעות הייצוגיות, שנועדו לאכיפת הדין והרתעה מפני הפרתו.

התביעה הוגשה לפני כשנה בידי תושב העיר הרצל כהן, שטען כי עיריית אשקלון עושה שימוש במפוחים באזורי מגורים, וזאת בניגוד לתקנות למניעת מפגעי רעש. התקנה קובעת: “לא יפעיל אדם ולא ירשה לאחר להפעיל מפוח עלים הגורם לרעש באזור מגורים”.

בחודש יוני האחרון הוגשה בקשה לאישור הסדר פשרה בין הצדדים. הבקשה פורסמה לציבור הרחב, ולאחר שלא התקבלו התנגדויות, הגישו הצדדים בקשה נוספת לאישור ההסדר.

חוזרים לנקות בשיטה הישנה. צילום: אלירם משה

בעיקרי ההסדר נטען כי כלל תושבי העיר והמבקרים הקבועים בה נפגעים מהרעש שמייצרת עיריית אשקלון באזורי מגורים בשל שימוש במפוחי עלים לצורך ביצוע ניקיון בעיר.

בהסכם צוין כי מבלי לאשר או להודות אם קיימת לעיריית אשקלון אחריות ישירה או לא ביחס לטענות או ביחס לחבותה לפיצוי כלשהו, היא נטלה על עצמה מחויבות ופעלה, לאחר הגשת התביעה, להפסקת השימוש במפוחי עלים, כאשר אף התחייבה למנוע שימוש במפוחים גם בעתיד, הן על ידה והן על ידי קבלני משנה מטעמה. בנוסף, שיגרה עיריית אשקלון הודעות לקבלנים שאיתם היא קשורה בחוזים, ובהן אסרה על שימוש במפוחים בכל זמן בתחומי העיר וציינה כי מדובר בשימוש שהוא מנוגד לחוק. כמו כן, ניתנה אזהרה לקבלנים כי שימוש במפוחי עלים עלול להביא לביטול ההסכם עם הקבלן.

כלל קבלני הניקיון הוחתמו גם על הסכם, ולפיו שימוש במפוחי עלים בניגוד לחוק יזכה את העירייה בפיצוי כספי של 10,000 שקלים שיקוזזו מהחשבון החודשי של אותו קבלן. בנוסף, הוסכם כי סעיף האוסר שימוש במפוחים יוסף למסמכי ההסכם והן למכרז ממועד חתימת הסכם הפשרה. עוד הוסכם כי כהן ובאי כוחו יוכלו לדווח לעירייה בכל עת על הפרות מצד עובדי העירייה או קבלנים מטעמה תוך כדי המצאת ביסוס לטענה, וכי העירייה תנקוט צעדים. הודגש כי הסדר הפשרה ראוי והוגן, וכי למעשה מטרת העתירה, הפחתת השימוש במפוחי עלים, הושגה באופן מיידי וכן גובשו הסכמות למניעה.

בחודש ספטמבר האחרון נמסרה עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ולפיה הוא מותיר את ההכרעה בבקשה לשיקול דעתו של בית המשפט, וזאת מבלי להביע עמדה לגופו של ההסדר.

הצדדים הגיעו להסכמות גם בנוגע לשכר הטרחה, ונקבע כי עיריית אשקלון תשלם לכהן סך של 5,000 שקלים ולעו"ד שייצג אותו סכום של 50 אלף שקלים בגין השקעתו בתיק, שכללה צילומים וישיבות עבודה רבות. בנוסף, נשקלה העובדה שהבקשה הביאה תועלת לכלל התושבים והמבקרים בעיר והעובדה שהרשות לא השיבה לפנייה המוקדמת שנשלחה אליה. היועץ המשפטי לממשלה התבקש לתת את התייחסותו גם לעניין שכר הטרחה, ולאחר שהועברו אליו ההסכמות, גם כאן הוא לא הביע את התנגדותו.

כאמור, גם השופטת אישרה את ההסדר וסברה שמדובר בהסדר ראוי, הוגן וסביר ונתנה לו תוקף של פסק דין. כמו כן, הורתה על פרסום הודעה שתפנה את הציבור לעיון בפסק הדין ובהסדר הפשרה. הנוסח יועבר לאישור בית המשפט, והפרסום יהיה בשני עיתונים יומיים בעלי תפוצה רחבה, ועיריית אשקלון תישא בעלויות שלו.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר