מיכאל כהנא עם אחותו והוריו לאחר הניתוח. צילום: דוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים
מיכאל כהנא עם אחותו והוריו לאחר הניתוח. צילום: דוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים

מיכאל עבר את ההשתלה בהצלחה. כעת ממתינים ללב אמיתי

משאבה מלאכותית שהושתלה בחדר שמאל בליבו של הילד מאפשרת לו להמשיך לחיות עם מגבלות. הניתוח הנדיר שבוצע לראשונה בישראל הוגדר כמוצלח. כעת דרוש לב אמיתי שיוכל להחזיר אותו לשגרת החיים הרגילים

פורסם בתאריך: 25.10.18 14:47

     

מיכאל כהנא, הילדן בן ה-11 שלמענו גוייסו כספים לניתוח מציל חיים בארצות הברית עבר את הניתוח בהצלחה בישראל וכעת הוא בימים הראשונים של ההחלמה.

לבד מזאת מדובר כאמור בניתוח נדיר ויוצא דופן שנערך לראשונה בישראל ועליו חתומים בגאווה רבה הצוות הרפואי הבכיר של המרכז שניידר לרפואת ילדים והמרכז הרפואי בילינסון, בהובלתו של פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה.

בניתוח בוצעה השתלת משאבת חדר שמאל בלב (לב מלאכותי) בתוך גופו של מיכאל שמצבו הרפואי הלך והדרדר והפך קריטי ולא נמצא לב אנושי שניתן היה להשתיל בגופו. החליטו להשתיל משאבת חדר שמאל בלב (לב מלאכותי) על מנת להציל את חייו.

זוהי פעם ראשונה בישראל שמושתלת משאבת חדר שמאל (לב מלאכותי) בתוך בית החזה של ילד. לפני 20 שנים נערכה בשניידר השתלת לב מלאכותי בילד בן 13. אז היה זה לב מלאכותי גדול, אשר היה מחוץ לגופו של הנער. לאחר כשבוע נמצא לו לב אנושי מתאים והוא הושתל בגופו. כיום הוא גבר בן 33 ומצבו טוב.

"מדובר בהשתלה ייחודית מאחר וזוהי הפעם הראשונה בה הושתל לב מלאכותי בתוך גופו של ילד ולא מחוץ לגופו" סיפר פרופ' ערבות לאחר הניתוח "השתלה זו מהווה נדבך חדש ותוספת משמעותית לניתוחי הלב בישראל. שיתוף הפעולה הפורה בין שניידר לבילינסון אפשר את הצלת חייו של הילד".

ד"ר עינת בירק, מנהלת מכון הלב במרכז שניידר לרפואת ילדים סיפרה על ההחלטה שהיתה צריכה להתקבל בהקדם האפשרי: "מיכאל הגיע אלינו לפני מספר חודשים כשהוא סובל מאי ספיקת לב קשה. בחודש האחרון החמיר מצבו ונאלצנו לחפש עבורו פתרון בהקדם האפשרי" סיפרה ד"ר בירק והוסיפה "מרגש לראות אותו היום כשהוא מתאושש ומצבו טוב לאחר הניתוח הייחודי שהציל את חייו".

הצוות הרפואי עם מיכאל. צילום: דוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים

הצוות הרפואי עם מיכאל. צילום: דוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים

הוריו של מיכאל יצאו לפני מספר חודשים למבצע לגיוס כסף רב כדי לממן ניתוח בארצות הברית כולל טיסות ושהייה ארוכה שם.

אלא שלאחרונה התברר כי יש צוות רפואי שיוכל לבצע את הניתוח גם בארץ. "בתחילה חששנו לבצע כאן בארץ את ניתוח השתלת ה Lvad בשל חוסר הניסיון לבצע ניתוח כזה בילד בן 11, אך לאחר פגישה עם אנשי הצוות המנתחים מבלינסון ושניידר יחד עם צוותי הקרדיולוגים משניידר הבנו שאנו נמצאים בידיים בטוחות מיומנות ומקצועיות, ואכן כך היה" מספרת מאור כהנא, אמו של מיכאל "נהנינו משיתוף פעולה מדהים של הצוותים משני בתי החולים בכל שלב של התהליך, בנוכחות צמודה אלינו, בתמיכה טלפונית ובביקורים תכופים של כל אנשי הצוות המעורבים וכרגע פנינו להחלמה לקראת השתלת לב. בזאת אנו מבקשים לציין שאמנם מיכאל ניצל בזכות הטכנולוגיה המתקדמת הזאת ובזכות הרופאים המיומנים המטפלים במיכאל, אך חשוב לציין שלו המודעות בארץ לתרומת איברים היתה גבוהה, היינו יכולים לדלג על השלב הזה, כשלב ביניים שטומן בחובו סיכונים גבוהים, ולהיות אחרי השתלת לב. אנו מודים לצוות המנתחים והקרדיולוגים של מרכז שניידר ובילינסון, כמו כן, לצוות האחיות והאחים המדהימים שתמכו וטיפלו בנו במסירות רבה ונתנו לנו הרגשה בטוחה ונעימה בשהותנו כאן. מקווים שהסיפור שלנו יתרום ולו במעט להעלאת המודעות והחשיבות של תרומת איברים בארץ ויאפשר הצלה של ילדים ומבוגרים כאחד".

על ביצוע הניתוח חתומים שלושה מבכירי מנתחי הלב בישראל: פרופ' דן ערבות, סגנו ד"ר ויקטור רובצ'בסקי, ד"ר גבי אמיר, מנהל שירות ניתוחי לב בילוד במרכז שניידר. גם ד"ר אליה פלד מרדים בכיר במרכז שניידר לקח חלק בהליך הנדיר.

כיממה לאחר ההשתלה, הילד התאושש ונשם בכוחות עצמו, ותקשר עם משפחתו ועם הצוות הרפואי. הילד אושפז לאחר הניתוח ביחידה לטיפול נמרץ לב בשניידר והשבוע הוא שוחרר לביתו.

צילום: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

אילוסטרציה: מורן ניסים, צילום רפואי ברזילי

השתלת לב מלאכותי מבוצעת להצלת חייהם של חולים הסובלים מאי ספיקת לב קשה שאינם יכולים עוד להמתין להשתלת לב או שאינם מתאימים לכך מסיבות שונות (מחלות רקע, גיל ועוד). הלב המלאכותי מושתל בבית החזה של החולה, ללא הוצאת ליבו שכשל, ומשמש תחליף לפעילותו.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




לב מלאכותי יכול לשמש כ"גשר" להצלת חייו של החולה עד להשתלה או כפתרון קבוע. לאחר ההשתלה, המושתל יכול לחזור לפעילות מלאה ולניהול אורח חיים תקין מלבד פעילויות שכוללות מים (בריכה, מקלחת, ים) בגלל הפחד מהרטבת הסוללות המפעילות את הלב, סוללות שנמצאות מחוץ לגופו של החולה.

ההתקדמות הטכנולוגית האדירה שחלה בשנים האחרונות הובילה לדור חדש של לבבות מלאכותיים שמהווים את חוד החנית. אחוזי ההצלחה הגבוהים מבשרים עידן חדש עבור חולי אי ספיקת לב קשה.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר