תחנת הכח רוטנברג של חברת החשמל. צילום: אלירם משה
תחנת הכח רוטנברג של חברת החשמל. צילום: אלירם משה

בשל זיהום האוויר: "תושבי אשקלון סובלים מנזקים ברמה הבריאותית והכלכלית"

פורסם בתאריך: 4.11.20 15:06

     

אתמול התקיימה בכנסת ישיבת הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל ובמהלכה דנו חברי הוועדה בהקדמת מועד הגג למעבר לשימוש מלא בגז טבעי לייצור חשמל במקום בפחם משנת 2025.

לתושבי אשקלון והסביבה מדובר במהלך משמעותי וחיובי שכן הקדמת המעבר לשימוש בגז ליצור חשמל יפחית משמעותית את זיהום האוויר באזור אשקלון וצפוי להקטין את התחלואה.

במהלך הדיון הוצגו בפני חברי הוועדה נתוני פגיעה סביבתית, כלכלית ובריאותית בתושבי אשקלון בעקבות השימוש בפחם. מי שייצגה את תושבי אשקלון והאזור היא מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה – נפת אשקלון מיטל אמיתי שתמכה ברעיון וביקשה לקדם אותו.

מיטל אמיתי מייצגת את תושבי אשקלון בישיבה בוועדת הכנסת. צילומסך, ערוץ הכנסת

מיטל אמיתי מייצגת את תושבי אשקלון בישיבה בוועדת הכנסת. צילומסך, ערוץ הכנסת

אמיתי הציגה לחברי הוועדה בראשותו של ח"כ אבי דיכטר, בכירי חברת החשמל, מנכ"ל משרד האנרגיה, ארגוני איכות הסביבה נוספים את הנתונים הבאים:

  • נפת אשקלון משתרעת על שטח של 1.5 מיליון דונם, מהווה כ-10% משטחו של מחוז דרום, אך בשטחה פועלות כ-60% מסך אתרי תחנות הכוח הגדולות במחזור הדרום, וכמו כן הנפה אחראית על 33% מייצור החשמל במדינת ישראל.
  • תחנת הכוח הפחמית "רוטנברג" באשקלון הינה בעלת כושר ייצור של כ-2,290 מגה ואט, שנייה בגודלה בארץ מבחינת הספק, ומהווה כחמישית מכושר ייצור האנרגיה במדינת ישראל.
  • תחנת הכוח תורמת כ-50% מסך הפליטות לאוויר של תחמוצות החנקן, חלקיקים ותחמוצות גפרית בשטח הנפה.
  • התחנה פולטת לאוויר חומרים רעילים ומסוכנים לבריאות.

אמיתי הסבירה כי מעבר לפגיעה בסביבה שהיא סיבה מספקת בפני עצמה, לזיהום האוויר ישנן עלויות כלכליות הנופלות על כתפי הציבור, עלויות של תחלואה, אובדן ימי עבודה, הגדלת היקף אשפוזים ותרופות, פגיעה בנכסים ועוד. מדובר על פגיעה כלכלית של 9.5 מיליארד שקל בשנה.

אמיתי סיכמה את דבריה בוועדה: "האיגוד תומך ביוזמה לשימוש מינימלי בפחם בתחנות הכוח הפחמיות בישראל, על בסיס הפעלה עונתית של יחידות היצור בפחם, כשלב ביניים עד ליישום החלטת הממשלה להפסקה מלאה בשימוש בפחם. בנסיבות המתוארות, אנו קוראים לקדם את הפחתת השימוש בפחם בהקדם!"

בסיכום הוועדה ביקש דיכטר לקבל מסמכים נוספים, ואמר: "המספרים מדברים בעד עצמם, 2500 איש מתים מדי שנה, את כל זה צריך לקחת בחשבון."

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר