תחנת הכח רוטנברג של חברת החשמל. צילום: אלירם משה

"מחדל המאה": חברת החשמל מבקשת לדחות שוב את התקנת הפילטרים בתחנת הכוח

התקנתם של הפילטרים בארובות תחנת הכוח רוטנברג, אמורים לספק לתושבי אשקלון אוויר נקי יותר. בחודש יוני 2019 הם אמורים היו להיות מותקנים כבר, חברת החשמל מבקשת לדחות זאת עד לסוף שנת 2021. באיגוד ערים לאיכות הסיבה מתנגדים בתוקף לבקשה

פורסם בתאריך: 27.1.20 15:52

     

איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון פנו השבוע למשרד האנרגיה בדרישה לדחות את בקשת חברת חשמל לדחיית מועד התקנת הפילטרים (סולקנים) בחלק מיחידות הכוח הפחמיות של תחנת הכוח רוטנברג שהיא מפעילה באשקלון.

לטענת האיגוד, מדובר בפעם השישית שחברת החשמל מבקשת לדחות את התקנת הפילטרים, מבלי להעמיד לכך נימוקים מוצדקים. במכתב דורשת מנכ"לית האיגוד מיטל אמיתי שראשי משרד האנרגיה וראשי המשרד להגנת הסביבה יידחו לאלתר את הבקשות לדחייה של התקנת הפילטרים.

הארובה בתחנת הכח רוטנברג. צילום: יוסי וייס

"איגוד הערים מתמודד מדי יום ביומו עם תלונות של הציבור בנפת אשקלון על מטרד זיהום אוויר וריח. אנו עוקבים בדאגה רבה אחר המציאות שהשתרשה לפי בקשתה של חברת החשמל לדחיות חוזרות ונשנות בביצוע פרויקט התקנת אמצעי הפחתת הפליטות שזוכה לתמיכת הרגולטורים על חשבון פגיעה משמעותית באינטרס הציבור" כתבה אמיתי והזכירה לשר "הדרישה להתקנת אמצעים להפחתת פליטות ביחידות הייצור הוטלו על חברת חשמל כבר ב־2010, ולפי הוראות צו האישי היה על חברת החשמל להשלים את ההתקנה עד מאי 2015".

מיטל אמיתי. יש לשים לזה סוף.

עוד ציינה אמיתי שהיתר פליטת המזהמים שם נכנס לתוקף ביוני 2016, וגם על פי הוראות האלה חברת החשמל התבקשה להתקין אמצעים להפחתת פליטת ביחידה 3 עד יוני 2019 וביחידה 4 עד מרץ 2019

לדברי אמיתי, "מיותר לציין כי שנת 2019 הסתיימה זה מכבר, ואנו עדים לבקשה נוספת לדחיית מועד השלמת התקנת אמצעי הפחתת הפליטות".

חברת החשמל מבקשת שסיום התקנת הפילטרים ביחידה 3 ייקבע לנובמבר 2021 – דחייה של שנתיים וחצי, וסיום ההתקנה ביחידה 4 ייקבע לספטמבר 2020 – דחייה של שנה וחצי.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




אמיתי מבהירה שהם מתנגדים לבקשה, וטוענת שהנסיבות מצביעות על כך שחברת חשמל נוקטת בסחבת מתמשכת, וסומכת את ידיה על הפרקטיקה לפייה בקשות הדחייה זוכות לאישור תוך זלזול מתמשך בחובות שחלות עליה. "יש לשים לזה סוף" חתמה את מכתבה.

גם חבר מועצת העיר לשעבר, יורם שפר שהיה ממונה על איכות הסביבה פרסם היום פוסט שקורא למנוע מחברת החשמל לדחות שוב את התקנת הסולקנים. "מחדל המאה! פגיעה מתמשכת בבריאות התושבים תחלואה ותמותה. אסור לאפשר דחייה נוספת. כשל מערכתי של הממשלה. הנושא בוער בעצמותי כבר למעלה מ-20 שנה. חברת החשמל שוב מבקשת לדחות התקנת פילטרים, מאז 2010 דוחה חברת החשמל התקנת פילטרים לצמצום פליטת מזהמים מתחנת הכוח הפחמית באשקלון".

מאיגוד ערים לאיכות סביבה נפת אשקלון מסרו היום כי ימשיכו לעקוב אחר המתרחש בתחנת הכח אשקלון, ויבצעו לעיתים תכופות פיקוח ואכיפה, וימשיכו לנטר את איכות האוויר במטרה להמשיך ולשמור על האינטרס הציבורי ולהגן על איכות חייהם ובריאותם של תושבי נפת אשקלון.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: " בתקופה האחרונה שונה לחלוטין תמהיל ייצור החשמל בישראל, מה שהביא – ביחד עם פרוייקט הפחתת הפליטות- להפחתה דרמטית בפליטות מתחנת הכח רוטנברג. בתחנת הכח רוטנברג באשקלון שודרגו שתי יחידות ייצור מתוך ארבע והן פועלות באופן מלא עם סולקנים להפחתת פליטות.

"שתי היחידות הנוספות פועלות באופן חלקי, ביחס לעבר, וזאת בשל הפחתת השימוש בפחם בעשרות אחוזים והעלייה בשימוש בגז מתמר ולוויתן מה שהביא להפחתה של עשרות אחוזים בפליטות מזהמות.

"אי לכך, ועל רקע שיקולים מערכתיים ותחזיות הצריכה והייצור במשק לשנים 2020 ו-2021 חברת החשמל הגישה בקשה לדחייה תוך שהיא הגישה תוכנית להפחתה נוספת מיחידות אחרות המפצה על הדחייה המבוקשת".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר