אווה טוטאי
אווה טוטאי

"מעמד המורה בשפל חסר תקדים": ראיון עם אווה טוטאי | בחירות להסתדרות המורים

אשת החינוך אווה טוטאי, המתמודדת לראשות מרחב אשקלון בהסתדרות המורים, אומרת כי יתרונה הגדול זאת העובדה שאינה מנהלת בית ספר והיא יכולה להקדיש את כל כולה עבור המורים. "אעשה כמיטב יכולתי שעובדי ההוראה והגמלאים ירגישו שאכפת מהם", היא אומרת

פורסם בתאריך: 30.5.21 18:42

     

"אני אווה טוטאי, זכיתי לשרת בחינוך 31 שנים, הייתי מורה ומחנכת, רכזת ומדריכה, ב-21 השנים האחרונות ניהלתי שלושה בתי ספר בחינוך המיוחד והרגיל ("מעיין שרה" ו-"דקל" באשקלון, "אילנות" באשדוד). פרשתי ממשרד החינוך (אבל לא מהחינוך…) לפני שלוש שנים. אני גם עו"ד, כיום עוסקת בזה רק בהתנדבות (תצהירים למיעוטי יכולת וניסוח חנינות למבקשי שיקום ופתיחת דף חדש בחיים)".

מדוע החלטת להתמודד לתפקיד?
"ראשית, אציין שהנני מתמודדת מטעם סיעת 'נחל' בראשות יעל אביטל, הסיעה השנייה בגודלה בהסתדרות המורים והאופוזיציה היחידה למי שעומדת בראש כבר יותר מידי שנים – סיעת אמ"י. כמו כל דבר שאני בוחרת לעסוק בו, אני מבקשת לתת מענה לצורך ואם הצורך עולה מפיהם של עובדי ההוראה והגמלאים, אלה שהותירו חותמם בחיי המקצועיים במערכת החינוך, על אחת כמה וכמה אהיה שם. הצורך שזועק הינו בשני מישורים, במישור הארצי ובמישור המקומי.

"במישור הארצי, וממש בתמצית, אחרי עשרות שנים של 'שלטון' סיעת אמ"י, כלומר, יפה בן דוד וקודמה שהורשע בפלילים, וסרמן – הגיע הזמן להחליף ולשנות מן היסוד, שכן במבחן התוצאה, תוצאת הסכמים פוגעניים שחתומה עליהם יפה בן דוד, שכרנו ותנאי ההעסקה שלנו אינם ראויים (גם בהשוואה לעולם וגם בהשוואה לסקטורים אחרים במשק הישראלי). כך גם מעמדנו בשפל חסר תקדים עובדה שמשפיעה לא רק על עובדי ההוראה, בעיניי יש בה סכנה של ממש לחברה הישראלית בכללותה. החלפתה של סיעת אמ"י ויפה בן דוד, ביו"ר נחל יעל אביטל, הינו צורך השעה. מי שיטרח (3 דק') ויכנס לקישור הזה, ישתקף לו הצורך הבהול בהתנתקות עובדי החינוך וההוראה מסיעת אמ"י ב-1/6/21 – כי אם לא נשנה, דבר לא ישתנה.

"במישור המקומי, אחד הצרכים המרכזיים שעלה מציבור עובדי ההוראה והגמלאים באשקלון ובמרחב שלנו אני יכולה לספק – פניות והיעדר ניגודי עניינים. מניסיוני, כמי שניהלה בי"ס 21 שנים, אני יודעת בוודאות, שבשום אופן לא יכולתי גם לנהל בית ספר וגם לשמש כיו"ר סניף (והאמת, גם לא שום תפקיד אחר, לנהל בי"ס מבחינתי היה 24/7). ניגוד העניינים הוא מובנה וכמעט בלתי אפשרי להתעלם מימנו – והניזוקים הם עובדי ההוראה, שמרבים מהם שמעתי 'אנחנו מפחדים לפנות ליו"ר הסניף שלנו' – די בזה כדי להבין שצריך להחליף".

שלום כיתה א'. צילום: דודו בכר

שלום כיתה א'. צילום: דודו בכר

מה היתרון הייחודי שאת מביאה איתך לתפקיד?
"היכרות עמוקה עם השטח וצרכיו, על כל מורכבותם. כאמור לעיל, פניות ועצמאות תפקודית ועניינית לכל אחד מעובדי ההוראה והגמלאים. יסודיות בבדיקת פניותיהם של עובדי הוראה ומאבק במקום שנכון וצודק לעשות זאת. הצד האישי והמקצועי שלי תמיד מתערבבים, אני אדם אוהב אדם באשר הוא אדם, אעשה כמיטב יכולתי שעובדי ההוראה והגמלאים באשקלון ובמרחב ירגישו שאכפת מהם, גם בעת שמחה ויותר בעת מצוקה וצורך".

והיה ותיבחרי, מה הדבר הראשון שתטפלי בו?
"כמנהלת למדתי שהצלחה אינה נחלתו של איש אחד, למזלי גם פה אני לא לבד שותפים לצידי ב'נחל' אשקלון והמרחב קבוצה מיוחדת, עתירת זכויות בחינוך, מלאת רצון ורעיונות למכביר שיסייעו להפוך את הסניף לכל מה שמייצג עבורנו מקום בטוח שישמש גב, כוח ומגן לחברים. במהלך הקמפיין, הצגנו בפני עובדי ההוראה בקווים כלליים את 'תכנית הבית הבטוח לעובדי ההוראה והגמלאים', שמשקפת את התפיסה שלנו בעניין רמת השירותיות שעל הסניף להעניק, במסגרת התנאים והמשאבים שיהיו בידנו נשתדל להפיק את המיטב בשקיפות, בהוגנות ובשותפות. מדובר במעטפת בלבד, את התכנים ניצוק לתוכנית הזו יחד עם ציבור עובדי ההוראה והגמלאים, שכן עבור מימוש צרכיהם הסניף קיים. כשסיעת נחל תזכה בהובלת האיגוד המקצועי שלנו, אז, בשקיפות ובשוויון, סדרי העדיפות ישתנו וכל עובדי ההוראה, בכל סניפי הסתדרות המורים יזכו ליהנות ממשאבי העתק שמצויים בידי הסתדרות המורים שניזונה מכספנו שלנו – לרווחתנו עובדי ההוראה והגמלאים בלבד! כך למשל, טיולים מסובסדים זה נהדר, אבל, יעוץ וליווי משפטי לעובד במצוקה זה לדאוג לזכויותיו".

מה צריך לשפר במערכת החינוך העירונית?
"בהתייחס למערכת היחסים שבין מי שהם עובדי הוראה לבין מנהל החינוך ברשות – אין ספק שצריכה להתקיים מערכת יחסים מקצועית, מכבדת והדדית, שכן בסופם של דברים, מטרתם משותפת קידום תלמידי העיר ורווחתם. על התקשורת להיות פתוחה ומאפשרת תוך שמירה על עצמאותם המקצועית, שיקול דעתם וסמכותם של מנהלי בתיה"ס והגננות, בטח ובטח לא לאפשר שיפגעו זכויות עובדי ההוראה שתחת ניהולם".

אומרים שמעמד המורים נשחק לאורך השנים, איך ניתן לחזק אותו?
"עובד שיודע שיש לו גב, שהוא מוגן ובטוח הוא עובד חזק. בתפיסה שלי, החוזק בא מבפנים, אנחנו, עובדי ההוראה והגמלאים צריכים להכיר במעמדנו להעריך ולכבד את עצמנו, את מקצועיותנו ואת חשיבותנו הבלתי מעורערת לילדי ישראל – לו האיגוד המקצועי שלנו היה בעצמו מפנים את זה, אף אחד לא יכול היה לגרום לו להיכנע ולהתפשר על שכר המורים ותנאי עבודתם (איזה איגוד מקצועי היה מסכים שחישוב אחוזי הפנסיה יהיה 80% מהשכר האחרון? מה פתאום לאפשר שימי החופשה שלנו, יהפכו למשא ומתן תקשורתי) – ושאף אחד לא יצקצק, גובה שכר מעיד על מעמד, נקודה!

"גם העובדה שהסתדרות המורים נטשה את הגמלאים שלה, יש בה כדי להעיד על מעמד עובדי ההוראה – איגוד מקצועי מכובד דואג לחבריו לנצח, אם משרד החינוך פוטר את הגמלאים בתעודה עלובה ושוכח מימנו – האיגוד המקצועי, שגם ניזון מכספינו, אמור להיות הגב והחוסן שלנו עד 120".

אווה טוטאי בישיבת המועצה החגיגית. צילום: סיון מטודי

אווה טוטאי. צילום: סיון מטודי

איך מגשרים על הפער הקיים לעתים בין טובת המורה לטובת התלמיד?
"אין כל סתירה ביניהם והם קשורים בעבותות, טובת עובדי ההוראה היא לחלוטין טובת התלמידים. כמנהלת בי"ס תמיד הצגתי את עצמי 'אני מנהלת משרתת מורים'. ידעתי שכשם שאשרת אני את המורים כך הם ישרתו את התלמידים, וכשם שאני אדאג לזכויותיהם כך הם ידאגו לזכויות התלמידים – כך האיגוד המקצועי שלנו, יחד עם משרד החינוך – ככל שידאגו לזכויות עובדי ההוראה כך הם ימשיכו למלא את תפקידם ולהיות מורים ומחנכים טובים יותר לתלמידיהם – דווקא בשם 'טובת התלמיד' ולמען מימוש זכויותיו עלינו לדאוג שימומשו זכויות המורה".

מה את לוקחת איתך משנת הקורונה?
"שאלה מצוינת, כי למעשה, שנת הקורונה, בה כאשת חינוך יכולתי להביט מן הצד כיצד חובטים בעמיתיי עובדי ההוראה, בתקופה הכי מאתגרת שידעה מערכת החינוך, בה בין לילה נאלצו לעבור ללמידה מתוקשבת-מרחוק, בתנאי אפס, ועשו זאת בצורה מרשימה – היא זו שהאיצה את החלטתי להצטרף לסיעת נחל, הסיעה היחידה שאומרת את כל האמת, והאמת על אמ"י קשה, ונחל מוכנה להתמודד למען עובדי ההוראה.

"קהילת החינוך וההוראה זקוקה לגוף חזק שיעמוד לצידה – לו האיגוד המקצועי שלנו היה עומד לצידנו איתן בעת שגרה, אף אחד לא היה מעז לחבוט בנו ולבזות אותנו בעת חירום. שנת הקורונה הוכיחה עד כמה עובדי ההוראה הם המשענת והחוסן של תלמידיהם – הכבוד מגיע להם לא רק ביום המורה או ביום הצדעה כזה או אחר -והחשוב יותר הוא שהכבוד אליהם יתבטא במימוש זכויותיהם, בשכרם ובתנאי עבודתם – סיעת 'נחל', נציגות חדשה לעובדי ההוראה, הינה הזדמנות – אני מאחלת לעובדי ההוראה בכל הארץ לזכות בה – מגיע לנו!".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר