בחינת בגרות. צילום: אלון רון
בחינת בגרות. צילום: אלון רון

אחוזי הזכאות לבגרות באשקלון: איזה מוסד חינוכי הוא המוביל בעיר?

גאווה עירונית באשקלון – עליה של למעלה משני אחוזים במספר הזכאים לבגרות, כאשר העיר עומדת גבוה מעל הממוצע הארצי. ישיבת צביה מובילה בענק עם 100 אחוזי זכאות זו השנה הרביעית. "יש להורים באשקלון מערכת חינוך שהם יכולים לסמוך עליה", מסר ראש מינהל החינוך יובל זוזט

פורסם בתאריך: 27.8.20 10:20

     

משרד החינוך פרסם השבוע את נתוני הזכאות לבגרות בכל מוסדות החינוך בארץ לשנת הלימודים תשע"ט, לא זו שהסתיימה אלא קודמתה. לנתונים שזוכים לפילוחים מיוחדים נוספו גם נתוני חמש השנים הקודמות. צללנו לטבלאות הרבות כדי לנסות להבין מה מצב מערכת החינוך באשקלון, לפחות בנתונים שקיימים על הנייר, כאמור מדובר בנתונים משנת תשע"ט בטרם עידן הקורונה והלימוד מרחוק שאותו היא כפתה עלינו בשנת הלימודים שהסתיימה.

הנתונים הכי משמעותיים שלראוי לתת עליהם את הדעת הם קודם כל כמה אחוז ממסיימי י"ב זכאים לתעודת בגרות בכלל ובנוסף לזאת כמה מהם נבחנו וקיבלו ציון עובר ב-5 יחידות באנגלית ובמתמטיקה, מקצועות שאליהם מתייחסים יותר ממקצועות אחרים בתהליך הקבלה למוסדות לשכלה גבוהה בעיקר כשמדובר בלימודים נחשבים כמו רפואה והנדסה. הנתונים האלה חשובים כדי לסבר את האוזן כיצד יראה עתידם של בוגרי בתי הספר האלה כשיצאו לחיים עצמאיים ויקצרו את פירות עמלם בלימודי התיכון.

חשוב לציין כי הנתונים המופיעים להלן הם נתונים הכוללים את כיתות החינוך המיוחד בבתי הספר השונים. 

ישיבת צביה

ישיבת צביה

במקום הראשון והמרשים עומדים בוגרי ישיבת צביה אשקלון. המוסד הוותיק שנמצא בשכונת גבעת ציון קנה לו שם של בית ספר מוביל לא רק בציוני הבגרויות אלא גם בתחרויות סייבר ארציות, מקצוע שנחשב מבטיח בשוק ההייטק המתפתח. ישיבת צביה ממשיכה להציג את הנתון המרשים זו השנה הרביעית ברצף של 100% זכאות לבגרות כשהממוצע ארצי עומד 69.7%. ב-5 יחידות לימוד באנגלית חלה עליה מ58.7% בשנת תשע"ח ל 70.9% בתשע"ט. ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה חלה דווקא ירידה מ-37% בתשע"ח ל-25.5% בתשע"ט.

במקום השני עומד תיכון בית יעקב בשכונת שמשון, בו לומדות תלמידות מהמגזר החרדי. בתשע"ח היו 100% ממסיימות י"ב זכאיות לתעודת בגרות ובשנת תשע"ט חלה ירידה קלה ל97.3%. בזכאות לבגרות 5 יחידות באנגלית, אחרי ארבע שנים של עליה קבועה חלה בשנת תשע"ט ירידה לא מבוטלת מ-33.3% ל 24.3%. נתון מרשים מציג בית הספר ב-5 יחידות במתמטיקה כאשר כמעט בכל ארבע השנים האחרונות לא ניגשו כלל תלמידות לבגרות 5 יחידות במקצוע זה ובתשע"ט, השנה הראשונה שבה הוגשו ל-5 יחידות 16.2% מהתלמידות היו נבחנו קיבלו ציון עובר.

בית ספר לאמנויות

בית ספר לאמנויות

בית הספר לאמנויות שבשכונת מגדל מגיע למקום השלישי ומציג ירידה קלה של למעלה משני אחוזים, מ-95.1% בתשע"ח ל-93% בתשע"ט. מה שכן, הוא מציג עלייה ניכרת של כעשרה אחוזים בבגרות עם 5 יחידות באנגלית מ82.9% ל-93% ועליה של 12 אחוזים בתעודת בגרות עם 5 יחידות במתמטיקה מ-34.1% ל- 46.5% בתשע"ט. ראוי לציין כי בתשע"ז הנתון היה גם מרשים 47.1% לאחר שלוש שנים בהם היתה ירידה דרסטית קבועה בזכאות לתעודת בגרות עם 5 יחידות במקצוע חשוב זה.

זכאות לבגרות תשע"ט

זכאות לבגרות תשע"ט

תיכון אור חיה של אגודת חב"ד הפתיע ועלה מתחתית הרשימה למקום הרביעי: בבית הספר הממוקם צמוד לבית חב"ד בנווה אילן הרשימו התלמידות עם עליה מסחררת באחוזי הזכאות לבגרות. אם בתשע"ח היו 42.9% תלמידות בלבד זכאיות לתעודת בגרות, בשנת תשע"ט אור חיה כבר מתמודדת בליגה של הגדולים כאשר 91.3% מתלמידותיה היו זכאיות לתעודת בגרות. גם באנגלית 5 יחידות חלה עליה יפה כשאחוז התלמידות כמעט הכפיל את עצמו מ-21.4% בתשע"ח ל-39.1% בתשע"ט. מתמטיקה היא דווקא לא הצד החזק של התלמידות כשחלה עליה קלה מ-7.1% זכאיות ל-5 יחידות בתשע"ח ל-9.7% בתשע"ט.

זכאות לבגרות תשע"ט

ללא כיתות החינוך המיוחד. זכאות לבגרות תשע"ט

את החמישייה הראשונה סוגר מקיף ה' שמנוהל על ידי רשת דרכא שהציג השנה ירידה קלה לאחר שנתיים של עליה מרשימה. בתשע"ו היו 72.4% מכלל הבוגרים זכאים לתעודת בגרות, בתשע"ז היתה עליה ל-84.9% שהמשיכה לעלות בתשע"ח ל92.8%, אך בתשע"ט נבלמה העליה ונרשמה דווקא ירידה ל-89.8%. באנגלית חלה עליה מרשימה מ-46.7% בתשע"ח ל55.6% בתשע"ט ולעומת זאת במתמטיקה חלה ירידה קלה מ-13.9% ל-12.3% בתשע"ט.

מקיף ה' דרכא. צילום: אלירם משה

מקיף ה' דרכא. צילום: אלירם משה

באורט אפרידר חלה עליה מתמדת בנתוני הזכאות לבגרות במשך שלוש שנים האחרונות כאשר בשנת תשע"ח היו 86.2% זכאים לתעודת בגרות ובתשע"ט עליה יפה ל-88.7%. בתחום האנגלית חלה עליה מרשימה בשנתיים האחרונות. לאחר ארבע שנים שאחוזי הזכאות לתעודת בגרות עם 5 יחידות אנגלית לא עברו את ה-32%, חלה עליה מרשימה בתשע"ח לכדי 47.8% ועליה נוספת בתשע"ט ל-48.1%. במתמטיקה היתה דווקא ירידה מ-15.2% בתשע"ח ל10.1% בתשע"ט.

אורט אפרידר. צילום: דוברות עיריית אשקלון

אורט אפרידר. צילום: דוברות עיריית אשקלון


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




אורט רונסון. צילום: דוברות עיריית אשקלון

אורט רונסון. צילום: דוברות עיריית אשקלון

באורט הנרי רונסון חלה ירידה קלה מ-89.9% בתשע"ח ל-88.4% בתשע"ט. במקצוע האנגלית הצליח בית הספר להתרומם מהנתון החלש בשנת תשע"ו אז היו 33.5% זכאים לבגרות 5 יחידות באנגלית ולאחר שנתיים של עליות עד לכדי 50.2% נשבר רצף העליות וחלה ירידה בתשע"ט ל- 42.3%. במקצוע המתמטיקה הייתה שנת תשע"ו גם חלשה ברונסון עם 6.9% בלבד של זכאים לתעודת בגרות עם 5 יחידות, כששנה לאחר מכן חלה עליה מרשימה ל21.1% אך שנה לאחר מכן חלה ירידה ל 18.8% והמשיכה ירידה נוספת בתשע"ט עם 14.9%.

ברונסון קיבלו השבוע את הנתונים וביקשו להסביר כי מדובר בנתונים המשוקללים יחד עם כיתת החינוך המיוחד שקיימת בבית הספר ושאינה קיימת בבתי ספר אחרים וכי לולי הכללת החינוך המיוחד אחוזי הזכאים לתעודת בגרות דווקא גבוהים: 94% שזהו נתון מרשים שמציב את בית הספר במקום השלישי מבין בתי הספר התיכוננים באשקלון אחרי ישיבת צביה ובית יעקב ולמעשה התיכון המוביל בעיר בזכאות לבגרות מבין התיכונים החילוניים.

אולפנת צביה. צילום: אלירם משה

אולפנת צביה. צילום: אלירם משה

אולפנת צביה, היא אמנם המקבילה של ישיבת צביה בהשתייכות לזרם הדתי אבל לא בהישגים. בשנת תשע"ח עוד נרשמו 88% אחוזי זכאות בגרות אך בתשע"ט חלה ירידה קלה של פחות מאחוז ל-87.1%. ב-5 יחידות אנגלית לאחר שלוש שנות עליה קלה שמרה האולפנה על אחוז זהה של 40% בתשע"ט כמו גם בתשע"ח. במתמטיקה 5 יחידות, לאחר שחלה עליה מרשימה משנת תשע"ה, אז היו רק 9% זכאיות לבגרות 5 יחידות, עלו תוך 3 שנים לכדי 32% בתשע"ח, אך בשנת תשע"ט, נקטעה העלייה וחלה ירידה משמעותית עד לכדי 23.5% בלבד.

מקיף עירוני ד'. צילום: דוברות עיריית אשקלון

מקיף עירוני ד'. צילום: דוברות עיריית אשקלון

במקיף ד' חוו ירידה קלה בזכאות לתעודת בגרות מ-85.7% בתשע"ח ל-84.1% בתשע"ט. במקצוע האנגלית 5 יחידות, ישנה עליה רצופה זו השניה השניה ברציפות מ-36.3% ל-44.1% בתשע"ט. במתמטיקה היתה גם ירידה מ-16.5% ל-13.2%.

במקיף עירוני א' חלה ירידה מזערית מאוד כשבתשע"ט 76.8% מהתלמידים היו זכאים לתעודת בגרות לעומת 76.9% בתשע"ח. אי אפשר להתעלם מהאחוזים המרשימים מהשנים שקדמו לשנתיים האחרונות, אז הנתונים היו מרשימים מאוד כשהשיא נרשם בשנת תשע"ו כש-94.8% מהתלמידים היו זכאים לקבלת תעודת בגרות. בתחום האנגלית מזגזג בית הספר בטווח ה-30% כבר חמש שנים כאשר בתשע"ח היו לו 29.9% זכאים ל-5 יחידות באנגלית ובתשע"ט 38.1% זכאים. במתמטיקה, לאחר ירידה מ-22% בתשע"ז ל-15.4% בתשע"ח חלה עליה קלה בתשע"ט ל-17.2%.

מקיף עירוני א

מקיף עירוני א

במקיף אמית ב' חוו כמה זעזועים בהנהלת בית הספר שככל הנראה גם מתבטאת באחוזי ההצלחה בבגרות. בתשע"ז רשם בית הספר את השיא בשש השנים האחרונות עם 75.5 אחוזי זכאות לתעודת בגרות, שנה לאחר מכן, בשנת הלימודים תשע"ח חלה ירידה דרסטית עד לכדי 50.5% זכאות ובתשע"ט חלה עליה יפה ל-65.4% אחוזי זכאות לתעודת בגרות. במקצוע האנגלית שמר בית הספר במשך שנים על מדד הנושק ל-22% זכאות ל-5 יחידות באנגלית אך בתשע"ח חלה ירידה ל-11.6% ובתשע"ט בוצע תיקון מסויים בעליה יפה ל-18.3%. במתמטיקה גם עליות וירידות: אם בתשע"ז היו 15.3% מהתלמידים היו עם תעודת בגרות עם 5 יחידות במתמטיקה, שנה לאחר מכן התרסקות קשה ל-6.3% בלבד כאשר בתשע"ט חלה עליה אך לא מספיקה לכדי 9.6%  זכאים.

בחינת בגרות. צילום: אילן אסייג

בחינת בגרות. צילום: אילן אסייג

ישיבת אור מנחם, המקבילה של אור חיה שמופעלות על ידי אגודת חב"ד זוכה לעליה משמעותית לאחר שנים רבות עם נתונים נמוכים. בשנת תשע"ח היו 26.1% מהתלמידים זכאים לתעודת בגרות ובשנת תשע"ט 41.2%. באנגלית חלה ירידה בשלוש שנים האחרונות כאשר מ-28.6% בתשע"ז ירד המדד ל-17.6% בלבד לתלמידים שחלק מהם צפוי כמסורת חב"ד לשהות לאחר לימודי התיכון תקופה לא מבוטלת בארצות הברית. במתמטיקה לא ניגשו בעבר כלל לחמש יחידות ובשנתיים האחרונות כן. בתשע"ח היו 8.7% זכאים לתעודת בגרות עם 5 יחידות במתמטיקה ובתשע"ט עליה קלה ל-11.8%.

באמי"ת טכנולוגי התמונה עגומה יותר. התיכון הוותיק שנמצא בשכונת גן הוורדים מגיש את תלמידיו לבחינות הבגרות אך מלמד נחשב גם לבית ספר מקצועי, דבר שמשתקף גם בהישגי הבגרויות. בתשע"ח 20.3% מכלל הבוגרים היה זכאי לתעודת בגרות. בתשע"ט חלה עליה קלה ל-22.9%. למרות הנתונים הנמוכים באמ"ית יכולים להתעודד שכן בשנת תשע"ח היו אחוזי הזכאים לבגרות ב-5 יחידות באנגלית עומדים על 1.4 אבל בשנת תשע"ט הם הכפילו את האחוז הזכאים ל-2.9%. במתמטיקה לא ניגשים התלמידים ל-5 יחידות ומשום כך האחוז כבר מספר שנים עומד על 0 והתלמידים לומדים וניגשים ל-4 יחידות במתמטיקה.  בתשע"ט היו זכאים 18.5% מהבוגרים ל-4 יחידות במתמטיקה. עם זאת ראוי לציין כי 25.4% מהתלמידים היו זכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית כמו ניהול משאבי אנוש ותקשורת טכנולוגית, אך גם בסעיף זה מדובר בירידה שכן בשנת תשע"ח היו 33.8% זכאים לתעודה כזו.

יובל זוזט. צילום: פבל

יובל זוזט. צילום: פבל

אם נבחן את הנתונים העירוניים הכוללים נגלה שחלה עליה קלה באחוז הזכאים מכלל מסיימי י"ב שלמדו במוסדות חינוך באשקלון. בתשע"ח היו 82.4% זכאים לבגרות ובשנת תשע"ט 84.6%. אגב, הממוצע הארצי הוא 69.7%, פער של 15%. בחמש יחידות אנגלית הממוצע הארצי הוא 39.1% ובאשקלון 44.5%, בחמש יחידות מתמטיקה הנתון כמעט זהה: 15.5% בארצי ו-15.6% באשקלון.

בעיריית אשקלון היו גאים היום בסך הנתונים העירוניים. אם בשנת תשע"ח היו 82.4% מכלל בוגרי י"ב שזכאים לתעודת בגרות אזי שבשנת תשע"ט עליה של כשני אחוזים ל-84.6%, עליה קטנה אך בעירייה רואים בה עליה משמעותית. כמו שאומר השבוע ראש העיר תומר גלאם בהתייחסותו לנתונים: "הישג משמעותי למערכת החינוך העירונית מביא לנו בשורה מדהימה הבוקר: אשקלון רושמת עלייה משמעותית באחוזי הזכאות לבגרות בעיר" מסר גלאם.

ראש העיר תומר גלאם מעניק תעודת בגרות חברתית לתלמידים. צילום: אלדד עובדיה

ראש העיר תומר גלאם מעניק תעודת בגרות חברתית לתלמידים. צילום: אלדד עובדיה

גם ראש מינהל החינוך, יובל זוזט התייחס לפרסום הנתונים: "שמח מאד על ההישג המרשים והחסר תקדים באשקלון באחוז הזכאים לבגרות. הישג זה מצטרף לנתון המרשים של 87% זכאות לבגרות חברתית – מקום ראשון בארץ! הישגים אלה מוכיחים הלכה למעשה את הממשק האיתן בין החינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי ותוך שמירה על ערך עליון: לא מוותרים על אף תלמיד! לראיה, הנתונים המרשימים בנושא ההתמדה והנשירה בתמונה החינוכית. אני גאה לומר באופן חד משמעי: יש להורים באשקלון מערכת חינוך שהם יכולים לסמוך עליה" מסר זוזט.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר