דנה טמסות (מימין) עם הגננת מיה ביטון. צילום: סיון מטודי
דנה טמסות (מימין) עם הגננת מיה ביטון. צילום: סיון מטודי

"תוכנית חווייתית": אז איך בדיוק ילמדו אנגלית בגני הילדים?

דנה טמסות, מורה לאנגלית ותושבת העיר, היא מי שעומדת מאחורי התכנית ללימוד אנגלית החל מגן חובה. בריאיון לקראת פתיחת שנת הלימודים היא מסבירה איך מלמדים שפה לילד שעדיין לא רכש שפת אם ועל השאיפה להעתיק את התכנית לכל הארץ

פורסם בתאריך: 30.8.19 10:30

     

שנת הלימודים בפתח, ולצד ההשקעה בתשתיות והצטיידות ומבנים, במינהל החינוך בעיר שוקדים גם על הפעלתן של תכניות פדגוגיות מתקדמות שנכללות בתכנית הלימודים ומספקות תוכן לימודי משלים. אחת מהן היא תכנית ENGLISH IS FUN, שנועדה ללמד אנגלית החל מגן חובה. התכנית תחל לפעול מיד בתום החגים ותופעל בכל 80 גני החובה שפזורים ברחבי העיר כחלק ממערך השיעורים הנלמדים בגנים. מטרת המהלך היא להכין את התלמידים בצורה טובה יותר לבית הספר היסודי וליצור רצף חינוכי מגן הילדים לכיתה א’.

את התכנית בנתה דנה טמסות, תושבת העיר ומורה לאנגלית כבר 20 שנה. 19 שנה מלמדת טמסות בבית הספר נוף ים א’ ומדריכה מורות לאנגלית בכל מחוז הדרום. לפני כשנתיים יצאה להפסקה קצרה כדי ללמוד תואר שני. אלא שאז קיבלה הצעה מעניינת, לבנות והוביל את התכנית החדשנית ופורצת הדרך באשקלון. "מי שיזמה את התכנית זאת אשת החינוך לשעבר וחברת המועצה בהווה עדנה ולנשטיין, וראש העיר תומר גלאם קידם את הרעיון", מספרת טמסות, "הם פנו אליי, ואני, כמורה ותיקה לאנגלית, קיבלתי עזרה, תמיכה ולווי ממנהל בית הספר ליאור שוורץ ויצאתי לדרך".

לימוד אנגלית. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / INGIMAGE

לימוד אנגלית. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / INGIMAGE

כמה זמן לקח לך לכתוב את התכנית?
"האמת שזה לקח זמן. זו הייתה חשיבה פדגוגית מעמיקה במטרה ליצור תכנית שתגרום לילדים הנאה בלימוד האנגלית ותעורר אצלם רצון ועניין. רציתי לחשוף אותם לזה בצורה חווייתית, כזאת שלא תגרום אצלם לרתיעה או דחייה".

אז איך עושים את זה?
"אז באמת זו תכנית חווייתית שמלמדת את הילדים אנגלית באמצעות תכנים כיפיים, שכוללים שירים, יצירה, אמנות משחק. הילדים קודם כול נהנים ובמקביל לומדים את הבסיס לידיעת השפה. היום הילדים חשופים לשפה במכשירי הטלפון ובמחשב, הם מקשיבים לשירים באנגלית ואפילו יודעים לשיר אותם, הם רק לא מבינים את התוכן. ‘בייבי שארק’ הפופולארי, למשל, מדבר על משפחה. אז אנחנו פשוט נביא את זה למודעות של הילדים, באמצעות השיר והיצירה שתבוא אחריו".

יש תכניות דומות בערים אחרות?
"לא, זאת תכנית שהיא ייחודית לעיר אשקלון. בערים אחרות זה היה עד עכשיו בצורה של חוגים, כך גם באשקלון. עכשיו, לראשונה, זה יהיה ממוסד ומסודר ויתקיים פעם בשבוע. זה לא מובן מאליו שאנחנו העיר הראשונה שמובילה מהלך כזה, ועל זה מגיעה תודה גדולה לעדנה ולראש העיר שהרימו את הכפפה".

איך ילד צעיר כל כך, ששפת האם שלו עדיין לא מבוססת דייה, ילמד שפה נוספת?
"קודם כול, כמו שאמרתי, הם חשופים לשפה כך שהיא אינה זרה להם לחלוטין. שנית, אני לא חושפת אותם לאותיות, דקדוק ומיומנויות קשות נוספות. מדובר בדברים בסיסיים וטריוויאליים שהם נתקלים בהם בתוך עולם התוכן שלהם. יש הרבה דברים שאפשר להביא למודעות כבר מהגיל הזה, ואם זה נעשה בצורה נכונה, אין בזה משהו שיכול לפגום או לגרוע אלא להפך".

דנה טמסות (מימין) עם הגננת מיה ביטון. צילום: סיון מטודי

"תוכנית ייחודית לעיר אשקלון". טמסות בגן ילדים. צילום: סיון מטודי

אנחנו רואים שעם השנים הגיל של לימודי האנגלית הולך ויורד. אם פעם זה היה רק בכיתה ו’, אז היום כבר מגיל הגן. למה קיימת המגמה הזאת?
"לא מזמן הייתה כתבה בטלוויזיה על כמה זה חשוב לחשוף לשפה כמה שיותר מוקדם ובצורה נכונה. מעבר לזה, נעשו על כך הרבה מאוד מחקרים, שהוכיחו שככל שנתחיל מוקדם יותר, כך טוב יותר. היום אנחנו מבינים את המשמעות והכוח שיש לשפה האנגלית, אפילו מודעות הדרושים הן באנגלית, ומאוד קשה להתקדם כשאין לך את השפה. המוח של הילדים הצעירים הוא כמו ספוג, הם פתוחים יותר לשפות חדשות, והקליטה שלהם מהירה מאוד".

מי ידריך את התלמידים?
"לתכנית הזאת יש ערך מוסף נוסף ומשמעותי, כי מי שידריך יהיו סטודנטים, שיעשו את זה תמורת מלגה ובמקביל יתרמו מעצמם לקהילה. אנחנו מגייסים כ-40 סטודנטים, ולדעתי תהיה קדימות לכאלה שלומדים הוראת אנגלית. אני אנחה אותם, והם יקבלו תכנית עבודה מובנית ומסודרת שהיא גם דיגיטלית. בנוסף, הם ייפגשו איתי אחת לשלושה שבועות כדי לקבל ליווי צמוד".

יש שאיפה שהתכנית שלך תופעל גם בערים אחרות?
"כן, אני מאוד רוצה שזה יהפוך לארצי. אבל אנחנו רק בתחילת הדרך וקודם נראה איך זה יעבוד באשקלון. אין לי ספק שנראה את הפירות של ההשקעה ונשיג את היעדים שלנו. משם נתקדם הלאה, גם לערים אחרות".

איך התחושה האישית רגע לפני שהתכנית שכל כך עמלת עליה יוצאת לדרך?
"לקחתי את הפרויקט הזה כי באמת רציתי להביא מעצמי ולתרום, והנה זה יוצא לדרך. אני כמובן מאוד מאוד מתרגשת, מחכה שזה יקרה ומקווה שזו אכן תהיה הצלחה ושהילדים ישמעו אנגלית עם חיוך על הפנים".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר