משתתפי הפאנל בוועידת ערי ישראל לחינוך שהתקיימה באשקלון. צילום: פבל
משתתפי הפאנל בוועידת ערי ישראל לחינוך שהתקיימה באשקלון. צילום: פבל

האם בימינו יש צורך בתואר אקדמי? צפו בפאנל מרתק

פאנל בוועידת ערי ישראל לחינוך עסק בשאלה החשובה האם בימינו חשוב עדיין להשקיע שנות לימוד רבות בלימודים אקדמיים ונשמעו דעות לכאן ולכאן

פורסם בתאריך: 21.8.19 14:29

     

פאנל נוסף שהתקיים בוועידת "ערי ישראל לחינוך" באשקלון עסק בנושא שמטריד צעירים רבים: האם בעידן של ימינו יש צורך בתואר אקדמי? והאם תואר אקדמי הוא ערובה להצלחה או לכל הפחות חיוני להצלחה.

את הפאנל פתח אלמוג בוקר בשאלה: "אנחנו דנים בשאלה האם אנחנו צריכים בכלל תואר ואחרי זה נשאל האם אנחנו יודעים לבחור את הבחירה הנכונה בכל הקשור לתואר ראשון?".

אלמוג בוקר. צילום: פבל

אלמוג בוקר. צילום: פבל

בפאנל השתתפו משה קרוצ'י, דיקאן הסטודנטים, SCE – המכללה האקדמית להנדסה. צילום: פבל; רפי סלהוב, מנכ"ל ובעלים של מפעל רשפים; אורית זנבה, מנהלת לשכת התעסוקה אשקלון; עינב קורן, מנהלת מצוינות מדעית-טכנולוגית בקריית גת; ויפה טבג’ה, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת אשקלון.

משה קורצי. דיקאן הסטודנטים, SCE - המכללה האקדמית להנדסה. צילום: פבל

משה קרוצ'י, דיקאן הסטודנטים, SCE – המכללה האקדמית להנדסה. צילום: פבל

קרוצ'י נשאל האם אנחנו נמצאים בנקודה שבה התואר האו אל הדבר הכי חשוב? והשיב: "אנחנו אל נמצאים בנקודה הזאת, התואר הוא מאוד חשוב, אך הוא לא הדבר היחיד שחשוב והוא גם לא ערובה להצלחה. הוא מפתח אותנו כאנשים הוא מפתח מיומנויות ומלמד אותנו לשאול שאלות והוא לא הופך אותנו לאנשי מקצוע. להגיד שזה ערובה להצלחה? חד משמעית לא. להגיד שזה כלי מסייע? כן".

רפי סלהוב. צילום: פבל

רפי סלהוב. צילום: פבל

סלהוב התבקש לספר על עצמו והשיב: "אני מנכ"ל ובעלים של חברת רשפים. התחלתי בסורגים שעשיתי לסבא שלי בטעות משם התגלגלתי למסגרייה ואז מכתי את הבית שלי ופתחתי מפעל קטן והיום אנחנו מהווים כ-305 בבניה הרוויה בכל הקשור לדלתות כניסה וממ"דים ומעסיק כמאתיים עובדים. יש לי 12 שנות לימוד. אני לא נגד ללמוד, זה דבר טוב. כאחד שמראיים אנשים חשוב שיהיה תואר, אני לא יודע מה היה קורה אם היה לי תואר. אב ל אני לא חושב שתואר זה המפתח להצלחה. הצלחה זה דבר אישי. סבא שלי אמר: 'כל אחד יכול לעשות משהו שמישהו עשה בעבר'. זה אמונה בעצמך ורצון לשלם את המחיר כדי להצליח וזה לא קשור ללימודים".

אורית זנבה. צילום: פבל

אורית זנבה. צילום: פבל

זנבה נשאלה עד כמה זה פוגע שאנשים מחפשים עבודה כאשר אין להם תואר והשיבה: "אני אחלק את זה לכמה חלקים. האוכלוסייה שמגיעה אלינו היא מגוונת, מגיעים גם צעירים גם סטודנטים, גם כאלה שרוצים לעשו שינוי מקצועי. ואני רוצה להתחבר לשאלה אקדמיה או הכשרה מקצועית? אז אומר שאקדמיה זה דבר מאוד חשוב, אבל חשוב לזכרו את הבן אדם שיושב מולך. אנחנו רואים צעירים שאומרים אני הולך ללמוד תואר כי אבא של אמר לי או כי אמא שלי המליצה לי ולא באמת עושים חשיבה ממוקדת האם אני מתחבר לתחום שאותו אני הולך ללמוד. אני רואה כאלה שהולכים להכשרה מקצועית הם רוצים עבודה מידית ולהתפרנס באופן מידי. או יש כאלה שבאים בגילאי 50 פלוס שרוצים לעשות שינוי בחיים אז בשבילם זה הכשרה מקצועית. והיום הכשרה מקצועית זה כבר לא התעשייה הישנה, יש היום מנעד מקצועות רחב".

יפה טבג'ה. צילום: פבל

יפה טבג'ה. צילום: פבל

טבג'ה נשאלה על כך שחלק גדול מהאנשים התחילו ללמוד משהו שלא רצו ללמוד והשיבו: "אני נפגשת עם חיילים משוחררים שאומרים שהם יודעים שהם חייבים ללמוד לתואר ראשון. תואר ראשון זה ניפוץ תקרת זכוכית. אני עבדתי כעמילת מכס וקיבלתי שכר של קלדנית כי לא היה לי תואר ראשון, אבל החלטתי שאני חייבת תואר. וזה מה שאני אומרת לצעירים, תואר ראשון זה לא בזבוז זמן. זה כלי למוביליות חברתית".

עינב קורן. צילום: פבל

עינב קורן. צילום: פבל

קורן נשאלה האם מה שצריך זאת הכוונה של מערכת החינוך, כבר בתיכון, על מנת לדעת מה לבחור והשיבה: "לא חושבת שצריך הכוונה וזה בסדר לטעות בזה. ואם צריך לעבר על זה, זה לא בתיכון זה מאוחר. אבל אני חושבת שלא צריך לדבר על תחומי דעת, אלא על מיומנויות. זה משהו שצריך לעבוד עליו מהגיל הרך: חשיבת חקר, שאלת שאלות וחשיבה ביקורתית. הקושי המרכזי היום הוא שי ששני מוליכים בדרך לאקדמיה והם לא מתחברים זה מערכת החינוך והתעסוקה. הם לא מדברים ביניהם. אני חושבת שהציפיות גם בעייתיות, יש תחושה שאדם יוצא מהאקדמיה ולמד הנדסה הוא יודע להיות מהנדס".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר