בוריס מנור. צילום: פבל
בוריס מנור. צילום: פבל

בוריס מנור מארגון המורים: "הכרזנו על סכסוך עבודה, המורים הפכו לשק חבטות"

מנור המכהן כמנהל המחלקה למחקר ופיתוח/קרן-ידע בארגון התייחס בנאומו בוועידת החינוך לשביתה הצפויה בפתיחת שנת הלימודים וכן התייחס לנושא של האלימות במערכת החינוך

פורסם בתאריך: 20.8.19 09:58

     

בוריס מנור, הוא מורה ידוע למתמטיקה באשקלון, אבל הוא גם בכיר בארגון המורים ומכהן שם בתפקיד מנהל המחלקה למחקר ופיתוח/קרן-ידע.

את הנאום שלו בוועידת ערי ישראל לחינוך הוא פתח בהתייחסות לוועידה עצמה: "שאלתי את עצמי למה ועידת החינוך מתקיימת ברציפות שנה שניה כן באשקלון? לא רק בגלל העיר אשקלון שגדלה ל-150 אלף תושבים, אלא שיש לנו מערכת חינוך עירונית שמתפקדת היטב. וצריך לומר ששוחחתי לא מזמן עם יובל זוזט והוא אמר שכל ההכנות הסתיימו. איפה שצריך לבנות הוא בנה ואיפה שצריך לשפץ הוא שיפץ. אבל אני רוצה להוסיף על מה שנאמר על הסתדרות המורים, שגם ארגון המורים הכריז על סכסוך עבודה. המורים הפכו לשק חבטות במדינתנו. יש פגיעה מאוד קשה בתנאי העבודה של המורים. כל אחד מכיר את המצב.

"שתי רפורמות נכנסו למערכת החינוך: האחת "אופק חדש" בשנת 2007 והשנייה "עוז לתמורה" בשנת 2011. עכשיו כל אחת מהרפורמה מתכוונת שמורם מקצועיים יתנו שעות פרטניות. עכשיו צריך לבנות פינות עבודה וב-50% מבתי הספר אין היום פינות עבודה. המורים צריכים להיפגש עם ההורים אין איפה להיפגש. זאת אומרת כל הדברים האלה, כולל זה שאין מספיק חדרי שירותים בבתי הספר. כל אלה פוגעים במעמד המורה.

גלאם, בן דוד ומנור בוועידת החינוך של ערי ישראל שהתקיימה באשקלון. צילום: פבל

מנור לצד יפה בן דוד ותומר גלאם בוועידת החינוך. צילום: פבל

"חשוב לציין שמערכת החינוך העירונית שאני שייך אליה כבר שלושה עשורים כמורה למתמטיקה מתפקדת היטב. אני שאלתי את עצמי איזה אימפריה זאת מינהל החינוך של עיריית אשקלון? 36 בתי ספר יסודיים, 16 בתי ספר על יסודיים, 258 גני ילדים עירוניים שבהם יש גם גנים מוכרים שאינם רשמיים. מרכז למחוננים ולמצוינות שנחשב לאחד הטובים בארץ ולומדים בו כאלף תלמידים בכל שנה.

"גם תומר דיבר כאן על פרויקט חדש: הכנסה של לימודי אנגלית לגני הילדים. זה נותן לתלמידים מגיל הרך ללמוד את השפה ואני שמעתי שעיריית אשקלון לא מוציאה שקל אחד על זה. הם מצאו פתרון טוב: הם לקחו את הסטודנטים שאמורים לקבל מלגות דרך מפעל הפיס והקרנות השונות ואמו להם לתרום לקהילה תמורת מלגת שכר לימוד. זה פתרון טוב וצריך לברך על זה.

צפו בדבריו של מנור:

"אני רוצה לגעת בשלושת הנושאים שעומדים על סדר היום. אחד הנושאים הוא טלפון חכם במערכת החינוך. אנחנו נשמע עוד מעט את משתתפי הפאנל הראשון ונשמע טיעונים בעד ונגד. אני לאחרונה הפכתי למעריץ נלהב דווקא של טלפון חכם. בהיותי כסבא פעיל בחופשת הקיץ נאלצתי לשבת עם הנכדה שלי שהיא בת שנתיים ואחרי שמיציתי את כל המחשקים וקראתי את כל הספרים והיית מותש כאילו העברתי שבע שעות ברצף של הכנה לבגרות במתמטיקה ראיתי שהיא לא עייפה ואל מותשת ורוצה להמשיך לשחק. אז מה עשיתי? שלפתי מהכיס טלפון חכם מצאתי ביוטיוב את אחד הכוכבים כמו דוד חיים או מיקי או יובל המבולבל ופתרתי את הבעיה. אז אני מעכשיו תומך בטלפון חכם, רק צריך לציין שבהחלט השימוש צריך להיות מושכל. לפני הנהלים של משרד החינוך וארגוני המורים אין שימוש בטלפון במהלך השיעור.

"דבר נוסף שרציתי להתייחס זה אלימות בבתי ספר. במסגרת התפקיד שלי בארגון המורים אנחנו עושים סקר כל שנה בעזרת מכון גיאוקרטוגרפיה בניהולו של פרופ' אבי דגני, מה קורה מבחינת האלימות בבתי הספר ואנחנו רואים שיש עלייה דרמטית. לא מזמן פורסם מחקר עומק שנעשה על ידי ארגון מדינות OECD שעשו מבדק בין 48 חברות של הארגון ושם ראינו הממצאים לא טובים למדינת ישראל. קודם כל צריך לומר שרוב המורים והמנהלים שהשתתפו הם מחטיבות ביניים והם כולם אמרו שיש פגיעה במעמד המורה, אין תשתיות פיזיות בבתי הספר ובנוסף יש מקרים רבים של אלימות ובריונות שלפי אנשי חינוך. אני חושב שהעמדות של ארגוני המורים בנושא הזה, זה אפס סובלנות.

"הנושא השלישי הוא האם היום צריך תואר אקדמי. אני חושב ש-300 אלף סטודנטים שלומדים או באוניברסיטאות או במכללות אמרו שכן, צריך תואר אקדמי. צריך לומר שאם אנחנו נדבר על האנשים שמתכוונים להיות נהגי משאיות או מפעילי מנוף או נגר או ספורטאי טוב הוא יכול להסתדר בלי תואר אקדמי. אבל רוב האנשים שהמסלול המקצועי שלהם הוא נמצא בסקטור הציבורי ומחוצה לו חייב תואר אקדמי. פה אני חייב להוסיף שארגון המורים נותן מלגות השתתפות בשכר לימוד לכל חבריו מי שמתכוון ללמוד לתארים מתקדמים, תואר ראשון, תואר שני, תואר שלישי ותעודת הוראה. גם הסתדרות המורים, גם משרד החינוך נותנים כמעט כיסוי מלא. אנחנו מעודדים ללמוד ואנחנו רואים שמשנה לשנה, מספר האנשים שפונים בבקשת מלגה הולך ועולה".

בסיום דבריו התייחס מנור לישיבה של ארגון המורים שתדון בסכסוך העבודה ואמר כי "הסיכוי ששנת הלימודים תש"פ לא תיפתח הוא סיכוי רציני".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר