מור טל
מור טל

זמן האיכות וחשיבותו

הילדים בסמארטפון, ההורים גם וזה הזמן לשים על שולחן אתת זמן האיכות שבו ההורים והילדים משתפים פעולה בלי שום מסך

פורסם בתאריך: 11.4.19 10:39

     

השבוע, באחד הבקרים, עמדתי בתור הקצר שהסתיים בעמדת הקופאית החייכנית בסניף בית קפה שכונתי מוכר באשקלון. מן מקום כזה בו כנראה נוטים להתערבל ולהתערבב טיפוסים קולניים שקשה לפספס את דעתם האישית על המצב במדינה או על הקשיים שלהם עם בן/בת הזוג, הילדים וכו'.

"אין לי כח יותר", פלטה צעירה שעמדה לפניי, כפופה ומאופרת ברישול אל חברתה שעמדה לצד התור. "אני מרגישה שאני לא רואה את הילדים. הלוואי והיה לי יותר זמן איכות איתם. אני מרגישה שאני במירוץ, בחיי".

לבי יצא אליה, אך יותר מן האמפתיה שחשתי, תפס אותי הביטוי הזה שבני אדם בכלל והורים בפרט נוהגים לעסוק וללעוס אותו כל כך הרבה – "זמן איכות".

אם כן, נתייחס ראשית לעובדה מעניינת – הורים במדינת ישראל עובדים קשה. קשה מאוד. למעשה, ה–OECD מצא את ישראל כמדינה בה עובדים הכי הרבה שעות שבועיות בעולם המערבי, עם ממוצע של 40.6 שעות עבודה בשבוע! לא פלא שעוגת הזמן לא מתחלקת שווה בשווה בין הבית לעבודה ולא מפתיע כי גם אותו זמן איכות מדובר נפגע או לא מתקיים כלל.

מהו אותו זמן? ומדוע משולבת בו המילה "איכות"?

"זמן איכות", הוא ביטוי לסיטואציה בה נפגשים שני אנשים אשר עוסקים בפעילות משותפת, ללא מסיחים. המפגש יכול לכלול: שיחה, אימון גופני, קניות, משחק ובעצם כל שיתוף פעולה בלעדי לשני הצדדים, כאשר אין דבר המשמש גירוי חיצוני שעלול להסיט את תשומת הלב של האחד מהאחר.

כאמור, בעולם המערבי העמוס והממהר, קשה מאוד לייצר זמן כזה, ללא מסיחים (סמארטפונים, מסכים וכד') ולכן כשזה בכל זאת יוצא אל הפועל הזמן בהחלט ראוי להיחשב איכותי.

מדוע חשוב להורים ולילדים לייחד זמן כזה, על אף ואולי דווקא בגלל סדר היום הדחוס והקשוח?

המפגש מחזק את תחושת השייכות לתא המשפחתי, לביחד.

הפעילות המשותפת מסייעת רבות ביצירת אמון והדדיות הנחוצים להתפתחות החברתית של הילדים.

במשפחות בהן יש מספר ילדים, זמן האיכות מדגיש את תשומת הלב של ההורה בכל פעם לילד אחר ומחזק את הייחודיות של הקשר עם כל אחד מילדי המשפחה.

הורים – אל נא תוותרו על זה! מצאו את הזמן בסוף יום, בסוף השבוע, ברגעים קטנים של שקט. תמרנו את הלו"ז שלכם כך שיוותר מקום ולו קטן לזמן המשותף הקריטי הזה.

הילדים שלנו הם ההשתקפות שלנו. כשם שננהג אנחנו, כך הם ינהגו בעולם בחוץ. אם נלמד אותם לדרוש תשומת לב בדרכים נאותות ונהיה שותפים מלאים לתכנון הפעילות והוצאתה אל הפועל, הילדים תעסקו פחות במסך, בהתנהגויות לא נאותות, התפרצויות זעם ואיכות החיים בבית תשתפר ותעלה פלאים!


כותב המאמר:
מור טל – מנתח התנהגות, יועץ ומדריך הורים
054-6101440 | [email protected] | הקליניקה בשד' אבני החושן 5 קרית גת

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר