בוריס מנור. צילום: פבל
בוריס מנור. צילום: פבל

בוריס מנור: "משרד החינוך צריך לשקול את ביטול שיעורי הבית"

מנור, מנהל מחלקה בארגון המורים דיבר היום ב"ועידת החינוך של ערי ישראל" שהתקיימה באשקלון ופרש את משנתו החינוכית

פורסם בתאריך: 12.8.18 17:20

     

בוועידה הזו שותפים גם כן, ארגון המורים בישראל בראשותו של רן ארז. הנציג של הארגון באשקלון הוא חבר המועצה לשעבר, בוריס מנור, מנהל המחלקה למחקר ופיתוח וקרן ידע בארגון המורים.

מנור בכנס. צילום: פבל

מנור בכנס. צילום: פבל

את דבריו פתח מנור בכך שהעיר אשקלון ראויה שיתקיים בה כנס חינוך כזה "על פי ההישגים שראש העיר דיבר עליהם 83 ממסיימי כיתה י"ב מקבלים תעודת בגרות", אמר מנור. "המפקחת של מחוז דרום, אושרה שלייפר דיברה על כך שבעשור האחרון שמים דגש גם על תעודת בגרות איכותית בבתי הספר ויש גידול במספר התלמידים שעושים חמש יחידות בגרות במתמטיקה והעיר אשקלון הצטיינה בהישג הזה. ידוע לי שכמעט 18 אחוז מכלל התלמידים שלמדו בבתי הספר סיימו ברמה של חמש יחידות. אני זוכר שהתחלנו להגיש לבגרות במתמטיקה כי הייתי מורה למתמטיקה, תמיד אמרו לנו 'אין שעות' כי יש מצוקה של שעות בבית הספר. אם נתנו שעות לתגבור אז תמיד נתנו קודם כל לתלמידי של שלוש יחידות. כי כאן באמת חשוב שיקבלו בסוף בגרות כי אלה שלא מסיימים חמש יורדים לארבע וכן הלאה. בזמן האחרון עם כניסה של שתי רפורמות 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה' המצב השתפר. למרות זאת, גם מינהל החינוך של עיריית אשקלון ממשיך לתת תגבור וזה נקרא בגרות 100 ואנחנו רואים את התוצאות בשטח.

בוריס מנור. צילום: פבל

בוריס מנור. צילום: פבל

"חשוב לציין שלא רק שקיבלנו 83 אחוז בבחינות הבגרות, אלא שאנחנו 15 אחוז יותר מהממוצע. צריך לזכור שאשקלון במדד סוציו-אקונומי 5. אנחנו לא רעננה או הרצליה. זה בזכות מחנכים רכזים יועצים מנהלים ובעלי תפקידם בעיריית אשקלון, אנחנו מגיעים להישגים מרשימים. יש נושא מאד חשוב, עיריית אשקלון נותנת לא רק שעות לתגבור תלמידים, אלא שזו עיר היחידה בישראל שהחליטה על מנת להעלות את ההשכלה והרמה האקדמית של המורים ולתת מלגות לתארים מתקדמים. כל מי שלומד לתואר שני פונה לעירייה ומקבל השתתפות בשכר הלימוד".

מנור, איש חינוך ותיק התייחס בנאום שלו גם לנושאים שהוועידה דנה בהם, "נושאים מאוד מרתקים ואחד הנושאים הוא מעורבות הורים שהופכת להתערבות ואף להתערבות בוטה ואם זה קורה, חברי ארגון המורים, הארגון תמיד אתכם ותמיד אפשר לפנות ולהתקשר ונהיה למענכם. לפני שבועיים, ראיתי פרסום של משרד החינוך שמשנת הלימודים הקרובה שוקלים להפסיק שיעורי בית. אני לא יודע אם היה דיון רציני בנושא הזה, אני חושב שלקחו כל מיני מחקרים שנעשו במדינות oecd ששם מראים שאם מבטלים שיעורי בית בכיתות א'-ג' זה לא כל כך פוגע בהישגים של התלמידים.

מנור עם שותפתו לשעבר, מ"מ ראש העיר סופה ביילין וראש העירייה בפועל, תומר גלאם. צילום: פבל

מנור עם שותפתו לשעבר, מ"מ ראש העיר סופה ביילין וראש העירייה בפועל, תומר גלאם. צילום: פבל

מצד שני אני חושב דווקא שזה הזמן שהתלמיד יתחיל להכין שיעורי בית. במינון הנכון, לפתור תרגילים בצורה חכמה, תרגילים שמפתחים את החשיבה והיצירתיות וזה מקנה לו אחריות. כי אחר כך שהתלמיד הולך לכיתות גבוהות חשוב שיהיו לו הרגלי למידה. לכן אני חושב שצריך לשקול את זה פעם נוספת, כי על פי ההמלצות של האגודה הלאומית לחינוך של ארה"ב, החליטו שכל כיתה אנחנו מוסיפים עשר דקות. נגיד בכיתה א' כל שיעורי הבית יסתכמו ב-10 דקות, כיתה ב' 20 דקות. עד כיתה י"ב אז זה שעתיים. צריך לזכור ששיעורי בית זה גם חלון להורים לדעת מה קורה במערכת החינוך".

המצב הביטחוני ריחף מעל הכנס כולו וגם מנור התייחס אליו ומאר כי הנושא הביטחוני משפיע על תלמידי אשקלון "לא צריך להיות גאון גדול כדי לדעת שהמצב הביטחוני משפיע על כל אחד מאיתנו ולרעה. זה מכניס תלמידים לפאניקה הם חווים טראומה וכל זה יחד גורם לירידה בהישגים. לכן אני פונה לממשלת ישראל ולמערכת הביטחון זו אחריותכם לתת תנאים שמאפשרים ללמוד בשקט. אני מאחל לכם ששנת הלימוד תשע"ט תהיה שנה מאוד מצליחה, פוריה ומלאת הישגים. אני רוצה לומר לכם מורים אם אתם רגישים מצוקה תפנו לארגון המורים", אמר מנור.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר