מרכז הסימולציה (צילום: שלומי אבוטבול)
מרכז הסימולציה (צילום: שלומי אבוטבול)

מכללת אחוה בשיעור על יזמות בחינוך וחינוך ליזמות

המכללה האקדמית אחוה ממשיכה כל הזמן לחדש ולהפתיע עם מסלולי הלימוד לקריירה שמתכתבת עם פיתוחי העתיד והחדשנות בתחומי החיים השונים והפעם, בתחום ההוראה

פורסם בתאריך: 5.6.18 16:40

     

כשהם מצוידים במגוון כלים מתוקשבים ללמידה מקוונת ושיטות הוראה חדשניות, מורי העתיד מגיעים מוכנים לאתגרים שמציבה המאה ה-21 ומחנכים את הדור הבא לחשיבה מערכתית ובעיקר יצירתית. מי שממצבת עצמה כחממה לחדשנות חינוכית בדרום הארץ היא המכללה האקדמית אחוה. ד"ר מירב אייזנברג, מתאמת תכנית 'אקדמיה-גן' ובוגרת המכללה אומרת כי: "במציאות הנוכחית, מנהלת גן צריכה להיות יזמית".

שנת הלימודים מגיעה בקרוב לסיומה, והתלמידים במגוון מוסדות החינוך השונים מתחילים כבר להיערך לתקופת המבחנים הקרבה ובאה. חודשים ארוכים של שיעורים, מטלות ותרגולים – מתנקזים לשלושה שבועות צפופים בהם יבחנו תלמידי התיכון בבחינות הבגרות על כל מה שלמדו בשנה האחרונה, והתלמידים הצעירים יותר יבחנו גם הם בבחינות סוף השנה. אחד האתגרים שמלווים את התלמידים של השנים האחרונות, הוא איך מצליחים להתרכז במשך שעות ארוכות ביום, מבלי הסחות דעת. לתלמיד של היום, בשונה מזה של אך לפני עשור, יש אינספור מסיחי דעת מכל עבר – הפייסבוק מזכיר שיש יום הולדת להוא, האינסטגרם מעדכן שיש סיפורים שווים שאסור לפספס ובווטסאפ שלחו הרגע סרטון שחייבים לראות. תלמידי דור ה-Y מתמודדים כאמור עם אתגרים שהדור הקודם לא חלם עליהם. הדור שרגיל לקבל את הכל כאן ועכשיו, במסר קצר וקליט, מתקשה להתמודד עם השיעורים הארוכים בבית הספר, ועם הזמן הארוך שנדרש גם ללמידה עצמאית.

במשרד החינוך כבר הבינו את האתגר, ולפני מספר שנים הכריזו על מעבר ללמידה משמעותית המתבססת על תהליכי למידה שמערבים אלמנטים חווייתיים, רגשיים, אותנטיים ואקטואליים לעולמם הפנימי של התלמידים. התכנית אמורה לספק לתלמידים מענה לבעיות שמנינו קודם, ולהפוך את הלימוד לחווייתי ומהנה, וכך להגביר את תוצר הלמידה של התלמידים וכן את ההנאה והסיפוק שיחושו לאחר השיעור.

מי שהפנימה את העניין ואף לקחה אותו צעד אחד קדימה היא המכללה האקדמית אחוה, שהשיקה לאחרונה מספר תכניות לימודי הוראה חדשניות וייחודיות המתאימות עצמן לצרכים המשתנים של דור העתיד ולטכנולוגיות העדכניות ביותר. מכללת אחוה חרטה על דגלה בשנים האחרונות להוציא אל שוק העבודה את המורים של העתיד, שידעו לחנך ולהעביר שיעורים בשפה שהתלמידים יצליחו להתחבר אליה בקלות. במכללה מעניקים לסטודנטים ולסטודנטיות להוראה מגוון כלים שכנראה עדיין לא ניתן לרכוש אותם במוסדות אקדמיים אחרים.

הודות למרכז הפדגוגי החדש, מכללת אחוה צועדת צעד נוסף בדרך להיות חלוצת סביבות למידה חדשניות. אבזור הכיתות החדשות ברהיטים ורסבילים הניתנים להזזה בהתאם לצורך, מאפשרים לסטודנטים לחוות למידה פרסונלית, דיונים רפלקטיביים ועבודה קבוצתית. משיחות עם סטודנטים במכללה עולה שוב ושוב הטענה כי, "לא מדובר רק בסביבה תומכת למידה משמעותית, לא פחות חשוב זה המורים שמעניקים לנו כלים לחשיבה יזמית, חדשנית ויצירתית. נראה כי במציאות הנוכחית בבתי הספר מה שהופך מורה לרלוונטי הוא נקודת מבט מקורית וחשיבה מחוץ לקופסא", הם מעידים, כמעט פה אחד.

חושבים מחוץ לקופסה. פרחי הוראה במכללת אחוה (צילום: יח"צ)

חושבים מחוץ לקופסה. פרחי הוראה במכללת אחוה (צילום: יח"צ)

סטארט-אפ בגנים: מסעדה וחדר כושר לילדים
ריקי נחום, מדריכה ארצית בתכנית "מרחבי חינוך" במנהל הפדגוגי במשרד החינוך המכהנת גם כמרצה לחשיבה המצאתית וטיפוח יצירתיות בביה"ס לחינוך של מכללת אחוה: "העולם סביבנו משתנה תדיר, ולכן גם אנחנו במכללה האקדמית אחוה עשינו שינוי, כאשר האג'נדה היא טיפוח יזמים שמסוגלים להוביל תהליכים ולהתמודד עם אתגרים שהמציאות המשתנה מזמנת. מודל ההכשרה שלנו מטמיע את הערך של הפרו-אקטיביות וחושף את הסטודנטים והסטודנטיות לעולם של פיתוח מוצרים וכלים – כמענה לצרכים שעולים מהשטח. גם הסילבוס שלנו מותאם למאה ה-21 ומכיל עקרונות של למידה שיתופית וחוויות של למידה חוץ כיתתית".

ד"ר מירב אייזנברג, מתאמת תכנית 'אקדמיה-גן' ובוגרת המכללה האקדמית אחוה, מוסיפה ומחדדת: "במציאות הנוכחית, מנהלת גן צריכה להיות יזמית, פרו-אקטיבית. הגננות צריכות למצוא פתרון יצירתי לצורך או לאתגר שעולה בגן. כך למשל, סטודנטיות שנה ג' במכללה שמתנסות בגנים במשך שלושה ימים בשבוע במסגרת ההכנה לשוק העבודה, זיהו צורך בקידום חינוך גופני בגן ויחד עם הגננות יזמו הקמת חדר כושר לילדים בחצר הגן באוריינטציה לילדים. בגן אחר בו היה צורך בקידום מזון בריא לצד עצמאות ושותפות, הקימו מסעדה דינמית ברוח התקופה והילדים בגן פעלו הן כמלצרים והן כסועדים. המסעדה, כמו גם חדר הכושר לילדים, הוכיחו עצמם ככלי לחינוך לעצמאות ופיתוח. למעשה, בשטח, אנחנו רואים את הסטודנטיות והבוגרות שלנו מנהיגות, יזמיות שפורצות דרך ומביאות חשיבה מקורית ויצירתית לגן. הכלים, לצד הידע המקצועי, מכין אותן לחיים האמתיים ולמציאות המורכבת בה הגננת היא מנהלת יחידה, חינוכית אוטונומית".

לפעול מהראש ולא מהבטן
דוגמה אחת לכלים שרוכשים הסטודנטים במכללה האקדמית אחוה, הוא הסימולטור. בשנות הלימודים, הסטודנטים לומדים אמנם שעות רבות של הוראה וקורסים שונים על מגוון מקצועות הלימוד, אך רבים מהם מגיעים לבית הספר לאחר מכן, ומגלים שהרבה פעמים האתגרים הגדולים נמצאים בסיטואציות לא צפויות בין המורה לתלמידים. כדי להכין את מורי העתיד למקרים כאלו, מאפשר מרכז הסימולציה של המכללה תהליכי למידה בסביבה עתירת טכנולוגיות מתקדמות. לכל אחד מהסטודנטים מותאמת סדנה ייחודית לפי הצרכים שעולים מהשטח. הסדנה כוללת בחינת סיטואציות המתארות קונפליקטים מתוך ההכשרה המקצועית, והסטודנטים נבחנים כיצד הם מצליחים להתמודד איתם ולפתור את המצב. מהות העניין הוא ללמוד כיצד לפעול מהראש ולא מהבטן.

להתמודד עם הבעיות האמתיות
דוגמה נוספת למתרחש בין כותלי המכללה הוא מהלך שאותו מכנים באחוה "למידה מבוססת פרויקטים" – גישה המעניקה אחריות ללמידה על התלמיד, כאשר היחס למורה/גננת בתוך תכנית הלימודים הוא של "מעצב תכנית לימודים". דוגמה לכך הוא קורס חדש הנקרא "משחק בקרב תינוקות ופעוטות בגן", המשלב עשיה יחד עם מעורבות חברתית של הסטודנטים. במסגרת הקורס, נפגשים הסטודנטים למספר שעות שבועיות עם ילדים בעלי קשיים בתחום הרגשי-חברתי, כאשר הסטודנט הופך למעין "חונך" של נער אחד. לאחר מכן הסטודנטים נפגשים לשיעור קבוצתי בו מתקיים דיון על המהלך שעברו עם הילד.

רוצים לשמוע עוד?
ב-20.6.18 יתקיים יום פתוח ויום עיון במכללה האקדמית אחוה בסימן יזמות בחינוך, שיוקדש לתכניות ההוראה החדשניות. בין המרצים שיגיעו ליום זה: אריק זאבי המדליסט האולימפי בג'ודו, ד"ר רועי צזנה מרצה לננו-טכנולוגיה וד"ר אייל דורון, חוקר וסופר בינלאומי שיסבירו על הקשר שבין יוזמה, תושייה והצלחה. כמו כן, תוכלו לשוחח עם ראשי התכניות, מרצים ובוגרים, לקבל הסבר מקיף על תכניות הלימודים ולהתרשם ממגוון המסלולים.

לפרטים נוספים לגבי היום הפתוח, היכנסו כאן.


תוכן שיווקי


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר