קרב מגע ישראלי והגנה עצמית (לוגו: נתן קרצמן)
קרב מגע ישראלי והגנה עצמית (לוגו: נתן קרצמן)

אומנויות לחימה במדרשת בן גוריון: ללמוד מהטוב ביותר

החלטתם שאתם רוצים להתחיל לעסוק באומנויות לחימה אבל אתם לא יודעים בדיוק במה לבחור. שבו על הכיסא והתרווחו, הכתבה הבאה בשבילכם

פורסם בתאריך: 24.9.19 14:32

     

 

זה לא סוד שהעולם הופך להיות אלים ומסוכן יותר, ויותר ויותר אנו נאלצים להתמודד עם מצבים בהם נשקפת סכנה ממשית לחיינו. העיסוק באומנויות לחימה צובר פופולריות רבה בעולם ובישראל בפרט, ומעבר לשיפור בבריאותם, נהנים העוסקים בו מחיזוק בטחונם העצמי.

"החוכמה היא להיות מסוגל להגן על עצמך ולנטרל את התוקפים שלך בדרך הכי מהירה, פשוטה ואפקטיבית. לא צריך להיות אדם אגרסיבי וחזק במיוחד אלא להגיב באופן שקול כדי לא להיפגע", אומר נתן קרצמן, מדריך מוסמך בעל חגורה שחורה דאן 1 בשיטת קרב מגן ישראלי (ק.מ.י).

מאז שקרצמן (41) זוכר את עצמו, הוא נמשך לאומנויות הלחימה ובגיל 11 החל להתאמן באושו בהשראת אלילי ילדותו: ברוס לי, ואן דאם וצ'אק נוריס. במהלך לימודיו התיכוניים החל להתאמן בטאקוונדו, ובעת שירותו הצבאי נשלח כצ'ופר לקורס מדריכי קרב מגע.

להגן על עצמך ולנטרל את התוקפים שלך בדרך הכי מהירה, פשוטה ואפקטיבית (צילום: נתן קרצמן)

להגן על עצמך ולנטרל את התוקפים שלך בדרך הכי מהירה, פשוטה ואפקטיבית (צילום: נתן קרצמן)

אחרי השחרור הוא התקבל לעבודה כמאבטח ברכבת ישראל ועבר הכשרה ששדרגה את הידע שלו והעלתה את מודעותו לחשיבות של הגנה עצמית. בשנת 2004 הוא התגייס לשב"ס ומאז משרת שם כסוהר בטחון ומדריך קרב מגע של הסגל. בנוסף הוא ממשיך להתאמן ולהתחרות בטאקוונדו.

במהלך השירות נפגשו דרכיו עם אבי אביסידון, יו"ר עמותת ק.מ.י. ששלח אותו לעשות קורס מדריכים במכללת וינגייט. משנת 2011 משמש קרצמן במקביל לעבודתו בשב"ס, כמדריך ק.מ.י בסניפי העמותה שהקים במצפה רמון ומדרשת בן גוריון, וכמדריך המקצועי של סניף ק.מ.י בקייב, אוקראינה. לאחרונה הוא אף עבר קורס ייחודי בכללת וינגייט המסמיך אותו לשמש כמדריך אומנויות לחימה לבעלי בעיות קשב וריכוז.

בניגוד לאומנויות הלחימה המסורתיות שברובן נוסדו לפני מאות ואלפי שנים במזרח הרחוק, ומבוססות על שלמות רוחנית ופיזית, ק.מ.י הנושאת בגאווה את מקורה הישראלי, מושתת על עקרון ההגנה העצמית. השיטה הייחודית להתמודדות בקרב פנים אל פנים, נוסדה ב-1989 על ידי אלי אביקזר בהשראת קרב מגע.

ק.מ.י מתאימה את עצמה לסכנות המידיות הטמונות בשטח, "תוך חיפוש תמידי ומציאת תרגילים יותר יעילים ויותר פשוטים להגנה עצמית. המטרה היא לעשות הכל כדי לשמור על חיי המתאמנים שלנו, ולא כמו בקרב מגע שנותנת יותר דגש על אגרסיביות ופחות על טכניקה".

חניכי ק.מ.י המחולקים כמו בקארטה לחגורות צבעונית בהתאם לידע שלהם, נמנים על גילאי 4-80, ולדברי קרצמן אינם חייבים להיות חזקים ובריאים פיזית. לראיה, חלק נכבד מהמתאמנים הם אנשים בעלי מוגבלויות ואפילו מזכיר העמותה שסובל ממוגבלות בעמוד השדרה, מחזיק בחגורה שחורה דאן 6.

לא במקרה נהג מייסד השיטה לתארה כ"מינימום הגנה נגד מקסימום התקפה". הפילוסופיה של ק.מ.י גורסת שהחלש, הנמוך, המוגבל וכדומה יכול להתמודד עם התוקף שלו באמצעות תנועה טבעית פשוטה, מהירה ורבת עוצמה.

"המתאמנים שלנו לא נדרשים להיות אגרסיביים ובעלי ביטחון עצמי רב. להפך. אנחנו דוגלים בריסון עצמי ובאיזון של הביטחון העצמי כך שלא יהיה פחות או יותר מדי. צריך לדעת לזוז טוב ולשחרר מכה טובה ומדויקת. להבין את ההבדל בין תקיפה להגנה עצמית, ולדעת כיצד ובאילו נקודות תורפה של היריב להשתמש. לא משנה מה גודל האדם שעומד מולך כי הפיזיולוגיה של הגוף זהה".

כולם יכולים לקחת חלק בשיעור (צילום: נתן קרצמן)

כולם יכולים לקחת חלק בשיעור (צילום: נתן קרצמן)

מהו הערך המוסף של שיטת ק.מ.י מעבר להגנה עצמית?

"להיות בן אדם. זה לא רק לדעת להגן על עצמך אלא גם לדעת לאבחן מצבים מסוכנים, ולצאת מהם הרבה לפני שהם הופכים לאלימות פיזית. הסמל של החוג שלי הוא עקרב ומעליו רשום 'אל תפגעו בי ואני לא אפגע בכם'. בדרך כלל בטבע, הקטן בורח מהגדול ולכן העקרב נמנע מלחימה. אבל אם דוחקים אותו לפינה, העקרב יילחם בכל כוחו. מוסר ההשכל הוא שאם יש לך אפשרות להימנע מעימות, תימנע. אם אין לך אפשרות, תילחם עד הסוף.

"אפשר להיות בן אדם חזק אבל לא צריך כל הזמן להוכיח את זה. להבין שכוח אינו הפתרון האידיאלי אלא דווקא שליטה עצמית. להיות חזק כדי להיות רחום. שווה לדעת ולא להצטרך, מאשר פעם אחת להצטרך ולא לדעת, וזה נכון לא רק לגבי הגנה עצמית. אנחנו לא שוויץ או יפן, ולכן אני סבור שהגנה עצמית חייבת להיות חלק מלימודי הליבה".

מה הסיפוק הכי גדול בעבודה שלך?

"לראות את התלמידים מצליחים. השנה שלחתי שני ילדים לקורס עוזרי מדריכים במכללת וינגייט ומבחינתי זו הצלחה גדולה כי זה עשה שירות יוצא מהכלל לפעילות שלנו. ללמד בכלל זה כיף וזכות, וכשהחניכים שלך מגיעים להישגים זה מאוד מחמיא. בשבילי זה סוג של טעינת מצברים רגשית".

טלפון: 058-4075726
כתובת רישום: דרך מתנ"ס מצפה רמון ומתנ"ס רמת הנגב

שעות פעילות:
ימי ב' ו-ה':
22:00-16:15

למעבר לאתר
למעבר לפייסבוק
למעבר לאינטסגרם

לומדים להשתמש בכח בתבונה (צילום: מתן קרצמן)

לומדים להשתמש בכח בתבונה (צילום: מתן קרצמן)


כתבה שיווקית


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר