מגשרים מומלצים בדרום. תמונה ממאגר Shutterstock
מגשרים מומלצים בדרום. תמונה ממאגר Shutterstock

מגשרים מומלצים בדרום

תהליך גישור נועד לסייע במקרים של מחלוקות וסכסוכים, כשתפקיד המגשר הוא להגדיר את הנושאים בבירור, להבין את העמדות, ולנהל את המחלוקת בדרכי פשרה ונועם. הכירו את המגשרים המומלצים באזור הדרום

פורסם בתאריך: 6.6.19 11:25

     

דליה עוזדור: מגשרת בענייני משפחה, ענייניים אזרחיים וקהילתיים, מנחה תהליכי שיתוף ציבור וכן מנחה תהליכי צדק מאחה לנוער עובר חוק

כשאנשים מסוכסכים לא תמיד ברור להם למי ניתן לפנות לעזרה. גישור הוא פתרון יעיל  ליישוב המחלוקות שבין הצדדים. הגישור מוכח כמספק פתרונות אפקטיביים, חיוביים לשביעות רצון הצדדים בסכסוכים מכל הסוגים, וכזה המפחית משמעותית משאבים כלכליים ורגשיים בפניה לבתי המשפט.

דליה עוזדור היא מגשרת לענייני משפחה, עניינים אזרחיים וקהילתיים. היא פועלת לבניית הסכמות ותהליכי דיאלוג ושיתוף ציבור, ועוסקת בהפצת השפה הגישורית לרבות הכשרת מגשרים צעירים וחניכתם.

דליה החלה דרכה כמגשרת בשנת 2000, לאחר שהוסמכה בקורס גישור, החל משנת 2008, היא עוסקת בגישור בלבד. לדליה תואר ראשון בחינוך מיוחד, תואר שני בהצטיינות, בתכנית ליישוב וניהול סכסוכים מאונ' בן גוריון, וכעת היא כעת לקראת סיום לימודי תואר שני בתכנית ההשלמה לעבודה סוציאלית MSW, בהתמחות לענייני משפחה באונ' בן גוריון. דליה ניהלה את מרכז הגישור בקהילה בלהבים  בהתנדבות, משנת 2007 ועד 2017.

לאורך השנים, היא השתלמה מקצועית בתחומי גישור נוספים כגון: פרקטיקום בגישור, ענייני משפחה, גישור בגיל השלישי, גישור מונגש לבעלי נכויות ומוגבלויות וענייני קהילה. בימים אלו היא מתמחה בגישור בענייני משפחה בקהילת הלהט"ב.

"מדובר בעולם עצום של תוכן ומורכבות". דליה אומרת: "בכל פעם שמגיע לפתחי נושא גישורי חדש, אני לומדת את הנושא לעומק לרבות חוקים, מורכבויות, מאפיינים ורגישויות על מנת לדייק את העשייה המקצועית שלי בתחום".

'הגישוריה' של דליה ממוקמת בבאר שבע, והיא מגשרת גם באשדוד ובאשקלון ובמקומות מרוחקים יותר בהתאם לצורך. דליה מנגישה את השירות לקהילה באזור מגוריהם.

הבחירה בגישור כמקצוע נבע מכך, שדליה עבדה למשך כ- 16 שנים כרכזת הטיפול הבכירה ב"קרן לטיפול בחסויים" במחוז הדרום. שם היא נחשפה למורכבויות העמוקות של החיים והמשפחה ולסכסוכים עמוקים וקשים עמם התמודדו המשפחות, והללו היוו עבורה זרז למציאת דרך לעזור לאנשים להגיע לשלום ולעשות להם טוב.

דליה עוזדור, אומרת: "אני מאמינה שיש לי שליחות על פני האדמה הזו, לעזור לאנשים לחיות חיים טובים ושלווים. אני עושה זאת בעזרת השפה הגישורית, הן בגישורים בפועל והן בהפצת השפה הגישורית. אני מנחה סדנאות חשיפת עולם הגישור לציבור הרחב, מלמדת בקורסים בסיסיים ומתקדמים להסמכה ע"פ נהלי הנהלת בתי המשפט, לרבות ליווי מגשרים צעירים (סופרוויז'ן) ופיתוח מקצועי לצוותים ובארגונים".

בנוסף לכך, דליה מנחה תהליכי צדק מאחה לנוער עובר חוק – מטעם עמותת 'קד"ם'. לאורך השנים, זכתה דליה עוזדור בכל מכרזי הנהלת בתי המשפט בתחום הגישור. ב-2008  מונתה כמגשרת מהו"ת בתיקים אזרחיים בתביעות בבית משפט שלום. ב- 2001 הוסמכה להנחות קורסי פרקטיקום (התנסות מודרכת בגישורי אמת למגשרים צעירים), בשנת 2016 אושרה להיכלל ברשימת המגשרים ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט לענייני משפחה במסגרת החוק ליישוב סכסוך. בימים אלו, היא ממתינה לאישורה כמגשרת מוסמכת על פי תקנות הגישור החדשות.

"תחום נוסף שאני מקדישה לו תשומת לב רבה, הוא הפצת השפה הגישורית בחברה ואני עושה זאת ע"י ליווי מרכזי גישור בהקמה, הכשרות לפיתוח מקצועי למגשרים במרכזי גישור וכן הכשרות ייעודיות במסגרות חינוכיות, חברתיות ובארגונים."

הסבירי על תחומי הגישור בהם את עוסקת.

"המוקד שלי הוא גישור בין אדם לחברו. אני פועלת למען שלום בין אנשים בין אם מדובר במשפחה גרעינית, שכונה, קהילה או ארגון (כשבעיני לגמרי מדובר בסוג של משפחה).  אני עוסקת בניהול סכסוכים ויישובם בין צדדים ומכוונת לכך שמוקד/עילת הסכסוך ייפתר, ולצד זאת יבוצעו שיפור וכינון מחדש של היחסים בין האנשים, למען איכות חיים טובה.

לב העשייה שלי היא בסכסוכי משפחה. אני עוזרת לזוגות מתגרשים לבנות הסכמות ולערוך אותם להסכם גירושין ופרידה או לחילופין, אם בוחרים בכך, עוזרת להם להבנות את משפחתם. תהליך גישור לגירושין ופרידה הוא תהליך מורכב, עדין, הטומן בחובו חיים שלמים של משפחה שצריך בעדינות לפר ולבנות אותה לשתי משפחות חדשות שיש ביניהם, ויהיה ביניהם קשר לעוד הרבה מאוד שנים. לכן, מאוד חשוב לי לעזור לבני הזוג להבנות את יחסיהם עם הפנים קדימה, מתוך ראיית טובתם הם וטובת ילדיהם.

מדובר באומנות, ואני מרגישה שזאת שליחות עבורי לעזור למשפחות אלה להיפרד ולבנות מחדש את משפחתם החדשה.

בענייני משפחה אני עוסקת בתחומים מורכבים וחשובים לא פחות כגון: ענייני צוואה וירושה, סכסוכים בנושא מינוי אפוטרופוס וכן סכסוכים בין דוריים ורב צדדיים בתוך המשפחה."

מה לגבי גישורים מונגשים?

"אלו מצבים של סכסוכים כשאחד מהצדדים מוגבל פיזית או נפשית, ונדרשת הכרות עם המוגבלות על מנת להנגיש את הליך הגישור כך שינתן מענה הולם את הצרכים והיכולות. לדוגמה: זוג שביקש לנסוע לחו"ל בטיול מאורגן וחברת הנסיעות סירבה לצרף האדם לטיול בשל העובדה שמתמודד עם חרשות".

והמומחיות שלך היא בסכסוכים מורכבים רגישי תרבות?

"בהחלט. סכסוכים מורכבים רגישי תרבות ובין דוריים היא אומנות הדורשת הבנה עמוקה ורגישות תרבותית.לדוגמה: סכסוך כספי שניהלתי שנוצר מאי הבנה כתולדה של שונות בתפיסות עולם מרקע תרבותי שונה. הגישור עסק בשני חברים (אשכנזי ותימני) שהשקיעו יחד כספים בחו"ל במיזם משפחתי של האחרון. למרבה הצער, ההשקעה ירדה לטמיון. בשלב זה נוצר משבר אמון קשה בין השניים, שכן האשכנזי סבר מהתנהלות התימני שהוא שותף לעוקץ כנגדו. הוא הסיק זאת מכך שחברו לא נסע למשפחתו בחו"ל כדי להתחקות על שורשי הנפילה. כשהנושא דובר בחדר הגישור התברר כי התימני לא נסע למשפחתו בחו"ל שכן הינו הצעיר מבין אחיו ולכן שלח את אחיו הבוגרים לטפל בעניין בשמו, ובנוסף הוטלה סנקציה של מניעת קשר בין המשפחה בחו"ל לבין האמא הקשישה שנמצאת בארץ. כשהאשכנזי הבין זאת, נפתחה הדרך לבחון במשותף את המצב ולחשוב על דרכים משותפות להתמודדות עם המשבר.

סכסוכי ירושה, לפני ואחרי פטירה – הם מאתגרים ורגישים מאוד. בהליך הגישור לא אחת חודרים לנימים האינטימיים של סיפורי משפחות. הגישור חוצה תרבויות וסגנונות אישיים ומאתגר את מתן המענה לצרכים הבסיסיים של הפרט לשייכות, ביטחון, אהוב ולהיות חלק ממשפחה גרעינית או אחרת. היעד שלי בגישור, לאפשר לאנשים ולסייע להם להשמיע את קולם האותנטי ולסייע בידם ביישוב הסכסוך שלהם, כך שיוכלו כולם לשבת יחד בסעודת חג השבועות הקרובה".

 

דליה עוזדור

כתובת הגישוריה: טופח 12, להבים

מעבר לעמוד פייסבוק

טלפון: 054-8008862

דליה עוזדור. צילום: תמיר נין ארי

דליה עוזדור. צילום: תמיר נין ארי


יהודית בן נעים: יעוץ זוגי ומשפחתי, מגשרת משפחה, מתאמת ובוררת

יהודית בן נעים, יועצת זוגית ומגשרת, בעלת הכשרה מקיפה ונרחבת וניסיון מקצועי נצבר. ליהודית תואר שלישי בחינוך, תואר אקדמי בניהול בתי ספר, וכן סיימה לימודי ייעוץ משפחתי וגשת"פ (גירושין בשיתוף פעולה).

משנת 2000, עוסקת יהודית גם כמגשרת ויועצת זוגית. היא חברה בארגון המגשרים הארצי, רשומה בבית המשפט ברשימת המגשרים המומחים בבית דין לענייני משפחה ובבית משפט השלום בתל אביב ומומחית בייעוץ לזוגות מהקהילה הלהט"בית. יהודית בצעה התמחות בגישור משפחה ופרקטיקום, ומוכרת בבתי המשפט, כמו כן, היא מתאמת הורית ובוררת מוסמכת ומופיעה ברשימת הבוררים המומלצים. לדבריה של יהודית בן נעים: "סמכות המגשר היא סמכות מוסרית ועל המגשר להיות אובייקטיבי וניטרלי, הגון, הוגן, ולפעול בתום לב".

מה מספק תהליך הגישור עבור זוגות מתגרשים?

"תפקיד המגשר לגירושין הוא להביא את בני הזוג למצב של win-win, ששניהם ירוויחו ויצאו מתהליך הגישור בדרך הכי טובה ורצויה שהם יכלו להשיג.
"תהליך הגישור נועד במקור להוריד את העומס מבתי המשפט ולאפשר להגיע להסכמות ולהימנע מלהגיע לעימותים, כאשר מצופה מהמגשר להצליח לסגור תיקי גירושין ולהביא את בני הזוג להסכמות ולהסכם מוסכם על שניהם אשר יקבל תוקף מבית המשפט".

מהם היתרונות לבני הזוג בתהליך גישור על פני בית המשפט?

"כשאתה בתהליך של גישור יש לך חלק בקביעת ההסכמות שהוא מאוד משמעותי. יש לך שליטה על התהליך ותחושת ההצלחה טובה יותר, כיוון שבבית המשפט השופט פוסק ובזה זה נגמר, ותמיד אחד מפסיד ואחד מנצח. הגישור מונע הסלמה בין בני זוג, כאשר שניהם נמצאים בתהליך לסיים את המחלוקת וליצור הסכמות והסכם גירושין בדרך של שלום ונינוחות, ובמידה ויש ילדים, נמנע מהם הסכסוך של ההורים.

"יש גם היבט של עלויות כספיות. גישור הוא תהליך הרבה פחות יקר ביחס לתהליך המשפטי. בבתי המשפט יש עומס רב לכן התהליך הגישורי על כל נושאיו ורבדיו נועד לקצר זמנים והמתנה ארוכה.

"את ההסכם בונים יחד בתהליך הגישור. לאחר ההסכמה המשותפת והחתימה ההסכם מוגש לבית המשפט ומקבל תוקף".

מה חשוב שיהיה בהסכם גירושין כדי למנוע סכסוכים עתידיים?

"צריכה להיות התייחסות לכל הנושא של הסדרי ראייה, משמורת על הילדים, מזונות, חלוקת רכוש, והכל צריך לקבל תוקף של בית משפט. אני מנחה את בני הזוג בתהליך לגבי נושאים שמומלץ לדבר עליהם, כגון: חוגים לילדים, נסיעות לחו"ל, בחירת מוסדות חינוך, ועוד. בגישור מנסים לשמר את אורח החיים ואת הצביון שהיה בבית הן לגבי התרבות וההתנהלות המשפחתית והן לגבי צביון דתי/חילוני וכד'. יש פעמים בהם מתייחסים גם על ההתנהלות מול המשפחה המורחבת. בתהליך הגישור, ניתן להתייחס לנושא התקשורת ההורית, גם העתידית, שהיא מאוד חשובה. למשל איך הולכים להתנהל בעניין הבריאות והחינוך של הילדים".

מה לגבי ההיבטים העתידיים?

"תהליך הגישור מתייחס כמובן גם להיבטים אלו, בעיקר בעניין הילדים, אם זה בר/בת מצוות, מסיבות סיום תיכון, חתונות, וכל האירועים העתידיים שבני הזוג רוצים להתייחס אליהם ולהחליט לגביהם. "הגישור יתנהל על פי אותם סעיפים חשובים ומשמעותיים לבני זוג כשבתוך העניין יש את ההתנהלות ההורית, וההסכמות יכנסו להסכם הגירושין בהתאם לכמה שההורים רוצים להיכנס לפרטים".

במה שונה תהליך הגישור מתהליך משפטי, מלבד עניין העלויות?

"בתהליך הגישור ניתן להכניס לחוזה הגירושין סעיפים שאינם נכנסים ע"י עורך דין. תפישת העולם של המגשר שונה לחלוטין מזו של עורך דין. עורך דין הוא ליטיגטור ושאיפתו בבסיס היא לגרום לצד השני לצאת עם להפסיד, כדי שהלקוח שלו ירוויח כמה שיותר.
"מגשר מסתכל גם על הרווח והנזק לילדים, ההתבוננות היא לא על רק על האדם ספציפית, אלא בהקשר המשפחה כולה".

כיצד התהליך מתבצע בפועל?

"בפגישה הראשונה, אני רוצה לשמוע מבני הזוג על רצונותיהם . מהם סדרי החשיבות ומה יקדם את התהליך מבחינת האינטרסים. כיוון שאני גם יועצת זוגית, חשוב לי לוודא שהם הולכים להליך גירושין מתוך החלטה ברורה וסופית.

"לאחר שאני בודקת איתם והם בטוחים בהחלטתם להתגרש , אני בודקת מה האינטרסים שלהם בחלוקה. אם יש ניגוד אינטרסים אנחנו עובדים על איך להתמודד עם זה ואיך לגרום להם לראות עין בעין.

"כשזוג מגיע לגישור אני מבקשת מהם להגיע כל אחד עם רשימת הצרכים שלו ומה חשוב לו לעגן בהסכם הגירושין. אם ישנם דברים מהותיים שלא נמצאים ברשימה, אציע להם לבצע רשימה חדשה שתאפשר להם התבוננות נוספת – אולי פספסו משהו, כדי להבטיח ככל האפשר שזה לא יוביל אותם לסכסוכים עתידיים. נושא החגים למשל, הוא עניין כיצד ירצו להסדיר את נושא הסדרי הראייה של הילדים בחגים ובחופש הגדול.

"חשוב לי מאוד לאפשר לבני הזוג זמן לעצמם בתוך התהליך, לעתים אני ממליצה להם לצאת לחצי שעה, לשבת בחוץ ולהגיע להסכמות בנושא מסוים. מה שחשוב לי מכל שזה יהיה תהליך של הדברות, כאשר בני הזוג ידעו לשים את האגו שלהם בצד זה יוביל אותם להצלחה בתהליך ובחיים שלהם בכלל.

"תהליך הגישור מאפשר להם לצאת לדרך חדשה ממקום נקי עם עוצמות לפתיחת חיים חדשים, שקטים וטובים ורוגע לילדים".

יהודית בן נעים, מגשרת
כתובת הקליניקה: תפוז 2 עומר
ז'בוטינסקי 45/6 תל אביב.
טלפון

ד"ר אטי יהודית בן נעים מגשרת

ד"ר אטי יהודית בן נעים מגשרת


כתבה שיווקית


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר