עובד ניקיון. צילום: דוברות עיריית אשקלון

"השחורים הם המנקים": כעס על פרסום שהציג מנקה רחובות כהה עור

משרד פרסום מקומי העלה מודעה עם לוגו של עיריית אשקלון ובה נראה פועל ניקיון כהה עור. לאחר שהפעיל החברתי אבי ילאו זעם על כך, במשרד מיהרו להתנצל והבהירו: "המודעה עלתה ללא ידיעת העירייה ונעשתה על ידנו בלבד. לעיריית אשקלון לא היה שום חלק בעיצוב המודעה או פרסומה"

פורסם בתאריך: 10.6.20 15:26

     

דווקא בימים אלה כשאת העולם המערבי מעסיקות הפגנות נגד גילויי גזענות בין שחורים ולבנים בארצות הברית הצליחה מודעה קטנה אחת שפורסמה ברשת, ועליה לוגו של עיריית אשקלון לעורר כעס בקרב בני הקהילה האתיופית ובכלל אצל מי שסולד מסטראוטיפים פסולים.

אל רשת הפייסבוק הועלתה אתמול מודעה הנושאת את לוגו עיריית אשקלון ומבשרת על הוספת 150 עובדי ניקיון לעבודות בשכונות. "פרסנו 150 מנקי רחובות בשכונות" נכתב במודעה בגדול ומתחת לזה הוצג אדם כהה עור, כשהוא לבוש בגדי עבודה, בידו מטאטא רחובות ופח זבל. חשוב לציין, כי לא העירייה פרסמה את המודעה, אלא גורם במשרד פרסום מקומי שאחראי על עיצוב המודעה.

גזענות או וסר תשומת לב? כך ניראת המודעה שהוסרה. אתיופים

גזענות או חוסר תשומת לב? כך נראית המודעה המדוברת

מי שנחשף למודעה והתחלחל הוא הפעיל החברתי אבי ילאו יו"ר מפלגת צדק שהתמודדה לכנסת. "זה לא משהו שניתן להתעלם ממנו לאור העובדה שאנחנו יודעים מה הן העמדות ביחס לשחורים, שבעצם יש יחס שהוא גזעני-סטריאוטיפי ולכן פרסומים כאלה מייצרים עוד יותר סטיגמות וסטריאוטיפים כלפי האוכלוסייה השחורה ובעיקר הקהילה האתיופית", אמר לנו הבוקר ילאו והוסיף: "העליתי פוסט וכתבתי בו שהפרסום הזה הוא פרסום פוגעני ונבזי שצריך להפסיק אותו לאלתר ובתוך זמן קצר, החברה שפרסמה יצרה איתי קשר. הם הסירו את הפרסום והבינו שהם עשו פה טעות. אמרו שזה לא היה מכוון ושנעשה בתום לב. גם מהעירייה פנו אליי מידית. הם אמרו שלא היו מודעים לפרסום הזה ושלא היה את האישור שלהם לפרסום הזה, אבל בסופו של יום המסר עבר".

אבי יאלו

אבי ילאו

ילאו מדגיש כי אינו מבקש לעשות שיימינג לחברת הפרסום או לעיריית אשקלון. "הכוונה הייתה לגרום לכך שאנשים ישימו לב שהפרסומים האלה הם בעייתיים ולעיתים הם גם פוגעניים".

למה לדעתך אותו גרפיקאי בחר באיש השחור כדי להמחיש במודעה אדם שעובד כמנקה רחובות?
"הם אמרו שזה משהו גנרי, שלא היה מכוון, זו התמונה שהייתה להם ולכן הם פרסמו את זה בצורה כזו. אלא שבסופו של יום להגיד גנרי ולהשתמש כל הזמן בשחור כדי לתאר את הדבר השלילי, בטח שאנחנו יודעים שגם בשפה שלנו יש בה אלמנטים של הגחכה או של גזענות כלפי שחורים, זה דבר שהוא לא מתקבל על הדעת ואני חושב שהם לא התכוונו לקבוע כאן ולא לנקוט באיזה שהיא פעולה גזענית אבל זה רק מלמד אותנו שמדובר בפעולה שיטתית. כי הרי הוא היה יכול לבחור בדמות לבנה או לצבוע את הדמות בלבן, אלא שאין דרך יותר טובה לתאר את המנקים האלה אלא בדמות שחורה. הרי מה זה אומר לנו הפרסום הזה? שהשחורים הם המנקים".

ילאו כאמור נותן לחברת הפרסום נקודת זכות שהבינה את הבעייתיות של הפרסום והסירה מיד לאחר שנודע להם על המשמעויות. "הרבה פעמים אנשים לא מודעים לגזענות שלהם והתפקיד שלנו כאן זה להאיר את המקומות שבהם לא שמים לב ולא מודעים".

מעיריית אשקלון נמסר: "אנו רואים את המקרה בחומרה. מדובר בכרזה שעוצבה על ידי חברת גרפיקה, אך לא אושרה על ידי העירייה ולא נעשה בה כל שימוש. הכרזה הועלתה לעמוד הפייסבוק של החברה כחלק מתיק עבודות שלה, ללא אישורנו וידיעתנו. הנושא טופל ישירות מול החברה שנדרשה לפרסם הבהרה והתנצלות".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




ממשרד הפרסום אכן פורסמה התנצלות בדף הפייסבוק שלהם ובה נכתב: "אתמול העלנו מודעה שהצטיירה כפוגענית מתוך קמפיין לעיריית אשקלון שלבסוף לא אושר על ידם. חשוב לנו לציין שהמודעה עוצבה בתמימות וללא שום כוונה גזענית או פוגענית. אנו מביעים את התנצלותנו כלפי מי שנפגע ומבטיחים שנעשה את כל המאמצים כדי שטעות כזאת לא תחזור שנית. חשוב לנו לציין שהמודעה עלתה ללא ידיעת העירייה ונעשתה על ידנו בלבד. לעיריית אשקלון לא היה שום חלק בעיצוב המודעה או פרסומה".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר