יוסי כהן. צילום: יצחק קלמן
יוסי כהן. צילום: יצחק קלמן

מועמד איחוד הימין, יוסי כהן: "כשאהיה בכנסת לא יעבור שקל לחמאס"

כשהיה נער הוא חילק פליירים של מולדת, כשנולדה לו בת הוא קרא לה על שמו של רחבעם זאבי. היום יוסי כהן הוא מועמד לכנסת ברשימת “איחוד מפלגות הימין”, אף שאינו חובש כיפה ובריאיון הוא קובע שמיכאל בן ארי לא גזען, אומר שצריך לשנות את בג”ץ ולעודד הגירה פלסטינית מרצון וגם מגלה למה הוא מאוכזב מבנט ושקד

פורסם בתאריך: 22.3.19 12:29

     

יוסי כהן, מי שהיה חבר מועצת העיר אשקלון, הוא היום מספר 8 בסיעת איחוד מפלגות הימין. תחת רשימה אחת חברו להם יחד יוצאי הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה לישראל. יו”ר הבית היהודי רפי פרץ במקום ראשון ואת המקום השני תופס יו”ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ’.

כהן נבחר תחילה למקום הרביעי בפריימריז של האיחוד הלאומי, אולם בשל המיזוג בין המפלגות קיבל לבסוף את המקום התשיעי ברשימה, לאחר פסילתו של מיכאל בן ארי, התקדם כהן מקום אחד נוסף. “לא כיוונתי להיות חבר כנסת”, הוא אומר השבוע, “אבל תמיד העשייה למען עם ישראל וארץ ישראל בערה בי. כבר בתור נער הייתי מעורב ואני זוכר את עצמי מחלק פלאיירים של מפלגת מולדת, מנסה להסביר לסביבה ולשכנע. עם השנים הצטרפתי למרכז האיחוד הלאומי. בבחירות המוניציפאליות ב-2013 הם גם נתנו לנו תקציב תמיכות. בפריימריז האחרונים לקחתי חלק בשמחה, מאחר ואני מתחבר לאידאולוגיה. אגב, למרות שאני לא מגדיר את עצמי בן אדם דתי, הם קיבלו אותי בצורה מדהימה ובחיבוק גדול”.

נבחרת האיחוד הלאומי. צילום: יצחק קלמן

"למרות שאני לא דתי, הם קיבלו אותי בצורה מדהימה". נבחרת האיחוד הלאומי. כהן שני משמאל. צילום: יצחק קלמן

לא מעט דרמות חוללה המפלגה מאז הכריזה על המיזוג לפני כחודש. בשבוע האחרון היא עלתה השבוע לכותרות ביתר שאת, לאחר שבית המשפט העליון פסל, כאמור, את מספר 3 שלה, מיכאל בן ארי מהתמודדות לכנסת. בהחלטה זו שופטי העליון הפכו, למעשה, את החלטת ועדת הבחירות, ובנוסף, בניגוד להחלטת הוועדה, אישרו את מועמדותו של עופר כסיף מחד”ש. כמו כן, קבעו כי שותפו של בן ארי למפלגה, איתמר בן גביר, יוכל להתמודד, כמו גם הרשימות בל”ד-רע”מ וחד”ש-תע”ל. “למרות שירדתי, לכאורה, בדירוג, האיחוד לא פוגע בסיכויים שלי, דווקא ההפך”, אומר כהן, “ברוב הסקרים אנחנו עומדים על שבעה-שמונה מנדטים ועוד נעלה. הציבור הימני רוצה למחות על הפסילה ההזויה של בן ארי ומצטרף אלינו”.

תסביר "הזויה".
“החלטה שהיא מסוכנת מאוד לדמוקרטיה בישראל. לא הגיוני שרק צד אחד נפסל, בעוד שיש ערבים שלא מאמינים במדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי והם מתמודדים. זו עבירה על החוק, שקובע שמי שלא מכיר במדינה כמדינה יהודית לא יוכל להתמודד. מעבר לזה, שהם גם אומרים את זה בפה מלא ולא מכחישים. ולמרות זאת, בית המשפט מוצא דרך להכשיר רשימה כמו בל”ד. חברי הכנסת שלהם הואשמו בעבר בעבירות חמורות נגד ביטחון המדינה, אין להם זיקה למדינה ולא נאמנות, והם עוברים על החוק פעם אחר פעם ברגל גסה. אבל בג”ץ מתעלם ומכשיר אותם. בעוד שבן ארי, ששולח את ילדיו לשרת בצה”ל, נאמן למדינה ומאמין בה כמדינת יהודית, הוא נפסל”.

מיכאל בן ארי. צילום: אמיל סלמן

"לא גזען". מיכאל בן ארי. צילום: אמיל סלמן

אותו בן ארי שאמר בעבר שערביי חיפה לא שונים מאלה שחיים בעזה, שאמר שכולם אויבים שלנו, שרוצים להשמיד אותנו ודיבר גם נגד בדואים שמשרתים בצה”ל.
“הוא טוען שהוא לא אמר את זה, שדבריו הוצאו מהקשרם בצורה גסה ומסולפת. בשיחות אישיות שלי איתו הוא הבהיר שזה משפט אחד שהוצא לחלוטין מהקונטקסט שבו הוא נאמר. מיכאל בן ארי לא גזען, הוא מוכן לקבל את כל מי שנאמן למדינת ישראל ומתחבר למהות של מדינת הלאום של העם היהודי. כשהשמאל אומר דברים קשים וחמורים אפילו יותר, מצדיק פגיעה בחיילים ולא מגנה פיגועים, זה בסדר. אגב, בפאנלים סגורים גם אנשי שמאל מודים שהם לא מבינים איך קרה שלא פסלו את המפלגות הערביות ואת בן ארי כן. זה עוול שזועק לשמיים, ולא רק אנחנו אומרים את זה”.

ואם היו פוסלים את עופר כסיף, התחושות היו לגמרי אחרות?
“זה היה מראה שיש קצת איזון במערכת המשפט. בן ארי הבהיר את הדברים שלו והסביר אותם. בעוד שכסיף אפילו לא חזר בו מהדברים שלו ולא ניסה לתת הסברים. יהודי ברשימה ערבית, שמצדיק פגיעה בחיילי צה”ל מתמודד, ובית המשפט מתפתל ועושה הכול כדי להצדיק את ההתמודדות שלו ולמצוא דרך”.

שופטי בג"ץ. צילום: אוליבייה פיטוסי

"תפיסת עולם שמלאנית". שופטי בג"ץ. צילום: אוליבייה פיטוסי

ולדעתך זה קורה כי?
“כי נציגי בג”ץ הם אנשים עם תפיסת עולם שמאלנית, זה ברור לכל אחד. הם מביאים לבית המשפט את תפיסת העולם שלהם, ולא מבינים את רחשי לבו של הציבור. החוק הוא לא שחור או לבן, הוא נתון לפרשנות. אז כשמדובר באיש ימין הם שופטים לחומרה, וכשעוסקים באיש שמאל קיצוני, אז לקולה. זו אידאולוגיה ופרשנות פוליטית שמאלנית, שהם מביאים מהבית לתוך כותלי בית המשפט. אסור שזה יהיה ככה, את זה צריך לשנות, ואנחנו נשנה”.

ובכל זאת, זו הפעם הראשונה שפסלו מועמד בודד. ב-1992 פסלו רשימות שלמות, את כך וכהנא חי.
“אבל זה לא זה וזאת לא המורשת. אני גם לא עוצמה יהודית, אני גדלתי במולדת ומאוד מאמין במורשת של רחבעם זאבי. יש לאיחוד תכניות ברורות לעתיד מדינת ישראל, אנחנו לא מגרשים ערבים ולא גזענים. התכנית שלנו תיקח זמן, זה לא יקרה בעוד שנה או שנתיים, אולי בעוד 15 או 20 שנה, אבל זה יקרה. אנחנו נתחיל לקדם את התכנית מתוך מקום של לחפש את השקט ולהביא שלום לאזור, זה הפתרון”.

יוסי כהן מצביע בפריימריז של האיחוד הלאומי

"אנחנו לא מגרשים ערבים ולא גזענים". כהן מצביע בפריימריז של האיחוד הלאומי

והתכנית אומרת ש…?
“קודם כול לגדוע את התקווה הפלשתינית להקמת מדינה בין הירדן לים. הם לא רוצים אותנו פה ולא בל”ד ולא כל ארגון ערבי, לא מוכן לקבל את האפשרות הזאת. נתניהו ביקש לבוא במשא ומתן שתהיה מדינה יהודית לצד פלסטינית, והם לא הסכימו. אז אנחנו משנים את הקונספט, יוצאים מהתפיסה של אוסלו ומגדירים את יהודה ושומרון כשטח יהודי. נקדם תכנית לעידוד הגירה, יחד עם העולם שיבין שרק ככה יבוא השקט למזרח התיכון. באמצעות תכנית מדינית, בשיתוף ארצות הברית והאיחוד האירופי, נביא תקציבים ונעודד אותם לעזוב למדינות אחרות בעולם. מי שיבחר להישאר יחיה עם זכויות פרט, לא זכויות להגדרה לאומית וזיקה לארץ, אבל עם זכויות מוניציפאליות בעיר שלהם. הרוב המוחלט יקבל את ההצעה הזאת, זה הרבה יותר ממה שהרשות הפלסטינית נותנת להם היום. ביהודה ושומרון לא היו בחירות 12 שנה, בעזה שולט ארגון טרור”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




וזה קצת מצלצל כמו טרנספר.
“ממש לא. זה עידוד הגירה מרצון, אני לא מגרש אותו. אני מציג בפניהם את האפשרויות שיהיו להם במדינות העולם השונות עם פרנסה, כלכלה ועתיד טוב יותר. זה או להישאר פה ללא זכויות לאומיות או לקבל סכום כסף יפה, לקבל אזרחות ולפתוח בחיים טובים יותר. זה ממקום טוב, לעזור להם, להטיב איתם ולקדם ושלא ימשיכו לחיות בתנאים מחפירים כמו היום. הרוב המוחלט הוא של אנשים נורמליים, שמבינים שכאן לא תהיה להם תקווה. ולכן הרוב יסכים לעזוב, ממקום של שיח, לא גירוש”.

נפתלי בנט ואיילת שקד. צילום: עופר וקנין

"מאוד מאוכזב מהם". נפתלי בנט ואיילת שקד. צילום: עופר וקנין

מה דעתך על הנטישה וההתבטאויות של בנט ושקד?
“אני, דווקא כאחד שלא חובש כיפה, מאוד מאוכזב מהם. הם אמרו שהציונות הדתית לא יכולה להנהיג, ואני, שאני לא בא מתוך הציונות הדתית, חושב שמדובר בציבור עם ערכים, אידאולוגיה, אהבת הארץ והעם. זה ציבור מדהים וערכי, אז לחשוב שהוא לא יכול להנהיג?! נכון שיש סוג של תקרת זכוכית בתוך הציונות הדתית, אבל צריך לשבור אותה מתוך הבית. בנט ברח מהבית שלו כדי להביא קהל אחר, זה לא מהלך נכון, ובעיניי זאת טעות וחבל”.

שם לילדה על שם רחבעם זאבי

כהן (39) נשוי לליז ואבא לארבעה ילדים: שי אל (בן 11), רז ואיה תאומות (בנות 8) ויונתן (בן 7). מסתבר שמאחורי השמות של כל הילדים מסתתר סיפור. “כשליז הייתה בחודש הרביעי עם שי אל הבכור, התברר לנו בבדיקות אולטרה-סאונד שיש בעיה. היינו זוג צעיר עם היריון ראשון, וזה היה הלם. הסתובבנו בין רופאים ופרופסורים, ובסוף הומלץ לנו לעשות הפלה. למרות שאנחנו לא דתיים הגענו גם לרבנים, שאמרו לנו להקשיב לרופאים. עברנו בין בדיקה לבדיקה ובין רופא לרופא, עד שהייתה בדיקה אחת ששינתה קצת את התמונה ונאמר לנו שיש אפשרות לשמור על ההיריון ולנתח אחרי הלידה. שי אל נולד לפני הזמן, היה בטיפול נמרץ ושלושה חודשים בפגייה. כשהיה בן ארבעה ימים בלבד עבר ניתוח מורכב. היום, ברוך השם, הוא בן 11, בריא ומקסים. אבל גם בפרספקטיבה של זמן זו הייתה תקופה מטלטלת. כך הוא זכה בשמו, מתנת אל”.

רחבעם זאבי. צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

"אני מאמין במורשת של רחבעם זאבי". זאבי ז"ל בכנסת. צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

שמות התאומות רז ואיה, הם למעשה ראשי תיבות: “רז, אלה ראשי התיבות של רחבעם זאבי, שכמו שאמרתי, גדלתי עם האידאולוגיה שלו והדרך, אבי ומורי. ואיה היא ארץ ישראל השלמה”. הצעיר, יונתן, נקרא על שמו של יונתן פולארד, שעשה למעננו והרגשתי צורך להוקיר לו תודה. “משמעות ערכית, ציונית, אהבת הארץ והעם, וזה מה שאני מנסה להנחיל להם גם בחינוך שלהם”.

אשתך זרמה עם זה?
(צוחק) “אישתי ידעה שיש שמות עוד לפני התחתנו בכלל. דיברנו על זה, הסברתי לה את החשיבות, והיא קיבלה את זה באהבה. יש לי אישה מדהימה ותומכת, ולא הייתי מגיע לאן שהגעתי בלעדיה. היא לגמרי ‘עזר כנגדו’, הכוח המניע ועיקר הבית”.

“לא גדלתי עם כפית של זהב בפה”

הוא בן בכור למשפחה של ארבעה ילדים. בילדותם עבד אביו שלום בתנובה ברחובות, ואימו דלילה הייתה סייעת בגנים, והם גדלו בשכונת עתיקות. “לא גדלנו עם כפית זהב בפה, והחיים לא היו פשוטים. אבא שלי היה יוצא בכל בוקר בחמש לעבודה ונוסע בשלושה אוטובוסים, ואימא שלי הייתה צריכה להיות כבר בשבע בגנים. כך היינו מגיעים לשער בית הספר עוד לפני השומר ומחכים לו שייפתח, בגשם ובשמש. ההורים עבדו קשה, ועדיין היו ימים שבהם הייתי מגיע עם כריך בלי כלום לבית הספר. ולמרות זאת, אף פעם לא הרגשתי עני. היום אני גם מבין שזה רק חיזק וחישל אותנו. אני מודה על מה שהיה וגם על מה שלא היה. ההורים שלי נתנו לנו הכול, חינכו לערכים של אהבת הארץ והעם, פשטות וערכיות. למרות הקושי הכלכלי, הרגשתי שאני עבור ההורים שלי עולם ומלואו.

"אני מסתכל על המצוקה ואני מכיר אותה היטב". צילום: אלירם משה

“היום, כשאני מסתכל על הילדים בשכונות הוותיקות ועל המצוקה, אני מכיר אותה היטב. ללא ספק יש כאן אוכלוסיות נזקקות, שצריך למצוא דרך נכונה לסייע להן. צריך לקום לצד הקפיטליזם גם סוציאליזם ולדאוג למי שבאמת צריך. צריך ליצור תכנית מקיפה ופרטנית, שתרד לרזולוציות הכי קטנות וספציפיות לכל משפחה. בעיניי זה לא נכון לסייע לכל הקשישים או לכל הנכים, כי יש קשישים שלא זקוקים וצברו במהלך חייהם, ויש כאלה שאין להם כסף אפילו לתרופות או מוצרי מזון בסיסיים. אותו דבר לגבי הנכים. ולכן התכנית צריכה להיות פרטנית”.

“היה לי יותר קל ללמוד בגיל מבוגר”

ביסודי למד כהן בבית הספר אסף מימון, בכיתה ז’ עבר לאורט אפרידר והיה במחזור הראשון שבו הוצאו חטיבות הביניים מבתי הספר היסודיים וחוברו לתיכונים. אף שחלפו מאז הרבה מאוד שנים, הוא זוכר את המעבר הזה כטראומטי במיוחד. “ביסודי הייתי תלמיד טוב, לא מצטיין, אבל טוב. הגעתי לחטיבה וחטפתי הלם. כל הסביבה אחרת, רמת חיים שונה, אזור אחר ובלי החברים שלי מהבית. זה היה משהו שהיה לי מאוד קשה להתרגל אליו, וזה פגע לי בלימודים”.

יוסי כהן

יוסי כהן

הוא סיים את לימודיו עם בגרות חלקית בלבד, עם השנים השלים את החסר ורק לפני כשלוש שנים החליט ללמוד תואר ראשון. היום הוא בשנה השלישית ללימודי פוליטיקה וממשל עם לימודי ארץ ישראל במכללת אשקלון. “בתוך כל העשייה גם החלטתי ללכת ללמוד, בדחיפה עצומה מאשתי והמשפחה. אני חושב שדווקא בגלל שהלכתי ללמוד בגיל מבוגר יותר קל לי כי אני מביא איתי כבר ידע, בקיאות וחוכמת חיים. בגיל צעיר היה לי הרבה יותר קשה לסיים את התואר. היום אני הולך ללימודים בכיף גדול ונהנה מכל רגע. חשוב לי להעביר כאן מסר לכל מי שמתלבט או מפחד. אל תחששו, לכו ותעשו את זה, בכל גיל ובכל זמן. אם אני הצלחתי, כל אחד יכול. אני גם אשמח לתת מענה ולסייע לכל מי שצריך”.

יוסי כהן ותומר גלאם

"אני אוהב את מה שתומר עושה". כהן ותומר גלאם

“אני ואטיאס בקשר, אבל כמו פעם”

בקדנציה הקודמת, כאמור, היה כהן חבר מועצה והממונה על הספורט, לאחר שרץ ברשימת הצעירים יחד עם משה אטיאס. בבחירות האחרונות הוא תמך בגלוי בראש העירייה תומר גלאם. “אני עוקב אחרי מה שנעשה בעיר, וזה מאוד חשוב לי. אני מאוד אוהב את מה שתומר עושה וגם אמרתי לו את זה אישית. בעזרת השם כשאני אזכה להיכנס לכנסת, נעשה יחד שיתופי פעולה ונעבוד לטובת העיר. גם תומר בא מלמטה, מכיר היטב את השכונות הוותיקות ואת החיים כמשפחה קשת יום. כל מי שמגיע מהמקום הזה מאוד רגיש למצוקת הציבור. התפיסה שלי אומרת שלא משנה מה תעשה, תמיד תהיה ביקורת ולפעמים גם טועים. אבל אם אתה מגיע מהמקום הנכון והנקי, אתה תעשה רק טוב”.

יוסי כהן ומשה אטיאס. צילום: צעירי אשקלון

יוסי כהן ומשה אטיאס. צילום: צעירי אשקלון

ומה עם משה, אתם עדיין חברים?
“כן, אנחנו חברים. בוודאי שהקשר הוא לא כמו שהיה פעם, כשהיינו מדברים כל הזמן בטלפון על ענייני העיר, אבל החברות נשארה. גם משה בא מהמקום הנקי, בא לעשות למען הציבור, וזה הכי חשוב. יש כאלה שלא באים מהמקום הזה, מהם אני חושש. ולא, אני לא אזכיר שמות. משה לגמרי בא מתוך אידיאולוגיה”.

ובתור מי שהיה אחראי על הספורט וגם מי שייסד את אליצור איתו אשקלון, איך אתה רואה את המצב של הקבוצה היום ושל הספורט בכלל?
“המצב של הספורט בסדר גמור, יש קבוצות כדורגל וכדורסל בליגה הלאומית עם אפשרות לעלייה. בכדורעף גברים אנחנו בליגת העל. אני סומך על הממונה על הספורט דורון נקשרי, הוא קשוב ומקדיש הרבה מאוד מזמנו, ואני יודע שימשיך לקדם את הספורט בעיר. לגבי אליצור איתו, הם תמיד בלב שלי ואני עוקב. אני משתדל להגיע לכל המשחקים. זו אהבה מגיל צעיר, חיידק שקשה להיפרד ממנו, והוא חלק ממני. שעתיים בשבוע אני מתנתק מהפוליטיקה ומהמחשבות ובא ליהנות מהנשמה. הקבוצה במצב טוב, אבל תמיד צריך לשאוף ליותר. אני מקווה שראש העיר ידאג לתקציב ויידע להביא ספונסר לתמיכה. בסוף כולנו נהנים להעריץ את הקבוצות המקומיות שלנו, להזדהות עם הסמל של העיר ועם גאוות היחידה הזאת. לשוב שיהיה לעיר במה להתגאות, וספורט זה אחד התחומים החשובים”.

אליצור איתו אשקלון. צילום: אורי קריספין

"הם תמיד בלב שלי". אליצור איתו אשקלון. צילום: אורי קריספין

“מיליונים לחמאס – זה מתסכל והזוי”

אם יצליח להיכנס לכנסת, מתכוון כהן קודם כול לדאוג לאשקלון ולפריפריה. בעיקר בוער בו המצב הביטחוני: “אנחנו חיים פה במציאות בלתי אפשרית, כשבינתיים מעבירים מיליונים לחמאס. זה מתסכל, הזוי ולא יהיה. אם אני אהיה בכנסת, לא אתן לזה יד, לא יעבור שקל לחמאס, תמורת טרור של עפיפונים, טילים ויחידים ועוד מגוון דרכים לנסות ולפגוע בנו. המצב בו אנחנו לא יכולים לחיות כאן בשקט הוא לא הגיוני, ולא יימשך”.

בתור תושב העיר, אתה רואה את זה אחרת מח”כים אחרים?
“בוודאי. אני חי פה, רץ עם הילדים שלי לממ”ד ומנסה להסביר להם למה יש אנשים שרוצים להרוג אותנו רק כי אנחנו יהודים. זה לא פשוט, כהורים יש לנו תפקיד חשוב לגלות תעצומות נפש, להסביר ולהרגיע למרות שאין במצב הזה שום היגיון. כנבחר ציבור שחי את הסיטואציות המטורפות האלה, אני לא אתן לזה לעבור על סדר היום. אני אהפוך את הכנסת אם יהיה אפילו טיל אחד לעברנו, ללא פשרות”.

הדירה שנפגעה מרקטה באפרידר

דירה באפרידר שנפגעה מרקטה בהסלמה האחרונה

מה עוד תקדם?
“יש המון תכניות לאומיות והטבות שצריך להביא לאשקלון, מעבר לפינוי-בינוי ותמ”א 38, שצריך להביא לעיר ולקדם ביתר שאת. יש כאן שכונות שהזמן בהן עצר מלכת ומחזירות אותי 40 שנה אחורה. צריך תכניות ממשלתיות לקדם אותן, לתת לאנשים תקווה, חיוך ואמונה. אנחנו צריכים מישהו שיילחם עבורנו מבפנים, מישהו שזה בוער בו, שמבין את המצוקות ויצעק אותן. אני אומר בצניעות, כמי שגדל פה, אני אדע לדרוש, לצעוק ולקדם את אשקלון ואת הדברים”.

מתחם המיועד לפינוי בינוי בשכונת שמשון. צילום: אלירם משה

מתחם המיועד לפינוי בינוי בשכונת שמשון. צילום: אלירם משה

זה לא קצת עבודה של ראש העיר?
“ראש העיר יכול לבוא לוועדה להציף את הדברים ולדרוש, בסופה הוא חוזר הביתה כי יש לו עיר לנהל. אני נשאר שם, לא אתן לאף אחד להמשיך הלאה ולדפדף אותנו. אני אשאר בוועדות ובמליאה ולא אתן לאף אחד להוריד אותנו מסדר היום. זה שילוב של הצעקה של ראש העיר, הדרישה מהתושבים והנציג שלנו בכנסת, שישלים את הפאזל. ברוך השם העיר מתקדמת ומתפתחת, אבל צריך לשאוף ולא לנוח. אני קורא לתושבי אשקלון שידאגו שיהיה בכנסת מישהו ימני ואידאולוג, שידע לדאוג לעיר הזאת מתוך שלטון הימין”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר