ישיבת אור עציון

אור עציון: ההורים משביתים את הלימודים בפנמ"צ בגלל שבניהם לא התחיילו לצה"ל

שנה וחצי ממתינים תלמידים בפנימייה הצבאית שהצבא יחייל אותם, אך ההורים לא רואים את האור בקצה מנהרת הביורוקרטיה בין משרד הביטחון למשרד החינוך. "למה ההתנהלות הקלוקלת של המדינה הזו. למה את הריאלי בחיפה פתחו ואותנו זרקו בצד כאילו אנחנו סוג ב' של מישהו?"

פורסם בתאריך: 10.3.19 14:26

     

הורים לתלמידים בפנימיה הצבאית אור עציון פתחו הבוקר בשביתה ללא הגבלת זמן במחאה על כך שביניהם טרם חויילו לצה"ל.

סערה בפנימייה הצבאית 'אור עציון' שבמרכז שפירא. המוסד שכבר הפך לאחר מנכסי צאן הברזל של הציונות הדתית בו הוכשרו בעשרות שנים האחרונות מאות קצינים שרובם המכריע גם השתלבו בתפקידי פיקוד ביחידות הלוחמות נמצא במשבר ועננה כבדה מרחפת על המשך דרכו.

מפקד שייטת 13, אל"ם טל (ראשון משמאל), בוגר הפנימייה הצבאית באור עציון

הסאגה סביב המשך פעילותה של הפנימיה הצבאית באור עציון החלה כבר לפני למעלה משלוש שנים. שר הביטחון דאז, משה בוגי יעלון, החליט לסגור את שתי הפנימיות הצבאיות היחידות שפעלו בארץ, זו במרכז שפירא והפנימייה הצבאית שליד בית הספר הריאלי בחיפה. הסיבה, כך נודע, היתה טענת משרד הביטחון שאין צורך בפנימיות כאשר המכינות הקדם צבאיות שמתרבות עם השנים וגם מתוקצבות על ידו, כבר עושות את אותו תהליך.

מאמצים למנוע את סגירת הפנימיות החלו ונמשכו גם לאחר שיעלון התפטר ובמקומו מונה אביגדור ליברמן לתפקיד. ליברמן החליט שלא לסגור את הפנימייה הצבאית בחיפה והשאיר על כנה את החלטתו של קודמו באשר לסגירת הפנמ"צ באור עציון.

קולטים תלמידים כאילו עסקים כרגיל

לפני שנה וחצי, בקיץ 2017, לאחר מכבש לחצים שהופעלו מצד ההורים, התערבותו של יו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא שהוא גם ראש הישיבה באור עציון הרב חיים דרוקמן וגורמים פוליטיים נוספים על משרדי החינוך והביטחון, הגיעו הצדדים להבנות וסוכם כי משרד החינוך והביטחון ישתתפו במימון הפנמ"צ באור עציון במתכונת דומה לזו שבחיפה.

הרב חיים דרוקמן. צילום: תומר אפלבאום

סייע להגיע להסכמות אבל זה בינתיים לא עוזר. הרב חיים דרוקמן. צילום: תומר אפלבאום

אלא שהיה זה מאוחר מידי. ההסכמות החדשות לכאורה התקבלו בחופשת הקיץ והתלמידים שהתעניינו בהרשמה לפנמ"צ לשנת הלימודים תשע"ז כבר נרשמו בלית ברירה לבתי ספר אחרים.

לשנה העוקבת תשע"ח כבר נרשמו תלמידים ונפתחה כיתת ט' כאשר התלמידים מבחינתם יודעים שהם מתחילים את לימודיהם בפנימייה הצבאית שעתידה בתוך כמה חודשים להעביר אותם שרשרת חיול בצה"ל, תהליך בו הם יקבלו תעודת שוחר, מדים, מספר אישי ויחלו במסלול מאתגר הכולל לימודים והכשרות קדם צבאיות מגוונות.

אלא שמשום מה שרשרת החיול הזו לא התבצעה במהלך כל שנת תשע"ח וגם בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ט, לא התחיילו התלמידים עצם היום הזה. התלמידים, שכבר לומדים בכיתה י', מחכים כבר שנה וחצי לאירוע שבו הם ירגישו כמעט חיילים כשהם לומדים באמת במסגרת המכינה אותם והמכשירה אותם לתפקיד משמעותי בצבא.

 

בינתיים נקלטו תלמידים נוספים לכיתה ט' בשנת הלימודים הנוכחית שגם הם ממתינים, כמו שכבת י' לחיול שעדיין לא קרה.

יתרה על זאת, לפני שבועיים נערך הליך מיון של תלמידי כיתות ח' שמעוניינים ללמוד בכיתה ט' בשנה הבאה, תלמידים שחולמים על לימודים בפנימייה הצבאית, על קבלת מדים והכשרה לתפקידי פיקוד ומטה, אלא שלא ברור האם יזכו ללמוד בפנימייה צבאית אמיתית או שגם הם יולכו שולל כמו חבריהם.

לומדים מקצועות צבאיים. אילוסטרציה: דו"צ

לומדים מקצועות צבאיים. אילוסטרציה: דו"צ

"הבן שלי שבכיתה י' התקבל למסלול של הפנמ"צ ובהתחלה אמרו לנו שיש איזה שינוי בבחינת התפעול. אמרו שעד עכשיו האחראי היה משרד הביטחון ושהם עושים מהלך שהאחריות תהיה משותפת למשרד הביטחון ולמשרד החינוך יחד" משחזרת השבוע חני ורקר, אם לתלמיד כיתה י' שמגיע מידי שבוע מרמת בית שמש ללמוד בפנימייה הצבאית.

משרד הביטחון יושב על החוזה

"שאלנו האם זה הולך להסגר מהר, אמרו לנו כן, אמרו לנו אל תדאגו אנחנו דואגים להושיב את משרד החינוך והביטחון יחד ויוצאים לדרך ואל תדאגו הפנימיה תשופץ והילדים יחוילו" ממשיכה ורקר "רשמנו אותם והבנו שאמנם זה אולי לא יהיה בתחילת השנה, ואם הם לא יחוילו בספטמבר אז אולי באוקטובר, או אולי אחרי החגים. ככל שהתקדמנו במהלך השנה כל פעם אמרו לנו 'עדין לא ישבנו איתם להסכם', 'ההסכם עדיין לא מתגבש', 'עדיין אין הסכמות', 'משרד הביטחון כן רוצה, משרד הביטחון לא רוצה להיות חלק מהעניין'. כל השנה שעברה שום דבר לא קרה, הלימודים התקיימו כרגיל. המתנו והמתנו ותוך כדי ניסינו לדבר, ניסינו לקדם את המהלך. עשו להם איזה שתי גיחות כאילו להרגיש את האווירה של פנמ"צ אבל שום דבר מעבר, לא לימודים של מגמות צבאיות, לא שום גורם רשמי של משרד הביטחון, לא חיול, לא דמי כיס והחזרי נסיעות שהובטח להם".

ורקר מספרת שבקיץ הם הרגישו שמשהו קורה, שיש איזו עליית מדרגה. "כן הבנו שיש פגישות, אבל הבנו שמשרד הביטחון כנראה סוגר ואולי בכלל לא נכנס לתהליך הזה, אז אנחנו כל הקיץ יצרנו קשרים עם בנט ועם הנציגים שלו, עם משרד הביטחון ועם הבית היהודי כדי שיפעילו לחץ וכדי שכן יחזרו לשולחן הדיונים לאחר כל הלחצים אמרו שיש הסכמו ושאין מה לדאוג, 'יהיו חתימות ואנחנו נתקדם'". לדברי ההורים נמסר להם שמשרד החינוך העביר את סכום של כמה מיליוני שקלים למשרד הביטחון לטובת הפעלת שיפוץ והפעלת הפנימייה. "השיפוצים כבר החלו בספטמבר אבל משרד הביטחון עדיין יושב על החוזה. החוזה נמצא שם מהקיץ".

ניווטים במסגרת ההכשרה בפנימיה הצבאית. אילוסרטציה: דו"צ

ניווטים במסגרת ההכשרה בפנימיה הצבאית. אילוסרטציה: דו"צ

"אנחנו מרגישים שנעשה להם עוול. עוד לא הזכרתי את ההתעללות הרגשית, את החוסר אמון שלהם בישיבה, שזו ממש התעללות, כל פעם אומרים להם עוד כמה ימים, עוד כמה ימים. הבן שלי והחברים שלו הגיעו מלאים במוטיבציה וזה מה שהם מקבלים" אומרת ורקר ומוסיפה "הישיבה פה קפאה על השמרים. אני חושבת שאף אחד כרגע לא סופר אותנו. מה שכל כך מכעיס זה שהתמקדו לסגור את אור עציון. בחילוני בחיפה לא נגעו".

"כל אחד מערבב ומשקר לכיוון שלו"

גם יובל מלאך הוא אב לבן בכיתה י' הממתין להתחייל כבר שנה וחצי. "אני לא יודע מה הולך שם. יש שם ברדק שלם. משרדי הממשלה לא מתפקדים. הם עושים צחוק מהילדים האלה, חבל על זמן. הילדים מאוכזבים מההתנהלות הזו. אי אפשר לבוא לילד וכל פעם לומר לו עוד שבוע, עוד חודש, עוד יום יומיים. כיתה י' אוטוטו נגמרת זה מתחיל להיות לא רלוונטי. בינתיים אין תעודת שוחר, אין גרף אימונים, ביקשתי שלפחות תהיה את המגמה הצבאית פיקוד ואסטרטגיה שהם לומדים היסטוריה ודברים בסיסיים. אין שום דבר. אין עם מי לדבר. אנחנו רוצים תאריך יעד. אני לא מבין למה ההתנהלות הקלוקלת של המדינה הזו. למה את הריאלי בחיפה פתחו ואותנו זרקו בצד כאילו אנחנו סוג ב' של מישהו. כל אחד מערבב ומשקר לכיוון שלו" אומר מלאך שמספר שגם הוא עצמו למד בפנימייה צבאית "אני בעצמי בוגר של פנימייה צבאית. אני ביום כשהתגייסתי ודרכתי בפנימייה הצבאית קיבלתי תעודת שוחר, קיבלתי קיטבג, קיבלתי מדים".

עשרות התלמידים כאמור החלו מהיום את השבתת הלימודים. ההורים דורשים שיהיה תאריך יעד בו הם יתחיילו.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון בשיתוף עם משרד החינוך פועל לפתיחת הפנימייה הצבאית באור עציון כפי שסוכם בין המשרדים בקיץ 2018. בשטח החלו עבודות שיפוץ ובטיחות שהם תנאי לאכלוס השוחרים ובימים הקרובים יקודם נושא התקשרות עם ספק לתפעול הפנימייה".

העברנו פניה גם למשרד החינוך וגם לדוברו של שר החינוך נפלתי בנט אך משניהם טרם נמסרה תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר