חברי הכנס הבינלאומי 'שלוש המדינות' (Tristate Conference) שהתקיים בבי״ח ברזילי
חברי הכנס הבינלאומי 'שלוש המדינות' (Tristate Conference) שהתקיים בבי״ח ברזילי

כנס בינלאומי למחלות זיהומיות ולסיעוד במרכז הרפואי ברזילי

המרכז הרפואי ברזילי קיים השבוע כנס בינלאומי בו לקחו חלק משלחות מטאיוואן ואתיופיה במטרה לחזק את שיתוף הפעולה הייחודי שנוצר בין שלוש המדינות. החיבור יאפשר המשך מחקרים ופרויקטים רפואיים ומדעיים בין המדינות לטובת רפואה מתקדמת, איכותית ומצילת חיים

פורסם בתאריך: 26.12.19 08:49

מאת: יח״צ בי״ח ברזילי

השבוע התקיים במרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי באשקלון כנס בינלאומי 'שלוש המדינות' (Tristate Conference) למחלות זיהומיות, מניעת זיהומים ולסיעוד. בכנס השתתפו מרצים בכירים מישראל, טאיוואן ואתיופיה והווה שיאו של שיתוף פעולה שהחל לפני ארבע שנים בין רופאים, אחיות וחוקרים משלוש המדינות. מדובר בכנס השלישי מסוגו, כשקדמו לו כנסים דומים בטאיוואן ובישראל. מארגני הכנס, פרופ' חזי לוי מנהל המרכז הרפואי, פרופ' שלמה מעין מנהל מערך הזיהומים בברזילי וד"ר נורית זוסמן מנהלת האקדמיה לסיעוד בבית החולים, יצרו במהלך הכנס במה למפגשים בלתי אמצעיים בין חוקרים ורופאים מארצות שלרוב לא נפגשות בוועידות רפואיות.

החיבור בין שלוש הארצות הוא כלל לא מובן מאליו היות והבדלים תרבותיים ומשברים פוליטיים מנעו עד כה שיתופי פעולה החיוניים כל כך למארג החיים של כלל האוכלוסיות. אבל פרופ' שלמה מעין, מנהל מערך הזיהומים במרכז הרפואי ברזילי, לא נתן לשיקולים אלה לעמוד בדרך להגשמת החזון שלו ושל המרכז הרפואי – רפואה מתקדמת, איכותית ומצילת חיים. זה אומנם לקח כמה עשרות שנים, אבל העבודה הקשה לבסוף השתלמה ובגדול.

מזה כ-30 שנה שפרופ' מעין מתמחה במחלות זיהומיות, בדגש על נגיף האיידס (HIV). במהלך עבודתו הוא יצר קשרים חיים עם חוקרים ורופאים מאתיופיה שהולידו פרויקטים רפואיים מתקדמים בכל הנוגע למחלות זיהומיות. במקביל, לפני כארבע שנים הכיר פרופ' מעין בכירים מנציגות טאיוואן בישראל שהתעניינו בקשרים מדעיים ורפואיים בכל הנוגע למחלות זיהומיות שרלוונטיות לשתי המדינות, ישראל וטאיוואן, כגון צהבת, הפטיטיס C, B ו-HIV. אבל התפנית המשמעותית אירעה כאשר פרופ' מעין העלה את האפשרות לצרף לפרויקטים המשותפים גם את אתיופיה.

פרופ' שלמה מעין מנהל היחידה למחלות זיהומיות (צילום: יח״צ בי״ח ברזילי)

פרופ' שלמה מעין מנהל היחידה למחלות זיהומיות (צילום: יח״צ בי״ח ברזילי)

"מצד אחד מדובר במדינה מפותחת שיש לה מה לתרום ומצד שני במדינה מתפתחת שצריכה עזרה, אז עלתה בי השאלה למה לא לנסות לקשר בין המדינות כאשר ישראל והמרכז הרפואי ברזילי יעמוד במרכז", מספר פרופ' מעין. "ישראל והדרום הם לא רק רפואת חירום ומצבי מלחמה הם הרבה מעבר לכך. הם קדמה, יוקרה וטכנולוגיה מתקדמת. את האמצעים האלה שעומדים לרשותנו בחרתי להפנות למאבק במחלות זיהומיות שרלוונטיות לשלוש המדינות".

תחילה טסו נציגים מישראל לטאיוואן כדי להתרשם ולהכיר את המערכת הרפואית בבתי החולים, בהמשך הגיעו משלחות מטאיוואן לישראל ונחשפו לטכנולוגיות מתקדמות ולשיטות רפואיות חדשניות. ביקורים נוספים נערכו גם באתיופיה, משם הגיעו גם חוקרים ורופאים בכירים לישראל וכולם הגיעו למסקנה אחת עיקרית – לכל אחת מהמדינות יש מה ללמוד, לתרום, לקבל וללמד. האפשרויות הן אין סופיות והגיע הזמן להתחיל.

כדי לקצר את הטלפון השבור הוחלט על קיום כנסים בינלאומיים. הכנס הראשון התרחש בישראל לפני כשנתיים ועסק במחלות זיהומיות וכירורגיה לפרוסקופית (זעיר-פולשנית). התגובות החיוביות הובילו לכנס שני שנערך בטאיוואן אליו הגיעו משלחות מברזילי וכאמור, השבוע התקיים הכנס השלישי במרכז הרפואי ברזילי שסבב סביב מדע, קליניקה ומחקרים. במהלך הכנס, שנמשך יומיים, הגיעו בכירים מהארץ ומהעולם שהרצו בנושאי מחלות זיהומיות, סרטן צוואר הרחם, איידס, קדחת הדנגי ועוד.

כנס בינלאומי חובק עולם בנושאי מדע, קליניקה ומחקרים (צילום: יח״צ בי״ח ברזילי)

כנס בינלאומי חובק עולם בנושאי מדע, קליניקה ומחקרים (צילום: יח״צ בי״ח ברזילי)

"הכנס הוכתר כמוצלח מאוד, ייחודי בנוף הרפואי ומגוון", אומר פרופ' מעין. "כולנו יצאנו בתחושה שיש מוטיבציה, רצון, יכולת וכישורים לקחת את שיתוף הפעולה הזה עוד יותר קדימה. כבר נרקמו קשרים ודרכי עבודה בין טאיוואן לאתיופיה, בין ישראל לטאיוואן ולהפך. ההפריה ההדדית הזו היא פועל יוצא של שיתוף הפעולה שהחל לפני שנים והגיע לשיאו השבוע. אותי באופן אישי זה מרגש ומפעים".

השנה בכנס, לראשונה, הוקדש היום השני לתחום הסיעוד בין שלוש המדינות. ד"ר נורית זוסמן, מנהלת האקדמיה לסיעוד במרכז הרפואי ברזילי, רתמה את שיתוף הפעולה גם בכל הקשור להכשרת מקצוע האחים והאחיות והחיבור שלו לשטח, לפרקטיקה ולמחקר בתחום. מביקוריה בטאיוואן ובאתיופיה היא הבחינה כי תכניות הליבה של הסיעוד אומנם דומות, אך בכל זאת קיים שוני בהיבטים תרבותיים ומקומיים. כל מדינה מתמודדת עם אתגרים בנושאי תחלואה, אורח חיים, איכות החיים ואופי המטופלים.

"ראינו שבהרבה תחומים אנחנו דומים מאוד, אבל בלא מעט מהתחומים אנחנו שונים. זו סקרנות ורצון לגלות את האחר, לראות היכן נוכל לתרום ומה נוכל לקבל, מה אנחנו יכולים ללמד ומה ללמוד, ובעיקר באיזה מקום נוכל להפרות האחד את השנייה", אומרת ד"ר זוסמן. "הייחודיות של ישראל בשיתוף הפעולה הבין מדינתי נובע מהרב תרבותיות שמאפיינת אותה. ההכשרה באקדמיה לסיעוד ברזילי אשקלון מקיפה את כלל האוכלוסיות השונות ומשקפת את תבנית הנוף האנושית של ישראל. העניין שיש לנו ברמה הבינלאומית הוא שילוב של סקרנות אנושית ומדעית למחקרים משותפים בהיבטים רב-תרבותיים".

ד״ר נורית זוסמן מנהלת האקדמיה לסיעוד במרכז הרפואי ברזילי (צילום: יח״צ בי״ח ברזילי)

ד״ר נורית זוסמן מנהלת האקדמיה לסיעוד במרכז הרפואי ברזילי (צילום: יח״צ בי״ח ברזילי)

בין ההרצאות והמחקרים שהוצגו בכנס נערך גם פאנל בתחום הסיעוד שנועד להבין מה השאיפות של שלוש המדינות בתחום הסיעוד, כיצד הן רואות את המקצוע בעתיד ומה עוד אפשר וניתן לשפר על מנת שהמשאלות המשותפות לכולן יתגשמו.

"זה מחמם את הלב לדעת שהתקוות משותפות לכולנו למרות ההבדלים, וזו הייתה הזדמנות נפלאה לתת במה לתחום הסיעוד כאשר האחים והאחיות שותפים כחלק מהצוות הרפואי והקהילה המדעית. יש לסיעוד בארץ שיתופי פעולה ענפים עם ארה"ב ואירופה מזה שנים, ואני שמחה שלמעגל הזה נכנסו כעת גם יבשות אסיה ואפריקה. זה, מבחינתי, חזון המזרח התיכון החדש. זו הערכה הדדית, מקצועית ואישית ותרומה אמיתית למקצוע. גם פרופ' לוי וגם פרופ' מעין עמלו רבות במטרה להרים ולהמשיך את שיתוף הפעולה והם מנהלים אותו ביד רמה, מתוך אמונה בערכים של חמלה וכבוד האדם. מעבר לכך שזו גאווה מקצועית ואנושית, זו היכולת לתת ולקבל שלא נראית בשום מקום אחר".

הכנס הבינלאומי שהתקיים במרכז הרפואי ברזילי הוא חלק מפעילות הולכת וגוברת שאותה מוביל בית החולים בשנים האחרונות. פרופ' חזי לוי, מנהל בית החולים, רואה חשיבות עצומה בכל הקשור לשירותים חדשים שניתנים לאוכלוסייה, בפיתוח מחקר אקדמי מוביל ובשיתוף פעולה בינלאומי שמציב את המרכז הרפואי בקדמת החדשנות והיזמות.

"לאורך שנים ארגנו עשרות שיתופי פעולה וכנסים גדולים ומתקדמים בנושאים חשובים כמו אורתופדיה, רדיולוגיה, כירורגיה, מחלות זיהומיות ועוד", אומר פרופ' לוי. "שיתוף הפעולה הבינלאומי הוא פינת החמד של בית החולים ויוזמה מרתקת, ואני שמח על החיבור התלת מדינתי הזה גם כמנהל בית החולים, גם כאיש העוסק שנים רבות בבריאות ובטח כרופא. זה פשוט מרתק לשמוע ולראות מה המדינות עושות בתחום המחלות הזיהומיות וכיצד ניתן ללמוד מכך ובמקביל לסייע. גם בתחום הוראת הסיעוד אני רואה בשיתוף הפעולה הזה בשורה גדולה לעולם הרפואה. מזה כשנה וחצי שאני יוזם להכניס את תחום הרפואה האלטרנטיבית, הסינית המסורתית, כרפואה משלימה במחלקות בתי החולים השונות והיתרון שלה בשיקום, בפיזיותרפיה, באורתופדיה, באונקולוגיה ובילדים. ואיזה דבר נפלא זה ללמוד מהמקור ולהשריש את זה גם אצלנו, הן בתוכניות ההכשרה והן בטיפול הקליני".

בתום הכנס הסכימו כל הצדדים כי יש מקום להרחיב את שיתופי הפעולה גם בתחומי מחקר וטיפול נוספים, ביניהם קרדיולוגיה, נשים, כירורגיה, אורתופדיה ועוד.

"מעבר לפעילות הענפה שכבר מתקיימת, עם סיום הכנס נזרעו זרעים ראשונים גם בתחומים קליניים נוספים", מסכם פרופ' לוי. " גיליתי לשמחתי שיש לנו הרבה מה ללמד, לייצא, לייבא וללמוד כדי שבסופו של דבר נוכל לתת את הטיפול הטוב והתקדם ביותר לחולים שלנו. הדבר ממצב את בית החולים ומציג לעולם את ישראל כמתקדמת וכחדשנית, ונותן תמונה קצת שונה מזו המצטיירת במדינות ברחבי העולם. קידום הבריאות והרפואה הוא חלק מהחזון שלי ואני שמח לראות שזה כבר קורם עור וגידים בקרב הקהילה המדעית בארץ ובחו"ל. כולי תקווה כי נמשיך לחזק ולשמר את המסורת ונצליח להרחיב אותה לעוד מקומות ותחומים".

פרופ' חזי לוי מנהל המרכז הרפואי ברזילי (צילום: יח״צ בי״ח ברזילי)

פרופ' חזי לוי מנהל המרכז הרפואי ברזילי (צילום: יח״צ בי״ח ברזילי)


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר