מרכז שיקום חדש במרכז הרפואי ברזילי. קרדיט: צילום רפואי ברזילי
מרכז שיקום חדש במרכז הרפואי ברזילי. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

שיקום במרחק נגיעה: מרכז שיקום חדש ומפואר במרכז הרפואי ברזילי

תם עידן - לא עוד טרטורים למרכז הארץ למי שזקוקים לשיקום. מרכז השיקום החדש והמפואר במרכז הרפואי 'ברזילי' נפתח והמטופלים בו צפויים לקבל שירות וטיפול בסטנדרטים בינלאומיים.

פורסם בתאריך: 26.9.19 09:22

מאת: שרית ליבנה אשכנזי, תוכן שיווקי

אחרי שנים רבות של ציפייה, היערכות וגיוס מימון, נפתח בימים אלה מרכז השיקום החדש והמפואר במרכז הרפואי 'ברזילי' והמטופלים הראשונים כבר נהנים מכל מה שיש לו להציע. "מדובר במהפכה של ממש, לא פחות", אומר השבוע בגאווה גדולה ד"ר מיכאל ורשבסקי, מנהל מרכז השיקום החדש. "כשהגעתי למרכז הרפואי בשנת 2001, כל מה שהיה כאן הוא יחידה קטנה עם 4 מיטות אשפוז בלבד, נאלצנו שוב-ושוב להפנות מטופלים לבתי חולים שיקומיים מחוץ לעיר. היום אני גאה לומר שמרכז השיקום שלנו עומד בכל הסטנדרטים העולמיים, יש בו 36 מיטות שיספקו מענה למגוון בעיות וצרכים של מטופלים".

ניכר שההתרגשות של ד"ר ורשבסקי רבה גם כשהוא מתהלך במסדרונות המחלקה ופוגש במטופלים ובבני משפחותיהם. "אחרי כל-כך הרבה שנים שזעקנו את זעקת המטופלים שלנו, סוף-סוף אנחנו זוכים לתת להם מענה שאינו נופל משום מרכז שיקום אחר, להיפך. יש לנו כאן ציוד מודרני וחדיש, בריכה טיפולית ומתקנים משוכללים שיעזרו לנו לתת טיפול מצוין, כזה שתושבי העיר והסביבה זכאים וראויים לו".

כעת, משנפתח מרכז השיקום, יכולים המטופלים ובני משפחותיהם לנשום לרווחה ביודעם שלא ייאלצו יותר להיטלטל אל מחוץ לעיר, להפסיד ימי עבודה וכסף רב. "שהות ממוצעת של מטופל בשיקום היא כשבועיים, כאשר יש מקרים שהאשפוז ממושך יותר", ממשיך ד"ר ורשבסקי. "מטופל שמתמודד עם שיקום צריך להשקיע את כל מרצו בתהליך ולא להיות מוטרד בנושאים כמו סידורי נסיעה למקום מרוחק. גם בני המשפחה והקרובים, המהווים מעגל תמיכה חשוב והכרחי, צריכים להיות פנויים לכך מבלי להוסיף עליהם קושי נוסף על הקיים. השקט הנפשי והידיעה שהכל נמצא קרוב לבית תורמים תרומה אדירה לתהליך השיקום כולו וזה מה שחשוב".

להחזיר את המטופל לתפקוד מיטבי

ד"ר ורשבסקי, רופא שיקום המתמחה בשיקום פיזיקלי, מסביר שתפקידו של הצוות המטפל במרכז השיקום הוא להחזיר למטופל את איכות החיים שהייתה לו לפני הפגיעה. "כשמטופל מתקבל למרכז, ראשית אנחנו מבררים מה הייתה האבחנה שהביאה אותו אלינו, אבל מבחינתנו הסיבה היא לא העיקר. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי שהאדם העומד מולנו יוכל לחזור לחיק משפחתו ולהיות עצמאי לפחות כפי שהיה קודם, יוכל לחזור למעגל העבודה, לתפקד בקהילה, להיות חיוני ולא תלוי באחרים".

לא פעם זו אינה משימה פשוטה. מטופלים המיועדים למרכז השיקום סובלים ממגוון קשיים, חלקם אובייקטיבים הנובעים ישירות מהפגיעה או הנכות והמוגבלות, אחרים קשורים להתמודדות עם ההיבט הנפשי המתלווה לפגיעה. "לשיקום אורתופדי יגיעו מטופלים אחרי קטיעת גפיים, שברים, השתלות מפרק ירך, שבר באגן, וכדומה. לשיקום נוירולוגי, למשל, יגיעו מטופלים שעברו אירוע מוחי או אחרי התקף של טרשת נפוצה. מטופלים אחרים יזדקקו לשיקום לאחר ניתוח לב פתוח", ממשיך ד"ר ורשבסקי. "לכל אחד מהם היו חיים מלאים ופעילים טרם הפגיעה. כעת לעתים הם צריכים ללמוד מחדש לעשות פעולות פשוטות וטריוויאליות לאדם בריא, אך דורשות מהם מאמץ כביר, תרגול, אימון והמון תמיכה והתפקיד שלנו הוא להוביל אותם בבטחה בדרך למטרה".

כעת, משנחנך מרכז השיקום החדש, הוא ייפעל כ- ONE STOP SHOP, קרי, המטופל יקבל את כל מעטפת הטיפול לה הוא זקוק כדי לשפר את מצבו. מבצע גיוס העובדים למרכז השיקום הביא לכך שחלק מהצוות הצטרף אליו מבתי חולים אחרים ברחבי הארץ וכיום הוא כולל, מלבד רופאי השיקום, גם פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, עובדים סוציאלים, מטפלים במים וצוות סיעוד, העובדים יחד מסביב לשעון בצוותים מולטי-דיצפלינארים (רב- תחומי) למען המטופלים.

כאן גם בשביל המשפחות

איוב חסן, אח אחראי במרכז השיקום, הגיע למרכז הרפואי 'ברזילי' בראשית השנה אחרי שנות עבודה במרכז הרפואי 'שיבא – תל השומר'. "לצוות הסיעודי יש משקל לא מבוטל בהצלחת תהליך השיקום, לצד הצוותים הרפואיים והפרא-רפואיים", הוא מסביר. "צוות הסיעוד וכוח העזר מלווים את המטופל בכל השלבים שעליו לעבור מרגע קליטתו במחלקה. החל מסיוע בפעולות יום-יומית כמו רחצה, מתן תרופות, טיפול בפצעים קשי ריפוי ועזרה בניוד ועד תוכניות התערבות על-מנת למנוע סיבוכים".

חסן מסביר כי מיד לאחר קליטת המטופל, יתכנס פורום של מטפלים ויועצים הרלוונטים עבורו ויחד תבנה תוכנית טיפול וייקבע סדר יום. מי שיוציאו אל הפועל את התוכנית וידאגו שהיא תתקיים על-פי המתוכנן הן האחיות והאחים. בין השאר, הם יעדכנו את המטופל ערב קודם מה צפוי לו ביום למחרת, לאן עליו להגיע, כמה זמן ייארך הטיפול וביום הטיפול יכינו אותו לקראתו. "הקשר ההדוק, האמפתיה והעידוד של צוות הסיעוד אל המטופלים הוא חשוב מאין כמוהו. הם סומכים עלינו, זקוקים לנו ובוטחים בנו. אנחנו מצידנו עושים הכל כדי שנהיה ראויים לאמון שהם נותנים בנו שנעזור להם".

חלק חשוב לא פחות מהעבודה של צוות הסיעוד הוא גם טיפוח הקשר האישי עם המטפל העיקרי – בן משפחה או חבר קרוב שלקח על עצמו להיות זמין למטופל וללוות אותו. "המטפל העיקרי שותף בתהליכים שעוברים על המטופל, אנחנו מדריכים אותו כיצד יש לנהוג במצבים כאלה או אחרים ולא פעם נעזרים בו כדי לתווך את ההוראות למטופל, בעיקר אם הוא מבוגר מאוד או אינו דובר את השפה ומתקשה לתקשר".

החשיבות שניתנת למטפל העיקרי בתהליך השיקום באה גם לידי ביטוי בשעות הביקור הגמישות, מתוך מחשבה והבנה שהמטופל לא יכול לקבל מענה לצרכיו לפי לוח זמנים קשיח. "אנחנו קשובים למטופלים שלנו, מחפשים יחד פתרונות לבעיות שמתעוררות ונמצאים לצידם ככל הנדרש. יחד עם זאת, זה ברור לכולנו שלתמיכה של המשפחה, הן בפן הפיזי והן בפן הנפשי, אין תחליף ולכן הם שותפים מלאים שלנו בהצלחת השיקום".

לד"ר מיכאל ורשבסקי ולאח איוב חסן יש רק מילים חמות והוקרת תודה למנהל המרכז הרפואי 'ברזילי', הפרופ' חזי לוי, שבלעדיו החלום הזה לא היה מתגשם. "פרופ' לוי פעל לילות כימים כדי שלתושבי הסביבה יהיה פתרון שיקומי מהטובים בארץ ובעולם, כדי שלא נצטרך יותר ללוות מטופלים שהסתיים האשפוז שלהם לאמבלונס שייקח אותם למרכז הארץ להשלמת טיפול. יש לנו הכל כאן, במרחק נגיעה. נפתח פה מקום של תקווה ואין לנו ספק שבמהרה נהפוך למובילים בתחומנו", הם מסכמים.

מרכז שיקום חדש במרכז הרפואי ברזילי. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

מרכז שיקום חדש במרכז הרפואי ברזילי. קרדיט: צילום רפואי ברזילי

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר