רואה את הנולד - ד"ר אבי הרלב. צילום: המרכז הרפואי ברזילי
רואה את הנולד - ד"ר אבי הרלב. צילום: המרכז הרפואי ברזילי

רואה את הנולד – מנהל חדש ליחידת IVF במרכז הרפואי ברזילי

האושר ללוות זוגות לחדר הלידה אחרי אין ספור קשיים שעברו בדרך היא הסיבה שד"ר אבי הרלב, מנהלה החדש של יחידת ההפריה החוץ גופית בברזילי, לא מפסיק לחייך. בראיון מיוחד הוא מספר על הייעוד שנולד מתוך סיפורו האישי, על השליחות בלשמוע דופק של עובר ועל החזון שכבר קורם עור וגידים בבית החולים

פורסם בתאריך: 20.8.19 12:56

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

עד לאחרונה שימש ד"ר אבי הרלב, מנהל יחידת IVF במרכז הרפואי ברזילי, כרופא בכיר ביחידה לפוריות והפריה חוץ גופית ובמרכז לאובדני היריון חוזרים בבית החולים סורוקה. אבל לא כולם יודעים שבהיותו מתמחה הוא היה רגע אחד לפני התמחות בתחום אחר לחלוטין – כירורגיה. אשתו, העובדת כמיילדת, הייתה מי ששינתה לו לבסוף את הגורל, והוא לא מצטער על זה לרגע.

בשנת 2004 השלים ד"ר הרלב את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון. שנה לאחר מכן הוא סיים בהצטיינות את הסטאז' בבית החולים סורוקה והתמחה במיילדות וגניקולוגיה בחטיבת הנשים של המרכז הרפואי בדרום. הוא החל לעסוק בתחום הפוריות וההפריה החוץ גופית והשתלם בטיפולי הפריה במרכז המוביל בעולם באנדרולוגיה בקליבלנד, אוהיו. הבחירה בהבאת ילדים לעולם הייתה דווקא מהמקום בו חווה באופן אישי אובדן חיים.

"את המשפחות שלי ושל אשתי פקדו עם השנים אסונות וטרגדיות. כמשפחה שכולה היא אמרה לי בשלב ההתמחות שאומנם לנו נלקחו חיים, אבל היות ובחרנו בתחום הרפואה התפקיד שלנו הוא דווקא בלהביא חיים", מספר ד"ר הרלב. "זה לא קל לראות זוג צעיר נאבק בהליך שנראה לרובנו הכי טבעי שבעולם. חוסר ההצלחה להרות, הקושי הנפשי שעומד מאחורי הכישלונות והתסכולים שעולים מול טיפול שלא צלח הם תחושות איומות שקשה לתאר. נשים מאשימות את עצמן ולוקחות אחריות על אי היכולת שלהן להביא ילדים לעולם. זוגות מגיעים למקומות לא טובים שקשה מאוד לצאת מהם. והמעגל החוזר הזה של טיפול-תקווה-אכזבה-חוסר אונים הוא נוראי, אבל הרגע שבו שמעת לראשונה דופק, הזכות ללוות זוגות מהיום הראשון ועד חדר הלידה והידיעה שצלחת יחד איתם את כל התהליך המפרך הזה – זה היום הכי מאושר בקריירה שלי. וזה כל ייעודי. לשמוע תינוקות צורחים והורים בוכים מאושר עילאי".

וד"ר הרלב לא עצר כאן, הוא לקח את הייעוד שלו צעד אחד קדימה והתמחה גם במרכז לאובדני היריון נשנים. מרכז אליו הגיעו נשים שהצליחו להיכנס להיריון אבל נאלצו להפיל שוב ושוב בגלל סיבות רפואיות שונות. במקום הזה הבין ד"ר הרלב מה מרגיש אדם על ערש דווי. "בתורה מספרים איך רחל באה ליעקב אחרי שנים שלא הצליחה להרות לו ומסביבה שלוש נשים פוריות, ואומרת 'הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי'. זה בדיוק המקום בו נשים נמצאות כשאין להן יכולת טבעית להביא ילדים לעולם. התחושה לא רחוקה מתחושה על אדם שנפטר – הוא לא יוכל להגשים את עצמו יותר. כבר לא יהיו לו חלומות או שאיפות. אותן נשים חשות את אותו הדבר. משהו בהן נובל פנימה. אין מה שימלא להן את החלל. זה סבל בל יתואר, זה ריסוק עצום ואובדן במלוא מובן המילה".

לאחר שצבר המון ניסיון, מקצועיות וידע טס ד"ר הרלב ליחידה המובילה בעולם לאי פריון הגבר. זאת, במטרה לנפץ את התפיסה כי בהיעדר ילדים מרבית המאמצים מתרכזים דווקא באישה, בעוד מחקרים הוכיחו שבמחצית מהמקרים הבעיה נעוצה בגבר. "הגישה היא לא רק לטפל בפן הרפואי ולהבין היכן נעוצה הבעיה, אלא גם בפן הנפשי. אנחנו נוהגים לשכוח שגם הגבר נמצא במקום לא פחות קרוע. הוא בלחץ נוראי וחווה מפח נפש ותסכולים. כל זה מוביל ללחץ לא מציאותי על האישה, הגבר ומערכת היחסים שלהם, והמטרה שלי היא להקטין את הפגיעה הנוראית הזו".

משפחה חמה

היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי ברזילי קיימת מעל 25 שנה וכוללת את מרפאות הפוריות, המעבדה לפוריות הגבר, הפריה חוץ גופית וחדר ניתוח בו מתבצעות הפעולות. הצוות הרפואי כולל עשרות רופאים ואחיות, עובדת סוציאלית ופסיכולוגית צמודה, ואף 2 ליצניות רפואיות.

בעבר, עיקר הפעילות הייתה בקרב זוגות שלא מצליחים להביא ילדים לעולם, אך בשנים האחרונות נוספו עוד שתי אוכלוסיות חשובות לא פחות – גברים ונשים שאינם מעוניינים או יכולים כרגע להביא ילדים, אך כן רוצים לשמר את פוטנציאל הפוריות שלהם, ונשים יחידניות או חד מיניות שרוצות להביא ילדים ללא בן זוג.

הצוות הרפואי יחד עם הנהלת בית החולים רואה קדימה. בשנים האחרונות הוחלט להיכנס לתחומים פורצי דרך ולהוות את חוד החנית בתחום הפוריות. אחד מהתחומים הוא מענה לנשים שזקוקות לתרומת ביצית. "עיקר הגופים שמציעים את השירות הזה הם חברות ובתי חולים פרטיים. רוב רובן של היחידות בבתי החולים הציבוריים אינם מבצעים שאיבת ביצית והקפאתה עבור תרומה", אומר ד"ר הרלב. "שמחתי להיכנס לדלת הפתוחה שהותירו קודמיי ולגלות שבית החולים מקדם אידיאולוגיה על פני ממון, בעיקר בשירות הציבורי. זה לא עניין של מה בכך. לתת מענה שווה לנשים מכל שכבות האוכלוסייה ולהנגיש עבורן תחום שעד כה היה שמור רק לגופים גדולים ומסחריים".

תחום נוסף שהיחידה נכנסת אליו ומהווה בשורה של ממש לפריפריה בכלל ולדרום בפרט, הוא פתיחת מעבדה חדשנית ומתקדמת לאבחון טרום השרשתי. מדובר בשירות שיינתן לזוגות שחולקים יחד נשאות למחלה גנטית וסיכויים גבוהים ללדת ילד עם מחלה גנטית. "עד לא מזמן האופציה היחידה שהייתה לזוג כזה הוא דיקור סיסי שלייה או אבחון על-ידי דיקור מי שפיר במהלך ההיריון. במידה והתגלה לנו בבדיקות שהסיכון גבוה הומלץ לזוג לבצע הפלה. מדובר בפרוצדורה שקשה לשאת אותה מבחינה גופנית ונפשית. בזכות המעבדה אנחנו יכולים למנוע את התסכול הזה שצילק לא מעט משפחות עוד בטרם ההיריון. במקרה שכזה תהיה לנו אפשרות להפרות עוברים בהפריה גוץ גופית, לבדוק אותם מבחינה גנטית ולהחזיר לרחם רק עוברים שנבדקו ונמצאו בריאים. גם כאן אין הרבה בתי חולים שמציעים את האופציה הזו וזה בהחלט חלק מסל השירותים הנרחב שאנחנו מבקשים לתת לאוכלוסייה שלנו".

לדבריו של ד"ר הרלב מה שבעיקר מאפיין את היחידה במרכז הרפואי ברזילי, מעבר ליכולות המקצועיות, הוא החום האנושי שהופך את הצוות הרפואי ואת מטופלי היחידה למשפחה אחת גדולה. "האנושיות של הצוות המטפל בא ממקום פשוט, עוטף ולא מתנשא. כשטיפול כושל כולם עצובים וכשטיפול מצליח כולנו שמחים יחד. כאן "אדם לאדם הוא אדם" זו לא סיסמה. כולנו חלק מהבעיה וחלק מהפתרון. הסעד הנפשי, המילה החמה והחיבוק המכיל – אין להם תחליף. שמחתי לגלות גם שהחום האנושי לא מוגבל ליחידה, אלא מוקרן גם מצד ההנהלה. מאז שהגעתי זכיתי לדלת פתוחה אצל מנהל המערך למיילדות וגניקולוגיה, פרופ' אייל ענתבי, ואצל מנהל בית החולים, פרופ' חזי לוי. עצם ההרגשה שמקשיבים לך, שומעים אותך ורואים אותך גורמת לך לתחושה שחזרת הביתה. הייתי בהרבה מקומות בארץ ובעולם, ואני חייב להודות שזה נדיר. זה פשוט חלק מה-DNA של בית החולים".


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    דוקטור אבי הרלב תצליח בכל דרכיך אתה תצליח תצליח בכל דרכיך שיהיה לך יום טוב ממני אלי קלחי

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר