ד"ר ירון מינץ
ד"ר ירון מינץ

הרצון לשמור על הרזון 

פורסם בתאריך: 30.4.19 13:28

מאת: נדב כהן, תוכן שיווקי

סטייק או מילקשייק? לכולנו ברור מה יורד טוב יותר. השירות הבריאטרי במרכז הרפואי ברזילי תופס תאוצה בציבור, ועדיין לא מדובר בקסם שפועל בקלות. נפגשנו עם ד"ר ירון מינץ, מנהל היחידה לכירורגיה של דרכי עיכול עליונות וכירורגיה מטבולית ובריאטרית במרכז הרפואי, לשיחה קצרה על התחום הבריאטרי, על המודעות לתופעת עודף המשקל והמחלות הנלוות, על הנדרש לאחר ניתוח קיצור קיבה וגם כדי לגלות על אילו ניתוחים הוא ממליץ ואיזה ניתוח הוא אינו מוכן לבצע? "ניתוח הינו כלי עזר להובלת שינויים התנהגותיים ותזונתיים"

תופעה של חוסר מודעות לבעיות של עודף משקל

"הרזייה אינה תהליך מיסטי, זה לא קסם." אומר ד"ר ירון מינץ, מנהל היחידה לכירורגיה של דרכי עיכול עליונות וכירורגיה בריאטרית במרכז הרפואי ברזילי. "כ50% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובל מעודף משקל ומנטייה להשמנה ואינם מודעים לזה. השמנת יתר היא תופעה מוכרת בעולם ולא פסחה גם על אזורנו. יחד עם זאת, לא תמיד יהיה ניתוח קיצור קיבה הפתרון לטיפול בעודף המשקל. מבחינתי, ניתוח הוא כלי עזר בלבד, שמטרתו לסייע למטופל "לחשב מסלול מחדש" אלא שהפעם עושים זאת מתוך הבנה והכרה בחשיבות השתייה (עדיפות למים) והאכילה הטובה והמושקעת הנדרשות להצלחת התהליך. זאת אומרת, להבין – מה הם חלבונים וללמוד על חשיבותם לגופנו ומה הם פחמימות ומדוע חשוב להגביל צריכתם. להבין את הצורך בירקות טריים ופירות (רק חלק) כמקור לסיבים תזונתיים. לאחר שהפנמנו כי לניהול התזונה שלנו חשיבות אדירה על הצלחת התהליך בתוספת לפעילות גופנית וגם הקפדה על מעקב מסודר תזונאי וכירורגי  – זהו המתכון לניצחון." אומר דר' מינץ בהומור.

"מניסיוני, חלק משמעותי מהמנותחים אינו מבצע את הנדרש מבחינה תזונתית ועל כן מאבד משקל רב כבר בתחילת הדרך על חשבון מסת השריר ואולם זאת לא הדרך! המטרה העיקרית של ניתוחים בריאטרים היא לסייע בהפחתת משקל אבל, על חשבון רקמת השומן העודף ולא מהשרירים. על מנת שהמשקל יופחת כהלכה על המנותח לאכול היטב ובמיוחד חלבונים וירקות וכך ישמר את מסת השריר ויתרום להפחתת מסת השומן. זאת ועוד, אם המנותחים לא יקפידו להגיע למפגשי מעקב בהם ניתן ללמוד על עשייתם ולתקן טעויות בהתנהלות ולחדד פרט כזה או אחר הרי שבמוקדם או מאוחר, הם ימצאו את עצמם עולים במשקל על אף "הקסם" שעשה להם המנתח. לצערי, מטופלים אשר עברו ניתוחים חוזרים  וכל פעם מחדש, ירדו קצת ועלו הרבה, עדיין סבורים כי "הקסם הבא מחכה מעבר לפינה".   מוסיף ואומר דר' מינץ: "מרבית המנותחים שעברו "ניתוח טבעת" לא ממש הודרכו כיצד עליהם לנהוג לאחר הניתוח וכך פתחו לעצמם שיטות שונות ומשונות לאכול ובעצם, נתנו לטבעת לנהל אותם. דפוס פעולה מוכר הוא לפנות למנתח ולבקש: "תהדק לי יותר את הטבעת כי יש לי אירוע משפחתי חשוב ורוצה לרדת במשקל לפני…", או לחילופין, "תפתח לי כי יש לי אירוע ואני רוצה לאכול טוב…" וחוזר חלילה. אין ולא היה כלל תהליך של למידה והבנה של מה נכון ומה לא. לבסוף, זה מפחית משמעותית את השפעת הניתוח והופך אותו לנטל וזו לא הדרך! מסביר דר' מינץ.

סקירה על סוגי הניתוחים

הניתוח הראשון והמוכר, 'טבעת קיבתית' – טבעת סיליקון מתכווננת המותקנת סביב צוואר הקיבה ויוצרת עליו לחץ מתון הגורם לעיכוב מעבר המזון. המנותחים אמורים לעבור הדרכה כיצד ומתי ומה לאכול ולשתות ותחת מעקב מסודר ללמוד כיצד עושים זאת נכון ושורדים ואפילו נהנים מהדרך. הבעיה העיקרית כאן, אומר ד"ר מינץ  ומדגים: "מילקשייק או גלידה או שוקולד ובעצם רוב הפחמימות יעברו בקלות גם דרך טבעת מהודקת היטב וזאת לעומת כמה נגיסות של סטייק פילה או דג אשר יצריכו לעיסה ממושכת וקפדנית וזה כבר מוגזם לבקש ממנותח לעשות, לא?". הניתוח הזה הינו פשוט לביצוע ולרוב ייקח בין 15-30 דקות בלבד לביצוע תחת הרדמה כללית והמטופל משתחרר לביתו באותו היום או למחרת".

המנתח מוסיף בהסתייגות, "אבל, על מנת שהמטופל יצליח, נדרש זמן רב של הבנה והפנמה כמו גם מעקב ובדיקות שיקוף בליעה על מנת לוודא כי המטופל פועל על פי ההנחיות. מראה של ושט מורחבת ביותר תלמד את המנתח כי המטופל אינו עושה כלל את הנדרש ועל כן יש לפתוח את הטבעת לחלוטין ולאפשר לוושט לחזור לממדיה התקינים. חשוב לומר כי נזק רב ובלתי הפיך עשויי להיגרם למטופל בטווח הארוך במידה ולא ישכיל להגיע למעקב. להערכתי, זו הייתה כוונתו של הממציא ורק כך ניתן גם להגיע להישגים עם ניתוח זה, אלא שזה מצריך התעסקות רבה והופך לנטל כבד על מערכת הבריאות".

בדיוק בגלל הבעייתיות הזאת ישנה קריאה גורפת בעולם להפסיק לבצע את הניתוח הזה. כיום ניתן לומר כי ברוב המרכזים בעולם הולך ופוחת מספרם של ניתוחי הטבעת. חשוב לציין, כי אצלנו בבי"ח בברזילי אנו מבצעים את מרבית הניתוחים הבריאטרים הן כניתוח ראשון או כניתוח חוזר ואולם טבעות אנו רק מוציאים".

הניתוח השני הוא 'שרוול קיבה' – "בניתוח שרוול, כורתים את רוב הקיבה ומשאירים קטע צר ממנה בלבד, תוך שמירה על ציר מעבר המזון הטבעי. למעשה, הקיבה הנותרת הינה בעלת נפח קטן מאד אולם עושה כמעט את כל מה שהקיבה הטבעית יודעת לעשות.  הניתוח מגביל משמעותית את כמות המזון שאפשר לאכול מחד ומאידך מקטין משמעותית את תחושת הרעב. ניתוח שרוול הקיבה, הומצא לפני כ 19 שנה ושווק בעולם החל משנת 2004 . הפך למבוקש ביותר בישראל ותוך שנים בודדות הפך לניתוח הבריאטרי המבוצע במספר הגדול ביותר בארץ וכך עד שהגיע הקסם הבא…"

בעולם המערבי החלו לבצע ניתוחים בריאטרים החל משנות ה-50 של המאה העשרים. ככול שחלפו להן השנים כך צצו להם ניתוחים חדשים. 'ניתוח מעקף קיבה (' (RYGBP – נחשב לניתוח הטוב ביותר בתחום ולפני שנה חגג 50 שנה להמצאתו. נחשב למורכב יחסית מבחינה טכנית אולם סה"כ, תוצאות ארוכות טווח טובות למדי, אם כי בגבולות העשייה הנכונה מצד המטופל ותחת מעקב מערכת הבריאות. בניתוח זה ישנה הגבלה מבחינת הכמות וישנה תת ספיגה מועטה בלבד בעקר של ויטמינים מסוימים וברזל ועל כן יש ליטול תוספים כל החיים ולהיות במעקב רפואי ותזונתי תמידי. 

'ניתוח מיני-מעקף' – בתוך 4 שנים בלבד, מאז שהחל להיות מבוצע בישראל, הפך לניתוח הפופולארי ביותר כאן, מסביר דר' מינץ ומוסיף: "בניתוח הזה מבצעים חלוקה של הקיבה ללא כריתתה ואז השקתה(חיבורה) לולאת מעי דק. מנגנון הפעולה של ניתוח זה הינו תת ספיגה חלבונית קשה. כלומר, המזון החשוב ביותר לאדם שהוא החלבון אינו נספג ברובו המכריע ". מסביר ד"ר מינץ. המנותחים מרוצים כי בתוך חודשים ספורים השילו עשרות קילוגרמים אולם הרוב המכריע של המשקל מקורו במסת השרירים שהם אבדו. מדובר באובדן קריטי לקיומו של האדם. הם חלושים וחסרי כוח, אוכלים מה שלא צריך ולא אוכלים מה שכן מאחר שזה גורם להם לגזים ולשלשול. ישנה שונות בין המנותחים ע"פ אורך המעי הדק שנעקף כאשר ככל שהוא ארוך יותר כך תת הספיגה חמורה יותר. אז אם זה קסם אני לא רוצה להיות קוסם!"

"אני עוקב אחר לא מעט מנותחים שעברו ניתוח זה ואומר בוודאות כי אין ולא הייתה הפנמה של תהליך לשינוי אורחות חיים ולצערי כמו עם שאר הניתוחים, אני רואה כבר את אלה שעולים במשקלם ומתפלאים, כיצד זה ייתכן שהריי הבטיחו להם שזה לא יקרה אחרי  הקסם הזה. לצערי חלק גדול יחסית של מנותחים לא מגיע לבדיקות מעקב אולי כי, הם לא רוצים שיפריעו להם לעלות חזרה במשקל. זה בעיני משקף סוג של אובדנות והרס עצמי של המטופלים". ממשיך דר' מינץ ואומר: "באופן אישי, אני לא מבצע את הניתוח הזה מאחר שאני סבור כי הוא גורם לנזקים מטאבוליים ופיזיולוגיים משמעותיים ולפגיעה בריאותית חמורה וארוכת טווח במטופלים".

'ניתוח מעקף תריסריון בהשקה אחת' – ניתוח אשר הומצא לפני כ 10 שנים בלבד, מורכב מניתוח שרוול קיבה בתוספת למעקף של קטע של מעי דק ארוך בלי פגיעה משמעותית בספיגת חלבונים ועל כן בלי נזקים ארוכי טווח. בבי"ח ברזילי בצענו מספר ניתוחים כאלה רק כניתוח חוזר במטופלים שה להם הניתוח השלישי (כלומר, לאחר טבעת ולאחר מכן שרוול) וחשוב לציין כי לגביהם, זהו הניתוח האחרון לחלוטין!. ניתוח זה מבוצע גם כראשוני. המטופלים נמצאים במעקב מסודר וחשים בטוב". הרופא ממשיך ואומר: "אני בעד כמה שפחות לשנות ולהתערב במערכת העיכול שלנו. מאמין שנכון להתחיל עם הדבר שהכי פחות פוגע במערכת ומשם להתקדם אם אין ברירה. אני מאמין  כי זו טעות להתחיל עם ניתוח קיצוני ובלתי הפיך כי אז נותרנו ללא אפשרויות אחרות.   

ההבנה שאין קסמים, יש קריטריונים!  וצורך בהדרכה לשינוי הרגלים!

בקרוב אנו מתכוונים להשיק שורה של אמצעים נוספים, אשר אמורים לסייע למטופלים שאינם מתאימים לניתוח מבחינת הקריטריונים שנקבעו ע"י משרד הבריאות ואולם עשויים ליהנות מאפשרויות לא ניתוחיות לטיפול בעודף משקל. חשוב להבין שהטיפול הוא אינדיבידואלי עד כמה שניתן. ואם לא הדגשתי עד כאן כמה חשוב שיתוף הפעולה של המטופל בתהליך ועד כמה חשוב שיבין כי עליו ליטול אחריות על חייו ולהבין כי רק במאמץ יצליח להביא ולשמר הישגים."

לפני תחילת הליך בדיקת ההתאמה לניתוח צריך המטופל לעבור אצלנו הרצאה שאורכת כשעתיים, ובה אני מספר לו על התחום על סוגי הניתוחים המבוצעים במרכז, וכמובן מסביר על הסיכונים והסיבוכים האפשריים והדרכים לטיפול בהם כמו גם על ההתנהלות הרצויה לאחר הניתוח". מוסיף דר' מינץ: " המטופל מתבקש לעבור בדיקות רבות ומגוונות כמתבקש ע"פ הנחיות משרד הבריאות ולאחר שהשלים הנדרש עליו לעבור וועדה בריאטרית. במהלך הבירור בוועדה אנו למדים על בעיות בריאותיות נוספות, על ניתוחי עבר ומתייעצים עם מומחים ככל שנדרש בטרם נחליט אם מתאים לניתוח ואם כן אז איזה. ייתכן שאני ככירורג אציע ניתוח מסוג מסויים ואילו המטופל ירצה סוג אחר. במידה ואין סתירה או התנגדות ניתן להאתר לבקשת המטוטפל וזאת לאחר שהבין את ההשלכות של הניתוח בו הוא כה חפץ. ישנם כמובן מצבים בהם תהיה אך ורק רק אפשרות אחת, וגם את זה אנחנו אומרים."

הועדה לטיפול בהסרת עודפי עור שלאחר ניתוח בריאטרי. המטופל שמסוגל להפוך  ל-'איש הברזל'

"חשוב לדעת, כי לאחר כשנתיים ממועד הניתוח,  אנשים עם עודפי עור ניכרים, יכולים לפנות לועדה שתפקידה לבחון למי נכון לאשר ניתוח פלסטי ואם נמצא מתאים ועומד בתנאים, מאשרים למטופל ניתוח להסרת עודפי עור, ולעיתים אף יותר מניתוח אחד."

ד"ר מינץ מספר כי ישנם מטופלים רבים אשר הניתוח שינה את חייהם בצורה דרמטית. "ישנם כאלה ששינו את אורח החיים שלהם בצורה קיצונית והפכו למנהלי קבוצות תמיכה במטופלים בריאטרים או כאלה שהפכו לספורטאים המשתתפים בתחרויות "איש ברזל", מתחרים בטריאתלון, כאלה שהפכו לגורואים בתחום התזונה וכאלה שהתגרשו ושינו חייהם מקצה לקצה וכמובן כאלה שמצאו אהבה ונישאו ."

"בבית-חולים ברזילי פועלת מחלקה כירורגית מעולה, המספקת מענה בכל התחומים הכירורגיים האפשריים בדיוק כמו שאפשר לקבל במרכז הארץ. יש כאן צוות מנתחים מהטובים בכל תחום. השאיפה שלנו היא להעלות את רמת המודעות, ושאנשים ישכילו להגיע לכאן בכל עניין וכמובן שיגיעו למעקב כירורגי מכל סוג.  זה בעיקר אמור לשמור עליהם!".

ד"ר ירון מינץ, בן 59, סיים לימודי רפואה בטכניון, התמחות בכירורגיה כללית במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, התמחות-על בכירורגיה לפרוסקופית בלונדון. היה מנהל השיקות הבריאטרי בבי"ח השרון ומזה שנתיים שמנהל את היחידה לכירורגעיה של דרכי עיכול עליונות וכירורגיה מטבולית ובריאטרית ומתמקד בכירורגיה לאפארוסקופית מתקדמת  בריאטריה, הפרעות תפקודיות של מערכת עיכול עליונה כגון ריפלוקס וגם בסרטן של מערכת העיכול ושלל בעיות כירורגיות רגילות.

באופן כללי, אני מאד נהנה מעבודתי כאן ומגיע בכל יום עם חיוך לעבודה. עבדתי במספר בתי חולים בחיי ואני שמח לומר כי אני מאד אוהב את ברזילי." אומר ד"ר מינץ.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר