אפרת זיו, צילום - מורן ניסים
אפרת זיו, צילום - מורן ניסים

העיסוק הוא הריפוי

אפרת זיו, הלכה בדרכה של המרצה המיתולוגית שלה ד"ר הדר פטיש ז"ל, התמחתה בלימודי המכון לשיקום היד והפכה למנהלת המכון לריפוי בעיסוק בברזילי. ראיון עם המרפאה בעיסוק ששידרגה את תחביב הרכיבה הטיפולית והפכה אותו למקצוע הכרחי, ועוד חידושים טכנולוגיים של 'מציאות-מדומה' שמצפים לנו במרכז השיקומי החדש

פורסם בתאריך: 19.3.19 22:16

מאת: נדב כהן, תוכן שיווקי

עצמאות בתרגול פעולות בסיסיות

"במחלקת אשפוז, המטופל בונה עצמאות ישירות אחרי פגיעה," אומרת בפתח דבריה, אפרת זיו, מנהלת המכון לריפוי בעיסוק בברזילי, "סדרת הטיפולים תתחיל כמובן בסביבה הטבעית, על-מנת להביא את המטופל לפעילות עצמאית בצורה הכי מהירה ויעילה, כמו: להסתובב במיטה, להתקלח, להתלבש ולאכול בעצמו. הטיפול כולל תרגול של תפקוד בסיסי(BADL)  הערכה קוגניטיבית, יכולת חשיבה ותכנון מחדש", מסבירה זיו ומפרטת, "התרגולים האלה צריכים להתאים לתפקוד היומיומי שלו, וככל שיתקדם באופן מקצועי בעבודה, בטיפול בילדים, וביתר התפקודים שבשגרה שהיה רגיל אליה, כך יהיה לו קל יותר."

במהלך שיקום, המטופל לא נמצא לבד, וישנו קשר הדוק עם בני משפחתו וקרובים, "אנחנו מקיימים הדרכות ופגישות לבני המשפחה של המטופלים, בנוגע לגישה ולדרך שבה הם יכולים לאפשר למטופל תפקוד מרבי ועצמאי. הכל מתחיל ומסתכם בצורך הבסיסי שלו להבין:  'איך לסדר את הבית?' , 'איך להתארגן לפני שהוא יוצא?', או איך לתקשר נכון בשביל שגם הקרובים שלו יוכלו להבין את צרכיו ולעזור לו".

מטבח טיפולי, וטכנולוגית 'מציאות-מדומה' של טיפול-מרחוק

אפרת זיו מתייחסת אל מטופלים אמבולטוריים, אשר השתחררו משירותיי מכון הריפוי בעיסוק של המרכז הרפואי ברזילי וימשיכו להגיע בעתיד לשם טיפול ומעקב.

"המשתחררים, יוכלו לקבל טיפול ולפעול כעת גם מתוך הבית, ועדיין להישאר בקשר 'קרוב-רחוק'," זיו, מסבירה את הסיטואציה שנראית לחלקכם, אפילו לרגע קצת בדיונית, כשמתארים בפניכם מכשור של 'מציאות-מדומה' וכפפות עם חיישנים.יתרה מזאת, המטופלים שלנו מתחברים ישירות לתוכנה 'מערכת של טיפול-מרחוק' במטרה שימשיכו לקבל את השירות מהבית דרך טכנולוגיה חדישה," היא מפשטת את דבריה, "מדובר בפרויקט ייחודי בשיתוף פעולה עם בית-החולים תל-השומר, לפיו המטופלים מקבלים במתנה מצלמה. בהמשך, טכנאי מגיע אליהם ומתקין להם את התוכנה בבית, בתשלום סמלי לחודש. המערכת פשוטה ומותאמת למחשב, וכוללת משחקי מציאות-מדומה על גבי המחשב, של מעקב אחר אובייקטים ותנועות."

מנהלת המכון ממשיכה לתאר את המכשור, "הטכנולוגיה מתאפשרת בעזרת חיישנים מתקדמים ומצלמה שמזהה את תנוחות הגוף הלא רצויות והלא נכונות של המטופל. התוכנה החכמה מיד מתריעה לו על- כך, ובאותו הרגע הוא יודע כיצד לתקן. במידת הצורך יש מענה של אחות שיכולה לסייע מרחוק." מכל נקודת מבט, זהו שירות מתקדם ומעניין שמשלב בין משחק-קוגניטיבי ודרך לטיפול מרחוק.

בנוסף, קיים מתחם של 'מטבח טיפולי' שמותאם במיוחד לאנשים עם קשיים בתפקוד או מוגבלויות שונות. המטבח נבנה בהתאמה למטבח סטנדרטי שקיים בכל בית, בכדי לאפשר ולעבוד ביעילות על תפקודי הבית. לקראת החזרה הביתה, אפשר לשחזר ולתרגל את התפקודים המסוימים שנדרשים במטבח."

מה עוד מצפה לנו בבניין השיקום החדש ובמכון הריפוי בפרט?

"הבניין השיקומי מצויד בציוד חדשני, שמאפשר את הטיפול הטוב ביותר. יש ברשותנו חומרי סדים מתקדמים שאנחנו מזמינים במיוחד מפינלנד, ומיועדים לפעולות התאמת והחלפת גבס בסד, שתאפשר תנועה בהקדם. ובעיקר עוד חידושי-הייטק, כמו ציוד טיפולי שמחובר לטכנולוגיה גבוהה במחשב, ומאפשר גם טיפול וגם אבחון נכון. ושוב, בדגש על עצמאות המטופל."

במכון לשיקום היד, אותו מנהלת אפרת זיו, מטפלים במטופלים מיד אחרי הפציעה, במרבית המקרים גם יום אחרי החלמה מניתוח. חלק מהתערבות המוקדמת אחרי טראומה, היא התמחות בפני עצמה.

מרכיבה טיפולית להתמקצעות בריפוי בעיסוק

אפרת זיו, זוכרת במיוחד מקרה אישי על נערה שטיפלה בה במכון הריפוי. "הכרתי אותה כשהייתה בת 16, היא נפצעה קשה מנפילה ונשארה עם נחות ביד אחת. לאחר שהחלימה, לא ראיתי אותה במשך 10 שנים. וכשהגיעה לטיפול בגלל תסמונת התעלה הקרפלית, היא היתה כבר אישה נשואה ובהריון מתקדם. ישר זיהינו אחת את השניה, והיה לי מרגש לראות את ההשתקמות הנהדרת שלה".

אבל את הדרך המשמעותית שהובילה אותה אל עולם הריפוי בעיסוק, עשתה אחרי מסע ארוך ולמידה מרכיבה טיפולית בסוסים. "כשעזרתי לאנשים ברכיבה טיפולית, הבנתי שאני חייבת ללמוד טיפול ולעסוק בזה ברמה הרפואית והמקצועית". אומרת זיו וממשיכה, "הקשר האישי והצמוד בין הצורך בחזרה לתפקוד והטיפול האישי התאימו לי בדיוק, ובגלל זה למדתי לעומק את תחום הטיפול והריפוי כדי לעזור לאנשים. מה שהיה חסר לי ברכיבה הטיפולית, השלים אותי בהתעסקות בריפוי בעיסוק."

ברזילי – בעקבות המרצה המיתולוגית

אפרת זיו, מתגוררת בתל-אביב, נשואה ואמא לשלושה ילדים, בעלת תואר-שני בריפוי בעיסוק, ומסיימת דוקטורט של ביומכניקה של העצמות. היא הגיעה למרכז הרפואי ברזילי לפני 13 שנה כדי להקים את המכון לשיקום היד.

"לפני 3 שנים התמניתי לניהול המערך המקיף של המכון לריפוי. למען האמת, הגעתי לברזילי, בעקבות ד"ר הגר פטיש ז"ל, שהייתה המרצה שלי באוניברסיטה ודמות מעוררת השראה. ד"ר פטיש אמרה לי באותה תקופה: 'תזכרי שרפואה טובה צריכה להיות בפריפריה, כי במרכז יש מספיק!' היא נפטרה לפני 3 שנים, והשאירה בי את האהבה הגדולה לברזילי, ולמטופלים החמים הנעימים באשקלון. היא הסיבה הראשונה שהגעתי,נשארתי  כאן בגלל המטפולים וחברי הצוות."

למרות הצעות אחרות מעניינות, מבחינת זיו, אין מקום אחר לעסוק בו במלאכת הריפוי. "בעבר, עבדתי בבתי-חולים אחרים, בתל-השומר ובמרכז של שירותי 'מכבי', ואני לא יכולה לחשוב לעבוד במקום אחר חוץ מפה. בברזילי הכל משפחתי ברמת התקשורת הבין-אישית וברמה הכי מקצועית שיש. אני התאהבתי במטופלים ובמטפלים שעובדים סביבי, ולמרות שאני צריכה לקום כל יום ב-5 בבוקר, זו זכות לעבוד בברזילי. אין תקדים ודוגמא לבית-חולים כזה בשום מקום בארץ", היא אומרת ברגשנות.

כמו בכל מערך מוצלח, גם צוות הריפוי נחלק לפי תתי-מקצועות: כאמור, אפרת זיו, מתמחה ומנהלת בפרט את המכון לשיקום היד. נירית בוקאי, מנהלת את המחלקה הנוירולוגית-פיזיקלית. ורד קרבר, סגנית ומנהלת את המכון טיפול בפגים ובבעיות אכילה.                                                                                                "הצוות שלי כולל מטפלים בריפוי, פגיה, נוירולוגיה ושיקום היד, תוך שיתוף עם כל המחלקות האשפוז הפנימיות בבית-החולים, ועד המחלקה הפסיכיאטרית", מתגאה זיו, ומפרגנת למרפאה בעיסוק , פרח גניש שמרכזת את התחום הפסיכיאטרי במכון. "קיים קשר הדוק בין המכון ובין הקהילה, באמצעות פגישות עם יתר מכוני הריפוי ועיסוק באזור הדרום. אנחנו מציגים בשקיפות מלאה תיאוריי מקרה וחידושים בכל העולם. התקשורת ביננו לבין המכונים מאפשרת להביא אותנו למצב של קיצור בטורי המתנה עד למינימום, וזרימה של מידע בין הרפואיים, לקהילה ולמטופלים."

"ברזילי הוא בית-חולים שהולך ומתפתח. היום אפשר להגיד בגאווה שאפשר ללמוד פה את החשיבות של מה שאני קוראת לו – משולש התקשורת: מטופל-מטפל-רופא. בחזון האישי שלי, אני מקווה שאנחנו שנפיץ הלאה את התבנית התקשורתית לטיפול טוב יותר, זרימה תקשורתית, דיבור בגובה העיניים בין מנהלי המחלקות והמטופלים. ואני מאמינה שהחזון הזה גם ששייך לכל מי שנמצא בברזילי."

 

אפרת זיו, צילום - מורן ניסים

אפרת זיו, צילום – מורן ניסים

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

באותו נושא

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר