ברטה אליעזר ז"ל
ברטה אליעזר ז"ל

הובאה למנוחות ברטה אליעזר מראשוני ובוני אשקלון

ברטה אליעזר עלתה לאשקלון מבגדד בתקופת המעברות והחלה אז בבניית העיר בימיה הראשונים. בשנה שעברה היא קיבלה פרס מפעל חיים ויקירת ארגון הקבלנים. בשבוע שעבר היא הלכה לעולמה בגיל 88

פורסם בתאריך: 17.12.19 18:54

     

בשבוע שעבר הלכה לעולמה ברטה אליעזר, מראשוני העיר ובוניה, במלוא מובן המילה. היא הובאה למנוחות ביום שני ובהלוויה השתתפו נציגי העירייה, ארגון הקבלנים, וותיקי העיר, משפחתה וחבריה הרבים. רק בשנה שעברה קיבלה ברטה מראש העיר את פרס מפעל חיים ויקירת ארגון הקבלנים.

ברטה אליעזר מקבלת פרס מפעל חיים. צילום: אלכס דוסנוב

ברטה מקבלת פרס מפעל חיים. צילום: אלכס דוסנוב

ברטה הותירה אחריה שלושה ילדים, נעמי, מוטי, ואבי וכן עשרה נכדים ושבעה נינים. "בכל חמישי בערב סבתא הייתה מתקשרת בסבב לכל הנכדים לבשר על בוא השבת ולהתעניין בשלומנו, שוחחנו איתה על כל נושא, קריירה, זוגיות, משפחה, ותמיד קיבלנו עצה טובה. סבתא הייתה מסיימת את השיחות בברכת אהבה ללא תנאים וללא גבולות", סיפרו נכדיה.

ברטה נולדה בשנת 1931 בבגדד, למדה בבית הספר "אליאנס" שם רכשה את ידיעותיה בשפות רבות. אביה היה מפקח משרד החינוך בעיראק רבתי ואמה מורה לצרפתית ב"אליאנס". בשנות העלייה, אימה ואחיה נתפסו על ידי שלטונות עיראק ועברו חקירות בעינויים, ומשלא הסגירו פעילי מחתרת נכלאו בכלא בבגדד. גורג'י עבד כמהנדס ראשי בעיר וכיד ימינו של ראש העירייה. "אמא הקפידה להנחיל לנכדיה את רזי המסורת המשפחתית, מנהגי החגים, קידוש שישי בשירת 'אשת חיל', ואת סודות הבישול של המטבח הבבלי", מספרים ילדיה.

ברטה אליעזר עם ילדיה ונכדיה ביום של כיף. מתוך אלבום משפחתי

ברטה אליעזר עם ילדיה ונכדיה ביום של כיף. מתוך אלבום משפחתי

בשנת 1950 עלו הזוג אליעזר לישראל וזאת בעקבות פרעות ה"פרהוד" שהתרחשו שנים קודם לכן בעיראק, ומתוך ציונות. "בניתי רבות בבגדד, אני הולך לבנות את הארץ שלי – ישראל", אמר אז גורג'י. הם היו מראשוני המתיישבים בעיר אשקלון, באוהל במעברה א', ולימים בצריף והרבו לארח שכנים ובני משפחה. במשפחה אומרים כי גורג'י היה המהנדס הראשון באשקלון וחבר מועצת העיר.

משמאל: גורג'י אליעזר, ברטה ויו''ר הכנסת לשעבר שלמה הלל

משמאל: גורג'י אליעזר, ברטה ויו"ר הכנסת לשעבר שלמה הלל

לימים הקים גורג'י חברה קבלנית לבניין בשם "מנוחה", כאשר ברטה, עבדה אף היא בחברה כמנהלת אדמיניסטרטיבית. ביחד הם בנו את אשקלון בתחילת ימיה, בניינים רבים המקשטים את העיר עד היום, ומהווים חלק בלתי נפרד מצביונה של העיר אשקלון. חברת "מנוחה" פיתחה את מרכז המסחר הראשון של אשקלון (המדרחוב) בשכונת מגדל, בית גור ובית הקשתות, פיתחו את שכונות העיר הוותיקות, ובנו מוסדות חינוך ותרבות באשקלון, כמו בנייני העירייה, מד"א, מכבי האש ועוד.

בשנת 1995 הלך גורג'י לעולמו ומאז ניהלה ברטה את החברה, השלימה בנייה של בניינים שונים והיתה הראשונה שהצליחה לרשום בטאבו בנין במגדל העתיקה, את בית גור.

במשפחתה מספרים כי ברטה הייתה פעילה בתרבות ובספורט. "במשך כל חייה אמא אהבה לארח ולבלות עם חברותיה הרבות בשיעורי שירה אנגלית וספרות עברית, משחקי ברידג', התעמלות וזומבה בקאנטרי, שחייה כל בוקר, ופעולות התנדבויות רבות", סיפרו ילדיה.

עוד מספרים במשפחתה כי ברטה הקפידה תמיד ללמוד, וחיפשה דרכים נוספות להשכיל ולהעשיר את עולמה. כך השתתפה בשנות ה-60 בחוג התנ"ך הידוע בביתה של חברתה עליזה תגר, אשת ראש העיר המיתולוגי. ‏גם זמן לפעילות ציבורית התנדבותית מצאה, והיתה יו"ר מט"ב, ארגון מטפלות בית. "תמיד מול חברים שמחנו להשוויץ ולהתגאות בסבתא שלנו שגדלה בבגדד ועלתה לאוהלים בשנות ה50, אבל הייתה סבתא מודרנית ועדכנית, והייתה פעילה בעולמות הדיגיטל והפייסבוק, הפלאפונים החכמים ושיחות הווידאו איתנו", ספדו הנכדים.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר