המיגוניות בתוך המתחם
המיגוניות בתוך המתחם

מחדל המיגוניות: עיריית אשקלון קיבלה מיגוניות לפני ההסלמה ולא פיזרה אותן בעיר

חשיפת "כאן דרום": בלבו של מתחם עירייה סגור עומדות זו על גבי זו 19 מיגוניות, אך למרות המצב הביטחוני הן לא הופצו ברחבי העיר. “לא אכפת להם מהתושבים”, אומרת דיירת מרחוב אפרים צור. ובעירייה מסבירים: “הוחלט לבצע חלוקה, אך ההסלמה קטעה הליך זה”

פורסם בתאריך: 17.5.19 11:19

     

בתוך מתחם סגור ומגודר, בין מכלי אשפה קטנים ומכולות אשפה גדולות, עומדות בשמש כבר כמה שבועות 19 מיגוניות בטון תקניות שיוצרו על ידי חברת אקרשטיין. זר שהיה עובר במקום לא היה מתרשם שמדובר במשהו חריג או מוזר, אך עבור כל תושב אשקלון מדובר במראה מקומם.

רק בשבוע שעבר חוותה אשקלון את אחת מההסלמות האינטנסיביות בשנים האחרונות. במהלך סבב הלחימה הזה נשמעו עשרות אזעקות ברחבי העיר, רקטות רבות הצליחו לחדור את מעטה ההגנה של מערכת כיפת ברזל, וחלקן אף גבו חיים של שניים: משה אגדי וזאיד אלחמאמדה.

מרכז האיסוף והמחזור באזור התעשייה הצפוני

שער הכניסה למתחם הסגור באזור התעשייה הצפוני

בעוד שבשכונות החדשות של העיר, עם כל אזעקה שנשמעה, מיהרו תושבי העיר להיכנס למרחב המוגנים הדירתיים, בשכונות הוותיקות של העיר, בעיקר בדרומה, נאלצו התושבים לעמוד בחדרי מדרגות רעועים ולהתפלל כי הרקטה לא תפגע בהם ישירות. במהלך ימי הלחימה שוחחנו עם תושבים המתגוררים ברחוב אפרים צור בבניין שנפגע מרקטה, וכל שהם ביקשו זה מיגונית בכניסה לבניין. הם רק לא ידעו כי בצד השני של העיר מאוחסנות 19 מיגוניות חדשות לגמרי וללא שימוש.


באותו עניין:


משאית אחרי משאית

זה היה ביום אחד במהלך חודש מרץ השנה. אז החלו משאיות גדולות שיצאו ממפעלי הבטון של חברת אקרשטיין להיכנס לעיר אשקלון כשעל גביהן מיגוניות חדשות. המיגוניות הללו סופקו על ידי פיקוד העורף, וזאת לבקשת עיריית אשקלון.

הובלת מיגונית. צילום אילוסטרציה

"זה יעלה כפליים. מדובר בטמטום". הובלת מיגונית. צילום אילוסטרציה

נהגי המשאיות כוונו להגיע אל מתחם מגודר של העירייה באזור התעשייה הצפוני של העיר. מדובר במתחם רחב ממדים השייך לאגף שפ”ע (שיפור פני העיר), ונקרא “מרכז איסוף ומחזור”. המשאיות נכנסו בזו אחר זו ובעזרת מנוף פרקו עוד ועוד מיגוניות והציבו אותן אחת על השנייה. בסך הכול נערמו במקום 19 מיגוניות גדולות ובעלות דלתות מתכת.


קבוצת ה-WhatsApp של "כאן דרום"

רק חדשות ועדכונים, בלי דיבורים ובלי חפירות. הקליקו להצטרפות: https://bit.ly/2VfetxJ


“אם לא במצב חירום, אז מתי ישתמשו בזה? וחסר איפה לשים אותן?” תהה גורם בעירייה. “הם חששו שהתושבים יטנפו אותן כמו שבשדרות הפכו אותן לשירותים, אבל זה בולשיט, אם יידעו לתחזק כמו שצריך, אז הכול בסדר”.

המיגוניות בתוך המתחם

המיגוניות בתוך המתחם

עוד מוסיף הגורם כי מעבר לכך שההחלטה הזאת להציב את המיגוניות במתחם הזה היא שגויה, היא גם תגרום להוצאה כספית מיותרת. “זה יעלה לעיריית אשקלון כפליים, כי כשהמנופים באו לפה הם פרקו אותן במקום, ועכשיו אם העירייה תרצה לפזר אותן בעיר, היא תצטרך להביא שוב מנופים ולשלם מחשבונה למשאיות שיפרקו, במקום שהמנופים שהביאו אותן מהתחלה היו מציבים אותם. מדובר בטמטום”.

מאז תחילת השנה האזרחית סיפק פיקוד העורף 22 מיגוניות לעיריית אשקלון. אך מרגע שמצבור המיגוניות עובר לידי העירייה היא זו שיש לה את הגמישות להחליט היכן להציב אותן ומתי.

חולמים על מיגון ברחוב אפרים צור

חולמים על מיגון ברחוב אפרים צור

“לא אכפת להם מהתושבים”

חזרנו השבוע שוב לתושבים בבניין שנפגע מרקטה ברחוב אפרים צור, והם נדהמו לשמוע זאת.

“זו בושה וחרפה, לא אכפת להם מהתושבים”, אומרת רוזה שמואלי, אם לשמונה ילדות המתגוררת בבניין. “רק השבוע ראש העיר היה בישיבה והתעקש שיעבירו לו תקציבים. ממש לא אכפת להם מהתושבים. אם היה אכפת, היו שמים אותם. הגיע הזמן שניכנס לעירייה ונעשה בלאגן מזה. זה בושה, שבמקום לתת לאלה שבאמת צריכים, הם עברו את הגבול. יש פה שכונות שאפילו מקלט ציבורי פשוט אין להם. הרי באותו היום אם לא היו שוברים את מנעול בבית ספר, גם לשם התושבים לא היו יכולים להיכנס. אז לפחות באזור שלנו תציב אחד. תן לילדים משהו, כי הם שרויים בפחד. כל בום שהם שומעים עכשיו, הם נבהלים: ‘עוד פעם קסאמים, עוד פעם טילים’. אני, בתור אדם מבוגר, שוב פוחדת, אבל אני לא יכולה להראות שאני פוחדת. זו בושה וחרפה שיש מיגוניות ולא דואגים לנו בכלל”.

אין לאן לברוח. שמואלי וחלק מבנותיה

"זאת בושה וחרפה". אין לאן לברוח. שמואלי וחלק מבנותיה

שמואלי מסבירה כי אם המיגוניות הללו היו מוצבות בזמן ההסלמה זה היה משפיע מאוד על הביטחון של התושבים, “בגלל שיש לנו כמות גדולה של ילדים בשכונה ורוב התושבים בחוץ, כמה זמן ייקח לבן אדם להגיע למקום בטוח? הרי גם המדרגות לא בטוחות, אז המיגוניות זה דבר שיכול להציל. יש לי ילדים קטנים שאני לא יכולה להחזיק כל הזמן בבית. לפחות כשהם באזור של המיגונית הם יכולים להיכנס לשם. או שיש עוד אפשרות, המיגונית יכולה לתת שקט גם בין אזעקות כשהילדים בפנים נמצאים. יש המון פלוסים לדבר כזה, השכונה פה מלאה בילדים. זה משהו שישרה ביטחון. אם ילד מרגיש עם זה טוב, אתה נותן לו ביטחון שיש לו לאן להגיע. אנחנו היום לא יכולים לתת להם ביטחון כי אין לאן ללכת”.

המיגוניות במתחם הסגור

המיגוניות במתחם הסגור

העירייה: "ההליך נקטע בשל ההסלמה"

בעיריית אשקלון מסבירים כי מדובר בכמות קטנה מזו שהעיר זקוקה לה, ולכן החלו בתהליך מיפוי של המקומות הזקוקים למיגון, אך התהליך הזה נקטע בשל ההסלמה, "ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, קיים סדרת פגישות עם נציגי פיקוד העורף, בהן דרש קבלת מיגוניות לעיר, באזורים בהם אין מיגון ראוי. העיר אכן קיבלה מיגוניות, אך מדובר בכמות קטנה ביחס למצב הנדרש בשטח. בהתאם לכך הוחלט לבצע מיפוי בשכונות בהן נעדר מיגון ולבצע חלוקה במקומות החמים. לצערנו, סבב הלחימה האחרון קטע את התהליך. בימים אלה אנו מסיימים את המיפוי והמיגוניות יוצבו בהתאם. מאחר ומדובר בפתרון חלקי ראש העיר שיגר מכתב לראש הממשלה בו דרש למגן את השכונות הוותיקות ובמקביל זעק את זעקתם של התושבים בוועדת הכספים של הכנסת על מנת שחברי הוועדה יחד עם הממשלה יקדמו תכניות למיגון העיר. לשמחתנו כתוצאה מההשתתפות של ראש העיר בדיון הובטח לו על ידי יושב ראש הוועדה, משה גפני, שהוא יפעל לקיום דיון בנושא, שיתמקד בעיר אשקלון וצרכיה".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר