שמעוני ופעיליו בתדריך. צילום: מטה שמעוני

איפה הכסף? פעילים של שמעוני עדיין מחכים לשכר שלהם

יותר מ-100 פעילים שעבדו במטה הבחירות של איתמר שמעוני לא קיבלו עד היום את שכרם, חלק אחר קיבלו שכר חלקי. הם כעת חושבים על דרכי פעולה ואף שוקלים לפנות לבית המשפט. שמעוני מצדו מסביר כי השכר קוזז לפעילים שהתרשלו בעבודתם וגרמו לנזקים כלכליים ופוליטיים, ואילו השאר יקבלו את שכרם עד לסוף השבוע הבא

פורסם בתאריך: 29.3.19 13:56

     

חמישה חודשים חלפו מהבחירות לרשויות המקומית וחלק מהפעילים של המועמד איתמר שמעוני עדיין לא קיבלו את שכרם עבור עבודתם בתקופת הבחירות וביום הבחירות. חודשים ארוכים ללא קבלת השכר הביאו את חלקם להתייעצות עם עורכי דין ויש כאלה שאף שוקלים תביעה משפטית. חשוב לציין כי אכן היה עיכוב בהעברת הכספים מצד המדינה מאחר שהיו עתירות משפטיות. אך הן הסתיימו זה מכבר, ומפלגות אחרות כבר קיבלו את כספן ושילמו לפעילים. בשבוע החולף חלק מהעובדים של שמעוני אכן קיבלו את שכרם, אולם יש עדיין רבים שלא זכו למענה.

אחד מאלה שלא קיבלו את כספם הוא כפיר אטל. אטל מספר כי כמה ימים לפני הבחירות הוא הגיע לחתום על החוזה, שבמסגרתו הובטח לו סכום של אלף שקלים עבור עבודתו כיו"ר קלפי מספר 2 בבית הספר נאות אשקלון. “הגעתי בעקבות אימא שלי שעבדה כטלפנית במטה, ולכן לא חששתי מכלום. בדיעבד גם היא, כמובן, לא קיבלה את הכסף”, הוא מספר, “לא קיבלתי את החוזה והבנתי שכך גם רוב הפעילים. לא חשבתי גם לדרוש אותו, כי סמכתי עליהם”.

כפיר אטל

אטל מספר כי הגיע לקלפי ביום הבחירות בשעה שבע וחצי בבוקר וסיים את עבודתו באחת בלילה. גם הוא, כמו רבים אחרים, טרם קיבל את התשלום עבור עבודתו. “בהתחלה אמרו לי שאמורים לשלם ב-10 בנובמבר, אז חיכיתי".

לדברי אטל, בהמשך אמרו לו שהכסף יגיע באמצע חודש דצמבר, מה שגם לא קרה. “כבר סוף מרץ, ועדיין לא קיבלתי את הצ’ק, ואף אחד לא יוצר קשר. איתמר נעלם מהרדאר, כנראה שאין לו את הכסף הזה. הבן אדם הזה פשוט בושה וחרפה, הפנה גב לאנשים שעבדו עבורו. להבנתי, כל שאר המועמדים כבר שילמו, רק אנחנו עדיין לא קיבלנו את הכסף. אני, באופן אישי, מתחרט על היום הזה שבאתי לעבוד אצלו”.

הפעילה הגיעה לבית של שמעוני

שלומית דוד בת ה-65 אף לקחה את העניין צעד אחד קדימה, ולדבריה, בתחילת השבוע התייצבה יחד עם פעילה נוספת בפתח ביתו של איתמר שמעוני ודרשה תשובות. “דפקנו בדלת, והוא לא פתח”, אומרת דוד, “ראינו את אשתו יוצאת עם הילדים, אבל הוא עצמו לא נראה שם”.

שלומית דוד

ביום הבחירות עבדה דוד כמשקיפה בקלפי בבית הספר כוכב הצפון מהשעה שש וחצי בבוקר עד שתיים בלילה, משם המשיכה מרצונה החופשי גם לאולמי "לשם" וחזרה לבסוף לביתה בשעה שש בבוקר. “מעבר לזה שזו הייתה עבודה, עשיתי את זה מתוך תמיכה מלאה בו ואמונה שהוא יזכה. הייתה אחריו נהירה, וכולם נרתמו רק כדי לסייע. אחרי שנתתי מעצמי את כל כולי, לא קיבלתי את הכסף שמגיע לי. סיכמנו על אלף שקלים, עבורי זה סכום מאוד משמעותי, אני אלמנת צה”ל ונמצאת בחובות. מחזיקה לבד בית ושני ילדים בוגרים, הכול עליי. כל העובדים מסכנים, רודפים אחריהם כבר חודשים ואין מענה, עושים מאיתנו צחוק, וזה נראה רע מאוד, ולא צריך להיות ככה. בגלל ההמתנה הזאת לדעתי צריך אפילו לשלם לנו עם ריבית. צריך להגיע עם זה לבית משפט”.

“היו בודדים שעשו הכול בצורה מסודרת”

המצב אינו כך אצל כל העובדים, מאחר שחלק מהם כן קיבלו את כספם. אחד מהם הוא אוריאל אלקסלאסי. הוא עבד ביום הבחירות בקלפי מספר 67. הוא התייצב בקלפי בשעה שש וחצי בבוקר ביום הבחירות, בסיום המשיך לספירת הקולות שנערכה בהיכל הספורט וסיים את היום המפרך בשעה שתיים וחצי בלילה.

הספירה במטה שמעוני

הספירה במטה שמעוני

לדבריו השבוע, הם החלו סף-סוף להעביר את התשלום לעובדים, אולם התברר שהוחלט לקזז מהסכומים שהובטחו להם מלכתחילה, והעובדים שהגיעו לקחת את שכר התבקשו לחתום על מסמך, שבו הם מצהירים כי לא יהיו להם דרישות נוספות.


קבוצת ה-WhatsApp של "כאן דרום"

רק חדשות ועדכונים, בלי דיבורים ובלי חפירות. הקליקו להצטרפות: https://bit.ly/2FDL1Xr


ביום שישי התקשר שמעוני מיוזמתו לאלקסלסי ושוחח איתו: “בשורה התחתונה הוא אמר שהרשימה בחובות מכיוון שאנשים לא עשו את המוטל עליהם בעבודה וסיבכו את העניינים. שאלתי ספציפית לגבי הטלפניות, עובדי הסוכה ועובדי הקלפי, כי עם כל אחד מהם יש בעיות אחרות”.

הטלפניות במטה שמעוני. צילום: מטה שמעוני

ומה הוא אמר?
“לגבי עובדי הסוכה הוא הסביר שהם היו אמורים להישאר בעמדות עד אשר יבואו לקחת את הסוכות. מדובר בעמדות שהושכרו תמורת פיקדון של כ-58 אלף שקלים, אבל העמדות הללו ננטשו על ידי העובדים שהלכו לפני הזמן. רק ארבע סוכות הוחזרו בצורה מסודרת, ולכן החברה גבתה את הסכום מהמפלגה. כלומר, העובדים עצמם גרמו נזק של 58 אלף שקלים, ככה הוא הסביר לי”.

ולכן הוחלט לקצץ להם מהתשלום?
“כן. איתמר אמר שהוא לא יכול לשלם את כל הסכום מכיוון שעשו לו נזק, מצד שני ברור שהוא לא יכול לא לשלם בכלל למי שעבד. אז, לדבריו, הוא לקח את הסכום של הנזק וקיזז אותו באופן רוחבי מכל העובדים, וכך קרה שהסכום שהם קיבלו או יקבלו נמוך יותר ממה שסוכם”.

מה לגבי שאר העובדים?
“הוא הסביר שעובדי הקלפיות היו אמורים להישאר עד הסוף ולחתום על פרוטוקולים בסיום הספירה, והרוב הלך לפני ומבלי שחתם. זה משמעותי כיוון שאם אין פרוטוקול חתום, לא ניתן לשלם לעובד. הוא טוען שהיו בודדים בלבד שנשארו עד הסוף ועשו הכול בצורה מסודרת, כמוני”.

שמעוני חונך את מטה הבחירות בשכונת מגדל

שמעוני חונך את מטה הבחירות בשכונת מגדל

“איתמר לא מנסה להתנער”

במהלך השיחה גם טען שמעוני בפני אלקסלאסי כי מעבר לנזק הכלכלי שנגרם, לכאורה, לרשימה שלו בשל התנהלות לקויה של העובדים, גם תוצאות הבחירות הסופית הושפעה מכך. “הוא אמר שבגלל שאנשים שלו נעלמו לפני הזמן ולא היו בספירה, נפסלו הרבה קולות. לדבריו נפסלו לו כ-2,700 קולות בעוד שלתומר פחות מ-100. "מנקודת המבט שלי, אני כן יכול להגיד שאני זיהיתי שלוש פעמים טעויות בספירה. אז אני הייתי שם ופיקחתי, אבל לא בכל מקום היו אנשים שלו, וכנראה שזה לא התנהל נכון. בכל מקרה, הוא אמר שכל האנשים שהוא יודע שעבדו כמו שצריך, בהם אני, יקבלו את הסכום המלא כמו שהובטח וסוכם. אבל זה עדיין לא קרה”.

איך התחושה האישית שלך מול ההתנהלות הזאת?
“עד לפני שבוע ממש כעסתי. זה היה נראה לי כמו סחבת, טרטור מיותר וללא ספק נראה רע. אחרי שדיברתי עם שמעוני באופן אישי, והוא הסביר לי את הצד שלו, הבנתי. התסכול הגדול היה סביב זה שלא היה לנו מענה, מעבר לתשלום עצמו. ידעתם לדבר איתנו לפני, אז לפחות רק תענו לנו עכשיו. עכשיו, אחרי שהוא הסביר לי הכול, תחושת הכעס ירדה. הבנתי את הראש שלו, הוא לא מנסה להתנער ומנסה לצאת הכי בסדר שהוא יכול”.

כאמור, ביום שלישי השבוע קיבל אלקסלאסי את שכרו.

“אני צריכה את הכסף הזה”

אבל כמו שיש כאלה שלא קיבלו כלל את שכרם ויש מי שכן קיבלו את השכר, יש גם מי שקיבל שכר חלקי. אושרת עוזרי החלה לעבוד במטה של שמעוני כטלפנית חודש לפני הבחירות. היא תיעדה את הימים ואת שעות העבודה שלה, ובסופו של חודש אוקטובר הייתה אמורה לקבל על העבודה הזאת 1,800 שקלים, אולם לדבריה קיבלה 1,300 שקלים בלבד. “אמרתי שזה 500 שקלים פחות ממה שמגיע לי”, היא מספרת, “אמרו לי שאין מה לעשות וככה זה. מה שהביאו, הביאו. הבנתי שהיו כאלה שהיה חסר להם הרבה יותר כסף”.

אושר עוזרי

עוזרי עבדה ביום הבחירות מהשעה עשר בבוקר ועד עשר בלילה, הובטח לה לדבריה סכום של 750 שקלים עבור יום העבודה הזה. “כשהבנתי שהכסף לא מגיע הלכתי להסתדרות, ביקשתי לבדוק מה אפשר לעשות. אמרו לי שאפשר לתבוע, אבל זה לא משתלם לי כי צריך לשלם עורך דין”.

לדברי עוזרי, בימים האחרונים היא הבינה שחלק מהעובדים החלו לקבל את הכסף וגם היא ניסתה לברר מה עלה בגורלו של הצ’ק שלה, אך לשווא. “אין עם מי לדבר ואף אחד לא עונה. גם האחראית ששמעוני מינה מתחמקת ולא עונה. עכשיו העובדים מתכננים תביעה, ואני מתכוונת להצטרף אליה. זה אולי נראה סכום קטן, אבל אני צריכה את הכסף הזה. זה מאוד מתסכל שאני צריכה לרדוף אחרי כסף שעבדתי בשבילו קשה כל כך הרבה שעות, בלי הפסקות כמעט בכלל”.

שמעוני בתגובה: “אין עובד שלא יקבל את שכרו”

“זה התחיל בתסיסה גדולה מאוד, ובצדק”, מסביר איתמר שמעוני. “לא הועברו התקציבים לאף מפלגה בעיר עד לתום העתירה של ש”ס, שזו הייתה העתירה האחרונה. ברגע שקיבלנו התחלנו לחלק. שילמנו כבר ל-270 עובדים, אבל יש 400 פעילים. אין עובד שלא יקבל את שכרו, רק שזה עניין שלקח זמן”.

למה יש כאלה שקיבלו רק חלק מהסכום שהובטח להם?
“תלוי איפה. היו 100 עובדי סוכה שעשו להם הדרכה ואמרו שהעבודה היא עד שעה עשר. בסופה הם היו אמורים לחכות למנהל האזור ולהזדכות על הסוכה. לקחנו אותן בהשאלה של עשרות אלפי שקלים. בסופו של דבר מתוך ה-100 אולי רק 10 נשארו לפריקת הסוכה. ומה קרה? גנבו את כל הסוכות. מי שלא נשאר קוזז ממנו הסכום של עלות הסוכה. היו כאלה שאמרו שבכלל לא צריך לשלם להם, כי זו פשוט רשלנות. אבל אני אמרתי שאני אשלם לכולם, אבל בקיזוז. כלומר מי שהיה אמור לקבל 500 שקלים ונטש, קיבל בסופו של דבר 350 שקלים”.

שמעוני ביום הבחירות

יכול להיות שהם לא קיבלו הנחיות כמו שצריך?
“בעניין הזה אני ממש רגוע. אני לא עשיתי את ההדרכות, אבל היו הדרכות מסודרות ומפורטות עם מצגות, ואני בעניין הזה רגוע. בטח שנאמר להם”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




אבל לא רק להם קיזזתם.
“עובדי הקלפיות עברו גם הם הדרכה, לפיה נאמר להם שהם נשארים עד תום המשמרת, אחר כך נשארים לספירה, חותמים על פרוטוקול הספירה, אחר כך מלווים את הקלפי ובזה מסתיים התפקיד שלהם. אבל עשרות מעובדי הקלפיות הזניחו את העניין ופשוט בעשר הלכו. אנחנו הגשנו את העתירה, לפיה היו בעיות בספירה כי פסלו לנו 2,600 קולות, זה מספר מדהים. אז אמרו לנו לצלם את כל הפרוטוקולים, צילמנו וראינו שאנשים שלנו לא נשארו. היו מקומות שרק אנשים של תומר ספרו, והיו שם עשרות פסולים. אותם עובדים תודרכו ואמרו להם שזו לב העבודה שלהם, להישאר, לספור וללוות את הקלפי. והיו אנשים שבחוסר אחריות עזבו את המקום והלכו. הפסדנו בחירות על 202 קולות, כשיש לנו 2,600 קולות פסולים. היה אפשר בכלל לא לשלם להם, כי זו רשלנות. זה גם מה שאמרו לנו היועצים המשפטיים, אבל אנחנו החלטנו שמי שלא עבד כמו שצריך ולא נשאר יקבל 500 שקלים במקום ה-750 שהובטחו להם”.

גם הסכומים הראשוניים לא תואמים. הם טוענים שהובטח להם יותר. למה אין חוזים חתומים עם סכומים מפורטים?
“הכול נעשה בצורה מאוד מסודרת. אני לא התעסקתי עם החוזים ולא יודע את מי החתימו ועל מה החתימו. אני חושב שאנשים צריכים להיות מרוצים בסופו של יום. אלה שלא נשארו מקבלים את מה שראוי להם ואפילו מעבר. אני מודה לכולם, לכל מי שנרתם, כל מי שעשה וכל מי שעבד. אין לי טענה לאף אחד ואני מאחל להם רק טוב. רובם, אם לא כולם, מרוצים, קיבלו את התשלום שלהם והבינו את העניין”.

אז מתי כולם יקבלו את כספם?
“עד סוף השבוע הבא, להערכתי, כבר כולם יקבלו. לסיים יותר מ-400 עובדים בשבוע זה לא פשוט, אבל תוך שבוע ימים נסיים את זה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר