בית משפחת מועלם באחת ההצפות
בית משפחת מועלם באחת ההצפות

27 שנים של הצפות: תביעת המיליונים של אליאס מועלם נגד עיריית אשקלון

בכל סערה שפוקדת את העיר, יש בית אחד שמשלם את המחיר הכי כבד באשקלון - בית משפחת מועלם ברחוב הנמר שבנאות אשקלון. אחרי 27 שנים של סבל החליט אליאס מועלם לתבוע את העירייה שעדיין לא הצליחה לשים סוף להצפות שעשויות לחזור לביתו גם בחורף הקרוב

פורסם בתאריך: 6.10.20 13:16

     

מי שעוקב מידי חורף במהלך ימיה הגשומים של אשקלון אחרי הדיווחים על ההצפות ברחבי עיר, זוכר בטח ובטח את ההצפות שמהן סובלים בני משפחת מועלם ברחוב הנמר. בשביל משפחת מועלם תחזית מזג האוויר שמבשרת על גשמים מרובים באשקלון זו לא בשורה משמחת אלא סימן לכניסת בני המשפחה לכוננות ספיגה תרתי משמע. כי בתוך יום או יומיים הם יאלצו לחוות עוד סיוט ולראות כיצד ביתם מוצף במי גשמים במקרה הטוב ולחלופין במי ביוב וכיצד נגרמים לו נזקים קשים.

מידי שנה, כשהם מתמודדים עם ההצפות מבטיחים במשפחת מועלם לתבוע את העירייה על הנזקים הכלכליים ועל הסבל שהם עוברים מידי חורף כשתעלות הניקוז אינן עומדות בעומס וכשביתם שנמצא בנקודה הכי נמוכה בשכונה מוצף במים שמגיעים לעיתים עד לכדי 80 סנטימטרים.

בית ‏‏משפחת מועלם. צילום: מיכל מועלם

בית ‏‏משפחת מועלם. צילום: מיכל מועלם

אין חולק על כך שבין כל התשתיות שרשות מקומית חייבת לדאוג אליהן למען ציבור תושביה ובכדי לאפשר להם לחיות בצורה נורמלית היא צריכה לטפל בתעלות ניקוז מי הגשמים, דבר בסיסי בעולם המודרני.

אליאס מספר בתביעתו כי קנה את הבית בשנות 1990, לפני 30 שנה. בחמש השנים הראשונות, בטרם הושלמה בניית השכונה היו נספגים מי הגשמים בשטחי האדמה הרבים אלא שמאז הושלמה בניית השכונה, לאחר חמש שנים, כל המשקעים שיורדים בסביבת ביתו ניגרים וזורמים ברחובות היישר לנקודה הנמוכה, ביתו.



בעירייה הזמינו אותו בעבר לשבת ולדון עם ראש העיר במצב ושם, בפתחו של כל חורף סיפרו לו בעירייה על המאמצים שלהם להתמודד עם הבעיה ולהתגבר עליה. בתחילה הציבו משאבה סמוך לביתו שתפקידה היה לשאוב את המים הנקווים ליד הבית אלא שהסתבר שהמשאבה לא עומדת בכמויות המים העצומות ולמרות הפעלתה הבית עדיין מוצף. בהמשך הוצבו מעין סכרים מפלסטיק שתפקידם הוא לחסום את כמויות המים ולמנוע מהם לזרום מרחוב אריה, מכיוון דרום לזרום צפונה לביתו, גם זה לא עזר. בפתרון האחרון שהגתה העירייה בשלהי החורף האחרון ושעדיין לא הצליח להוכיח את יעילותו הוא הגבהת הכביש בסופו של רחוב הנמר כדי שהמים המגיעים מרחוב הלביאה לא יזרמו מערבה לכיוון ביתו של מועלם.



אבל מועלם לא מחכה. אחרי 25 שנים של סבל מישהו צריך לפצות אותו על המחדל התכנוני של השכונה שגרמה לביתו להיות הנקודה הנמוכה בשכונה ולהסב לו נזקים מידי חורף.

"ביתו של התובע מושקע ומרשים מאוד", נכתב בכתב התביעה, "בכל פעם שמודיעים באמצעי התקשורת שסערה קרבה נאלץ התובע לשנות את תוכניותיו בהתאם למזג האוויר, לבטל נסיעות, מפגשים משפחתיים, אירועים וכו'. התובע ובני משפחתו נאלצים להתכונן לסערה ולצפות פעם אחר פעם בחורבן ביתם".

בית משפחת מועלם באחת ההצפות הקודמות. צילום: מיכל מועלם

מועלם מציין בתביעה כי חברות הביטוח מכירות את תופעת ההצפות בביתו ומסרבות לבטח את הבית.

עוד הוא מציין כי לאחר כל הצפה מוקדשים מספר ימים לניקיון הבית, החצר והגינה, לטיפול במערכת החשמל וההשקיה ותיקון נזקים נוספים לגינה ולצומח, תיקון נזקים בתוך הבית, תיקון טיח בקירות, החלפת שטיחים וריהוט. "ריחות הביוב הרעים מלווים את התובע ובאי ביתו כל השנה שכן קולטני הגשם מלאים בצואה ומעלים ריחות רעים ברחוב", נכתב בתביעה.

אלי מועלם מחוץ לביתו

אלי מועלם מחוץ לביתו באחת הסערות שפקדו את העיר

מועלם טוען כי העירייה מתעלמת במודע מההצפות החוזרות ונשנות, הנגרמות עקב תשתית הניקוז הלקויה ולא נקטה באמצעים הדרושים לתיקון התשתיות ולא פעלה בסבירות הנדרשת ממנה. בכתב התביעה נטען כי העירייה "התרשלה באופן התקנת מערכת הניקוז בשכונה לאורך שנים ובטיפול בה, ובמיוחד בהימנעות מהתקנת קווי ניקוז מתאימים לצרכים המשתנים של תושבי השכונה ורחוב הנמר בפרט. כתוצאה מרשלנותה לא הייתה מערכת הניקוז העירונית מסוגלת לקלוט את מי הגשמים שירדו במשך שנים רבות והציפו פעם אחר פעם את ביתו של התובע".

על פי הערכת שמאי שצורפה לכתב התביעה, שווי ביתו של מועלם הוא 3.75 מיליון ש"ח וכי בגלל מצבו בחורף יורד שווי ערך הבית ל-1.75 מיליון. כך שגובה הנזק שנגרם למועלם הוא 2 מיליון ש"ח.

בית משפחת מועלם

בית משפחת מועלם

גובה התביעה כולה עומד על 2,076,676 ש"ח: 2 מיליון ש"ח על הנזק שנגרם לערך הבית, בתוספת של 26 אלף ש"ח, שכר טרחת שמאי המקרקעין שנזקק לשם התביעה ועוד 50 אלף ש"ח עבור עוגמת הנפש והתלאות הרבות שגרמה העירייה לאליאס במשך 27 שנים של הצפות חוזרות ונשנות.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




העירייה תצטרך ככל הנראה להוכיח שעשתה כל שיש לאל ידה כדי למנוע את ההצפות, אם תתקבל התביעה תצטרך העירייה גם לשלם לאליאס את הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך הדין.

מעיריית אשקלון לא נמסרה תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר