מרכז סבן למיילדות. צילום: דוברות סורוקה
מרכז סבן למיילדות. צילום: דוברות סורוקה

פרופ' רלי הרשקוביץ – להיות רופאה זה לא מקצוע, זו דרך חיים

אחרי שעמדה בראש בית הספר לרפואה של אוניברסיטת בן גוריון וניהלה במשך למעלה משני עשורים את יחידת אולטרסאונד נשים בסורוקה, פרופ' רלי הרשקוביץ, מנהלת החטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז סבן למיילדות בסורוקה, עדיין מתרגשת מכל אולטרסאונד ולידה, ומרגישה ברת מזל

פורסם בתאריך: 29.3.21 14:56

     

כאשר הייתה סטודנטית מן המניין בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בן גוריון, כנראה לא חלמה שיום יבוא והיא תהיה זו שתעמוד בראש הפקולטה. עד לפני כחודש מילאה פרופ' רלי הרשקוביץ את התפקיד, שהיווה עבורה סגירת מעגל, אך זה לא היה הטייטל היחיד שלה.

במשך 22 שנים ניהלה פרופ' הרשקוביץ את יחידת אולטרסאונד נשים במרכז הרפואי סורוקה. בנוסף, נבחרה על ידי רופאים מכל הארץ ליו"ר החברה הישראלית לאולטרסאונד במיילדות וגינקולוגיה ושימשה גם כיו"ר האיגוד הדרומי למיילדות וגינקולוגיה. כיום היא מנהלת החטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז סבן למיילדות בסורוקה, ובנוסף מנהלת את המחלקות נשים ויולדות א'.

כשהיא מספרת על בית החולים, על החטיבה והמחלקות, על המקצוע ובעיקר על הצוות שעובד עמה, ההתלהבות שלה מדבקת. "להיות רופאה בתחום המיילדות ולהביא חיים לעולם זו חוויה משמעותית ועמוקה ביותר. היריון, בעיניי, הוא אירוע מכונן בחיי כל אישה ומשפחה ולקחת בזה חלק זה משהו מאוד מאתגר ומרגש".

המרכז השלישוני מהגדולים בעולם

לפני כשנה וחצי נכנסה פרופ' הרשקוביץ לתפקיד מנהלת החטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה, במסגרתו היא אחראית על כל מחלקות הנשים, היולדות, חדרי הניתוח, חדרי הלידה, אשפוזי היום, מרפאות החוץ, יחידת ה-IVF, האונקולוגיה וכן יחידת האולטרסאונד אותה ניהלה בעבר. בחצי השנה האחרונה עומדת פרופ' הרשקוביץ, כאמור, גם בראש מחלקת נשים א' ומחלקת יולדות א'. 

מה מייחד את החטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה?
"ראשית, סורוקה הוא המרכז הרפואי הגדול בישראל של שירותי בריאות כללית. מעבר לכך, מבחינת חדר הלידה, אנחנו המרכז השלישוני הכי גדול כמעט בעולם, עם כ-17 אלף לידות בשנה. מה שמייחד אותנו, בעיניי, זה שגם בהיקף הזה, אנחנו מצליחים להנגיש את הרפואה החדשנית, היוזמת והמתקדמת ביותר עבור הנשים שמגיעות לקבל את הטיפול שלהן כאן, הן בתחום המיילדות והן בתחום הגינקולוגיה, כשבבסיס של הכל ישנם יחסי אנוש ותקשורת טובה".

אנחנו צריכים להיות הכי גאים שיש

כאשר מצמידים לעיר באר שבע את התואר "פריפריה", פרופ' הרשקוביץ מתרעמת. "אני לא מוכנה להתייחס אלינו כאל פריפריה, זו איזושהי התנצלות שאני לא מוכנה לקבל. אנחנו מספקים כאן שירותי רפואה ברמה הגבוהה ביותר, יש לנו את הציוד והמכשור הטובים ביותר בעולם, אנחנו מובילים בתחום ואנשים מגיעים אלינו בשביל ללמוד. כבאר שבעית שגדלה בעיר וחוותה את כל השינויים שעברו עליה, אני חושבת שאנחנו צריכים להיות הכי גאים שיש".

פרופ' רלי הרשקוביץ. צילום: אדוה ברזילי

פרופ' רלי הרשקוביץ. צילום: אדוה ברזילי

אחת הסיבות העיקריות למצוינות של החטיבה, חוזרת פרופ' הרשקוביץ ואומרת, היא הצוות הרפואי שלה. "אני מרגישה חובה עזה לפרגן לכל הצוות שעושה פה לילות כימים על מנת להעניק למטופלות שלנו את הרפואה הכי טובה, מקצועית ומסורה שיש. התמזל מזלי להיות חלק מהצוות הזה ומבית החולים הזה, אני גאה לעבוד כאן ואני יודעת שכל מי שעובד כאן מרגיש כך. החטיבה למיילדות וגינקולוגיה היא גם אחת החטיבות הכי מבוקשות בקרב מתמחים. הרופאים הצעירים הטובים ביותר בארץ רוצים לבוא ולהתמחות אצלנו והם מוכנים לחכות גם שנה בשביל להיכנס למחלקה, וזה בגלל שהם יודעים שההתמחות אצלנו היא מצוינת".

הכשרת הדורות הבאים של הרופאים בארץ היא נר לרגליה של פרופ' הרשקוביץ, הן בתפקידה הקודם, כמנהלת בית הספר לרפואה, והן לאורך כל דרכה המקצועית בסורוקה, שהינו בית חולים אוניברסיטאי. "אין הרבה מקומות בארץ או בעולם שבהם בית החולים הוא חלק מהאוניברסיטה והאוניברסיטה נמצאת בתוך בית החולים. אני חושבת שהממשק הזה מפרה מאוד את שני הצדדים. כל רופא הוא גם חבר סגל בפקולטה שלוקח חלק במחקרים, מביא חדשנות ויוזמות ותמיד נמצא בחזית הרפואה והמחקר. אנחנו מחויבים להוראה ברמה הגבוהה ביותר גם מול הסטודנטים באוניברסיטה וגם מול המתמחים בבית החולים ועושים את זה באהבה ובהנאה מרובה".

גם בתפקידה הנוכחי ממשיכה פרופ' הרשקוביץ לפעול ללא לאות על מנת להנחיל לרופאים הצעירים את המוסר, האתיקה והמקצועיות שמהווים מבחינתה את הבסיס לעיסוק ברפואה. "רפואה היא לא מקצוע אלא דרך חיים. זה מה שאני פועלת להנחיל לדורות הבאים של הרופאים. אני חושבת שבשנה האחרונה אנשים באמת התחילו להבין הרבה יותר עד כמה הרפואה היא דרך חיים עבור מי שבחר במקצוע, ועד כמה הצוותים הרפואיים מוכנים לוותר על החיים האישיים שלהם כדי לתת לעולם את הדבר היקר ביותר – הרפואה שלה אנחנו כל כך זקוקים".

כל לידה היא רגע שיא

לבית החולים סורוקה נוכחות משמעותית גם בחייה האישיים של פרופ' הרשקוביץ. בעלה, פרופ' אלי הרשקוביץ, הוא מנהל מחלקת ילדים ד' בבית החולים, ולשניים יש שני ילדים ושני נכדים, כולם נולדו בחדר הלידה בסורוקה עליו היא אחראית כיום.

מה מבחינתך רגע השיא בקריירה שלך עד כה?
"קשה לי מאוד להגדיר רגע שיא כי מבחינתי כל לידה היא רגע שיא ואני עד היום יכולה להתרגש עד דמעות מאולטרסאונד שאני עושה למטופלת או מאישה שהצליחה ללדת ילד בריא אחרי קשיים שעברה בהריונות קודמים. אני גם לא אוהבת להגדיר רגעים בקריירה כרגעי שיא כיוון שאני תמיד מחפשת את השיא הבא", היא אומרת בחיוך, "אבל אין ספק ששתי נקודות מאוד משמחות בקריירה שלי היו כשקיבלתי לידיי את ניהול ביה"ס לרפואה ומאוחר יותר כשקיבלתי את הניהול פה בחטיבה ובמחלקות. כאישה בבאר שבע שילדה בבאר שבע וחוותה את הרפואה בעיר, כל כך רציתי להיות חלק ממי שיתווה את הדרך שלה, ואני מודה לאל ולכל מי שנתן לי את ההזדמנות הנדירה להתוות מדיניות, לתרום למקום הזה ולהגיע כל בוקר לעבודה כדי לעשות משהו בשביל הרפואה, בשביל הרופאים ובשביל המטופלות שלנו".


אפס הפרדה במרכז סבן למיילדות בסורוקה

 במרכז סבן למיילדות את עטופה בצוות מקצועי הקשוב לצרכי היולדת ופועל על מנת לחזק את הקשר של האם לתינוק עם דגש בטיפול המיטבי עבורכם . 

במרכז סבן למיילדות נהוגה שיטת הביות המלא, קיימת אפשרות לשהייה חלקית של התינוק בלילה וכעת גם שיטת "אפס הפרדה" כך שכל יולדות יכולה לבחור את השיטה המתאימה לה ביותר בהתחשבות במצב הרפואי שלה ושל התינוק. 

"אפס הפרדה" מתחיל עוד בחדר הלידה עם מגע של עור לעור והנקה ראשונית בתמיכה של צוות מיילדות מקצועי.

בהתאם לכך, הוסבה לאחרונה במרכז סבן למיילדות בסורוקה מחלקת יולדות שלמה – מחלקת "אפס הפרדה" ששמה דגש על קשר הדוק ככל האפשר ביון היולדת והיילוד מרגע הלידה, ומתן אפשרות להורים להיות שותפים מלאים בכלל הבדיקות והטיפולים הנדרשים לתינוק. 

במחלקת אפס הפרדה החדשה שלנו התינוק והיולדת שוהים ביחד מרגע הלידה ועד לשחרור מבית החולים. הם לא נדרשים להיפרד וכל הטיפול וההשגחה באם ובתינוק נעשה כשהם יחד. 

הורים שבוחרים ב"אפס הפרדה" שותפים מלאים בטיפול בתינוק כאשר אחות במחלקה מלווה, מדריכה ומסייעת בתהליך. כל הטיפולים והחיסונים שההורים בוחרים לבצע נעשים בנוכחותם.


תוכן מקודם


 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר