איתמר שמעוני ותומר גלאם. צילום: דוד לוי
איתמר שמעוני ותומר גלאם

פיני ביטון: נקמנות היא לא מדיניות

פיני ביטון ממליץ לראש העירייה תומר גלאם שלא לאמץ את יצר הנקמנות, מקווה שיימצא מועדון חלופי לבני הקהילה האתיופית ומאמין שתיק 4,000 יתפורר השבוע

פורסם בתאריך: 18.1.19 11:36

     
פיני ביטון. באדיבות: אתר אשקלונים

פיני ביטון. באדיבות: אתר אשקלונים

קיימים שני כללים. הלל אמר: “אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך”, ורבי עקיבא אמר: “ואהבת לרעך כמוך". החלק הראשון הוא ניטרלי, העיקרון שלו הוא לא להזיק לאף אחד.

רבות נכתב על יצר הנקמה. לכאורה, נקמה היא פעולה טבעית, או כהגדרתה במילון: פגיעה באחר כתגובה לפגיעתו בך, עין תחת עין.
לעומת זאת, הנקמה ביהדות אסורה כנקמת היחיד מרעהו, על פי הפסוק: “לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ”.

צדיקים אף יאמרו לך, שלא רק הנקמה לגמול רעה תחת רעה במעשה ממשי אסורה, אלא גם הנטירה לנטור לאדם מישראל איבה בלב אף היא אסורה. בקיצור, נקמה? לא טוב.

למה באה כל ההקדמה הזאת?

אז ככה: ציפור ידענית לחשה כי בקומה הרביעית מתחילים לבוא חשבון עם תומכי איתמר שמעוני. ת’אמת? לא קניתי את הסיפור וגם בעת כתיבת שורות אלה אני לא ממש קונה. יתרה מזאת, ממקורות מוסמכים אני מכיר לפחות מקרה אחד של עובד שלא רק שתמך בגלוי ובפומבי באיתמר שמעוני אלא אף יצא נגד המערכת שבה הוא עובד, וזאת בפרהסיה ממש. אשכרה בפייסבוק ועוד מקומות, תחת שמו האמיתי, מה שהפך את מעשהו לעבירה על חוק האתיקה ויכול היה לשמש עילה לפיטוריו מהמערכת, מה שלא קרה! אמרתי לעצמי וואלק, תומר? אחלה גבר! אם לא בא חשבון עם בעל משפחה ולא פגע במקור פרנסתו.

שמעוני מתקבל על ידי אלפי התומכיו. מזהים פה עובדי עירייה?

אז איך זה מתחבר למה שלחשה הציפור (שאגב, עד עכשיו הייתה די מדויקת)?

האמת היא שיש לי קצה חוט לשמועות, אבל אשאיר אותו לאחר כך, לכשיהפוך לחוט שלם. בינתיים אפנה לתומר אם אפשר באישית לוחצת ונרגשת:

אתה איתי, תומר? אם לא עשית כזאת, טוב אתה. אל תשנה ואל תשתנה. אין לך עובד נאמן יותר מאדם שגמלת לו טובה תחת רעה. זו תכונה יהודית בראש ובראשונה. זו תכונה מנהיגותית, ואתה הרי יודע שיש שני סוגי מנהיגים: מנהיגים אישיים ומנהיגים חברתיים. מניעיו של המנהיג האישי הם לשרת את האינטרס העצמי שלו, ואילו המנהיג החברתי אינו מונע רק על ידי האינטרס האישי אלא משרת את האינטרס הציבורי. המנהיג האישי מפגין התעלמות מזכויות ומרגשות של אחרים, חסר סובלנות ומאופיין בהתנהגויות נצלניות. מנהיג זה מפגין לעיתים קרובות תוקפנות בלתי נשלטת תוך שהוא מתכחש לה. המנהיג האישי מעורר אצל מונהגיו רגשות של צייתנות וכניעה ואף יוצר תלות כלפיו. לעומתו, המנהיג החברתי אינו מתעלם מרגשות, מזכויות ומכללי המשחק המקובלים. הוא מתייחס למונהגיו בצורה שוויונית, מפתח ומעצים אותם. המנהיג החברתי משפיע מבחינה חברתית באמצעות מנגנון ההפנמה, כלומר שילוב של ערכי המנהיג כעקרונות מנחים אל תוך התפיסה העצמית של המונהגים.

תומר וטלי גלאם. צילום: אלדד עובדיה

גלאם עם אישתו לאחר היוודע תוצאות הבחירות. צילום: אלדד עובדיה

ואני מעדיף ורוצה להאמין שאתה תהיה מנהיג מהסוג החברתי המנהיג של תבונה ורגישות. אתה עדיין איתי, תומר? כי אני הולך לסיים בציטוט הידוע: “מנהיגות היא זכות לשפר את חייהם של אחרים, ולא הזדמנות לספק צרכים אנוכיים וחמדנות אישית”.

צריך פתרון למועדון

בשבוע שעבר כתבתי כאן על המהומה שהקימו תושבי רחוב אפרים צור בישיבת המועצה, זאת המחאה על הפיכת חייהם לבלתי נסבלים בגלל מועדון קהילת יוצאי אתיופיה הסמוך שהוסב לאולם אירועים.

תושבי השכונה שהגיעו לישיבת המועצה

אז זהו, שנעשה מעשה והמקום נסגר. טוב נו, זה הפתרון המהיר, המיידי והנכון לאותו הרגע. אבל מה הלאה?

בינתיים נציגי העדה הפגינו השבוע בבניין העירייה במחאה על הסגירה. אני מניח שבעירייה שוקדים על פתרון לסוגיה. הרי מגיע לעדה הזאת מקום מתאים לפעילות התרבות שלה, אבל לא על חשבון איכות חייהם של תושבים אחרים.

אני רק מקווה שהפעם הפתרון יהיה כזה שלא “מכסה טפח ומגלה טפחיים”, הן מבחינת המיקום והן מבחינת סוג הפעילות. נדרשת כאן תבונה ורגישות (יש סרט כזה, לא?) בהצלחה לעושים במלאכה.

תיק 4,000, זוכרים?

איך אמר שייקה הגשש לקלראשו: “זה טיפול 10,000, רק אנחנו מחשיבים לך את זה כמו טיפול 5,000”. בקיצור, התיק הגדול מתחיל להפוך לתרמיל קטן.

אחת ההנחות של התיק הזה היא שנתניהו כשר התקשורת דאג להטבות רגולטוריות עבור בזק, תמורת סיקור חיובי בוואלה.

ביבי ושרה באשקלון. צילום: אורי קריספין

וואלה?

מבלי להיכנס לאיזה סוג של סיקור באמת קיבל ביבי בוואלה וכמה הוא היה אוהד, נזכיר שאחת ההטבות לבזק נגעה להקלות לכאורה בתחום הטלפוניה הקווית, הטבות “שאפשרו לה לנצל את מעמדה המונופוליסטי כדי להציע שירותים במחיר שפוגע בתחרות”. עוד נטען: “בזק ניצלה אינטגרציה אנכית ומונופוליסטית זו, בכדי לתמחר את שירותיה באופן שהגביל את מתחרותיה להציע שירותי טלפוניה נייחת במחירים תחרותיים. בכך דחקה בזק את מתחרותיה והגבילה את יכולתן לגייס לקוחות ולהגדיל את נתח השוק שלהן, אפילו אם היו הרבה יותר יעילות ממנה, באופן שהיה מביא להפחתת מחירים ארוכת טווח בשוק הטלפוניה הנייחת”.

וואלה? אשכרה חתיכת עבירות ופגיעה מהותית בכיס של כולנו. אממה, זה נפל. אין מונופול, כי שני בתי משפט קבעו שבזק לא פעלה כמונופול. משמע: הבסיס האיתן של התיק הופך למצע רך וחסר כוח אחיזה ממשי. במילים פשוטות, זה הולך ומתמסמס.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




אני לא רוצה להיחפז למסקנות. אני כבר טענתי שביבי חף עד שלא יוכח אחרת. אני רק מתפלל לזה שאם וכאשר יתגלה שראש הממשלה זכאי בתיק הזה ובאחרים (כן, אני ממש מייחל לזה), לא נמצא את עצמנו תוהים עמוקות לגבי הצדק שאמור להגיע מהיכל המשפט. שכן, אם ביבי זכאי, המדינה מושחתת.

לא הייתי רוצה לחשוב אפילו בחלומות השחורים שלי על ההשלכות של זה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר