תלמידי תיכון באשקלון יצאו למסע מחקר יוצא דופן שחיבר בין עמודי התנ"ך לבין אירועי מלחמת חרבות ברזל הקשה. במסגרת מגמת תנ"ך שנפתחה לראשונה השנה במקיף ה' דרכא, ביצעו 23 תלמידים עבודת מיני-חקר ייחודית שעסקה בהשוואה בין דמויות לא יהודיות בתנ"ך שבחרו להצטרף לעם ישראל לבין לוחמים בני מיעוטים שנפלו במלחמה הנוכחית.
המחקר המיוחד התמקד בדמויות כמו רות המואבייה, יתרו, איתי הגיתי ואחרים, לצד סיפוריהם של חללים כמו אחסן דקסה ז"ל, אוריה באייר ז"ל ויוסף אלזיאדנה. התלמידים לא הסתפקו בלימוד תיאורטי – הם הגיעו עד לבני משפחותיהם של החללים ולמחקר שדה אמיתי.
קשר מרגש עם משפחות החללים
במהלך המחקר, יצרו התלמידים קשר טלפוני עם בני משפחותיהם של החללים ושוחחו עימם על תחושת השייכות, התרומה והזרות. שיחות אלו הפכו לחלק מרכזי בהבנת המשמעות העמוקה של השתייכות וגבורה מעבר לגבולות מוצא ודת.

יעל ואיברהים חרובה
רני אמסלם, תלמיד המגמה, חולק מהתובנות שהסיק מהמחקר: "הבנתי שהמעשים והתרומה לחברה חשובים יותר מהמוצא שלנו. העבודה חיזקה אצלי את האמונה שאנחנו יכולים להתחבר ולמצוא פתרונות יחד".
הדמיון המפתיע בין העבר להווה
טליה אבליה, שהשוותה בין אחסן דקסה ליתרו, גילתה קווי דמיון מפתיעים: "מצאתי דמיון ביכולת של שניהם להפוך את הזרות ליתרון: יתרו השתמש בחוכמתו כזר כדי לתרום לעם ישראל, ואחסן דקסה השתמש במסירותו כבן העדה הדרוזית כדי לחזק את החברה הישראלית כולה".
התלמידים אף יצרו תמונות באמצעות בינה מלאכותית שחיברו בין הדמויות המקראיות לבני זמננו, ואת פירות מחקרם הציגו ביום שיא מרגש שנערך בשיתוף החברה לחקר המקרא.

פרויקט התנ"ך. צילום: צוות תנ"ך מקיף ה'

רחב ויוסף אלזיאדנה
מלגות והכרה לתלמידים המצטיינים
החברה לחקר המקרא העניקה מלגה לשישה תלמידים מצטיינים מהמגמה, בהכרה ביצירתיות ובעומק המחקר שביצעו. ההכרה הזו מעידה על הרמה הגבוהה של העבודות והגישה החדשנית שנקטה המגמה.
מעבר למחקר החד-פעמי, תלמידי המגמה משתתפים בבית מדרש יהודי-ישראלי סביב חגי ישראל, שבו הם לומדים, מתווכחים ומעמיקים בסוגיות אקטואליות דרך עיון במקורות יהודיים מסורתיים ומחקר מודרני.
תוכניות הרחבה לשנה הבאה
בשנה הבאה צפויה המגמה להרחיב את פעילותה מחוץ לבית הספר במסגרת פרויקט בין-דורי במתנ"סים, שבו ילמדו התלמידים פרקים בתנ"ך יחד עם בני הגיל השלישי. המהלך הזה צפוי ליצור גשר נוסף בין דורות ולהעמיק את הלמידה המשותפת.
המגמה, שמובלת על ידי רכז המגמה שגיא אליהו, מונה כיום 23 תלמידים אך בשנה הבאה צפויה לגדול ל-40 תלמידים בעקבות הביקוש הגובר.
נתלי בוקריס, מנהלת בית הספר, מסרה כי "כבית ספר שדוגל בחינוך לערכים ובתרומה לקהילה מגמת תנ"ך שנפתחה היא דרך נפלאה ללמוד באופן משמעותי ולהשפיע לטובה על החברה כולה".

פרויקט התנ"ך. צילום: צוות תנ"ך מקיף ה'
חזון המגמה: התנ"ך כמדריך לחיים
השאיפה של המגמה היא להחזיר את התנ"ך אל לב בני הנוער וללמוד ממנו ערכים ומסרים לחיים בחברה הישראלית המגוונת של היום. המגמה שמה לה למטרה לא רק להעמיק בלימוד התנ"ך, אלא גם לטפח זהות יהודית-ישראלית חיה ורלוונטית.
"אנחנו מאמינים שהתנ"ך אינו רק ספר היסטורי, אלא מקור חי שמדבר אל דורנו ומזמן לנו כלים להבנת המציאות ולקידום תיקון חברתי וערכי", מסכם שגיא אליהו, רכז המגמה.

יובל זוזט. צילום: פבל
ראש מינהל החינוך ותנו"ס מר יובל זוזט, ששוחח עם נציגי המגמה שהציגו את עבודותיהם בעת ביקורו בבית הספר, ברך את פועלם ואת היצירתיות שהפגין הצוות החינוכי בהנחלת ספר ספרים לדור ההמשך.
המגמה החדשנית מוכיחה כי לימודי התנ"ך יכולים להיות רלוונטיים ומשמעותיים גם בעידן המודרני, ושהקשר בין העבר להווה חזק מתמיד – במיוחד בעת מלחמה ומשבר.
בשיתוף מינהל החינוך