שחקני אליצור נתן אשקלון. צילום: אלכס פרסקובסקי
שחקני אליצור נתן אשקלון. צילום: אלכס פרסקובסקי

"אפשר לבנות כאן מועדון כדורעף שיביא הרבה כבוד לעיר"

למרות ההישגים הרבים של הכדורעף באשקלון, בטח ביחס לכדורגל והכדורסל, הוא לא ממש מקבל את הביטוי המגיע לו. ובטח גם לא את התקציב המגיע לו. מנכ"ל אליצור נתן אשקלון יעקב פרידמן מספר איך העיר אשקלון מפסידה תארים בגלל תקציב ואיפה הוא רואה את נקודת האור

פורסם בתאריך: 2.8.19 13:04

     

קבוצת הכדורעף המקומית אליצור נתן אשקלון רשמה בעונה שעברה הישג גדול כאשר עלתה לליגת העל והתחרתה נגד הפועל אשר עכו, מכבי תל אביב, הפועל כפר סבא, מכבי הוד השרון ועוד. אבל ההישג הזה היה קצר זמן ובסוף העונה היא ירדה בחזרה לליגה הלאומית.

בקבוצה מפנים אצבע מאשימה כלפי העירייה. מנכ"ל הקבוצה יעקב פרידמן אומר כי בשנה שעברה, לקראת העלייה לליגת העל, הובטח לו תקציב מסוים, אך העירייה העבירה רק כמחצית ממנו. הדבר השליך בין היתר על מצבת השחקנים, שזה גורם משפיע בספורט קבוצתי. כך יצא שדווקא לפני הסדרה האחרונה המכריעה נגד ק.ק תל אביב הסתיים החוזה עם שני שחקנים זרים, ולא היה ביכולתו של פרידמן להמשיך אותו. הקבוצה ירדה מ-14 שחקנים ל-12 שחקנים ואפילו פחות, כי היו גם שחקנים פצועים.

הדבר הביא את פרידמן בשנת 2018 לקחת על עצמו הלוואות לצורך כיסוי חובות לעמותה, "הייתה לי בעיה, כשאני מקבל הבטחה מעיריית אשקלון ומקבל פחות מחצי מהתקציב שהבטיחו. כשאני בונה קבוצה לליגת העל, זו לא קבוצת חובבנים שהולכת לשחק. אני מביא שחקנים על בסיס שכר, ואני צריך לשלם להם, ואז התחילו החובות, ואני יושב בבית חצי התקף לב וחושב איך אני סוגר את כל החובות האלה. אני לא רגיל לדברים האלה, אני אפילו לא לוקח הלוואות לחשבון שלי", הוא מספר.

מנכ"ל אליצור נתן אשקלון, יעקב פרידמן וגביעים שצברה הקבוצה

אבל פרידמן אומר כי למרות המצב הדי מדכדך, על המגרש השחקנים נתנו מעצמם המון ואפילו היו פידבקים חיוביים מהקבוצות המתחרות. "מאוד העריכו אותנו וקיבלנו המון פידבקים טובים, גם ממאמני הקבוצות השונות וגם מאיגוד הכדורעף", במילים אחרות אפשר להגיד שראו להם עתיד מבטיח, אך הוא לא הגיע לכדי מימוש.

"לא מבקש שכר כמו בהפועל אשקלון"

ובכן, קשה להתקיים בספורט פחות מסוקר מענפי ספורט כמו כדורגל וכדורסל, במיוחד כשהם מתוקצבים משמעותית הרבה יותר מתחום הכדורעף. "מנכ"ל הפועל אשקלון קיבל 40 אלף שקל, אני לא מבקש 40 ואפילו לא 20 וגם לא 10, אבל שיהיה לי איזשהו משהו בסיסי שאני גם אוכל להתקיים".

לדבריו של פרידמן, הסיבה לתקצוב הנמוך של הענף באשקלון נעוצה בזהותו של הממונה על הספורט, "כמעט בכל קדנציה בעירייה מונה לתפקיד מחזיק תיק הספורט אדם שהיה לו קשר ישיר לאחד ממועדוני הכדורגל או הכדורסל, לכן זה עוזר מאוד לענפים הפופולריים לגדול יותר או לפחות לא ליפול, וענף הכדורעף לא עניין אותם בגדול. ההרגשה תמיד הייתה שהמחשבות שלהם היו סוג של בוא ניתן משהו לרוסים האלה, הם יסתדרו".

את נקודת האור רואה פרידמן בממונה הנוכחי על הספורט דורון נקשרי. לדבריו, לאחר הבחירות האחרונות, עם החילופים במועצת העיר, מסתמן שינוי במגמה, והוא מקווה לטוב יותר. הוא מציג סיפור שממחיש זאת היטב: עם העלייה של הקבוצה לליגת העל בעונה הקודמת הייתה ציפייה לקבל מענק כלשהו מעיריית אשקלון, כי בכל זאת בניית קבוצה לליגת על היא דבר שמצריך משאבים רבים, אך הדבר לא קרה. פרידמן פנה לראש העירייה תומר גלאם ולמחזיק תיק הספורט דורון נקשרי, והם להפתעתו החליטו לתת לו את המענק בן חמש הספרות. ההחלטה הזאת התקבלה בסוף העונה אמנם, והכסף עדיין לא הועבר, אבל הוא רואה בזה כבר שינוי בחשיבה. "אני חייב לציין כי לאחר הבחירות האחרונות למועצה יצא לי להיפגש ולהכיר את סגן ראש העיר ומחזיק תיק הספורט דורון נקשרי, ומהשיחה הראשונה שלי איתו הבנתי עם מי יש לי עסק, אדם רציני שלא זורק מילים באוויר, אינטליגנטי והכי חשוב – מבין בספורט. כולי תקווה שבזכותו ובעזרת ראש העיר, שגם הבטיח לעזור, האגודה תוכל להתקדם עוד ולפתח את ענף הכדורעף בעיר".

הממונה על הספורט בעירייה, דורון נקשרי. צילום: חיה מימון

אשקלונים בנבחרת ישראל

הכדורעף אמנם לא הענף הכי הפופולרי מבין ענפי הכדור בארץ בכלל ובאשקלון בפרט, אך אם נקיים השוואה בין כדורגל וכדורסל לבין כדורעף באשקלון ונבדוק כמה שחקנים בני העיר שיחקו בהרכב הפותח בקבוצות הבוגרות, אז בעוד שבאליצור נתן האשקלונים מהווים את הרוב המכריע: 10 מתוך 14 שחקנים, בכדורגל ובכדורסל מדובר ביחס הפוך. אפשר גם לבדוק כמה שחקני נוער הגיעו לנבחרת ישראל מהכדורגל והכדורסל וכמה הגיעו מהכדורעף, אז נגלה ששוב הכדורעף עדיף על שאר ענפי הכדור המקומיים. כי אליצור נתן כבר הביאה לנבחרת לא פחות מ-12 שחקנים.

ההישגים האלה התרחשו אף על פי שהתקציב לאגודת הכדורעף הינו כ-10% מהתקציב למשל של קבוצת גברים בכדורסל. "בכל שנה מבטיחים לנו שהתקציב יגדל, אך לצערי זה קורה מעט פעמים, וגם כשזה קורה, שנה לאחר מכן הוא עוד פעם יורד… אני רק מנסה להגיד שבתקציב של קבוצת כדורסל בליגה לאומית אפשר לבנות כאן מועדון כדורעף לתפארת העיר אשקלון, אשר יוכל לבנות קבוצת גברים או נשים שתוכל להיאבק על תארים ולהביא הרבה כבוד ופרסום לעיר אשקלון".

קבוצת בנשים של אשקלון בכדורעף, עונה 2018-19 מקום 2 בבית עליון בליגה הלאומית

כדי להביא תארים, כבוד ופרסום לאשקלון צריך מקום להתאמן בו, כמו באולם באגמים, שלדברי פרידמן, יועד להיות מרכז כדורעף והקימו שם מגרש כדורעף, והקבוצה התאמנה שם עד שנת 2016. באותה השנה נפטר מייסד ומנכ"ל הקבוצה נתן פרידמן, ומיד לאחר מכן הוציאו אותם משם ונכנסה קבוצת אליצור בנות לכדורסל. כיום הם מתאמנים במגרש של בית הספר אורט אדיבי. "העמודים שבורים, אני מחפש איך להרכיב שם את הרשת, ואני צריך גם לקנות כדורים להביא לשם".

בנעליים של אבא

מועדון הכדורעף המקומי הוקם בשנת 1995 כאליצור אשקלון בידי נתן ובלה פרידמן, הוריו של יעקב. זה התחיל עם קבוצת נוער בנים שהשתתפה בליגת הנוער של איגוד הכדורעף. שנה לאחר מכן נפתחה קבוצת בוגרים שהחלה את דרכה בליגה ב' ובתוך שנתיים עלתה לליגה הארצית. לקראת סוף שנות ה-90 נפתחה קבוצת נשים ובנוסף נפתחו עוד קבוצות נוער חדשות של בנים ובנות.

נכון להיום לאגודה רשומות ארבע קבוצות, מהן שתי קבוצות בוגרות, האחת של גברים שתשחק בליגה הלאומית השנה וקבוצת נשים שסיימה את העונה האחרונה במקום השני בבית עליון של הליגה הלאומית ותמשיך להיאבק על העלייה לליגת העל.

ממייסדי הכדורעף בעיר. נתן פרידמן ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

ממייסדי הכדורעף בעיר. נתן פרידמן ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

קבוצה נוספת זוהי קבוצת הנערים, שסיימה במקום השני בבית עליון ועלתה לליגת העל לנערים, וקבוצת נערות, שסיימה גם היא במקום שני, אבל במחוז דרום, ותיאבק על ההעפלה לליגת העל לנערות.

קבוצת נערות של אליצור נתן בכדורעף שהשתתפה בטורניר יאסלו שבפולין בהשתתפות קבוצות מרחבי אירופה

ואם כל זה לא מספיק, בתכנון של יעקב פרידמן, מנכ"ל אגודת אליצור אשקלון, יחד עם עמותת הכדורעף לפתוח עוד שתי קבוצות תחרותיות ועוד שתי קבוצות נוער בנים ובנות.

יעקב פרידמן ממשיך את המורשת של אביו ואת תפקידו כמנכ"ל קבוצת הכדורעף. בצעירותו הוא התחיל את דרכו כשחקן מן המניין ולפעמים היה עוזר לאביו בשליחת מסמכים, אבל התמקד יותר במשחק הכדורעף תוך כדי שילוב עם לימודי ראיית חשבון, ומשסיים החל לשלב בין העבודה לתחביב. עד היום עוד אפשר לראות אותו מדי פעם על המגרש.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"


לאחר שאביו נפטר באפריל 2016, ממש לפני סוף העונה, החליט פרידמן לעבור לחצי משרה במשרדו, לדבריו, "כדי שהמועדון לא ייפול" ולקח תחת חסותו את כל קבוצות מועדון הכדורעף.

הוא מספר כי בהתחלה לא היה קל וחשש כי ייאלץ לסגור את הקבוצות מאחר שאין לו זמן וידע כיצד לנהל את "מאחורי הקלעים" של האגודה, אבל לפי ההישגים ניתן לראות כי עשה עבודה טובה. קבוצת הגברים רשמה לזכותה ארבע עליות ליגה, זכייה בשני גביעי איגוד הכדורעף בעונות 2017/16 ו-2018/17.

קבוצת הנשים רשמה אף היא כמה הישגים: שלוש עליות ליגה כולל שתי עליות לליגת העל, זכייה בליגה הלאומית וגמר בגביע האיגוד. גם בקבוצות הנערים יש הישגים מרשימים לא פחות: הקבוצה שיחקה בליגת העל, ושחקניה שיחקו וישחקו בנבחרות ישראל הצעירים והצעירות.

מעיריית אשקלון לא נמסרה תגובה: עד למועד סגירת הגיליון.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר