מסאי דגו (צילום: ניר קידר)
מסאי דגו (צילום: ניר קידר)

מסאי דגו: “אני נותן את החיים שלי כדי שנישאר בליגה”

רגע אחרי שנכנס לנעליו של יובל נעים, מספר המאמן החדש של הפועל אשקלון מסאי דגו על הימים בהם עבד בניקיון (“לא מתבייש במה שעשיתי”), על הציפיות הגבוהות (“אני 24/7 הפועל אשקלון”), על חוסר הניסיון (“לא באתי מהטניס”) ועל האח ברוך (“שמח שהוא בסביבה שלי”). ריאיון עם תקווה

פורסם בתאריך: 23.2.18 09:54

     

מעל מיטתו של מאמן הפועל אשקלון מסאי דגו תלוי לו לוח מטרות דמיוני. אחת המטרות שסימן דגו כשהיה ילד היה להפוך לכדורגלן ולשחק בליגה של הגדולים. מטרה נוספת הייתה להפוך למאמן כדורגל מוערך.

האם ישאיר את אשקלון בליגת העל? מסאי דגו. צילום: עזרא לוי

דגו, שהגשים את שני חלומותיו המקצועיים, מתייצב כעת מול לוח המטרות ורוצה להקיף בעיגול יעד נוסף שהציב לעצמו רק לאחרונה: להיות האיש שמשאיר את הפועל אשקלון בליגת העל. מטרה נוספת שדגו הצעיר הצליח להגשים לא סומנה אפילו על הלוח מרוב שנשמעה דמיונית: להיות המאמן האתיופי המקצועני הראשון בכדורגל הישראלי. אחרי שעמד בכך בתחילת העונה הנוכחית, כאשר קיבל את ההזדמנות בהפועל כפר סבא מהליגה הלאומית, הוא מגיע כעת לבמה מעט יותר מרכזית בכדורגל הישראלי.

מאמין בחומר השחקנים. מסאי דגו. צילום: דוברות הפועל אשקלון

ארבעה חודשים הם פרק זמן קצר מדי לכל הדעות עבור מאמן כדי להצליח להנחיל שינוי אמיתי מהיסוד, אך המשימה שהוטלה לפניו היא להנפיק תוצאות מיידיות, כאן ועכשיו. את טבילת האש הראשונה שלו כמאמן בליגה הבכירה הוא לבטח יעדיף שלא להכניס לקורות החיים, אך בכל זאת משמיע נימה אופטימית באשר לעתיד הקרוב. “ידעתי שאין בכדורגל הוקוס פוקוס ולא ציפיתי שיהיה שינוי תוך יומיים-שלושה”, הוא אומר. “אני חושב שהמשחק מול קריית שמונה לא היה כזה רע, משחק שהלך ל-0:0. התכוננו אליו כמו שצריך וראינו סרטונים של קריית שמונה לפני המשחק, ידענו בדיוק מה היתרונות והחסרונות שלה. הם נתנו גול שביאס, אבל מכאן ממשיכים הלאה. עכשיו יש לי יותר זמן להכין את הקבוצה למשחק מול בני סכנין”.

“החיים לא היו קלים”

עד הג’וב שקיבל מסתיו שחם בנובמבר 2016 להיות עוזר מאמן בכפר סבא, דגו נע בין שתי משרות. אחר הצהריים היה מגיע למתחם חודורוב כדי לאמן את קבוצת הנערים של הפועל תל אביב, אבל היום שלו היה מתחיל כתריסר שעות קודם לכן.

הוא היה משכים בארבע וחצי בבוקר ומסייר ברחובות בת ים. תפקידו היה לפקח על פועלי ניקיון בבתי ספר ובשאר מוסדות בעיר. הוא היה צריך לוודא שאת העבודה הקשה והסיזיפית הם מבצעים ביעילות, ואם הכול היה דופק, היה מסמן וי על עוד יום עבודה. כך במשך שנתיים מהבוקר החשוך ועד שלוש בצהריים. אחר כך הייתה מתפנה לה שעה של זמן איכות עם אשתו אודליה ושלושת ילדיו הקטנים ומשם לאימון.

“אני לא מתבייש במה שעשיתי. יש לי ילדים ומשפחה להאכיל”, הוא אומר על התקופה ההיא. “הפרישה מכדורגל לא הייתה קלה עבורי. לא הייתי שחקן ששיחק ברמות הכי גבוהות ולא עשיתי הרבה כסף. ברגע שפרשתי בגלל פציעה ב-2013, אז קיבלתי בום שפתאום נגמר הכדורגל ומה הולכים לעשות. עשיתי את הטעות כמו ש-90 אחוז עושים, לא לומדים ולא מוציאים בגרויות, ואז אין לך פתאום כיוון אחרי הפרישה. היום אין סיכוי שהילדים שלי יבחרו במקצוע כדורגל אם הם לא עשו את הדברים שאני לא עשיתי. החיים לא היו קלים, אבל תמיד האמנתי בעצמי ולא ויתרתי. כל מי שמכיר אותי יודע שכדורגל בשבילי זה כל העולם. בסופו של דבר אני מאמין באלוהים, והוא עזר לי, והיום אני נמצא במקום אחר, אבל לא שוכח אף פעם מאיפה באתי”.

דגו כמאמן. צילום: ניר קידר

דגו נחשב לפריק גדול של כדורגל, לא רק אחד מאלו שמעידים על עצמם כחיים ונושמים כדורגל, אלא גם מיישם זאת בשטח. במכשיר הנייד שלו שמורים עשרות סרטונים של מהלכי כדורגל מהעולם, והוא עצמו רואה בפפ גוארדיולה מודל לחיקוי. אז אולי לא נראה בהפועל אשקלון מהלכי כדורגל מבית היוצר של מנצ'סטר סיטי, אבל את טביעת האצבע של המאמן ייתכן שכן. באותיות קטנות רק נציין: מסאי הוא אחיו הצעיר של ברוך דגו, מאמן הנוער של הפועל אשקלון.

האח הגדול, ברוך דגו. צילום: אורי קריספין

מסאי, איך אתה מסכם שבוע ראשון בהפועל אשקלון?
“הגעתי לכאן ומצאתי משהו אחר לגמרי משתי הקדנציות הקודמות שהייתי פה. גיליתי מועדון שמנוהל ברמה הכי גבוהה שיש עם תנאים הכי טובים בעולם. את רוב האנשים אני מכיר עוד קודם, אם זה את צ’יקו ואת דרור, אנשים שאני מאוד אוהב. לגבי הקבוצה, יש עוד מה לשפר ועל מה לעבוד”.

מה גורם לך לחשוב או להיות בטוח שעם סגל השחקנים הקיים תוכל להשאיר את הפועל אשקלון בליגה?
“אם לא הייתי מאמין, לא הייתי בא. הייתי יכול להמשיך לשבת בבית ולחכות להצעות יותר טובות. ברגע שראיתי את חומר השחקנים, ידעתי שיש עם מי לעבוד. למרות כל הפציעות וכל הבעיות מסביב, אני באמת מאמין שאנחנו קבוצה טובה ואנחנו רק צריכים את הניצחון הזה שיחזיר לנו את הביטחון, ואז נוכל להתקדם”.

איזה שינוי אפשר להביא בזמן כזה קצר?
“מאמנים לא אוהבים להגיע לקבוצה שלא הם בנו אותה ושלא הם הביאו את השחקנים שהם מאמינים בהם, אבל אני יכול להגיד ש-80 אחוז משחקני הסגל הם שחקנים שהייתי רוצה לראות בקבוצה גם ככה. ברגע שקיבלתי את המושכות, שום דבר לא יהווה מבחינתי תירוץ. אני לא אבוא ואגיד, ‘אני לא בניתי ולא הבאתי’. אני לא בן אדם של תירוצים. גם בתחילת העונה בהפועל כפר סבא אף אחד לא נתן לנו סיכוי ואמרו שנרד ליגה, אבל הקבוצה נבנתה טלאי-טלאי, והאמנתי בחיבור שלי עם השחקנים. אני חושב שגם עכשיו זו אותה סיטואציה, אף אחד לא נותן לנו סיכוי. אני אופטימי באופי שלי ואני 24/7 רק הפועל אשקלון. מבחינתי אני עושה את הכול כדי שנישאר בליגה”.

הקהל של הפועל אשקלון (צילום: אורי קריספין)

“ברוך הוא אחד הקרובים אליי”

עוד בימים שלא מעט שמות נזרקו לאוויר ונוצרה עננה סביב זהותו של המאמן החדש שיגיע, דגו נועד עם אנשי המועדון לפגישת היכרות כדי לבחון את מועמדותו והתאמתו. אל הפגישה הוא הגיע מוכן יותר מכל אחד אחר והצטייד בקלסר, ובו חומרים על כל שחקן במועדון, תפקודו והיכן כל אחד יכול לשחק מלבד העמדה הטבעית שלו. דגו גם הציג בפניהם את האני מאמין שלו ואף נתן להם את הפתרונות לבעיות הקיימות בקבוצה. “ראיתי משחקים של הקבוצה במהלך השנה כשיצא לי, אבל בואי נגיד שברגע שיובל עזב, ישבתי בבית במחשב האישי שלי. יש לי תוכנה מסוימת שמראה את כל המשחקים והנתונים על הקבוצה. באתי מוכן לפגישה, הסברתי לדרור בדיוק מה הבעיות ומה אני חושב שאפשר – עם עבודה קשה וירידה לפרטים קטנים – לתקן. הם החליטו לתת לי את המושכות, ואני שמח מאוד”.

יש אנשים שטוענים שאין לך ניסיון אימון בליגת העל ושאולי היית צריך להשתפשף עוד קצת בליגה הלאומית.
“אני לא יכול לענות להם בדיבורים. גם כשאימנתי בכפר סבא, אמרו שאף פעם לא אימנתי קבוצת בוגרים. אז מה? אני מעדיף לדבר על המגרש, ובסופו של דבר רק התוצאות יקבעו ויוכיחו אם אני טוב או לא טוב. אנשים לפעמים מתבלבלים ואומרים חוסר ניסיון, אם לא הייתי מתעסק בכדורגל לפני ולא הייתי שחקן, הייתי מבין ואומר ‘וואלה, הם צודקים’. אני יודע הכול על להיות שחקן כדורגל, אולי זה לא אותו דבר כמו להיות מאמן אבל לא באתי מהטניס”.

״שמח מאוד לשוב למועדון". דגו (צילום: דוברות המועדון)

עד כמה התייעצת עם אחיך ברוך לפני שהגעת?
“ברוך הוא אחד האנשים הכי קרובים אליי. הוא אחד שנותן לי הרבה כוח, כי הוא באמת האמין בי מהרגע הראשון. הוא שיחק בהפועל אשקלון והוא סוג של סמל למרות שהוא לא גדל פה. הוא עשה שנים יפות, ואנשים לא מבינים כמה הוא אוהב את המועדון ואת האנשים. הוא נתן לי את הטיפים שצריך לקחת, הוא מאמין בי, ואני שמח שהוא בסביבה שלי בהפועל אשקלון, אני רוצה להצליח גם בשבילו”.

האחים האדומים. ברוך ומסאי דגו במדי הפועל תל אביב עם המאמן דרור קשטן. צילום ארכיון: ניר קידר

אתה לא פוחד ששני אחים יורידו ליגה שתי קבוצות של אותה אגודה?
“לא, ואני לא חושב שאפשר להשוות. הוא הגיע לליגה מאוד קשה, מתחילת העונה ידעו שהם ייאבקו ויהיה להם מאוד קשה. בשיחות שלנו הוא כל הזמן אומר לי שהוא הגיע כדי לנסות לקדם ילדים ושיהיו כמה שיותר שחקנים שיעלו מהנוער לבוגרים. זה משהו מיוחד אצלו, כי הוא יכול היה להגיד, ‘בשביל מה אני צריך את זה’, והוא לא היה לוקח. אבל חשוב לו הדרך והערכים, אין מישהו יותר טוב ממנו כאחד שעבר הכול בכדורגל. אני באמת לא חושב על זה שיכול להיות ששני אחים ירדו ליגה, זה לא מעסיק אותי בכלל”.

אפקט חילופי המאמנים יעבוד באשקלון?
“אם מסתכלים על אשדוד ורעננה, אז המאמנים שהם החליפו גם באו בהתחלה, ועדיין היו כמה הפסדים. כבר דיברו שאין שם שינוי והכול נשאר אותו דבר. אבל זה תהליך, וכשיש דרך, אז בסופו של דבר דברים קורים. נכון שהמצב לא קל, ואני צריך להביא תוצאות כמה שיותר מהר, אבל צריך טיפה גם לתת לי זמן כדי שהקבוצה תבין מה אני רוצה ובמה אני מאמין”.

עם יד על הלב, חלמת שבגיל 32 תאמן בליגת העל?
“לא, ממש לא האמנתי. לא האמנתי שאני אאמן גם בלאומית. אבל כבר בשנה שעברה כשהתחלתי להיות עוזר מאמן בכפר סבא הייתי מאוד דומיננטי והרגשתי שאני כבר יכול לאמן. השנה קיבלתי את הצ’אנס בלאומית, ואני לא חושב שלא התמודדתי או שלא הצלחתי עם כל חוסר הניסיון”.

“אהבתי את כפר סבא ונגמר”

את הקדנציה בשרון הוא סיים באקורדים צורמים, אחרי שהבעלים יצחק שום גילה מעורבות יתר בהחלטות המקצועיות במועדון. כל נושא הפיטורים של דגו מהירוקים זכה לבאז תקשורתי, ולא מעט אנשים בחרו לתפוס את הצד של המאמן.
דגו מעדיף להשאיר את הנושא מאחור, אך כשנשאל אם על פי הערכים שבהם הוא דוגל יתקשה בעתיד לעבוד בקריית שמונה או בבית”ר ירושלים, מועדונים שבהם המאמן מקבל הוראות מלמעלה, הוא יוצא להתקפה. “לכפר סבא אני לא רוצה להתייחס, זה מקום שאהבתי ונגמר. אבל אני אחד שיתמודד מול כל בעל בית, ומי שמכיר אותי יודע שאני איש של שיתוף פעולה. מה שקרה בכפר סבא זה היה מעבר לכדורגל. אני מבטיח לך שמה שקורה בבית”ר ירושלים ובקריית שמונה זה אפילו לא מתקרב למה שקרה לי בהפועל כפר סבא, כי אלו דברים הזויים. אני אחד שמתמודד ומסתדר, אני מבין את הכדורגל היום שהשתנה ואת בעלי הבית שרוצים להיות מעורבים, וזה בסדר. אבל צריך לדעת גם לא לעבור את הגבול, ובכפר סבא זה עבר כל גבול אפשרי, ובגלל זה בסופו של דבר זה נגמר ואני לא שם. בעתיד לא תהיה לי בעיה בשום מקום”.

מענק הישארות יש לך?
“כן, בטח”.

יש אוהדים שיהיו רגועים אם תגיד להם שדלה איינוגבה יפתח על הספסל במשחק הקרוב.
“שאלו אותי את זה דקה אחרי המשחק בקריית שמונה, אבל אני לעולם לא אדבר על שחקן שלי בתקשורת — זה המוטו שלי, ואני אלך עם זה עד הסוף. לגבי החלטות מקצועיות, אני אחשוב ואעשה מה שהכי טוב לקבוצה”.

איזה מסר תרצה להעביר לאוהדי הקבוצה?
“אני רוצה שכולם יבואו בשבת, זה משחק עונה מאוד חשוב לנו. אני מקווה שהם יבואו ושלא נאכזב אותם שוב. אני מבטיח שניתן 200 אחוז, שננסה לנצח ונעניק להם נחת אחרי תקופה ארוכה. אני מכיר את הקהל של אשקלון, אני יודע שאם הקבוצה שמחה ורצה טוב, אז הקהל מגיע וממלא כל מגרש. יש פה אוהדים ואנשים מאוד טובים, אני רואה את זה כבר באימונים שהקבוצה היא החיים שלהם, וזה מרגש לראות. לקחתי על עצמי פרויקט שהוא 24/7 הפועל אשקלון, לא מעניין אותי משום דבר אחר בחיים. לא חברים ולא משפחה. אני נותן את החיים שלי כדי שהקבוצה הזו תישאר ותצליח”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר