אווה טוטאי, פרופ' אהרון ברק. צילום: משה מילנר/לע"מ
אווה טוטאי, פרופ' אהרון ברק. צילום: משה מילנר/לע"מ

"לולא אהרון ברק היינו נותרים בחושך": אשת החינוך אווה טוטאי מגיבה לד"ר פנחס חליווה

אשת החינוך ועוה"ד אווה איבגי-טוטאי, קראה את הטור שכתב ד"ר פנחס חליוה בו התייחס לפרופ' אהרון ברק וטען כי הוא מחזיק באג'נדה להרחקת את היהדות ממדינת היהודים וכותבת בתגובה כי האשמה זו היא לא יהודית. "גם מבקריו הקשים ביותר של פרופ' ברק ינועו בחוסר נוחות לנוכח אמירותיו של ד"ר חליוה המייחסות לו כוונת זדון קונספירטיבית", היא כותבת

פורסם בתאריך: 10.3.23 16:20

     

צפיתי בראיון עם פרופ' אהרון ברק בזמן אמת, וצפיתי בו שוב, לאחר שקראתי את הטור בו הביע ד"ר פנחס חליוה, אדם שאני מעריכה מאוד, את דעתו על אותו ראיון – צריך לא להכיר כלל את פרופסור אהרון ברק, משנתו ועשייתו כדי להרחיק לכת עד כדי סילוף דמותו, העלבתו והאשמתו "שפיו וליבו אינם שווים", ובקונספירציה מכוונת ש"למעלה מ-20 שנה הוא שוזר תכנית ארוכה עם אג'נדה מאוד ברורה, שמטרתה להרחיק את היהדות מכל מה שקושר אותה למדינת היהודים" ועוד –  אמירות, שבעיני, יש בהן מידה לא מבוטלת של הסתה (שלא חסרה במקומותינו בימים אלה) – זה לא יהודי! זה לא מיסודות המשפט העברי!

איני עיוורת לצורך בתיקונים במערכת המשפט, אני למדתי ולומדת, קוראת ומתעניינת גם במקטרגים על מערכת המשפט ועל הליברליזם השיפוטי שהנהיג פרופ' ברק. אני מודעת ואף מסכימה לטעויות שאף פרופ' ברק, בהכנעה ובענווה מודה בחלקם – אך אני משוכנעת שגם מבקריו הקשים ביותר (והם רבים, בדיוק במידה שיש לו מעריצים מושבעים) ינועו בחוסר נוחות לנוכח אמירותיו של ד"ר חליוה המייחסות לפרופ' ברק כוונת זדון קונספירטיבית.

ד"ר פנחס חליוה. צילום: אלבום פרטי

ד"ר פנחס חליוה. צילום: אלבום פרטי

לו רק צפיתי בראיון, הייתי מתרשמת מאיש שהוא קודם כל אדם! צנוע ועניו, נעים הליכות וישר דרך ומפליא בכנותו (שהרי יכול היה לומר אחרת בדבר בקיאותו במשפט העברי ובגמרא. אגב, בקיאות היא דבר יחסי). ואם אוסיף לכך, עיון (גם בעיניים לא מקצועיות) בחלק מפסיקותיו, הרי שהוא זה שזיכה אותנו בקידומם של סטנדרטים משפטיים במנהל הציבורי ובמנהל הפרטי (סבירות ההחלטה המנהלית, עקרון תום הלב וחובת ההגינות), הזכות לשוויון (שוויון בזכויות, בכלכלה, בהזדמנויות), בעקרונות חופש העיסוק וחירות הדעה והביטוי (שבזכותם ד"ר חליוה ואני מביעים דעתנו כאן) – מה יותר יהודי ודמוקרטי מזה?!

באותו הטור כתב ד"ר חליוה על המשפט העברי "משפט שהביא לעולם את יסודות המשפט, שבלעדיהם העולם היה נותר חשוך שנים רבות". אני מסכימה עם החלק הראשון של דבריו, שהמשפט העברי הביא לעולם את יסודות המשפט, אך ברור לי שלולא פסיקות אמיצות כמו של פרופ' ברק העולם ומדינת ישראל היינו נותרים בחושך! ולא בגלל שיסודות המשפט העברי חשוכים, נהפוך הוא, אלא משום הפרשנות הסגפנית והמפלה והכופה שניתנת ע"י חלקים בציבור הדתי ליסודות היהדות שמשבשות את כוונתה ולא מקרבות את הלבבות כשאיפתה וחזונה של יהדותנו.

פרופ' אהרון ברק. צילום: אבי אוחיון/לע"מ

פרופ' אהרון ברק. צילום: אבי אוחיון/לע"מ

מדינת ישראל על פי הכרזת העצמאות היא מדינה יהודית ודמוקרטית – על יסודות היהדות שלנו אין עוררין, היהדות שרירה וקיימת בעבר, בהווה ובעתיד והיא שלנו, של כל יהודי באשר הוא, לנצח!!! אך על יסודות הדמוקרטיה עלינו להיות על המשמר ולהגן בחירוף  נפש, כי בקלות ניתן להמירה בשיטת ממשל אחרת, חשוכה, שיכולה להיות סכנה גם ליהדותנו (וההיסטוריה מעידה על כך) –  את רוח הדמוקרטיה ואת יסודותיה, לא פרופ' אהרון ברק או דומיו המציאו – ביהדותנו קיימת רוח הדמוקרטיה "העקרונות הדמוקרטיים מצויים ביהדות עצמה (כמו רעיון האמנה החברתית, העם כמקור לסמכות השלטון, הכרעת הרוב, זכויות המיעוט, תרבות ביקורת על השלטון, זכויות אדם ואזרח, הפרדת רשויות והגבלת השלטון)". (יצחק גייגר, הדמוקרטיה הישראלית בהלכה. תחומין כרך כ', תש"ס).

ד"ר פנחס חליוה מסכם ואומר "יש דיאלוג יש פשרה ואחווה. טוב יעשו כולם, שישבו לדיאלוג בונה ויגיעו להסכמות למען חברה תקינה, כי אין לנו מדינה אחרת" – ואני כל כך מסכימה ובטוחה שגם פרופ' אהרון ברק מסכים. זה הזמן לאחד כוחות, ויפה שעה אחת קודם.

שבת שלום ובשורות טובות לכל עם ישראל – אמן!

צפו בריאיון המדובר של פרופ' אהרון ברק:


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר