על רושם ורישום. אייר: אלדר אדטו
על רושם ורישום. אייר: אלדר אדטו

עינב קורן: למה העברתי את בני בית ספר באמצע שנת הלימודים הראשונה שלו?

מתוך הניסיון האישי שלה, יצרה עינב קורן מדריך להורה המבולבל שרושם את ילדיו למוסדות החינוך בשנה הבאה (אם תיפתח...). אז מה הבעיה עם סרטוני התדמית ולמה צריך להיזהר מבתי ספר צומחים?

פורסם בתאריך: 4.2.21 19:40

     

עונת הרישום לגנים ולכיתה א' יצאה לדרך ברחבי הארץ וגם באשקלון בחודש האחרון, יש בזה נחמה מסוימת שלמרות המשבר שמלווה אותנו השמש זורחת בכל בוקר, מחזור היום עומד על 24 שעות והמערכת החינוכית ממשיכה כסדרה לקלוט את ילדינו למסגרות החינוך העירוניות. בין שרשמתם כבר את ילדיכם למסגרת או טרם הספקתם, טור זה מוקדש לכם הורים יקרים, מעין "הורה נבוכים" לקראת ההחלטה החשובה והגורלית – בחירת מסגרת החינוך לבנכם או בתכם. להלן מספר טיפים חשובים מתוך ניסיון אישי כואב במיוחד או "למה העברתי את בני לאלתר לבית ספר אחר באמצע שנת הלימודים הראשונה שלו בשיאו של משבר עולמי?"  (יאמר לזכות מינהל החינוך הרשותי שסייעו לי מאד וללא דיחוי בקידום בקשתי ומנעו המשך עוול חמור לבני ולנו – הוריו).

עינב קורן. צילום: נועם דוד - גלימפס הפקות

עינב קורן. צילום: נועם דוד – גלימפס הפקות

א. הכל מתחיל ונגמר בראש

בבואכם לבחור גן או בית ספר בחרו על בסיס היכרות מעמיקה עם הגננת או לחילופין מנהלת בית הספר. הגורם המוביל העומד בראש מוסד חינוכי הוא מתווה המדיניות והחזון מרמת הנהלים, עקרונות חינוכיים וכלה בפרטים הקטנים והיומיומיים בחיי הילד/ה. מנהיגות ניהולית כושלת  היא החסם הכי גדול בכל מערכת מסועפת ורבת ממשקים ומנגנונים, כמו בית ספר. נפלאה ככל שתהיה המחנכת, בסופו של דבר, אם היא ציפור קצוצת כנפיים היא אינה אלא תסכול נטול מעוף. ניהול אולי אפשר ללמוד אבל מנהיגות וכריזמה הן עניין מולד! שום קורס של "אבני ראשה" מטעם משרד החינוך או שאפתנות מופרזת לנהל מכוח הסמכות לא תוביל אף אחד להצליח בתפקיד המהותי הזה. ניהול בית ספר, כמו גם הוראה הם תפקידי שליחות בגלל מורכבותם ומוטת ההשפעה שלהם על הפרט והקולקטיב בעיצוב דורות שלמים. מנהלת בית ספר צריכה להוות מודל לחיקוי איכותי מבוסס הגינות והוגנות, כשהיא חוטאת לכך היא פשוט אינה ראויה לשאת בתפקידה.

ב. סרטוני תדמית – תעתוע להמונים

תקופת הקורונה טרפדה במידה רבה את חווית ההיכרות הבלתי אמצעית של ההורה המתעניין עם הגן או הבית ספר שבו הוא מתעניין מאחר והימים הפתוחים הפכו למפגשי זום חלשים או תורגמו לסרטוני תדמית. אין מה לעשות, זו הדרך היצירתית כרגע לאפשר הצצה מרחוק. עם זאת, זכרו היטב – סרטוני תדמית כשמם כן הם! סרט מבוים, חתוך, ערוך וטקסט מדוקלם הם אינם הדרך המיטבית ללמוד על אופיו וייחודו של בית הספר, גם לא צילומים מרהיבים מרחפן! אם כבר סרטונים אז התרשמו מסרטונים אותנטיים של עשייה אמיתית, תלמידים שפועלים בכיתה בזמן אמת ולא מתפקדים כניצבים לעת מצוא ומדקלמים מילים ומשפטים חלולים. אותו הדבר לגבי המנהלת, הגננת או המורה בסרטון – דיבור טבעי וקולח מעיד פעמים רבות על רמת האמינות של הדוברים והביטחון שלהם להציג את מלאכתם כי היא כאמור אינה מלאכותית ומאולצת. למעשה, השיטה הטובה ביותר ללמוד על "חווית המשתמש" היא פשוט שיחה עם לקוח הקצה – הורים וילדים, בקשו לשוחח עם מספר הורים ואף ילדים והתרשמו מהחוויה שלהם, תחושותיהם, ציפיותיהם, בררו אתגרים ויתרונות ושאלו שאלות רלבנטיות לציפיות החינוכיות שלכם. אנחנו נוטים לנהל סקרי שוק בכל קניית אביזר ביתי חדש, אין סיבה שלא נעשה זאת גם ובעיקר בהחלטה משמעותית כזו!

תלמידים בכיתה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב - INGIMAGE

כדי שהילד שלכם לא יהיה מאוכזב. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב – INGIMAGE

ג. מעורבות וערבות הורית

גלו מעורבות וערבות הורית בליווי ילדיכם מגיל לידה ועד בכלל אך כאמור על אחת כמה וכמה בגבולות המסגרת החינוכית. בין שאתם בוחרים להתנדב מטעם הוועד הכיתתי או הנהגת ההורים הבית ספרית וודאו לכל הפחות כי אתם מלווים את ילדיכם באופן אישי לאור החוויה שלהם. דיאלוג פתוח, כן ומשותף של צוותי החינוך עם ההורים הוא קריטי ומבוסס אמון. המוסד החינוכי הוא לא סניף דואר ואנחנו לא "מפקידי חבילות" בשער בבוקר, ילדינו לא יוצאים מוואקום וחוזרים לוואקום. החינוך בגן ובבית הספר הוא חינוך משלים ולא להיפך. כהורים זו זכותנו להעלות שאלות, לתהות, לחשוב יחד עם הצוות החינוכי, לתמוך ולסייע לו וגם להביע ביקורת כשנדרש. התייחסות להורים כגורם "מפריע" על ידי ההנהלה או הצוות החינוכי היא בבחינת תעודת עניות להובלה חינוכית. אין ספק ששיתוף הורים הוא תחום מאתגר אבל אנשי חינוך הבטוחים בעצמם לא יחושו מאוימים מהורים אלא ימצאו בהם שותפים אמיתיים גם ברגעי מחלוקת ויפיקו מהם את המיטב. בהיעדר אמון הדדי אין טעם לתחזק קשר עקר, כפי שלא היינו עושים בכל מערכת יחסים אחרת בחיינו.

ד. טעמי נוחות  – קל"ב או קביל?

קרבת הגן/בית ספר לבית הוא שיקול חשוב ומובן, קודם כל בכך שהוא מקל עלינו ההורים את ניהול האופרציה בהגעה בבוקר ובחזרה של הילדים בסוף היום. בנוסף, זו הזדמנות לעודד עצמאות בקרב הילדים ככל שהם גדלים ולאפשר להם חיבור לילדי השכונה שהם גם חבריהם לספסל הלימודים. כל זה לגיטימי ונכון אבל…זה לא יכול להוות שיקול מרכזי בבחירת המרחב החינוכי שמעצב את חייהם של ילדיכם יום יום בשנים הקריטיות שלהם. באותה מידה שלא תבחרו רופא ילדים כלאחר יד רק בגלל שזה הרופא בקופת החולים או להבדיל, תבחרו תנאי משכנתא מסוימים רק כי זה מה שהבנק שלכם מציע כך גם במקרה של בית חינוך באשר הוא עבור ילדיכם. אל תתפשרו על חשבון מיקום, צאו ממרחב הנוחות שלכם בהפעלת שיקול הדעת האמור.

ה. בית ספר צומח/גן חדש

כעיר שגדלה ומתרחבת מחודש לחודש, אין ספק כי המציאות מחייבת הרחבה וצמיחה של מוסדות חינוך חדשים באשקלון. אין בכך פסול, להיפך, זה עניין מבורך כי הוא מאפשר מענה הולם להרכב וכמות התלמידים בכיתה בשכונה צעירה וצומחת. בנוסף, ריבוי המוסדות אמור לאפשר בחירה מגוונת יותר עבור הורים. מבנה חדש, מרשים וחדשני ככל שיהיה הוא אינו אלא קירות, המהות היא התוכן ולא רק העטיפה. אני בעד מוסדות חדשים ומרעננים אך בתנאי שהסטנדרטים נשמרים וגיוס ההנהלה והצוות החינוכי לא מתנהל בדקה ה-90 בחודשי הקיץ, כשאתם כהורים רשמתם את ילדיכם בינואר. זה פשוט לקנות חתול בשק והגיע הזמן שמקבלי ההחלטות ישנו גישה ויכבדו אותנו ההורים בהיכרות לגיטימית ומוקדמת מספיק עם הצוותים החינוכיים שיפגשו את ילדינו יום יום. הייתי שמחה אם הרשות הייתה בונה מעין תו תקן מחייב לאיכות הניהול וההוראה ברמה עירונית. כמו כן, בניית תכנית מנטורינג למנהלת חדשה על ידי מנהלת ותיקה מהישוב (לדעתי המודל הזה עובד בגני הילדים אל מול הגננות המובילות). תכנון אסטרטגי לבניית בתי ספר וגנים דורש ועדת היגוי רשותית בשיתוף משרד החינוך בהיערכות מקיפה ואחראית מבעוד מועד ולא תוך כדי תנועה או בדיעבד, אף אחד לא צריך "להתגלח" על ילדינו – הם לא שפני ניסיונות של המערכת!

ו. תירוצים או לא רוצים?

אל תאמצו ותקנו תירוצים והסברים על חוסר עשייה בכסות של חוסר בתקציבים, משבר הקורונה, בית ספר צומח או בית ספר ישן, סבב של ירי טילים, שיקולים פנימיים של המערכת, בירוקרטיה או מתקפת חייזרים! התקופה הזו לימדה אותנו שכשיש מעוף ויצירתיות אפשר לגבור על אתגרים וקשיים שלא חשבנו שנעמוד בהם. תקופות משבר תמיד יקרו וסיבותיהן שונות ומשונות אבל דווקא בתקופות אלה המקצוענות, החוזקות והיכולות מתגלות בשיאן ומנגד החולשות, העצלות והבינוניות בולטות בכיעורן. בקיצור, בעתות משבר הטוב רק משתבח והחרא… צף!

לסיכום, אל תוותרו או תתפשרו על חינוך ילדיכם, בשום מחיר! גם אם לפעמים אתם חוששים מעימותים או שאתם רוויים ממלחמות ומאבקים, זכרו שאנו בוחרים את המלחמות שלנו וככל שזה נוגע להווה והעתיד של ילדינו אין מקום לפחות ממצוין עבורם! כל ילד וילדה זכאים באשקלון ובכל מקום לחינוך איכותי, שווה ברמתו וכזה הרואה אותם (באמת) בתפארתם לפני הכל!

על כן, גם אם כבר ביצעתם רישום מתוך ברירת מחדל או שהתחרטתם על ההחלטה, אל תוותרו על הטוב ביותר עבור ילדיכם ותדרשו. אם לא אתם, אף אחד אחר לא יעשה זאת!

בהצלחה לכל הילדים, הילדות והוריהם המתרגשים לקראת שנה"ל תשפ"ב, הלוואי ותהא זו שנה מיטיבה, בריאה ושגרתית, שבת שלום!

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר