מיקי סויסה. צילום: אורי קריספין
מיקי סויסה. צילום: אורי קריספין

הקורונה לא תעלם בקרוב – המסעדות כן: שף מיקי סויסה בטור אישי כואב

במקום המדור הקבוע עם המתכונים המגרים, החליט השף מיקי סויסה לתלות לרגע את הסינר, להחזיק עט ולכתוב על התחושות שלו כמסעדן וכעצמאי בתקופת הקורונה. “אנשים שם למעלה, תתחילו להתעורר ותסתכלו לנו בעיניים לפני שהאור יגמר. תבינו שאנחנו עושים לא רק לביתנו אלא אשכרה לוקחים איתנו משפחות”, הוא כותב מדם ליבו

פורסם בתאריך: 24.7.20 11:48

     

בואו נשים את הפוליטיקה בצד ותרשו לי להתעסק בעיקר. בעיקר שהוא שלי ושל עוד הרבה אחרים ששמם בישראל הוא “העצמאים”. אלו שבחרו לקום בבוקר עם רעיון או מיזם ולנסות להיות שונים ומיוחדים. אלו שלוקחים איתם לדרך עוד אנשים ועוד משפחות ודואגים להם למשכורת ולעבודה שיש בה כבוד. הם מרוצים וכולם מחייכים ונכון שקשה ויש מכשולים ונכון שלא תמיד מצליחים ולפעמים גם נכשלים אבל יש את הדרייב הזה שהופך אדם לעצמאי.

ויש גם את מערכת החוקים במדינה, שזאת מערכת הגיונית סך הכל וצודקת, אנחנו נותנים לך את השטח והזכות להתפרנס ואילו אתה תשלם מס. זה לא משהו מיוחד זה היה פה עוד מימי התנ”ך. נלווים לזה עוד חוקים ותשלומים לביטוח לאומי וביטוחים נוספים ועוד הוצאות ועוד כספים וזה בסדר והגיוני, כולם משלמים את זה, גם השכירים.

אבל! אז מגיע הרגע שאתה העצמאי נופל, שהחלום שלך מתרסק ואתה יודע שצריך לוותר, ומה אז? איפה כל הכסף ששילמת שנים? רצית ליזום, רצית להגשים, אבל עכשיו יזרקו אותך לכלבים, לא אבטלה ולא בטיח בקיצור – דפוק את הראש בקיר.

ואם לא קרסת ולא נפגעת והעסק דפק כמו שצריך, אז הגיעה הקורונה – ואני לא מאשים בה אף אחד, ובטח לא מישראל – והמדינה הודיעה שצריך לסגור ואתה מבין שאין מה לעשות, הבטיחו לנו שהמדינה תדחוף אותנו מאחור, תישמרו על הבריאות ונעבור את זה ביחד.

שף מיקי סויסה במסעדת סין צאן בברנע

שף מיקי סויסה במסעדת סין צאן בברנע

אבל אז אתה מתעורר מהחלום ועובר לסיוט שכולו קדחת: המדינה עסוקה בבירוקרטיה מתסכלת, בדיוק הפוך ממה שקורה כשהיא רוצה ממך את הכסף. פתאום לא להחליט, זאת ההחלטה ואם מחליטים משנים אחרי שעה, “תסגרו את המסעדה מעכשיו לעכשיו ותפתחו מהר” כאילו אנחנו מריונטות של מישהו שלא ממש חשב עלינו.

ושוב, אין מה להתעסק בפוליטיקה, אני לא יודע אם מישהו אחר היה בראש זה היה נראה יותר טוב אני רק יודע דבר אחד: אם אתה רוצה להיות עצמאי יזם ומישהו עם חזון, אל תבנה על המדינה שתבוא לעזור, למעשה ההפך יהיה הנכון. תנסה לעשות רק כמה שינויים קטנים והיא כבר תתקע לך מקל בגלגלים.

התחושה הכללית היא שעצמאי זה לא כדאי, העצמאי הוא אזרח סוג ב’ או ג’, למרות שיש בתוכנו הכל מהכל: מסעדנים, ירקנים, דייגים, חשמלאים ועוד ועוד.

אנשים שם למעלה, תתחילו להתעורר ותסתכלו לנו בעיניים לפני שהאור יגמר. תבינו שאנחנו עושים לא רק לביתנו אלא אשכרה לוקחים איתנו משפחות.

אל תתחמקו מלתת לנו תשובות למיליוני שאלות, וגם אל תספרו לנו סיפורים על אלו שעשו כסף, אני לא מכיר פוליטיקאי שמוכן לוותר על הרזרבות ולהוציא כל חודש כסף במקום להכניס או פוליטיקאי שמוכן להכניס את היד שלו, לא עמוק, אלא להתחלה של הכיס.

הקורונה שינתה סדרי עולם ואנחנו כבר לא הטיפשים שמוותרים כל הזמן, הבנו הכל ושאנחנו סך הכל שק חבטות. הרי אם העובד הוא שכיר של העצמאי והעצמאי מעביר את הכסף והדיווחים למדינה אז העצמאי הוא שכיר של המדינה.

הקורונה לא תיעלם כל כך מהר, אבל הרבה מסעדות ועסקים קטנים כנראה שכן.

יחד עם זאת, מדהים לראות את הערבות ההדדית של לקוחות שמתקשרים להזמין שבאים לשבת ולהזדהות.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




אני לא מכיר אף שכיר (אולי חוץ מפקידי האוצר) שלא חושב שלעצמאים מגיע אבטלה כשחס וחלילה יצטרכו ואי אפשר להתעלם מהתרומה שלהם למשק שלנו. מדינה עם כלכלה טובה, נהנית מצריכה פרטית של תושביה וענף הקולינריה מהווה היום מקור לבילוי מהמעלה הראשונה. יש לנו הרבה במה להתגאות ולכן הגיע הזמן לשנות.

לכם הלקוחות אני אומר תפרגנו לעסקים הקטנים הם אלו שצריכים אתכם עכשיו, מאחוריהם יש עוד משפחות שמתפרנסות שעלולות לאבד את מקור ההכנסה שלהן.

ולמדינה ולמקבלי ההחלטות אני אומר: אנחנו פה כי אנחנו רוצים ואתם צריכים לתמוך בנו כי אתם חייבים!

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר