עינב קורן בערב פואטרי סלאם

"אני מכסחת שדים, עושה בהם שפטים": עינב קורן כמו שלא ראיתם

עינב קורן עמדה השבוע מול קהל בפאב בקיבוץ דורות וירתה על הקהל מילים בקצב של מכונה. ולמה היא התכוונה כשאמרה "אני מכסחת שדים, עושה בהם שפטים, מכשפה מדופלמת, הלוחשת לקדרות"

פורסם בתאריך: 27.12.19 10:47

     

השבוע התנסיתי בחוויה אמנותית מרגשת למדי כשעליתי בתורי לבמת ה"פואטרי סלאם" הצנועה בפאב המאפיה בקיבוץ דורות. "פואטרי סלאם" זו זירה להטחת שירה, כלומר ערב של המילה המדוברת. שירה מדוברת היא בעיקרה טקסט לא כתוב, אלא מוצג על ידי המבצע בהופעה שכוללת קצב, רצף ומיומנות בימתית מסוימת כדי להעביר מסרים באופן יצירתי ולעיתים אף מטלטל. בימות ה"פואטרי סלאם" החלו בארצות הברית בשנות ה-70, אך קיבלו תאוצה משמעותית בשלהי שנות ה-80 כשערבי השירה המדוברת משכו קהלים רבים ומגוונים. בישראל התופעה כהרגלה מגיעה באיחור מה של עשור, שניים או שלושה, ולמעשה רק משנת 2010 מתחילים ערבי השירה המדוברת לחלחל כסגנון תרבותי חדש ובועט. כל דובר עולה לבמה ומציג את הקטע שלו בן 10-3 דקות על כל נושא שייבחר או סביב נושא שנקבע לאותו הערב.

עינב קורן. צילום: נועם דוד - גלימפס הפקות

עינב קורן. צילום: נועם דוד – גלימפס הפקות

למעשה, הסגנון הבימתי של דוברים שכמו שרים את מילותיהם להמונים לא החל בארצות הברית או במאה הקודמת, אלא קיים משחר ההיסטוריה האנושית. דמיינו לכם את כיכר או שער העיר ששם מתכנסים השווקים וכמובן אנשים. והנה, על אבן במרכז הכיכר נעמד משורר עממי ומקים מופע יחיד. הוא מלהיב את השומעים בקולו התיאטרלי, חמוש בחרוזים, קצב ובמילים מוכרות ולא נעלות. מספר להם על פוליטיקה, התנהגות לא מוסרית, קשיי היום-יום, תופעות מטרידות… בקיצור, מגיש להם את חייהם, בפרצוף!

צפו בעינב קורן:

אין ספק, הטור שלי הוא כיכר העיר בעבורי, ואתם, קוראים יקרים, קהל מתגודד ונפלא ששומע את זעקת המשוררת משבוע לשבוע. עם זאת, יש קסם במפגש הבלתי אמצעי עם אנשים, להשמיע את דעותיי ומחשבותיי בקולי (חשבתי לא פעם שיהיה נחמד להקליט את עצמי מקריאה את הטור, וכך גם להנגיש אותו לציבור רחב יותר). אז במסגרת התנסויות חדשות לשנה הקרובה לקחתי על עצמי להיעתר להזמנה של חברתי שמרית שהרימה ערב "פואטרי סלאם" בקיבוץ דורות יחד עם שישה דוברי שירה מקצועיים וחובבים. ועל מה אכתוב אם לא על מה שמעסיק אותי בשנים האחרונות וממלא את ראשי הסקרן והחקרן – אכן, עין הרע.

זה עשור שאני עוסקת במחקר פולקלוריסטי, שבו גם התמחיתי באקדמיה, ועיקרו אמונות עממיות וקבלה מעשית ועיסוק בכל הפרקטיקות הקשורות בכך, החל מקמיעות, סגולות ולחשים וכלה בשדים, כישוף וטקסים שונים. לשמחתי הרבה, בהרצאותיי ברחבי הארץ אני פוגשת סיפורים רבים שמתרחשים בישראל 2019 (עוד רגע 2020) ולומדת כל יום מחדש על כוחה של אמונה ודרכי ההתמודדות של בני האדם.

מצרפת כאן את הטקסט שלי מערב השירה המדוברת, מקווה שתצליחו לדמיין אותו בקולי:

 

זה כבר כמה שנים

אני עסוקה במחקרים

לא,

אני לא מעבירה שאלונים

או מנתחת נתונים

לא מסמנת מאמרים

במדבקות ודגלונים

זוהרים… צבעוניים

לא מודדת טמפרטורה

לא מבקרת פרוצדורה

לא בוחנת תנודות אקלים

או גזים אצילים

לא עוסקת במצב החסה בשטחים

או שתיקת המוזות כשרועמים התותחים

לא, אני לא מדענית טילים

אני חוקרת כוחן של מילים

ו… קמיעות, סגולות, לחשים וטקסים

מַרְעִין בִּישִׁין, מלאכים ושדים

עין הרע, גלגול נשמות

ודיבוקים…

צאו דיבוקים!

 

הוקוס פוקוס למהדרין כשר

מאגיה יהודית, לא פחות ולא יותר

או בשמה הנפוץ והמעודן

בקבלה מעשית עסקינן

 

אפשר לומר שדפקתי את המערכת

כשהחלטתי שעל זה אני הולכת

השקעתי שני תארים באקדמיה

תוך סיכון בכזאת פרמיה

 

אני מכירה את הרמת הגבה והשאלה שמתלווה

"תגידי, מה תעשי כשתהיי גדולה?"

אל תדאגו ההורים לא מאוכזבים

בנחת הם גאים ובסקרנות קשובים

אז נכון… לא למדתי הנדסה, רפואה או משפטים

אבל היי, אני מכסחת שדים, עושה בהם שפטים

מכשפה מדופלמת, הלוחשת לקדרות

חוקרת לב וכליות, נוברת בנסתרות

 

בעשור האחרון פגשתי מאות מטפלים

בשיטות לא שיטות, מרפאות ומתקשרים

קוראים בקפה, בכף היד, במבנה גלגל העין

קשובים לגלי המוח, בוחנים את הגוף וגם את…

המשקעים בכּוֹס היין!

מדברים עם מתים, עם ישויות וגם עם חוצנים

מחשבים אותיות בגימטריה, מערבבים שמנים

פותחים בתורה, בתהילים, בקלפים

מחזירים אהבות, מטילים כשפים

 

אחרי הכול, עין הרע כדאי ללמוד

ממי ששולטים בתורת הסוד

לא בהכרח פרופסורים מעונבים

אלא סבתות חכמות ומקובלים מחויבים

אז יש לי עבורכם כמה תובנות חשובות

ואולי תצאו היום עם עוד שאלות ולא רק תשובות:

 

תובנה ראשונה,

לקרוא לאמונה – טפלה זה עניין שיפוטי ומתנשא

כי אם אדם מאמין שזה עובד לו וממש קורה

מי אנחנו שנחליט מה יותר נכון או אמיתי

אם זה חסר ערך או טעם, אם זה משמעותי?

לכן מהיום אנא אמרו – אמונה עממית

כזו שצמחה מאנשים והיא לא סתמית

 

תובנה שנייה וחשובה לא פחות

אין צורך לטעון, לזלזל או למחות

שעין הרע זה עניין של מזרחים

מנשקי מזוזות ופוקדי תכריכים

האמינו לי ביידיש יש גם עין הרע ומסתורין

קיינע הורע, טוי טוי טוי, כמו שאומרים

כולם מתיכים עופרת ומגרשים את הרעה

תקראו לזה רסאס, לוויאנוס או בליי גיצן

בסופו של דבר, יש לזה את אותה השפעה!

 

תובנה שלישית,

"עין הרע זה קשקוש פרימיטיבי חסר ביסוס"

כך שמעתי רבות, נחרצות ובלי היסוס

אבל צ’אקרה ועין שלישית, אנרגיות טובות

את זה הם מעכלים בלי בעיות

"תקשיבי, זה תמציות פרחי באך, לא שיקויים!"

אז דעו לכם שחז"ל היו באמת חכמים:

כי בעין הרע יש את כל מה שאנחנו היטב מכבסים

מכסים

במילים גבוהות ולועזיות

מבזבזים מאות שקלים מהכיסים

רודפים אחר סדנאות, הרצאות וקורסים

ניו-אייג’, פסיכולוגיה חיובית ותודעה

מחשבה יוצרת מציאות, NLP ותת מודע

כשכל הזמן זה בדיוק אותו מידע

כשזלזלנו בסבתא שאותנו לימדה

על כוחה של עין הרע

 

בסופו של דבר, ידע קדום לא באמת נשחק

כפי שאמר חז"לנו מאיר לא מזמן ובמדויק:

בְּסוֹף כל משפט בעברית יושב ערבי עם נרגילה…

צודק!

בַּסוף כל תיאוריה מתבססת על חוכמת סבא וסבתא מלכתחילה!

 

אם אתם מעוניינים להגיע להרצאה שלי בנושא ויותר מזה, להשתתף בערב "פואטרי סלאם" בעצמכם, אנא צרו איתי קשר במייל שלי – [email protected].

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר