מרצה בקולג'. צילום: אי.אס.אי.פי/ INGIMAGE
מרצה בקולג'. צילום: אי.אס.אי.פי/ INGIMAGE

אחריי לאקדמיה: מי צריך היום תואר?

למה צריך תואר ראשון? יפה טבג’ה מסבירה מדוע חשוב להחזיק בתואר אקדמי גם בעידן הנוכחי ומה התועלת בלימודים אקדמיים

פורסם בתאריך: 19.8.19 14:47

     

יותר מ-300 אלף סטודנטים רשומים כיום במוסדות להשכלה הגבוהה בישראל. יש להניח שכולם מאמינים שהם משקיעים בעתידם, וזה נכון! תואר ראשון מהווה מעין תעודת ביטוח בשוק התעסוקה בישראל ומאפשר דלתות פתוחות לקידום תעסוקתי, ובכך מנפץ תקרות זכוכית. אין לי ספק שאפשר להצליח גם ללא תואר, ויש דוגמאות נפלאות של יזמים, יוצרים, עצמאים ופוליטיקאים שהצליחו ללא לימודים אקדמיים. אבל כמה כאלה יש? הרוב המכריע מעדיף לפסוע בשבילים הרגילים, בדרכים הבטוחות. אנשים פחות אוהבים לקחת סיכונים. לחלום בגדול עם תואר ראשון זה בהחלט שביל בטוח.

יפה טבג'ה. צילום: אדי ישראל

יפה טבג'ה. צילום: אדי ישראל

מה יוצא לסטודנטים מזה?

א. התואר מוביל לצמיחה אישית: סטודנטים עוברים כל כך הרבה אתגרים במהלך התואר. מלבד להיותם סטודנטים הם מחזיקים בסטטוסים נוספים, עובדים במשרה חלקית או מלאה לכלכלתם, הורים לילדים ונושמים את חוויות החיים. במהלך הלימודים הם עוברים תהליך של צמיחה אישית, מאמנים מחדש את תחושת המסוגלות העצמית ומתמודדים עם תחושת הכישלון וההצלחה, העמידה בזמנים, התמדה, נחישות, עם סיטואציות חברתיות וחדשות  בספסל הלימודים, והכי חשוב: לומדים איך לא לדחות דברים. כשסטודנט מסיים את התואר הוא לא יוצא רק עם התעודה, אלא גם עם תחושת הצלחה אישית שהוא ניצח את כל האתגרים.

ב. מנפץ תקרות זכוכית: בשוק העבודה של ימינו מעסיקים מחפשים אנשים עם ידע, ובמרבית הדרישות להצעות העבודה מופיע "דרוש תואר ראשון, תואר שני יתרון". התואר מאפשר קידום תעסוקתי ואף העלאה בשכר, אז למי ש"בזבז" (במירכאות מודגשות) שלוש שנים מחייו ללימודים האקדמיים – ניפץ תקרת זכוכית.

ג. בזבוז זמן?! תלוי למי. אני שומעת לא מעט אנשים הטוענים שמבחינתם שלוש שנים לתואר ראשון הן בזבוז זמן. אני שואלת שאלה הפוכה: מה שונות שלוש השנים שאנחנו מקדישים לעבודה? כל החיים יש לנו זמן לעבוד. רכישת השכלה וידע לא יכולים להיות בעיניי בזבוז זמן.

לצד כל היתרונות המרובים ברכישת השכלה הגבוה, ישנן שאלות מהותיות בתחום שדורשות עבודה מחדש במועצה להשכלה הגבוהה כדי להפוך את התואר האקדמי ליותר רלוונטי. לצד התיאוריות הנלמדות בתואר צריך להשקיע בפרקטיקה, שסטודנטים יסיימו עם ידע וגם עם ניסיון. המעסיקים לא מסתפקים רק בידע.

צריך לשפר את מעמדם של הסטודנטים בישראל. לייקר את הסטטוס של התואר הראשון מחדש. אך גם כעת החוויה של להיות סטודנט היא חוויה מעצימה, מאתגרת, מלמדת, מחשלת, פותחת אפיקים, מטפחת שאיפות, והרבה יאמרו שהם זוכרים את התואר כתקופה היפה ביותר בחייהם.

אז בטח שאני ממליצה ללמוד, תואר ראשון, שני, קורסים מקצועיים או כל דבר אחר שיעשיר אתכם מקצועית ואקדמית ויגרום לכם להפליג בידע האינסופי שיש ליקום להציע ולא ממומש עד תום.

אסיים בהזמנה: היום תתקיים "ועידת החינוך של ערי ישראל" באשקלון בהובלת "כאן דרום". כולם מוזמנים. הכנס יתקיים במרכז הכנסים המכללה האקדמית אשקלון. על הדרך אני מזמינה אתכם לסייר באחד מהמוסדות האקדמיים היפים והטובים בארץ.

הכותבת היא יו"ר אגודת הסטודנטים והסטודנטיות במכללה האקדמית אשקלון

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר