הדר לראשות עיריית אשקלון. צילום: עינב קורן
הדר לראשות עיריית אשקלון. צילום: עינב קורן

למה הילדים שלנו לא מתעניינים בבחירות המקומיות?

בבתי הספר נמנעים מדיונים פוליטיים, ומה שהילדים של היום יודעים על הבחירות המקומיות זה רק מהאזנה לשיחות סלון. בדרך זו, טוענת עינב קורן, ימשיך אחוז ההצבעה רק לצנוח, בשל חוסר עניין

פורסם בתאריך: 12.10.18 10:02

     

השבוע, עם החזרה המהירה לשגרה, מצאתי את עצמי בפקק תנועה איטי למדי בדרך לעבודה בבוקר. הזחילה החוצה מברנע אפשרה לי הצצה מעניינת למחזה משעשע למדי. חמישה תלמידים בדרכם לבית ספר נעמדו בפוזות סלפי והצטלמו להנאתם עם שלטי החוצות של המועמדים השונים לראשות העיר והמועצה. במיומנות רבה, שלא מביישת סט צילומי מגזין, דגמנו הילדים סחבקיות פוליטית עם תמונתו של אחד המועמדים, "עשו קרניים" לאחר והפליאו בשלל העמדות יצירתיות עם מועמדים, שחלקם כבר לא רלוונטיים למרוץ.

במבט מהצד ובהתחשב בשעת הבוקר המוקדמת גיחכתי לעצמי, משועשעת מגינת שלטי הפרצופים הנחושים שצמחה ליד הכיכר של שדרות ירושלים-פינת האצ"ל. ככל שהפקק השתרך, הפלגתי בדמיון למחוזות משחקם של הילדים המצטלמים, ולרגע נדמו לי השלטים כמו לקוחים מתקופה אחרת, במערב פרוע רחוק מכאן, שדרת "המבוקשים" על דלתו של השריף. למעשה, תהיתי אם הילדים, שנראו בגילי 9-8, מודעים בכלל למטרת השלטים ולחשיבות הבחירות המתרגשות עלינו.

עינב קורן

עינב קורן

התנועה השתחררה בינתיים, והילדים המשיכו בדרכם, אבל אני לא יכולתי להשתחרר מהמחשבה שהם וחבריהם מחמיצים שיעור חשוב וממשי בדמוקרטיה.

לימודי האזרחות בישראל מתחילים באופן רשמי בכיתה ז', ואילו ההחלטה אם לעסוק באופן דידקטי בנושא כמו הבחירות לרשות בקרב ילדים צעירים יותר נתונה לשיקול דעתה של הגננת או המורה. מסקר קצר שעשיתי בקרב חבריי, הורים לילדים בגילי הגן והיסודי, נוכחתי שברוב המקרים, אם לא בכולם, הנושא לא נידון כלל בכיתה של ילדיהם. חלקם אף העידו שמדיניות בית הספר היא להימנע מדיון פוליטי כדי לא להיגרר למתיחות ורגישות פרסונלית. אם כן, ברוב המקרים הידע של הילדים לגבי הבחירות המקומיות יגיע בעיקר מהקשבה מזדמנת לשיחות של בני משפחתם הבוגרים. במקרים אחרים נחשף הילד למועמד מסוים בעיקר בשל התמיכה האוהדת של הוריו או אפילו הקִרבה המשפחתית אל המועמד.

שלט תעמולה של שרה זכריה. צילום: אלירם משה

שלט תעמולה של שרה זכריה. צילום: אלירם משה

העמדת הילדים במצב שבו הם מגויסים לשווק את המועמד של הוריהם אינה השיעור בדמוקרטיה שעליו אני מדברת, ובהקשר זה אני מסכימה עם בתי הספר הזהירים. עם זאת, ניתן וראוי בעיניי למקד את השיח בזכות לבחור באמצעות למידה משמעותית והתנסות חווייתית של תהליך דומה בבית ספר. בין אם התהליך מקביל וממשי לקראת כינון מועצת תלמידים או אפילו משחק תפקידים של קלפי וזכות הצבעה. הזדמנות נוספת ללמידה היא ההבנה של תפקידו של ראש העיר, אחריותו וסמכויותיו; כמו כן, היכרות עם הרכבה וכוחה של מועצת העיר על כלל חבריה. מפגש עם מועמדים או אפילו עם נציגי ציבור בדימוס יכול להיות מעניין ומעורר מחשבה בקרב התלמידים. כיצד מנהלים מערכת בחירות? מהו חזון ומצע וכיצד מגבשים אותם? איך מעצבים קמפיין בחירות? כל אלה הן שאלות שהתלמידים יכולים לברר ולהתנסות בעצמם בפיתוח ויישום אסטרטגיה מנהיגותית.

הרי בסופו של דבר מהות העניין מסתכמת בחינוך לאחריות אזרחית ואישית. אסור שהזכות לבחור תהא מובנת מאליה. ביום שהבחירה – כל בחירה (לא רק במסגרת מנהיגות ציבורית) החל מהמוזיקה שאנחנו שומעים וכלה בתפיסות העולם שלנו – תהיה מוגבלת, אנחנו נאבד את החופש שלנו להיות אנחנו. בחירה שווה חופש. חינוך לקידום חשיבה דמוקרטית מגיל צעיר יבטיח מעורבות ואחריות של הציבור לבחירת נציגיהם אחת לחמש שנים ברשות. לא די ביוזמת יום שבתון במשק ביום הבחירות כדי לעודד את הציבור להגיע לקלפי ולהצביע. נדרשת הטמעה של תודעה לאורך שנים, ולא חצי שנה לפני מועד הבחירות.

דוגמה מוצלחת לשינוי תפיסה שכזה היא מהפכת החשיבה הירוקה והקיימות בארץ שהחלה לפני כ-15 שנים. תחום המיחזור על דרכיו המגוונות, מפחי האשפה השונים, שימוש חוזר ועד ההחזר הכספי על בקבוקי השתייה, החל למעשה בחינוך הילדים. המהלך החינוכי הוא שחשף את ההורים להתנהגות הסביבתית החדשה וכך הידע הגיע בצורה חכמה לכל בית אב. באופן זה היה קל יותר למדינה ולרשויות לקדם את התרבות הירוקה, שהיום הפכה לקונצנזוס והיא במודעות של כולנו.

הופכים תכניות למציאות. קמפיין החוצות של חדריאן ורשימת יוזמה. צילום: אלירם משה

שלט של רשימת יוזמה. צילום: אלירם משה

לפני כחמש שנים, בבחירות הקודמות לרשות, בתי הדר – אז בת 4 – לא הבינה את פשר הכרזות שנתלו ברחבי העיר עם פרצופם של כל המועמדים והתעקשה שגם היא רוצה. עד לאותו הרגע שבו הסבה את תשומת לבי לעניין לא חשבתי כלל לשתף אותה בעניין הבחירות, כי כמו כולם הנחתי שהיא צעירה מדי, ואולי אם נתעלם, אז זה ייעלם. אבל הילדים שלנו חכמים ורגישים מספיק לזהות את רחשי התקופה בעיר. יחד עם אימי חשבנו על מענה חווייתי שימחיש להדר את רעיון הבחירות ובנינו איתה קמפיין משלה, סלוגן ומצע ותלינו את השלט שלה אחר כבוד להתנוסס במרפסת. ראו תמונה מצורפת. לשמחתי גם הגננת שלה דאז פרלה בוזגלו מגן עינב ב' ידעה לקדם את השיח בגן בצורה מעשירה, מלמדת וחווייתית.

אז חשוב שנבחר לדעת, כי רק כך נדע לבחור נכון, נלמד את ילדינו לשמור על זכות הבחירה ולממש אותה. ב-30 באוקטובר נגיע עמם לקלפיות ונצביע בהמונינו!

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר