ישיבת מועצת העיר אשקלון
ישיבת המועצה

איפה הבושה? ברק חדריאן מחפש ענווה במועצת העיר

צפיתי השבוע בשידור של ישיבת מועצת העיר וחשתי בושה, אי-נוחות ואפילו רגעים של מבוכה. ההתנהלות של חלק מנבחרי המועצה מבזה לא רק אותם, אלא את כולנו. לא תזיק להם מעט ענווה ציבורית

פורסם בתאריך: 9.3.18 11:27

     

ביום שני התקיימה ישיבת מועצת העיר באולם הישיבות שבקומה הרביעית. ראשית, אני רוצה לשבח את עיתונאי העיר אשר עושים את מלאכתם ומסקרים את הנעשה בישיבות ואת הנושאים המועלים לסדר היום בדיונים. מכיוון שהעירייה לא טורחת לשתף את הנעשה שם בשידור בפייסבוק או באתר האינטרנט של העירייה, הסיקור העיתונאי הוא מקור הידע לציבור וחלק מהותי מהפיקוח אחר ההחלטות שמתקבלות שם. הציבור חייב לצפות ולשפוט מיהם נבחריו ומה הם מקדמים.

רבים תופסים את השיח כפוליטיקה קטנה וזולה, אך חשוב שנבין שמדובר באופן שבו מנהלים את החיים שלנו בעיר, לאן מנותבים כספי הציבור, להיכן מוקצים המשאבים העירוניים, וגם כיצד מדברים נבחרי הציבור כשהם עוסקים בעניינם של התושבים. כן, זהו עניינו של הציבור, ולא עניינם האישי, וחובה עלינו לדעת ולהכיר.

ישיבת מועצת העיר אשקלון

"אני ראש העירייה". גלאם בישיבת המועצה

צפיתי מרחוק בישיבה האחרונה וחשתי בושה גדולה, בושה שכך מתנהלת ישיבת מועצת עיר, בושה על הדרך שבה מתבטאים נבחרי הציבור האחד לשני, בושה על מעורבותם של עובדי ציבור בנעשה בישיבה, ושלא נדבר על ההצעות לסדר והתשובות שהתקבלו עליהן.

אני מודה שעברה בי אי-נוחות כשצפיתי, אך החלק המביך ביותר בישיבה היה לשמוע את חבר המועצה רמי סופר מלין על כך שהוא לא מקבל שכר על תפקידו כסגן ראש העירייה.

200 אלף שקלים חובות. סגן ראש העיר, רמי סופר מחכה לקבל את השקל הראשון מעיריית אשקלון.

האומנם? זה סיפור כואב שהחל לפני כמעט שנה כשסופר נכנס לתפקיד מהרגע שגלאם נבחר לראש העירייה בפועל. גלאם הבטיח לסופר שכר על תפקידו, אך משרד הפנים לא אישר את כהונתו בתפקיד בשל ניגוד עניינים עם גיסו מנכ”ל העירייה חיים סופר (שנכון לעת זו נמצא בחופשת מחלה). אני לא שופט את רצונו של רמי סופר להתפרנס בכבוד, אך מהטענות שהעלה ומההשתלחות בחברי מועצה אחרים היה נשמע כי עבורו תפקיד סגן ראש זה סידור עבודה ותו לא.

בואו נחדד רגע את הכללים: חלוקת תפקידים בהסכם קואליציוני הינה כשרה כחלק ממימוש מצע הסיעה וקידום אינטרס הבוחרים, אך המשכורת הינה נלווית לכך ולא אמורה להיות המטרה הדומיננטית, אלא תוצאה נגררת.

לא ייתכן כי אדם תוקף ומספר כמה חוב יש לו בבנק, בעוד הוא מודע לסיטואציה ולסאגה המתמשכת כבר כמה חודשים, ובא בטענות לכל העולם. צא ותתפרנס לטובתך האישית ולטובת משפחתך עד אשר יסתיים עניינך האישי. אני מאחל לו כמובן שהנושא ייפתר על הצד הטוב ביותר, עד אז – כדאי להרגיע את הטונים כי ההתנהלות הזו מבזה לא רק אותו, אלא גם את הציבור כולו. יש בה טעם לפגם כשמסתמן שהתפקיד נועד לשרת את טובתו של מר סופר בצורה של הענקת תשלום עבור תמיכה בגלאם ובקואליציה ולא עבור אותה עשייה ציבורית שהוא כל כך מדבר עליה.

ישיבת מועצה. צילום דוד לוי

נושאים רבים עלו בישיבה האחרונה, אך תשומת לבי הופנתה בעיקר לשאילתה שעלתה בנוגע לעליית גביית הארנונה מעסקים ובעלי משרדים באשקלון (שמשמעותה הגדלת סכום גביית הארנונה על שטחים משותפים, חניות ומסדרונות). קרדיט על כך מגיע לאיש הציבור רן ידעי, מראשי המאבק בנושא, שהגיע עד לבית המשפט העליון ונאבק בהחלטה האומללה והמופרכת של העירייה. בעניין זה אני באמת מחזיק את הראש ושואל: מאיפה החוצפה של העירייה להוריד על הברכיים את מי שבחר להקים בעיר עסק? לא מספיק שהעירייה גובה כאן סכום שיא של ארנונה על משרדים ועסקים כמו בתל אביב, עוד רוצים להעלות את הסכום בצורה בלתי סבירה ולא הגיונית, כך שכל מי שעדיין כאן – יברח.
מדובר בחמדנות, בעושק ובתעריפים לא הגיוניים שבאים לכסות את חובות העירייה. משום שהיא נמצאת במצב בלתי מספק כלכלית וההכנסות לא מספיקות, אי אפשר בעירייה לתכנן שום דבר.

בוא רגע נחדד מהי ארנונה: ארנונה הינה מס המוטל על מי שמחזיק בנכס בתחומה של רשות מקומית מכוח פקודת העיריות. ארנונה הינה המס העיקרי שאותו גובות רשויות מקומיות לכיסוי הוצאותיהן, כגון החזקת הרחובות במצב תקין, תאורה, ניקוז, פיקוח על בנייה, תברואה, בריאות הציבור ועוד. הארנונה הינה גם המקור העיקרי להכנסות העיריות ורשויות מקומיות.

טופס תשלום הארנונה של שמעון חזיזה

משמע, ארנונה איננה מיועדת לכיסוי גירעונות העירייה. לא יהיה זה מן הראוי להטיל על התושבים ועל בעלי העסקים בעיר את הנטל הכבד בהגדלת סכומי הארנונה. העירייה, אשר חפרה לעצמה את הבור, נהפכה בן רגע מרשות איתנה לרשות בגירעון עצום.

הייתי מציע לגבש תכנית איך למשוך לכאן משקיעים ואנשי עסקים נוספים, להעניק הקלות למי שיבחר להקים כאן משרד או עסק ולהשתקע כאן לכמה שנים. ככה גם יהיו יותר הכנסות לקופת העירייה, רבים יראו באשקלון מקום אטרקטיבי ובעירייה עצמה רשות שמטפחת עסקים במקום לגרום למעטים שעדיין כאן לעבור לשכור משרד במגדל תל אביב – ששם כבר הופך להרבה יותר משתלם. איפה החיזוק של העיר? איפה ההשקעה לטווח ארוך? ואיפה התגמול על כך שמעסיקים כאן עובדים?

דבר אחרון לסיום: אני מניח שעם החודשים עד הבחירות מצב השיח רק ילך ויחריף ולא נראה ענייניות ולא ממלכתיות. לא יזיק שחברי המועצה יגזרו על עצמם מעט ענווה ציבורית בהתנהלות.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר