הרב ברלנד בשבוע שעבר באשקלון. צילום: דוד לוי

דעה: למה אנשי הציבור שותקים כשעבריין מין מבקר באשקלון?

שני רבנים הגיעו בזמן האחרון לאשקלון: האחד הוא הרב אליעזר ברלנד, והשני הרב שמואל אליהו. תהום פעורה, כמובן, בין מעשיו של עבריין המין ובין דבריו של הרב המפלג, אבל התופעה המדאיגה היא דווקא השתיקה של אנשי הציבור בעיר אל מול הביקורים הללו שזוכים משום מה לכבוד

פורסם בתאריך: 9.2.18 11:29

     

בשבוע שעבר הגיע לאשקלון הרב ברלנד, מבכירי חסידות ברסלב, עבריין מין מורשע שזוכה לתמיכה גורפת בקרב חסידיו. הרב, כזכור, הודה במיוחס לו במסגרת הסדר טיעון בגין שני מעשים מגונים ועבירות תקיפה. הוא נמלט מהארץ והוסגר במסגרת הסכם הסגרה עם הולנד. לאחר מכן ריצה שנת מאסר בכלא מתוך שנה וחצי ושוחרר בטענה שאינו כשיר רפואית. לאחרונה יוצא הרב למסע ברחבי הארץ ומגיע לערים שונות כדי לטהר את שמו ולזכות לאהדה ציבורית. בביקוריו אלו הוא מתקבל באהדה וזוכה לכבוד מלכים.

קטונתי מלהבין אנשים שמאדירים עברייני מין. תפיסת עולמם שוללת את מוסדות המדינה ואת ההכרעה בדבר ענישה כלפי חבר קהילתם, ולפיהם התורה היא הסמכות.

בהגעה של אדם כזה לעיר יש מסר לכלל הציבור, בטח כשמקום ההרצאה הוא בית כנסת, שהוא הרי בית תפילה עבור כלל התושבים, גם נשים. בית כנסת מנוהל בצורה של עמותה רשומה, אך את הקצאת המשאבים, הנחה בארנונה וסבסוד פעילויות ותמיכות המקום מקבל מהמדינה ומהעירייה.

לא מתקבל על הדעת שהגעה של איש כזה עוברת כאילו כלום באשקלון. יום לפני כן הגיע ברלנד לאשדוד. העירייה שם גינתה בצורה חריפה את הגעתו ומסרה כי לו הייתה יודעת קודם לכן, הייתה פועלת בצעדי מנע כלפי האירוע. באשקלון היה אפשר למנוע זאת, אך דבר לא נעשה. כמו כן, העירייה מסרה לנציגה מעמותת “המרכז הישראלי לנפגעי כתות” כי הם ישקלו סנקציות כנגד בית הכנסת. דבר לא קרה מאז.


אורח נוסף בעיר הוא הרב שמואל אליהו, הרב הראשי של צפת שהגיע לבית הכנסת “שבות יעקב” ברחוב אורט. הרב אליהו הוא רב עיר שמקבל משכורת ממדינת ישראל עם היסטוריה של התבטאויות גזעניות ומסיתות. ולא רק זה, בחודש שעבר קרא הרב לפיטורי הרמטכ”ל בשל חתירתו לקדם שילוב נשים בצה”ל ביחידות הקרביות. שמיניסטיות שיגרו מכתב לשרת המשפטים, שהרבנות הראשית נמצאת תחת משרדה, וביקשו שתגן עליהן ולהעמיד את הרב לדין.

“אנו נכונות בשמחה ובגאווה לשרת את מדינת ישראל ואף לסכן את חיינו. אנו מצפות מהמדינה, וממך כשרת המשפטים, להגן על השוויון והלגיטימיות של השירות שלנו. הסירוב שלך להשתמש בסמכותך ולנקוט בצעדים נגד הרב אליהו מעניקה לו רישיון ותעודת כשרות ציבורית להמשיך בפעילותו הבלתי הולמת ולהסית נגד שירות נשים בצה”ל”, כתבו במכתב.

מיד לאחר התבטאויותיו של הרב אליהו, שאליו הצטרף הרב אבינר, שגם קרא שלא להתגייס ליחידה אם משרתות בה נשים – אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן: “הרבנים אליהו ואבינר לא ישתתפו באירועים במסגרת צה”ל עד שיחזרו בהם מדבריהם החמורים נגד הרמטכ”ל ונגד צה”ל”. כאשר מגיע אדם שמאחוריו התבטאויות בעייתיות כאלו ישנה ציפייה גם מאנשי ציבור בעיר לצאת חוצץ נגד דבריו ונגד ביקורו בעיר.

בנות שנמצאות בימים אלו בשלבי הכנה לגיוס וקיבלו את טופס המנילה הביתה נדרשות להחליט לאן מיועדות פניהן בשירות בצה”ל. כשהן שומעות רבנים שקוראים לסגור להן דלת בפני שירות משמעותי רק כי הן נשים, שירות שצה”ל חושב שהן מסוגלות, הן למעשה מקבלות מסר שתקרת הזכוכית נשארת קשיחה וחסרת ניפוץ. זה משליך על כל התחומים: על שוק העבודה, על הרצון לפתח קריירה ועל להגשים ולממש את עצמן איך שרק יבחרו.

אני לא מצליח להבין מדוע רב עיר כל כך מרוחקת צריך להגיע לשאת דברים במקום שאינו קשור לתפקידו. בעצם מה שקורה הוא שבתהליך זוחל מנסים אותם רבנים להפיץ את משנתם ואת האידיאולוגיה הקיצונית שלהם, להסית, לפלג ולפגוע במרקם החיים כאן דרך פגיעה בצה”ל.

צה”ל הוא צבא העם. ונשים הן מחצית מהאוכלוסייה במדינת ישראל. כן, אולי לא פופולארי לקרוא טור של גבר שמאמין שהזדמנויות צריכות להיות שוות, וטוב שצה”ל מתקדם בנושא.

פורצת הדרך הייתה אליס מילר, שהגישה בג”צ בשנת 1995 נגד המניעה מנשים להגיש מועמדות לקורס טיס. השופטת דליה דורנר, שהייתה חלק מהמשיבים לעתירה, אמרה כי מדובר ביחס מפלה ומשפיל שפוגע בכבודן של הנשים ויש כאן פגיעה ב”חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו” והוסיפה כי התועלת התקציבית מאי-גיוס נשים לקורס טיס פחותה מהנזק שנגרם לנשים ולחברה כולה.

מאותה החלטה אצה לה הדרך, וצה”ל עבר תהליכים רבים שפתחו דלתות לנשים, הן בתפקידי לוחמה ואף כניסה לקורס חובלים בשנת 1998. באוקטובר האחרון סיימו מחצית מהנשים שניגשו לגיבוש טיס את הקורס, ובארבע השנים האחרונות חל גידול של 60 אחוז במספר הניגשות לגיבוש. מאז בג”צ אליס מילר 48 נשים הוסמכו לנשות צוות אוויר.

לסיום, פמיניזם אינו נחלתן של נשים בלבד. שוויון הוא ערך עליון שיתרום לא רק לנשים עצמן, אלא לגברים ולחברה כולה. כל מי שמאמינה שהיא מסוגלת לעשות משהו, שלא תחשוש לפתוח לעצמה איזו דלת שתבחר, וגם חלון אם צריך. בהצלחה!

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר