עיריית אשקלון
עיריית אשקלון

דעה: שחיתות בעירייה? אור השמש הוא החיטוי הטוב ביותר

אם אנחנו רוצים שנבחרי הציבור שלנו לא יתפתו אחר הצעות מושחתות ויפעלו אך ורק לפי האינטרס הציבורי, אנחנו צריכים לדרוש שקיפות. כי כשנבחר ציבור יודע שיומן הפגישות שלו חשוף וכך גם ההצבעות שלו בוועדות השונות, הוא יחשוש מלהשחית את דרכיו וגם יסיר מעצמו כל עננה שעלולה להאפיל על כהונתו

פורסם בתאריך: 26.1.18 14:32

     

מישהו שאל את עצמו פעם מה מקורה של שחיתות שלטונית? ראשית, אי אפשר לנקות את האשמה מהגורם האנושי. אנשים מושחתים עושים מעשים מושחתים ומנצלים את מקור מעמדם וסמכותם לעשות לביתם ולטובתם האישית ולא לטובה הציבורית. מדובר במעילה באמון הציבור ובביטוי לאיך שליחות ציבורית לא אמורה להיראות. אז איך נמנעים מכך או לפחות מצליחים להקטין את הרס הפוליטיקה והיחסים בין אזרחים לנבחריהם? קודם כול, פשוט לא בוחרים באנשים שלא משרתים את האינטרס הציבורי. אין הצדקה לכך גם אם זה יהיה האדם הכי אוהב, מחבק וסחבק בעולם. פעילות ציבורית אמורה לבוא בשביל ולמען אנשים, וכשהיא הופכת למקום לניצול כוח, יש כאן פתח ליצירת אנרכיה ושכל איש יעשה לטובתו האישית. לא כך אמורה להתנהל חברה דמוקרטית, משגשגת, שבנויה על יסודות של סולידריות חברתית. 

ברק חדריאן

מקור נוסף למעשים אלו הוא החושך. זאת אומרת, המחשכים. הם שמאפשרים לאנשים לעשות מעשים פליליים או מעשים לא מוסריים שמקומם לא בשליחות ציבורית. מה הפתרון למצב? שקיפות.

שקיפות היא מידת הגילוי עד כמה שלטון מוכן לחשוף לציבור את מעשיו. על המידע להיות רלוונטי כמובן. בנוסף, חשוב שהוא יהיה נגיש וקל להשגה, מובן ועשיר ופתוח בהתאם לחוק חופש המידע. השופט היהודי-אמריקאי לואיס ברנדייס טבע את המשפט: “אור השמש הינו המחטא הטוב ביותר, ואור המנורה הינו השוטר הטוב ביותר”. מדובר בהליך מרכזי במהותה של הדמוקרטיה ובביסוס לגיטימיות שלטונית.

חוסר שקיפות יוצרת תחושה של “מסתירים ממני” ושל חוסר רצון לערב ולשתף את הציבור. אם לא חושפים, יש אינטרס להסתיר; ואם זה קיים, כנראה שיש אמת בדבר. אין זו הפתעה שלנבחרי ציבור לעתים עדיף המקום הנוח, כשהם אינם חשופים והחלטותיהם אינן ידועות. אך אין מה לעשות, שלטון דמוקרטי מחייב חשיפה לביקורת ציבורית. עניינית ככל שתהיה, היא עלולה לעצבן, להיות לפעמים לא נעימה ולסכל תכניות. אך יש בכך משום נכונות ואף הקרבה של נבחר הציבור. אין מדובר אך ורק במנעמים ולקבל מחיאות כפיים. המסוגלות להיות חשוף ולא לחשוש מכך דווקא תעיד על גדולה ויוקרה ציבורית.

אז איפה עיריית אשקלון במדד השקיפות? במדד השקיפות לשנת 2017 שפורסם בחודש נובמבר האחרון העירייה הגיעה למקום ה-25 עם דירוג של 73 אחוז. לא משהו, האמת. ערד וקריית גת במקום ה-12; חולון, באר שבע ואשדוד במקום ה-10 עם 90 אחוז; כפר סבא, קריית ביאליק ומגדל העמק במקום הראשון עם 100 אחוז. אז למה זה קורה? או יותר נכון, מה מסתירים מאיתנו?

ראשית, בואו נדבר על ישיבות מועצת העיר: עיריות רבות דואגות לצלם ולהעלות את הסרטונים לאתרי העירייה ורבות מהן משכילות גם לשדר את ישיבות המועצה בשידור חי בפייסבוק. זה אולי עלול להגביר את הקרקס בישיבות, אך אם הכנסת הפכה כבר להיות “האח הגדול” והיא מרושתת במצלמות בכל חדר ישיבה (פרט לוועדת חוץ וביטחון), והמליאה משודרת בכל זמן לציבור; מדוע בישיבת מועצת עיריית אשקלון המסך נשאר חשוך?

ישיבת מועצת העיר אשקלון

ישיבת מועצה בעיריית אשקלון. אילוסטרציה

שנית, בואו נעבור לוועדות המשנה. שם מתקבלות ההחלטות החשובות באמת. לאחר מכן הן מועברות לישיבת מועצת העיר ומאושרות שם על ידי הקואליציה, כשרק אחדים במקרה הטוב משקיעים וקוראים את תוכני ההחלטות. כך הופכת המועצה לחותמת גומי להחלטות שמתקבלות בצורה מצומצמת ובחדר הסגור. למה בחדר הסגור? מבדיקה באתר של העירייה, הפרוטוקולים שמוקפדים להתפרסם שם הם של ועדת איכות הסביבה על נושאים מאוד חשובים כמו סביבה ירוקה, שיקום המצוק והתייעלות אנרגטית. אך בואו נעבור לוועדה הבאה, ועדת ביקורת, אחת הוועדות החשובות ביותר בעירייה, שמתפקידה לבקר את החלטות גורמי הביצוע. הפרוטוקול האחרון של ועדה זו הוא מתאריך 3.11.15; ושל ועדת המכרזים – 21.9.15; ושל ועדת התחבורה – 17.9.15. נשמח לדעת מה העירייה עושה כדי להוריד את העיר מהמקום הראשון בנפגעים בתאונות דרכים ואיך היא משפרת את התשתיות שלה לבטוחות יותר. בוועדת הכספים, שבה מאושרים המאזנים ותקציב העירייה, הפרוטוקול האחרון הוא מתאריך 10.6.16. מפליא האמת לנוכח הפרסומים כי העירייה מצויה בהלוואות בסדר גודל של 260 מיליון שקל.

בנוסף, חשוב שנבחרי ציבור יקפידו לחשוף את הגורמים הממנים אותם. מי מספק להם תרומות ואיזה קשרים בין הון לשלטון קיימים בין הפוליטיקאים המקומיים ובין בעלי העסקים בעיר. יש לחשוף את היומנים של נבחרי הציבור, חשוב שנדע על מה הם מכלים את מרבית זמנם. ואני לא מזלזל בעשייה המרובה חלילה, שכן רק לאחרונה נחשפנו כמה שיחות קיים ראש הממשלה נתניהו עם מו”ל עיתון “ידיעות אחרונות” נוני מוזס וכמה פגישות קיים עם שאול אלוביץ’, מחזיק השליטה בבזק. כמו כן, יש לחשוף את הסכמי ניגוד העניינים של נבחרי הציבור עם בכירי העירייה ואת ההסכמים הקואליציוניים שנחתמים בין הסיעות השונות.

אישורי תוכניות ששווים הרבה כסף. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

דבר אחרון, רק לאחרונה נשלחה לבתי התושבים חוברת תקציב מרשימה ומעוצבת להפליא. שאלות רבות עלו לי כשעיינתי בה, בעיקר: מה קרה להחלטות הקודמות שלא בוצעו? מדוע מה שאושר אושר דווקא עכשיו? ואת מי משרתת ההאדרה הזו ולמה?

לבסוף, חשוב שנזכור כולנו, עם כל הכבוד לשליחי הציבור, שרבים מהם הם אנשים טובים שמקיימים את מלאכתם נאמנה, זה הכסף שלנו, זו העיר שלנו, מתפקידם לחשוף ומתפקידנו לדעת.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר