פחי אשפה בשכונת פארק אלון באשקלון
פחי אשפה בשכונת פארק אלון באשקלון

הגיע זבל עד נפש: מי אשם בכך שהאשפה נערמת בכל פינה באשקלון?

ארבעה חודשים לאחר שחברת "דחס" החלה לפנות את פחי האשפה המוטמנים בעיר ונראה כי המצב הוא בכי רע. בעיריית אשקלון שוקלים לסיים את החוזה עם החברה ממש בקרוב ואילו בחברה מאשימים את העירייה בהתנהלות כושלת ובריונית. ומי משלם בינתיים את המחיר? התושבים

פורסם בתאריך: 8.5.20 10:45

     

בחודשים האחרונים גברו התלונות הרבות על פינוי האשפה בעיר אשקלון. את הרשת החברתית הציפו תמונות מכל שכונות העיר ובהן נראו פחי זבל עמוסים לעייפה, כאשר מסביבם שקיות אשפה רבות.

תלונות רבות הגיעו אלינו ונראו גם בקבוצות הוואטסאפ המקומיות, תמונות מקוממות פורסמו דף הפייסבוק "אשקלונים מודאגים" ותושבים מוטרדים הציפו את דף הפייסבוק של ראש העירייה, תומר גלאם.

פח מוטמן בשכונת אגמים

"ערימות של זבל". פח מוטמן בשכונת אגמים

"תומר היקר ברצוני להביא לידיעתך ולטיפולך שאת פחי האשפה המוטמנים בשכונת ברנע ואפרידר לא רוקנו ועולים על גדותיהם כולל ברחשים וכל מיני מחלות", כותב ניסים אמנו, "התקשרנו מיום ראשון עד היום, עשרות מאנשי השכונה למוקד 106 כולל שליחת הודעת בוואטסאפ ללא הועיל. חלון הסלון שלי 10 מטר מהפח המוטמן 5073 ברחוב ענבר 14. תן שם איזה מילה ושיבואו לרוקן את הפחים לפני שתפרוץ פה איזה מגפה חדשה".

גם שקד כהן רטן על כך וכתב: "אני כבר חודשים לא מצליח להבין מה כל כך קשה לאותה חברה חדשה שנכנסה לעיר לנקות את הפסולת מסביב לפח?! לא מספיק השאירו אותנו בחג על ערימות של אשפה ורק היום פינו הם גם השאירו את האשפה ככה עם מלא מפגעים סביבתיים! תומר גלאם, לפני שאתה מתפעל מהעיר שלך כמה היא יפה, תבוא תראה מה קורה עם החברה החדשה שהכנסת. זה לא אמיתי שיש ערימות של זבל מסביב לכל השכונות הפינויים לא קורים באותם ימים שצריך לפנות ולא מספיק הם גם משאירים סביבה כזו של זבל".

פחי אשפה שעלו על גדותיהם

"מפגעים סביבתיים". פחי אשפה שעלו על גדותיהם

אפרים אליאב שמתגורר בשכונת נווה הדרים גם הוא לא שבע רצון מפינוי האשפה: "בוקר טוב אדוני ראש העיר", הוא כתב בדף הפייסבוק של גלאם, "לאחר פניות רבות מס' ימים למוקד 106 שאין מענה לבעיות של פינוי אשפה בניינים, פונה ישירות אליך על מנת לטפל בפינוי אשפה מרח' העונות 2/4/6. התשובה של 106 משאיות התקלקלו, ולא מפנים את אשפה ומשאירים במתחם קטן כ-260 בתי אב עם פסולת. לא מספיק המגפה קורונה גם להוסיף לנשום את הריח של הזבל לא מפונה, זה עובר כל גבול".

מי שחי באשקלון יודע שאפשר להמשיך כך עם עוד המון תלונות וטרוניות. והתלונות הן לא רק על פינוי האשפה שפעמים רבות לא מתרחש, אלא גם על מכסים של פחים מוטמנים שלא נמצאים במקומם והופכים את הפחים למוקדי סכנה או גם פחי אשפה מוטמנים ללא שקיות.

תלונות רבות מתחילת השנה

התלונות הרבות הללו הגיעו בעיקר לאחר כניסתה של חברת פינוי האשפה החדשה שנקראת "דחס מנוף ושירותים" שנכנסה לעבודה בתחילת השנה לאחר שנבחרה במכרז של העירייה. גם כניסתה לוותה בביקורת רבה וטענות על פנוי בעייתי של אשפה לאחר ששקי אשפה רבים נקרעו ותכולתם נשפכה לעתים על יד הפח ובאחד המקרים על כלי רכב.

משאית של חברת דחס בפעולה

כעת, לאחר כארבעה חודשים של מתן שירות בעיר, לא רק התושבים אלא גם בעירייה מביעים אי שביעות רצון מהתנהלות החברה בעיקר לאחר שהתברר כי החברה לא עמדה לכאורה בדרישות המכרז.

במכתב שנשלח ב-19.4 מהמחלקה המשפטית של העירייה לחברה נכתב כי "החל מתחילת העבודה בעירייה ועד היום (בחלוף למעלה מ-4 חודשי עבודה) חברתכם לא מצליחה לבצע את מלוא סידור העבודה מיומי, וזאת חרף תגבורים של חברות חיצוניות. מדי יום נותרים לפחות כ-100 מוטמנים שאינם מפונים (המדובר ב3600 בתי אב שנותרים ללא פינוי פסולת). כתוצאה מכך נערמת פסולת רבה סביב למוטמנים… יודגש, כי התנהלות זו גרמה לתלונות רבות מסעם התושבים, ולתחושת אי שביעות רצון מתמשכת מפינוי האשפה, ולפגיעה בתדמיתה של העירייה".

עוד נכתב כי החברה העסיקה כוח אדם לא מקצועי אשר גרם לנזקים כבדים לפחים המוטמנים, נזקים אשר נאמדים במאות אלפי שקלים, "עד כה נקרעו במהלך ביצוע הפינויים על ידי חברתכם כ-200 שקים. נשברו מכלי הפלסטיק של המוטמנים ומעטפות הבטון של המוטמנים, כמו כן נשברו מכסי המוטמנים ועוד. והכל כתוצאה מפינוי לא מקצועי, בלשון המעטה, על ידי חברתכם".

פחי אשפה שבורים ברחבי העיר

נזקים במאות אלפי שקלים. פחי אשפה שבורים ברחבי העיר

לאור זאת ועל מנת לסייע לחברת דחס בפינוי האשפה בעיר, אישרה לה העירייה להעסיק קבלן משנה והיא שכרה את חברת נאות דורית. אל שכעבור כחודש, יום לאחר המכתב הנ"ל, הודיעה העירייה כי אינה מאשרת לדחס להעסיק קבלן משנה כלשהו.

מעבר לכך, נדרשה החברה, על פי תנאי המכרז, לבצע תוך שלושה התקנת חיישנים בפחים המוטמנים. אותם חיישנים אמורים לדווח על כך ששק האשפה מלא ולכן יש לפנות אותו. הדבר אמור למנוע פינוי של פח אשר מלא רק בחלקו. לאור כל זאת, שוקלים בעירייה להפסיק את ההתקשרות עם החברה והיא זומנה לשימוע.

בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

שוקלים להפסיק את ההתקשרות. בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

בתגובה לדברים כתבה עו"ד סטפאני יוסף המייצגת את חברת דחס כי החברה עמדה בתנאי המכרז וטענה כי מנהלי העבודה מטעם העירייה הם אלה שעבדו בצורה לא מקצועית, "עבודתה של מרשתי נותבה על ידי מנהלי העבודה שהוצבו מטעם העירייה בשיטת "כיבוי שריפות" ולא בהתאם לתוכנית העבודה אשר סופקה על ידי העירייה עצמה. כך למשל, הוזעקו כלי הרכב שנועדו לביצוע העבודות ממקום למקום ללא סדר עבודה, פעמים רבות בכפילות וללא ארגון. לא ייתכן שיוזעקו שלוש משאיות פינוי עבור שלושה טמונים הנמצאים בסמיכות אחד לשני, בעוד משאית אחת יכלה לבצע את העבודה באופן מטיב ואילו השתיים הנותרות היו מתפנות לביצוע עבודות נוספות. מרשתי שהינה חברת עתירת ניסיון נעמדות איסוף ופינוי פסולת ובבעלותה צי משאיות, הגדילה לעשות והפעילה בשטחי הפינוי 12 ולעיתים אף 13 משאיות כשבפועל נדרשה להציב רק 7 משאיות. זאת ועוד, מדי חודש ביצעה מרשתי כ-12,000 פינויים ועדיין נותר פער בין תוכנית העבודה למצב הנתון בשטחי הפינוי".

כמו כן, טענה עורכת הדין של החברה כי משבר הקורונה גרם לבעיות לא מעטות כאשר מצד אחד הדבר הגדיל מאוד את כמות האשפה העירונית ומנגד העירייה לא מאפשרת לחברה להעסיק קבלן משנה לצורך תגבור. כמו כן, נטען כי משבר הקורונה גרם לעיכוב בהצטיידות במשאיות חדשות ומתאימות וכן בהצטיידות הטכנולוגית הנדרשת.

"עיריית אשקלון נוהגת בביריונות"

במקביל וכהכנה לאפשרות של סיום החוזה באופן מידי עם חברת דחס, יצאה העירייה בקריאה לבעלי חברות לפינוי אשפה להגיש לה הצעות מחיר לפינוי הפחים המוטמנים לתקופה של חצי שנה עד לסיומו של מכרז נוסף ובחירת זוכה חדש.

הדבר הביא את חברת דחס להגיש ביום ראשון עתירה מנהלית נגד העירייה ובה דרישה לאסור על העירייה לקיים את נוהל הצעות המחיר וכן לאסור עליה לצאת למכרז לצורך פינוי פחי האשפה המוטמנים בעיר. בעתירה מטען כי חברת דחס השקיעה מיליוני שקלים בהצטיידות בעקבות הזכייה במכרז וכי הפנייה של העירייה לקבל הצעות מחיר מחברות אחרות מהווה פגיעה כלכלית קשה בחברה.

פח מוטמן ללא שקית. איך יוציאו משם את האשפה?

פח מוטמן ללא שקית. איך יוציאו משם את האשפה?

החברה דרשה מבית המשפט להוציא צו בעניין, אלא שכבר באותו היום הגיבה השופטת גאולה לוין לדברים ומסרה כי אינה רואה טעם למנוע את הליך הצעות המחיר של העירייה מאחר ואינו גורם לנזק לחברת דחס, כי המכרז שלה עדיין לא בוטל והיא ממשיכה לעסוק בפינוי האשפה בעיר.

הבעלים של חברת דחס, דני סעידיאן כועס מאוד על התנהלות העירייה, "עיריית אשקלון נוהגת בבריונות", הוא אומר ומציין כי תוכנית העבודה של העירייה מאוד מיושנת ולא מתאימה למציאות הקיימת בעיר.

עוד טען סעידיאן כי גם כשביקש לשנות את שיטות העבודה הללו ולהתאים אותן למציאות של היום, הוא נתקל בקשיים מצד העירייה, "ביקשתי ישיבות הטמעה מחודשת כי כל זה לא רציני ולא אקטואלי. אמרתי בואו נישב עם יועצים משפטיים ונראה איך מחדשים. אבל הם לא יושבים וגם כשיושבים הם מכתיבים מה יהיה. גם כשאתה מביא קבלן משנה הם לוקחים אותו לחודש וזורקים אותו".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




הוא אומר כי העירייה לא צריכה לטרטר את הנהגים שלו ולהכתיב להם על פרט, אלא שהעירייה צריכה לדרוש מהם לנקות את העיר והם כבר יכינו תוכנית בעצמם וידאגו כי הפסולת תפונה מהעיר. לדבריו, ההתערבות של העירייה בעבודה המקצועית רק פוגעת בה. "אם יש לי בשכונה 300 מוטמנים ואני נותן לשני נהגים שיעשו את כל האזור, לא מעניין את הנהג מה צבע השקים, אלא שזה יהיה לשביעות רצונה. אבל העירייה מעניין אותם צבע השקית", אומר סעידיאן ומבקש למסור לתושבי העיר כי הם עושים הכל על מנת לתת להם שירות טוב, "עברנו איתם את הקורונה ואת פסח וימים קשים ועם ישראל ידוע בימים הקשים שאחרי זה עוברים לימי שמחה. אבל בעיריית אשקלון זה רק ימים קשים, בלי מחשבה. אנחנו ניתן שירות עד מתי שיגידו לנו להפסיק, למרות שבתקופה הזאת מתן השירות הוא קשה. עבדנו אפילו ביום העצמאות, אבל אין תוכניות עבודה לעירייה וזה מראה על ההתנהלות שלה".

מעיריית אשקלון נמסר כי היא "פועלת ליישום הסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום הניקיון ותעשה כל שנדרש על מנת לוודא זאת. החברה המדוברת הוזמנה לשימוע".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר