רחובות אשקלון בזבל. כך נראה אחד הפחים ברחבי אשקלון בשבוע האחרון

מהפח אל הפחת: למה כל העיר מלאה בערימות אשפה וזבל?

מתחילת השנה האזרחית נערמו במערכת “כאן דרום” תלונות רבות של תושבים שלהן צורפו תמונות של ערימות אשפה שלא פונו, פחים מוטמנים מלאים ואשפה שזרוקה ברחובות. מתברר שבעירייה החליפו את חברת פינוי האשפה, וזה גרר חילופי האשמות בין החברה החדשה לקודמתה. בעירייה מבקשים שתהיו עם מעט סבלנות

פורסם בתאריך: 10.1.20 09:52

     

מה קורה ברחובות אשקלון? זה שבוע ימים מתלוננים תושבים רבים ברוב רחבי העיר כי פחי הזבל עולים על גדותיהם והתושבים שמגיעים עם שקיות זבל נאלצים להניח אותם סמוך לפח, מה שגורם ללכלוך וזוהמה.

הפח, השק והזבל שעולה על גדותיו בשכונת נווה הדרים. צילום: אלירם משה

מתחילת השנה הגיעו למערכת “כאן דרום” עוד ועוד תמונות של פחי זבל עמוסים ושל פסולת המתגוללת ברחובות העיר מפני שמשאיות פינוי האשפה לא רוקנו אותם.

למה לא מפנים את זה מהרחוב? כך נראה אחד הפחים ברחוב ההסתדרות. צילום: אלירם משה

רחובות אשקלון בזבל. כך נראה אחד הפחים ברחבי אשקלון בשבוע האחרון

טינופת על הרכב

באחד המקרים בחניית בית הספר מצפה הימים שבשכונת ברנע הגיעה משאית לפינוי אשפה עם מנוף על מנת לרוקן את הפח המוטמן. המנוף אכן הצליח להרים את השקית הענקית, אך כאשר היא הייתה בדרכה אל המשאית, היא נקרעה, וכל תכולתה המסריחה נשפכה על מכונית שחנתה במקום.

המכונית של תמי שטיינמץ עם הזבל על הגג. למה שינקו אחריהם?

המכונית של תמי שטיינמץ עם הזבל על הגג. למה שינקו אחריהם?

בעלת המכונית תמי שטיינמץ, שעובדת במצפה המים, יצאה מהעבודה ונדהמה לראות את רכבה מטונף. אך מה שהכעיס אותה במיוחד הייתה העובדה שהעובדים לא עצרו לנקות את הרכב שהתלכלך בזבל, אלא המשיכו אל הפח הבא.

“כך מצאתי את הרכב כשיצאתי מהעבודה בבית הספר מצפה ברנע”, כתבה שטיינמץ בדף הפייסבוק שלה וצירפה תמונה, “עאלק חברת פינוי אשפה חדשה. חוץ מלכלוך, נזק לרכב, עוגמת נפש ונהג שפגע וברח, הייתי צריכה לבזבז את כל יום חמישי אחר הצהריים בבירורים מי ולמה לא הודיעו לי בזמן אמת ולמה לא ניקו”.

פח אשפה טיפוסי באשקלון

פח אשפה טיפוסי באשקלון

“לפחות שינקו אחריהם”

גם ברחוב יחיא ערוסי שבפארק אלון קרה מקרה דומה. למקום הגיעה משאית לפינוי האשפה, היא הרימה את השקית מלאת הזבל מהפח המוטמן, השקית נפתחה, ותכולתה המצחינה נשפכה על הקרקע במרכז החניה. הדבר חסם את הכניסה והיציאה מהחניה.

הזבל נפל במרכז החניה אבל העובדים המשיכו לפח הבא. רחוב יחיא ערוסי

“זו בושה וחרפה. פשוט בושה. הזבל נשפך ככה, לפחות שינקו אחריהם”, אמר תושב השכונה, “אבל הנהג פשוט נסע מפה, ואפילו לא פינה את שאר הפחים והשאיר פה שני פחי זבל מלאים”, הוא אמר והצביע על שני פחים שהמכסים שלהם הוסרו והיו מלאים על גדותיהם.

סביב ערימת האשפה התגודדו חתולים, חלק מהאשפה התפזרה לעבר החניה עצמה, סביב כלי הרכב, “עכשיו הם בטח לא יפנו את האשפה עד הבוקר, וזה יישאר ככה. רק נקווה שבלילה לא ירד גשם על זה”, אמר הדייר המודאג. הגשם אכן לא ירד, והוא צדק בתחזית שלו כי למחרת הגיעו לנקות את הזבל מהמקום.

כך עמדה האשפה במשך כל הלילה

אלא שאז נוצרה בעיה אחרת, את השקית הבאה שהם ניסו להוציא מהפח המוטמן, הם הוציאו אך ללא האשפה, “כל המוטמן מלא עכשיו אשפה וזבל, שקית הגדולה בחוץ ועכשיו הם צריכים להוציא הכול עם הידיים. גם זה ייקח להם כמה שעות”, עדכן הדייר למחרת.

האשפה התפזרה לכל החנייה

האשפה התפזרה לכל החנייה

הפניות למוקד העירוני ופניות שהגיעו דרך הפייסבוק והוואטסאפ לעיריית אשקלון טופלו ברובן, ועובדי אגף שפ”ע (שיפור פני העיר) עברו ממוקד למוקד ופינו את האשפה שנשפכה ודאגו להגעת משאיות להיכן שצריך. אך חשוב לזכור שהדברים הללו נעשים רק לאחר שהתושבים סובלים ומתקשרים, וגם אז עובר זמן עד שהדבר מתבצע.

“השאירו לנו שקים קרועים”

בדיקה העלתה כי בתחילת החודש נכנסה לעבוד בעיר חברה חדשה בשם דחס מנוף ושירותים במקום חברת ש.י.א אשקלון, שפינתה את הזבל ברחבי העיר במשך שנים ארוכות בעיר.

אז נכון שמדובר בחברה חדשה, וישנן טענות שלא נעשתה חפיפה והכנה ראויה מצדם, אלא שבעלי חברת דחס, דני סעידיאן, טוען כי לא מדובר רק בחבלי לידה קשים, אלא על פעולות מכוונות של חברת שיא.

המשאית של חברת דחס בפעולה

לדבריו של סעידיאן, בסיבוב האחרון שלה בעיר אשקלון רוקנה ש.י.א את הפחים ברחבי העיר בצורה כזו שתכשיל עובדי החברה החדשה. “ש.י.א אשקלון קשרו לנו את כל השקים. כל שק צריך לפתוח אותו שעה במקום רבע שעה”, טוען סעידיאן ומוסיף: “השאירו לנו שקים קרועים. אנחנו הולכים להגיש תביעה אישית על כל הנזקים. השקים עצמם גמורים. אני יכול להביא לכם 20 פועלים שעבדו ובכו מה הם עשו שם. זה מעשה פלילי מה שעשו פה”.

חברת דחס היא אינה חברה חדשה בתחום פינוי הזבל. לדברי בעל החברה, יש להם כ-60 משאיות שעוסקות בפינוי זבל גם ברשויות אחרות, כאשר בתקופה הראשונה עובדות 12 משאיות ברחבי אשקלון, כאשר על פי תנאי המכרז צריכות לעבוד לכל הפחות שבע משאיות.

המכסים הוסרו והאשפה לא פונתה

המכסים הוסרו והאשפה לא פונתה

טענה נוספת שנשמעה כנגד חברת דחס היא כי היא בחרה להשתמש בשקים דקים כדי להוזיל את עלות רכישתם, ומשום כך הם לא עומדים בעומס התכולה. סעידיאן דוחה את הטענה ומסביר: “עוד לא הגעתי לפנות מהפחים המוטמנים את השקים שאני שמתי, אז איך זה יכול להיות?” הוא אומר ומסביר כי כל השקים שנשפכו ונקרעו הם השקים האחרונים שעובדי ש.י.א שמו בפחים.

העירייה לא הזמינה לחפיפה

פנינו לבעלי חברת ש.י.א, והם מעלים טענות הפוכות על חברת דחס וגם על העירייה. “אנחנו כבר 25 שנה מפנים את הזבל באשקלון. הכול היה מסודר, לא הייתה תלונה אחת”, אומרים אליעזר וליאור זיסו מש.י.א אשקלון ואומרים כי דחס אשמה במצב: “זו חברה של חרטטנים. בוא לתחנה (ממנה יוצאים הנהגים לאסוף את האשפה), תשאל את נהג נהג מאיפה אתה. אחד בא מרחובות, אחד בא מראשון, אחד בא מיבנה, שניים באים מאשדוד, אז ככה אי אפשר לנהל עסק. בוא לתחנה, תראה נהגים לא יודעים לפתוח את השק, פותחים את השק על מכוניות”.

וכך נראית העיירה שלי. אין כבר מקום בפח אז הזבל בחוץ

יש להם טענות גם כלפי עיריית אשקלון. הם טוענים כי על פי תנאי מכרז העירייה, הייתה אופציה לשנה נוספת, והעירייה הייתה יכולה להאריך את המכרז שלהם עד לסוף שנת 2020, אך החליטה מסיבותיה שלא לעשות זאת. עוד הם טוענים כי העירייה לא הזמינה את חברת דחס לעשות חפיפה איתם וללמוד את הקווים של פינוי האשפה, “העירייה הייתה צריכה להזמין אותם חודש לפני הזמן, לעשות סיור איתנו, להיצמד אלינו להעביר את הכול כמו שצריך”, אומר אליעזר זיסו.

בנו ליאור מוסיף: “יותר מ-20 שנה אנחנו נותנים שירות לעיריית אשקלון. הם לא נתקלו בקבלן עם רמת שירות כזאת. אז לבוא ולהאשים אותנו בשטויות בגלל שהוא לא מסוגל לעשות את העבודה שהוא לקח במחיר הפסד? הם מצליחים לפנות 200 מוטמנים ביום מתוך 500. חצי סידור הם לא עושים. העיר בפיגור. מה שפעם היו מפנים פעמיים בשבוע, עכשיו מפנים אותם פעם בשבוע”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




ומה אומרים בעירייה על כך? שם מבקשים מהתושבים להמתין בסבלנות מאחר שמדובר ברפורמה כוללת בפינוי האשפה בעיר: “בימים האחרונים מתבצעת רפורמה בתחום הניקיון בעיר שתוביל לשדרוג משמעותי בתחום ברחבי העיר והתאמתו לסטנדרטים המצופים והראויים. הרפורמה כוללת, בין היתר, את כניסתה של החברה החדשה, תוספת משאיות לפינוי אשפה ומערכת בקרה לניטור אשפה שיביאו למענה איכותי, מקצועי, מקיף ומתקדם בתחום. כמו בכל תהליך חדש שמוטמע, ייתכנו שיבושים בפינוי האשפה. מכל מקום, הפניות בנושא טופלו בהקדם האפשרי על ידי גורמי המקצוע”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר