ההרס שבוע אחרי בחיד"א 6. צילום: אלירם משה
ההרס שבוע אחרי בחיד"א 6. צילום: אלירם משה

"זה משהו נורא": שבוע אחרי הפיצוץ בשמשון והדיירים מאבדים תקווה

הבשורה הטובה: הדיירת שנפצעה קשה הועברה מטיפול נמרץ למחלקה הפלסטית. הבשורה הפחות טובה: נראה כי הנזקים בבניין ישארו שם עוד הרבה זמן

פורסם בתאריך: 25.3.19 12:57

     

הבוקר חזרנו לרחוב החיד"א בצפון שכונת שמשון לראות כיצד מתמודדים הדיירים עם הנזקים שהשאיר אחריו הפיצוץ הנפחי שגרם לפציעתה של תושבת העיר בת 50 באורח קשה ולנזק עצום לדירה ולדירות השכנות.

זה קרה כזכור, ביום ראשון בשבוע שעבר. על פי מסקנות חוקר שריפות מטעם שירות הכבאות וההצלה הפיצוץ התרחש כתוצאה מחיבור לא תקני של כירת גז בדירה שפוצלה. כשהגז דולף וממלא חלל כמו למשל חדר, בתוספת החמצן שבחדר מספיק ניצוץ מזערי, כמו למשל פעולת טלפון נייד והגז שהצטבר בחלל מתלקח ברגע ויוצר פיצוץ עז.

מתברר כי הראשונים שהגיעו לסייע לאישה הם שלושה שכנים פליטים מאפריקה שהיו בחוץ כשקרה הפיצוץ. דלת הדירה היתה נעולה והם טיפסו באמצעות 'סולם גנבים' למרפסת המפוייחת, איתרו בדירה את האישה והוציאו אותה מהדירה החוצה.

צפו בסרטון: כך זה נראה שבוע אחרי

השבוע נמסר מהמרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע כי מצבה של הפצועה שהיתה מוגדרת קשה השתפר והיא הועברה ממחלקת טיפול נמרץ למחלקה הפלסטית שם יטפלו בפגיעה הקשה בעורה.

שכנים מספרים כי בתה מלווה אותה וכי לדבריה היא אינה זוכרת דבר מאותו רגע שבו התרחש הפיצוץ.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




יחד עם זאת, מי שגם סובלים מהפיצוץ הם השכנים. מדובר בשכונה בה מתגוררים תושבים שאינם בעלי אמצעים. חלק מהדירות הן של חברת עמיגור וחלק אחר בבעלות פרטית כמו גם הדירה שבה התרחש הפיצוץ ולפי הדיווחים של שירותי הכבאות אף הייתה מחולקת, "כל הזמן קונים דירות ומדירה אחת עושים שלוש דירות", מספרת דיירת בניין. "בעל הבית עושה שכירות ולוקח כסף מכל חדר… אנשים גרים בשכירות ובעל הבית בבני ברק או במקום אחר, הם באים רק לקחת כסף. מה שיש פה זה משהו נורא".

ההרס שבוע אחרי בחיד"א 6. צילום: אלירם משה

ההרס שבוע אחרי בחיד"א 6. צילום: אלירם משה

היות ואין מדובר בפיגוע טרור או טבע אלא ברשלנות, המדינה אינה משתתפת בעלויות שיקום הנזקים (כמו למשל במקרה של פגיעת טיל גראד ששוגר מרצועת עזה ופגע בבניין). בעלי הנכסים, צריכים להפעיל את פוליסות הביטוח שיש להם, אם בכלל יש להם ולתבוע את שיקום הדירות. חברות הביטוח יתבעו את חברת הביטוח של הדירה שממנה ארע הפיצוץ ואם לא היתה לדירה פוליסה הם עשויים לתבוע את בעל הדירה עצמו.

היום פגשנו במקום את השכנים שמתלוננים על ההרס והחורבן שנשאר בעינו כבר שבוע. לדבריהם, בעל הדירה שבה ארע הפיצוץ ביקר במקום אך לדבריהם לא ממש שיתף איתם פעולה באשר לפיצוי על הנזקים שנגרמו להם.

נכון ליום שני. שבוע אחרי כך נראה הבניין. הדיירים לא ממש יודעים כיצד להתמודד עם ההרס ובכלל עם כל מה שדורש תשלום מדיירי הבניין והדיירת עמה שוחחנו לא אופטימית לגבי התגייסות הדיירים גם במקרה הזה, "אם זה תלוי בכסף, אנחנו לא יכולים להוסיף כסף", היא אמרת ונותנת דוגמה: "כל הזמן בעיות עם ביוב, כי אנשים שגרים בשכירות מה אכפת להם. הם לא מסכימים לשלם, הם אומרים שבעל הבית לא רוצה ובבניין הזה מזמן אין ועד בית. אני כמה פעמים שילמתי שבשביל שכנים שלא רצו לשלם כשהיה בעיות בביוב".

זירת האירוע. צילום: דוברות איחוד הצלה

זירת האירוע. צילום: דוברות איחוד הצלה

אז מה עושים הדיירים במקרה הזה? כנראה שאין להם הרבה. "במקרה שיש פוליסת ביטוח דירה בדירה שבה ארע הפיצוץ חברת הביטוח תשלם את נזק הדירה והקמתה מחדש ופוליסת צד ג' צריכה לשלם את הנזקים לדירות שמסביב" מסבירה סוכנת הביטוח גלית יונתי. בהעדר פוליסת ביטוח בדירה שבה ארע הפיצוץ המצב מסתבך יותר, לפחות מבחינתו של בעל הדירה ומבחינתם של בעלי דירות נוספות שאין להם ביטוח דירה. "למי שיש פוליסה, הפוליסה תשלם וחברות הביטוח יתבעו את מי שגרם לפיצוץ" מסבירה יונתי ויודעת לספר על מקרים דומים שאירעו ברחבי הארץ. "יש בניין שלם בשכונת גילה בירושלים שעד היום הוא ריק. ארע בו פיצוץ, דיירי הדירה נהרגו ולאף אחד מהדיירים השכנים לא היה ביטוח. הבניין עומד עד היום ריק כי אין להם כסף להקים את הבניין מחדש".

בעבר פנו אל דיירי הבניין יזמי 'פינוי בינוי' כמה וכמה פעמים כדי לקדם את הריסת המבנה והקמת מבנה חדיש ומודרני במקומו, אבל הם איבדו את האמון, "לא יודעים מי אחראי על פינוי בינוי, אם העירייה רוצה לעזור לנו ונותנת קצת כסף ועושים פינוי בינוי או אנשים שהרבה פעמים שיקרו. עכשיו אנחנו לא מאמינים לאף אחד כי אנחנו יכולים לחתום ואחר כך בעל הבית יהיה בפשיטת רגל וזהו", אומרת הדיירת.

נכון לעכשיו, נראה כי רק מיזם של התחדשות עירונית יכול לחלץ אותם מהמצב אליו נקלעו.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר