המסוק המשטרתי. צילום: דוברות המשטרה
המסוק המשטרתי. צילום: דוברות המשטרה

מבצע תנועה באשקלון: המסוק נחת ליד הטרקטורון להסבר על הסיכונים

שוטרי משרד התנועה באשקלון יחד עם אופנועני יחידת האופנוענים של המחוז הדרומי והמסוק המשטרתי ערכו מבצע תנועה בשישי האחרון. מתוך עשרות הדו"חות שניתנו בלטה הנחיתה של המסוק סמוך לקבוצת צעירים שנראו רוכבים בצורה מסוכנת בשטחים הפתוחים סמוך לעיר היין, שם הסביר להם השוטר את הסכנות הכרוכות בהשתוללות

פורסם בתאריך: 28.6.20 13:10

     

משטרת ישראל מקיימת בכל סוף שבוע פעילות אכיפה במערב העיר כדי לשמר על הסדר הציבורי. אבל מבצע תנועה שכולל את שוטרי סיירת האופנוענים של מחוז דרום ובסיוע מסוק שחג באוויר זה לא קורה בכל סוף שבוע.

ביקשנו הפעם מהמשטרה להתלוות אליהם ולראות מקרוב איך הכל קורה, לשבת ממש ברכב המשטרתי, לשמוע את הדיווחים בקשר המשטרתי, מהמסוק ומהאופנוענים בשטח ולשמוע גם את התירוצים של אלו שנתפסים.

רפ"ק יגאל אוחיון. קצין התנועה של מרחב לכיש. צילום: דוברות המשטרה

רפ"ק יגאל אוחיון. קצין התנועה של מרחב לכיש. צילום: דוברות המשטרה

אז בצהריי יום שישי נפגשתי עם רפ"ק יגאל אוחיון, קצין התנועה של מרחב לכיש שביקש ממני להמתין קצת עד אשר יסיים לערוך שימוע לגבר שנתפס נוהג ללא רישיון נהיגה סמוך למבקיעים.

יצאנו לשטח כשהניידות והאופנוענים כבר פרוסים בשטח ומאתרים נהגים שמבצעים עבירות תנועה. כשהגענו אל סמוך למלון הרלינגטון, היה כבר ניתן לזהות את העומס הרב במתרחצים ואת הצפיפות במגרשי החניה הסמוכים לחופים.

המשימה במבצעים אלה היא לזהות עבירות תנועה או כלי רכב המעוררים חשד ולתפוס כלי רכב הנוסעים בניגוד לחוק בשמורה הטבע חולות ניצנים שגובלת עם חוף חופית הצפוני. הניידות מפטרלות ויגאל ואני נוסעים ועוקבים אחר מה שמתרחש בחוץ. פתאום חולף על פנינו אופנוע שטח, יגאל מסובב את הראש לבדוק האם יש לו לוחיות זיהוי רואה שהוא לכאורה תקין ואנחנו ממשיכים צפונה. "כשאין לו לוחיות זיהוי אז כנראה יש לו מה להסתיר ואז אנחנו פועלים לבדוק אותו." הוא מסביר.

אנחנו מגיעים עד לקטע הכביש הכי שסמוך לחוף. "יש את האזור של השמורה שגובל עם חוף חופית שהוא לא חוף מוכרז, לצערינו הרבה כלי רכב נוסעים שם ונוסעים דרך המתרחצים, זה משהו הזוי מה שקורה שם. גם שם אנחנו עושים פעילות, חלקה סמויה אבל הסמוי בסוף נהיה גלוי" מסביר אוחיון ומוסיף "אם אני מרתיע אותם והם בסוף לא יבואו ולא ייסעו בין האנשים הרווחתי. עוד דו"ח או פחות דו"ח זה לא מעניין אותי בכלל. צריך שיהיה סדר ושאנשים שירדו לחוף ירגישו בטוחים".

אנחנו מזהים ג'יפ חדיש שמנסה לעלות בחולות ממש צמוד למעקה שמסמן את הגבול שממנו כבר אסור לנהוג. "בן אדם קנה אוטו ארבע על ארבע, הוא לא ינסה אותו? זה אזור מדהים. החופי של אשקלון יפיפיים, תבואו, תהנו אין בעיה, אנשים רוצים ליהנות ולחזור הביתה".

אנחנו מגיעים לחניון המאולתר של חוף חופית ואין לנו ממש מקום אפילו להיכנס מרוב עומס רכבים. "מפה אנחנו מזהים ירידות של כלי רכב לחוף" מסביר לי אוחיון "יש לנו גם את הכוחות שלנו וגם את פקחי רשות הטבע והגנים שעובדים אתנו בשיתוף פעולה".

המבצע מתרחש בשקט כדי לא לעורר פאניקה בקרב המתרחצים. "אנחנו משתדלים לעשות את זה בצורה של זיהוי הרכבים ובמשך אנחנו מזמנים אותם אלינו. יהיו אנשים שיופתעו בימים הקרובים. זה הרבה יותר בריא לכל הצדדים. אתה לא מסכן את עצמך ולא את החשודים ולא את המתרחצים. אנחנו מזמנים אותן לפי התיעוד. או שאנחנו מטפלים בהם או שרשות הטבע וגנים. החוף לא נקרא 'דרך' אבל יש סמכות לקצין משטרה שמזהה סיכון למתרחצים או פגיעה בתשתיות להשבית את הרכב לשלושים יום".

אנחנו מגיעים לקטע הגבול הצפוני הגובל עם שמורת הטבע ומזהים טנדר כסוף שדוהר בעלייה מהשמורה אל היציאה ממנה. אוחיון חוסם את דרכו ומסמן לו לעצור. מהרכב יוצא צעיר תושב האיזור שמספר שהוא היה לוחם ביחידה מובחרת ושהוא רק קיבל את הרכב מהעבודה, רצה לבדוק את הארבע על ארבע  ומיד כשהוא הבחין שהוא נוסע במקום אסור הוא יצא ממנו. אוחיון מבקש ממנו תעודת זהות ומסביר לו את החומרה של הנסיעה במקום זה, מצלם את הרכב ומבטיח לו שיבדוק האם הרכב היה מעורב בעבירה דומה בעבר ואם כן הוא יזמן אותו לתחנת המשטרה.

רק רציתי לבדוק את ה-4X4. אוחיון עם נהג שנתפס נוסע בשמורה. צילום: אלירם משה

רק רציתי לבדוק את ה-4X4. אוחיון עם נהג שנתפס נוסע בשמורה. צילום: אלירם משה

המסוק חג מעלינו ובו יושב השוטר כפיר חלפון שנחשב מומחה בתחום, עם יכולות זיהוי מדהימות של כל מה שקורה על הקרקע. כפיר מזהה רוכב דו גלגלי שנוסע במהירות גבוהה כל כך ומבצע עבירות תנועה לכאורה באזור כביש היציאה החדש מאשקלון. "זה לא אופניים חשמליים וזה גם לא אופנוע שטח, אבל הוא נוסע מאוד מאוד מהר. חייבים לבדוק במה מדובר" הוא מדווח מהמסוק לאופנוענים תוך כדי שהוא עוקב אחריו מהאוויר ונותן להם הכוונה לאן הוא נוסע. בתוך שתי דקות מצליחים שני אופנוענים להגיע אליו. הנער  מבחין בהם, מנסה להמשיך להימלט כשהוא מחליק פעמיים על הכביש, קם, עולה על האופניים ומנסה להמשיך לנסוע. עשרות מטרים לפני שהגיע לחוף גוטה הצפוני הוא נעצר על ידי האופנוענים. גם אנחנו מגיעים למקום. מדובר בנער בן 14 נתפס עם אופניים משודרגות שחובר אליהם מנגנון הנעה חשמלית לא תקנית שיכולה להיות מסוכנת לרוכב עצמו. הנער לא ממש מבין מה עשה, בוחן רכב בודק את האילתור המסוכן ומסביר לנער את הבעיה ברכיבה עם האופניים האלה שמגיעים למהירויות כה גבוהה ויכולים לגרום לפציעתו או לפציעת אנשים אחרים, תוך שהוא מודיע לו שהאופניים מוחרמות.

רוכב האופניים הלא תקניות שנתפס במהלך המבצע. צילום: אלירם משה

רוכב האופניים הלא תקניות שנתפס במהלך המבצע. צילום: אלירם משה

אנחנו ממשיכים לסייר. צוות שוטרים שנמצא שנמצא מצפון לחוף חופית, בשטח שנחשב כבר שמורת טבע, מדווח  כי תפסו רכב נכה עם תו נכה שלא בתוקף שנוסע על חוף הים. לדבריו יש לו אישור לנסוע בשמורה. "אין בעיה תביאו אותו לפקחי רשות הטבע ושיספר להם את הסיפורים האלה" מורה להם אוחיון. גם פקחי רשות הטבע מסבירים לנהג שלא קיים בחוק אישור כזה. בפעילות המשולבת עם רשות הטבע, המשטרה אוכפת את הנהיגה המסוכנת שיכולה לגרום לפגיעה באזרחים והפקחים של הרט"ג אוכפים את עצם הנסיעה בתוך שטח שמורת טבע גם אם לא מדובר בסיכון מתרחצים. "הוא נסע בין אזרחים?" שואל אוחיון את השוטרים במקום "לא" עונה השוטר בקשר "אז זה לטיפול רט"ג".

אנחנו ממשיכים לסייר לאורך הציר המערבי ביותר בעיר ומגיעים אפילו עד לחוף הנפרד. אוחיון מוודא שהכל כשורה וחוזרים צפונה. בדרך אנחנו עוקבים אחרי נהגים שמתקרבים למעברי חציה ובודקים שהם באמת נותנים זכות קדימה להולכי הרגל ומאפשרים להם לחצות בבטחה סמוך לחוף דלילה.

"אתה רואה את זה?" הוא שואל אותי ומצביע על הרכב שנסע במקביל אלינו "אם הוא לא היה נותן להם לעבור הייתי עוצר אותו". לדבריו בחופים המסודרים כמעט לא קיימת תופעה של השתוללות ונסיעה מסוכנת. "משום מה בעלי רכבי השטח אוהבים את החופי הצפוניים. זה משהו כנראה תפיסתי שאנשים חושבים שאם החוף הוא לא מוכרז אז פה אפשר לבוא עם הכלים ולעשות מה שרוצים".

השוטר כפיר חלפון במסוק המשטרתי

השוטר כפיר חלפון במסוק המשטרתי

את ההסבר קוטע דיווח מאחת הניידות: "אני כרגע בכביש החדש שמוביל לכיוון כללי באר גנים יש כרגע טרקטורן ואופנוע על הכביש, עומדים ומסתכלים עלינו, אני באמצע רישום דו"ח אם יש אופנוע שיוצא אלינו שיכול לאכוף אותם בבקשה". כפיר מהמסוק: "אתה רואה אותי? אני מעל הציר הזה? "שלילי, אני לא רואה אותך". אחרי כמה רגעים חוזר הדיווח מהמסוק. "אני כרגע מעל רבין, אני מעל הכביש החדש" מדווח כפיר והשוטר עונה לו "אני רואה אותך. אתה רואה את האופנוע יוצא אליהם?". כן אני רואה אותם, טרקטורון עם בחור עם חולצה לבנה, אני רואה אופנוע שהגיע אליהם". המסוק עוקב אחרי הטרקטורון ומדווח "בטרקטורון על ציר רבין עם קדש, כרגע יורדים ילדים ועולים ילדים. ממש איפה שהאופנוע שלנו משהו כמו 500 מטר דרומית אליו. טרקטורן כחול. כנראה נותנים לילדים לנהוג עליו" חושש כפיר מהמסוק ומתחיל לכוון את האופנוענים לכיוון הנכון. לאחר כמה רגעים מגיע האופנוע, בודק את הרוכבים ולאחר מספר דקות מדווח שמי שרוכב הוא מבוגר ושהכל בסדר איתם.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




אבל כפיר שמזהה רכיבה שיכולה להיות מסוכנת ובמיוחד כשמעורבים בה ילדים מוודא עם הטייס שניתן לנחות ומודיע בקשר: "אשקלון 38, קבל אני יורד לנחיתה לכיוון השדה ליד הטרקטורון הכחול לתת להם קצת הסבר". המסוק, ממש כמו בסרטים נוחת כמה עשרות מטרים מטרקטורון, וכפיר יורד ממנו ומשוחח עם הצעירים.

המסוק לאחר שנחת סמוך לעיר היין. צילום: דוברות המשטרה

המסוק לאחר שנחת סמוך לעיר היין. צילום: דוברות המשטרה

"המסוק הוא הדומיננטי במבצע?" אני שואל אל אוחיון אבל הוא דווקא מסביר את ההיפך "אמנם המסוק הוא כוח עזר דיי משמעותי שבאמצעותו אפשר ללוות אופנוע או טרקטורון עד הבית ושנהג לא יבין מאיפה באנו לו, אבל מי שדומיננטיים הם האופנועים והניידות למטה כי בסוף אם אין למטה מי שיתפוס, אז מלמעלה אפשר רק לעוף" ודקות לאחר מכן קיבלתי את הדוגמה לכך.

כפיר מזהה מהמסוק רכב שטח מסוג פולאריס RZR שנוסע מחוף חופית דרומה תוך שהוא חוצה איי תנועה ונוסע בניגוד לכיוון התנועה ומתחיל להנחות את האופנוענים כדי שיתפסו אותו. שני הקרובים מתחילים לצמצם את המרחק, עוד שניים מוזעקים מרחוק יותר ונראה שאולי יתפתח פה מרדף. תוך כדי שהם מנסים להבין לאן בדיוק הוא נוסע, כפיר ממשיך לעקוב אחריו מהאוויר. "מדובר ברוכב שלובש מכנסיים אדומים וחולצה לבנה. אתם צריכים לחזור בכיכר, פניה ראשונה ימינה ואחר כך ברחוב השלישי שמאלה עד הסוף". שני אופנוענים מצליחים להגיע לרכב השטח רגעים לאחר שהוא ירד ממנו ולהכנס לוילה הסמוכה.

בתוך רגעים מגיעים אליו שני אופנוענים נוספים וגם אנחנו בניידת הסמויה. בתוך הווילה נערכה מסיבת משפחתית והחשוד הנהיגה שזוהה בין המבלים על פי הלבוש, יוצא אל השוטרים מחוייך כשבקבוק בירה בידו, אולי כדי למנוע מהשוטרים לבצע בו בדיקת שכרות, שכן כך יוכל לטעון ששתה את הבירה רק לאחר שכבר לא נהג.

החשוד בנהיגה מכחיש כל קשר למה שהם חושדים בו וטוען שהוא נמצא במסיבה זמן רב ושיכול להיות שהם מתבלבלים עם רכב שטח אחר "אתה יודע כמה רכבי שטח כאלה יש?" הוא שואל את השוטרים ובין הצדדים מתחיל ויכוח האם זה הוא או לא. השוטרים מסבירים לו שיש תיעוד מהמסוק של הרכב שמבצע עבירות תנועה מסוכנות תוך מעקב עד הגעתו לאותו בית. אחד מהאופנוענים קורא לבעל הבית ומציע לו לראות בסרטוני מצלמת האבטחה שמכוונת אל המקום בו חנה רכב השטח כדי לבדוק האם הוא היה באותו מקום לפני שהגיעו למקום ואם כן אז תסתיים הסאגה. הם נכנסים איתו לבית אבל לאחר מספר דקות יוצאים עם בשורה שמסיבה טכנית לא ניתן להגיע לרגע המבוקש.

רכב שטח פולאריס RZR החשוד בעבירות התנועה שתיעד המסוק. צילום: אלירם משה

רכב שטח פולאריס RZR החשוד בעבירות התנועה שתיעד המסוק. צילום: אלירם משה

בדיקת הרכב העלתה כי אמנם אגרת רישיון הרכב שולמה אך הרכב עצמו לא עבר מבחן במכון טסטים, כך שרישיון הרכב אינו בתוקף. השוטרים מזמינים את החשוד בנהיגה ואת בעל הרכב להגיע ביום שני לתחנת המשטרה לצפות בתיעוד מהמסוק ולתת את גרסתם: הנהג על עבירות התנועה שביצע לכאורה ובעל הרכב על השימוש בו ללא רישיון בתוקף. בסוף במבצע נוחת המסוק במנחת בית החולים וכפיר חובר לצוות שבשטח לסיכום במבצע.

בסף הכל במהלך המבצע נרשמו עשרות דו"חות תנועה על ידי המשטרה: 8 על תקינות רכב, 3 על אי חגירת חגורה, 2 על שכרות, אחד על נהיגה בפסילה, אחד על נהיגה ברכב שהושבת, אחד על נהיגה בקלות ראש, אחד על נהיגה ברכב שנאסר לשימוש, 2 דוחות חנייה, 2 על נסיעה ללא רשיון נהיגה. פקחי העירייה נתנו 20 דוחות ופקחי רשות הטבע והגנים כשהם מלווים בשוטרים נתנו 12 דוחות רט"ג.

במקרה חריג איתרו השוטרים נהג חדש הרוכב על אופנוע כבד. בבדיקת נשיפון מצאו לו כ-843 מ"ג אלכוהול לליטר אוויר נשוף. לנהג בוצע שימוע במקום ע"י קצין אגף התנועה שהחליט לפסול לו את רשיון הנהיגה שלו ולהשבית את האופנוע ל-30 יום.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר