התלמידים בגת הקדומה שנמצאה בחצר בית הספר. צילום: דריה פוקשנסקי אלגם, רשות העתיקות
התלמידים בגת הקדומה שנמצאה בחצר בית הספר. צילום: דריה פוקשנסקי אלגם, רשות העתיקות

יין בבית הספר: לימודי הפקת יין בבית הספר באר גנים

תלמידי בית הספר היסודי באר גנים שיקמו גת עתיקה שחשפה רשות העתיקות בחצר בית הספר. בהמשך, בכוונת בית הספר ללמד את התלמידים להפיק יין בשיטות קדומות

פורסם בתאריך: 19.6.20 12:39

     

מאות תלמידי בית הספר היסודי באר גנים שבמועצה האזורית חוף אשקלון שימרו ושיקמו בשבוע החולף גת עתיקה מהתקופה הביזנטית (מאה 6 לספירה), שנמצאת בחצר בית הספר, ביחד עם ארכיאולוגים ומשמרים מרשות העתיקות. הגת, שנחשפה בחפירות ארכיאולוגיות לקראת הקמתו של בית הספר, שולבה בתכנית הפיתוח שלו, מתוך כוונה להנגיש את אוצרות העבר לתלמידים ולתושבים. הפרויקט מתקיים כחלק מ”אמץ אתר” – יוזמה משותפת של משרד ירושלים ומורשת, רשות העתיקות והמועצה האזורית חוף אשקלון, שבמסגרתה מאמצות קהילות תושבים אתרים ארכיאולוגים, והן לוקחות אחריות על טיפוחם ושמירתם.

באתר נחשפו חלקיה השונים של הגת שבה יוצר היין, ובהם משטח לדריכת הענבים, בור איגום לתירוש וכן בורות לתסיסת הענבים. בתקופה הביזנטית היה אזור אשקלון אחד מיצואני היין הגדולים בעולם העתיק. בעיר מוכרות עשרות גתות תעשייתיות שבהן הופק יין בכמויות גדולות, בוקבק בקנקנים מיוחדים ששמם קנקני אשקלון, ונשלח דרך נמל אשקלון לרחבי העולם העתיק.

התלמידים בגת הקדומה שנמצאה בחצר בית הספר. צילום: דריה פוקשנסקי אלגם, רשות העתיקות

התלמידים בגת הקדומה שנמצאה בחצר בית הספר. צילום: דריה פוקשנסקי אלג'ם, רשות העתיקות

במסגרת המיזם, מקבלים הילדים שיעורים על ההיסטוריה והארכיאולוגיה של האזור, הם משתתפים בסדנאות ולוקחים חלק בעבודות השימור והשיקום. “בהמשך תוכשר הגת לביקור קהל, והילדים ישמשו כמדריכים צעירים של המבקרים. בית הספר ילמד לשחזר את פעילות הפקת היין בימי קדם, וכצעד ראשון אפילו ניטע השבוע בבית הספר כרם בשטח בית הספר”, מספרת מנהלת המרכז הארכיאולוגי-חינוכי נגב ברשות העתיקות, אורית אפללו, “פעילויות מהסוג הזה הן חשובות ביותר עבור חיזוק ערכי שמירה על עתיקות ארצנו ושימור המורשת. אנחנו משתפים פעולה עם מוסדות חינוך, מועצות ועיריות בכל מקום שבו יש שותפים לעשיה”.

“המועצה האזורית חוף אשקלון עשירה באתרי היסטוריה ומורשת ואנו רואים חשיבות רבה בשימור העבר המפואר של עם ישראל”, הוסיף ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, “בני הנוער וילדי המועצה סופגים חינוך ערכי ושורשי, חינוך אשר בא לידי ביטוי בפרויקט המבורך עם רשות העתיקות”.

בית ספר בבאר גנים. צילום: דוברות מוא"ז חוף אשקלון

בית ספר בבאר גנים. צילום: דוברות מוא"ז חוף אשקלון

יקיר זוכר, מנהל בית הספר היסודי באר גנים הוסיף: “מטרת הפרויקט היא להפוך את הלמידה בבית הספר לחווייתית, כזו שתשלב למידה רב תחומית של מקצועות קודש, היסטוריה, חקלאות, ארכיאולוגיה ואהבת הארץ. בסיום שיפוץ הגת שהתבצע ביחד עם תלמידי שיעורי ארכיאולוגיה, נעבור לשתילת כרם ענבים ביחד עם תלמידי שיעורי החקלאות”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תלמידת כיתה ו’ שלקחה חלק בשימור הגת אמרה: “העבודה קשה אבל כיפית וחשובה. זה מאד מעניין אותנו כי כך אנחנו מגלים איך יצרו פעם יין”.

לדברי אריאל ענבר, מנהל פרויקט השימור מטעם רשות העתיקות, “ילדי בית הספר מגלים עניין ורצון להכיר את המורשת, וזה פשוט נהדר! הם מסייעים לנו רבות בעבודת השימור ומחכים לרגע שהגת תהיה פעילה. אפילו בהפסקות, הילדים נגשים לשאול שאלות בנושאי ארכיאולוגיה ושימור ומראים התעניינות רבה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר