סופי חוטובלי פנחס. צילום: ססיל זביטא
סופי חוטובלי פנחס. צילום: ססיל זביטא

יו"ר פורום ההורים בריאיון פרישה: "עברנו ממנהיגות לוחמת למנהיגות מקדמת"

לפני חמש שנים, במהלך המאבקים בין ועד ההורים לראש העירייה דאז, הודיעה סופי חוטובלי פנחס כי היא מובילה את הגוף המתחרה - פורום ההורים, ומאז היסטוריה. השבוע היא הודיעה כי תפרוש מתפקידה ועכשיו היא מסבירה למה בנועם אפשר להשיג יותר מאשר בכוח ואילו יכולות מנהיגותיות היא מצפה לראות במחליף שלה

פורסם בתאריך: 13.12.19 15:41

     

יו"ר פורום ההורים באשקלון סופי חוטובלי פנחס הודיעה השבוע (ג') באופן רשמי ומפתיע על פרישתה מהתפקיד. "גוף מתנדב, החפץ בחיים, מחויב לרענן את השורות מעת לעת ולאפשר לחברים בו לעמוד בקדמת הבמה, להכניס רוח חדשה ולהוביל ברוח התקנון והערכים על פיהם הוקם פורום ההורים העירוני", אמרה חוטובלי פנחס על הסיבות שהובילו לפרישתה, "משהבנתי שהליך דמוקרטי טהור לא יתקיים כל זמן שאמשיך להתמודד על תפקיד היו"ר, החלטתי להודיע על פרישה כדי שעמיתיי בפורום יעמידו את עצמם לבחירה. אני מכירה כל אחד ואחת מהם באופן אישי, אני יודעת את נקודות החוזק שלהם ואת היכולת שלהם להוביל את הפורום על בסיס הערכים עליהם הוא הוקם. בחלוף חמש שנים בשלה העת להעביר את השרביט לידיים נאמנות שיובילו את פורום הורי אשקלון לשנתיים הבאות".

מאיזה מקום קיבלת את ההחלטה?
"זה הגיע ממקום של ענווה ואמונה מלאה, שבכל אחד ואחת מאיתנו יש את התכונות, היכולות והשאיפות לעמוד בראש גוף כה מפואר ולהמשיך להובילו בבטחה אל עבר המטרות. מנהיגות נמדדת גם ביכולת לפנות את הדרך לדורות הבאים. פורום הורי אשקלון הוא הגוף המייצג הרשמי ומוטלת עליו האחריות להוות דוגמה אישית, שתכליתה הזדמנות שווה, דמוקרטיה במיטבה ועתודה צעירה. אופק ניהולי הוא נשמת אפה וקטליזטור טבעי ליוזמות, מעורבות ומשמעות, שבלעדיה גוף המתבסס על הון אנושי מתנדב לא יוכל להמשיך להתקיים".

סופי חוטובלי פנחס. צילום: דוד לוי

ויכול להיות גם שברמה האישית הגעת לתחושת מיצוי?
"אני חברה בהנהגת ההורים לדורותיה כ-20 שנה בקירוב. שנות המעורבות הרבות הן הוכחה חד משמעית לכך שאין ולא יהיה מיצוי במה שנוגע לחינוך פורמלי ומשלים. להחלטה שלי לפרוש אין קשר למיצוי, נהפוך הוא, אני פורשת בידיעה שיש לנו מערכת חינוך מפוארת, הפועלת ללא לאות למען קידום החינוך. ועם זאת, מי שמבין חינוך יודע שזה דבר אין סופי שמתפתח ומתעדכן כל העת. ועוד רבה היא הדרך, ולטעמי היא אינסופית. אין ולא יכול להיות מיצוי כשנוגעים בחינוך הדורות הבאים".

"שמעוני היה הראשון להכיר בפורום"

כאמור, חמש שנים כיהנה חוטובלי פנחס בתפקיד יו"ר הפורום, מהיום הראשון להקמתו. היה זה בתקופת כהונתו של איתמר שמעוני כראש עיריית אשקלון כשהפורום הוצב בקדמת הבמה ותפס את מקומו של ועד ההורים העירוני, שהיה אז בראשותה של אביבית סימני.

אביבית סימני ואיתמר שמעוני

אביבית סימני ואיתמר שמעוני

באותה תקופה יצאה סימני בגלוי נגד ההתנהלות שמעוני כראש העירייה בכלל ובעניין פורום ההורים בפרט. היא טענה שוב ושוב שמדובר בפורום שאינו חוקי, שנועד לנגח את חברי ועד ההורים וכזה שמורכב מהורים שנועדו לשרת את האינטרסים האישיים של ראש העירייה. "פורום הורי אשקלון הוקם על ידי קבוצה קטנה ואיכותית של יו"רים בית-ספריים שהחליטה לפרוש מוועד ההורים במתכונתו הקודמת בשאיפה להביא מודל חדש של מעורבות הורית", מבהירה חוטובלי פנחס. "הפורום הוקם בימי כהונתו של בני וקנין כראש העיר, מכאן שהטענה לפיה הפורום הוקם על ידי ראש העיר דאז איתמר שמעוני היא שקרית מיסודה. אני נתבקשתי להצטרף לפורום ולהוביל אותו במהלך שנת כהונתו הראשונה של איתמר שמעוני, שהיה הראשון להכיר בפורום במתכונתו המחודשת כפורום הרשמי והמייצג של הורי אשקלון. באותה השנה פעלו בעיר ועד ההורים, שהלך והתרוקן מנציגים, ופורום ההורים, אליו הצטרפו מדי שבוע יו"רים נוספים, שראו בפורום הזדמנות ליצירת שינוי בכל תפיסת המנהיגות ההורית בעיר".

האם ישתיקו את ההורים? יו"ר פורום ההורים העירוני, סופי חוטובלי פנחס. צילום: פאבל טולצ'ינסקי

איזה סוג של שינוי הביא הפורום מבחינתך?
"ממנהיגות לוחמת למנהיגות מקדמת, מעורבת, יוזמת ומעל הכול מכבדת את שותפיה לדרך. איתמר שמעוני היה זה שאפשר לשינוי הזה לבוא לידי ביטוי על ידי כך שהוא פתח את דלתות העירייה ומינהל החינוך לחברי הפורום באמצעות שילובם בוועדות העירייה השונות ובמינהל החינוך, מתוך הבנה שהעיר אשקלון זקוקה למנהיגות הורית אחראית, שתשלב ידיים ויחד תצעיד את החינוך למצוינות ערכית, חברתית ופדגוגית. מדיניות שנמשכת עד היום עם בחירתו של תומר גלאם לתפקיד ראש העירייה של אשקלון, שמאמין בפורום ורואה בנו שותפים מלאים לדרך".

מה גרם לך מלכתחילה לקחת את המושכות לידייך?
"ההחלטה שלי להצטרף לפורום ההורים במתכונתו החדשה לא הייתה מיידית. זה נעשה לאחר מחשבה רבה שזה הדבר הנכון לעשות ושאני הבן אדם המתאים לתפקיד, שיוכל לממש את החזון והערכים עליהם הוקם פורום ההורים, להיות מנהיגות הורים אחראית ומסורה, הפועלת בשיתוף פעולה ודיאלוג מכבד עם כל הגורמים השותפים לתהליך החינוכי – הרשות המקומית, מינהל החינוך וגורמי החינוך הפורמלי והמשלים. יחד עם חבריי לדרך רצינו להוכיח, ולשמחתי גם הצלחנו, שמנהיגות הורית יכולה להשפיע גם בדרך אחרת".

"תומר גלאם קשוב אלינו"

פורום ההורים הינו הגוף המייצג הרשמי של הורי אשקלון, וחברים בו כל מוסדות החינוך מרחבי העיר. הורי הפורום חברים בכל ועדות העירייה הנוגעות בחינוך הפורמלי והמשלים ושותפים פעילים בוועדות והתכניות המתקיימות במינהל החינוך.

"לפורום ההורים גם שיתופי פעולה מלאים ופוריים עם מנהלת התכנית ‘עיר ללא אלימות' והוא לקח חלק פעיל במעבר לבתי ספר ייחודיים ומרחבי בחירה מבוקרת", מרחיבה חוטובלי פנחס. "הפורום גם חבר בוועדות העירוניות של תכנית ‘ניצנים' להארכת יום הלימודים. תכנית ‘הורים לומדים חוסן' גם היא פרי יוזמה של פורום ההורים העירוני. זאת תכנית ייחודית המעניקה להורים הזדמנות יוצאת דופן לרכוש כלים להתמודדות עם מצבי לחץ בשגרה ובחירום, ובכך לשמור על חוסן אישי ומשפחתי. התכנית הושקה לראשונה בארץ באשקלון. בימים אלה, עם התדרדרות המצב הביטחוני, מקבלת התכנית משנה תוקף. ואם כבר הזכרנו את המצב הביטחוני, אז הפורום לוקח חלק פעיל בוועדת הביטחון – היערכות ומוכנות לחירום. ראש העיר רואה בנו שותפים מלאים בהחלטות שנוגעות להפעלת מערכת החינוך בחירום והחזרה שלו לשגרה חלקית או מלאה".

"בנוסף מקיים הפורום ישיבת עבודה שוטפת אחת לרבעון עם ראש העירייה. בהשתתפות הנהלת העיר, מינהל החינוך והאגפים שאיתם הם מקיימים שיתופי פעולה וממשקי עבודה. בפגישות הללו מעלים החברים את הצרכים של מוסדות החינוך ומביאים בפני ראש העירייה יוזמות חינוכיות וקהילתיות. לאחרונה הם השיקו גם את המרכז להורות. המרכז, הראשון מסוגו באשקלון, הינו חלק מחזון פורום ההורים ומקימיו. הגשמת החלום התאפשרה בזכות תמיכתו של ראש העיר תומר גלאם וסגנית ראש העיר מיריי אלטיט".

חוטובלי פנחס.

מה תפקידו של המרכז?
"המרכז להורות ומשפחה נועד לפעול כמרכז רב תחומי בנושאי הדרכת הורים, משפחות ואנשי מקצוע. המרכז פועל בשיתוף פעולה עם גופים מקצועיים בקהילה, הקשורים לעבודה עם הורים ומשפחות, במטרה לפתח תכניות הדרכה יעילות, משמעותיות ורלוונטיות. המרכז מקיים הדרכות הורים בבתי ספר, גני הילדים, מרכזים קהילתיים ומוסדות ציבור ברחבי העיר הנותנים מענים מגוונים לסוגיות המעסיקות הורים. בחברה מתקדמת כשלנו, כשהמורה כבר אינו מקור הידע הבלעדי וכשתהליכי הלמידה מתרחשים לא רק בבתי הספר, אנו ההורים מחויבים יותר מאי פעם לשתף פעולה בגיבוש הסכמות חינוכיות, חברתיות ומוסריות, שעל בסיסן נבנה ביחד עם הילדים סולם של ערכים אידיאולוגיים והתנהגותיים ראויים".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




הזכרת כמה פעמים את ראש העירייה תומר גלאם. מה דעתך על התפקוד שלו?
"פורום ההורים העירוני מחויב לעבוד בשיתוף פעולה עם נבחרי הציבור, ובראשם עם ראש הרשות שנבחר באופן דמוקרטי על ידי הציבור. כך נהגנו לאורך השנים וכך נמשיך לעשות. ראש העיר תומר גלאם רואה בנו שותפים נאמנים לדרך. הוא נוהג כלפינו בשקיפות מלאה, הוא קשוב כל העת לקהילת ההורים ולכל נציגיה באופן שוויוני. אנחנו נוהגים לומר מעל כל במה ובכל פורום אפשרי ששיתוף הפעולה, הכבוד ההדדי, אופן המעורבות וההשפעה שלנו מהווה דוגמה לערים רבות ברחבי הארץ. בהזדמנות הזאת אני רוצה להביע את תודתי והערכתי לראש העיר על השותפות הכנה ועל כך שהוא שם את החינוך בראש סדר העדיפויות".

מילה על ראש מינהל חינוך יובל זוזט?
"מנהל מינהל החינוך הוא הממשק הישיר והראשון שלנו בחינוך. חברי פורום ההורים העירוני רוכשים לו כבוד רב ומאמינים בדרכו. מאז כניסתו לתפקיד סגן מנהל מינהל החינוך ועד היום הוא הפך את פורום ההורים לצלע משמעותית במשולש החינוך. אנחנו שותפים מלאים בכל הוועדות, התכניות, התהליכים והיוזמות. הוא מנהיג שקיפות מלאה ומדיניות של דלת פתוחה. יובל עומד בראש מינהל מפואר ומקצועי, שפועל כל העת לשיפור השירות, הנגשת המידע, מצוינות ערכית, פדגוגית וחברתית. לצדם של מנהלי בתי ספר, גננות, צוותי הוראה שרואים בחינוך שליחות ויעוד. אנו עדים לכך שמינהל החינוך, בהובלתו של יובל, עובר תהליכים שנועדו להתאים את המערכת לחינוך מוטה עתיד בתשתיות, בתכניות, במגוון בתי הספר והגנים הייחודיים ובהידוק הקשר בין החינוך הפורמלי והמשלים, שזה היעד המשמעותי של מינהל החינוך לשנים הבאות. יובל הוא חבר יקר, יש לי הערכה רבה אליו. אני מודה על השותפות והרעות ומאחלת לו להמשיך לעשות ולהצליח בענווה המאפיינת אותו. ויחד איתו תודה אישית לכל אחד ואחת מעובדי מינהל החינוך המצוינים על שיתוף הפעולה והשותפות המלאה".

גלאם וזוזט. צילום: דוברות עיריית אשקלון

"היו"ר הבא כמו משה רבינו"

חוטובלי פנחס עוזבת את התפקיד בתחושת סיפוק וגאווה. כיום היא מנהלת המרכז הקהילתי בברנע, ולמרות העזיבה הרשמית את תפקיד יו"ר הפורום, היא אינה נפרדת סופית. "הממשק שלי עם פורום ההורים ימשיך להתקיים כל העת מעצם היותי מנהלת מרכז קהילתי בעיר וחברה בוועדות ותכניות עירוניות שונות", היא מבהירה. "אך כדי שהיו"ר הבא יקבל את מלוא הבמה והתנאים לפעול ולהצליח על פי דרכו ראוי שאפנה את מקומי הן כיו"ר והן כחברה קבועה בפורום ההורים. מה שיימשך ויישאר איתי תמיד זה החברים הנפלאים שרכשתי לאורך השנים ויחד איתם פעלנו באהבה ואחדות לקידום החינוך. החינוך היה, הווה ויהיה חלק ממני תמיד".

הבחירות לתפקיד היו"ר שיחליף את חוטובלי פנחס יתקיימו ב-6 בינואר בשעה 19:00 בערב באולם "צבי סגל" שבמתנ"ס ברנע בהשתתפות מנכ"ל פורום ההורים הארצי זאב גולדבלט. לפני הליך הבחירות תתקיים ישיבה, ובה תהיה סקירה על פעילות הפורום בשנת 2019. מי שיכול להגיש את מועמדתו לתפקיד וגם רשאי לבחור בבחירות הוא יו"ר פורום הורים בית-ספרי, אשר משמש נציג בית ספרו בפורום ההורים אשקלון.

בחירות בפורום הורים העירוני. צילום ארכיון: ססיל זביטא

את מחליפה בתפקיד רואה סופי בדמותו של משה רבינו, וכן, יש לזה גם הסבר: "אני נוהגת להביא את דמותו של משה רבינו כמשל למנהיגות. משה רבינו דחה מכול וכול את הבחירה בו כמנהיג שיוציא את עם ישראל מעבדות לחירות. הוא הביא את כל הנימוקים לכך שיש ראויים ממנו. המנהיג הבא של פורום ההורים צריך להיות זה שחבריו לקבוצה יפנו אליו ויציעו לו להמשיך את הדרך בכל הענווה הנדרשת. את הסכמתו עליו לתת לאחר ששקל בכובד ראש ובכל האחריות הנדרשת והציג את מועמדתו לבחירות דמוקרטיות בהן ייבחר היו"ר שינהיג את קהילת ההורים לשנתיים הבאות, ברוח החזון והערכים עליהם הוקם פורום ההורים העירוני. כדי להוביל לאורך שנים קבוצה המורכבת מהון אנושי מתנדב יש לצקת משמעות לעשייה, תחושת שייכות, גאווה יחידה, אחדות וריבוי דעות, שקיפות, ומעל הכול להקפיד על דיאלוג מכבד ומקדם בתוך הקבוצה ועם כל השותפים לדרך. לזכור ולהזכיר כל העת שפורום ההורים הינו גוף מעורב ולא מתערב. הוכחנו שמעורבות מביאה הישגים לטווח הארוך המושתת על אמון ושותפות".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר