אלכס אנסקי מגלם את הפושע הנאצי. צילום: חגי אופן, תדמית
אלכס אנסקי מגלם את הפושע הנאצי. צילום: חגי אופן, תדמית

משפטי נירנברג באשקלון: הפסיכיאטר הנאצי הורשע

המשפט שהתקיים אתמול במרכז הכנסים של המכללה האקדמית אשקלון שופך אור על גזענות והשואה ומעלה נקודות רבות למחשבה. הפרקליטים מהתביעה ומההגנה הם תלמידי בתי ספר תיכוניים מאשקלון

פורסם בתאריך: 27.2.19 13:03

     

"החלטת ההרכב במשפט שבפנינו, מבוססת אף היא על עדויות ומחקרים של בכירי החוקרים בעולם, מהם עולה בבירור, כי הנאשם עמד מאחורי יישומה האכזרי של תורת היגיינת הגזע; היה דומיננטי בניסוח חוק העיקור הכפוי; ובהטמעת תוכניות רצח המטופלים בקרב הממשל הנאצי" כך קבע אמש הרכב השופטים והרשיע את הפושע הנאצי, פרופ' ארנסט רודין, פסיכיאטר ופסיכולוג ומי שהיה מאבות תורות הגזע ושימש כיועץ לענייני טוהר הגזע של משרד הפנים הגרמני בתקופת הנאצים, והיה אחראי להרג של מאות אלפי אנשים, רובם יהודים, בשואה.

מהלך המשפט. צילום: חגי אופן, תדמית

נשיאת בית המשפט רויטל כץ יפה, עמדה בראש הרכב השופטים, שכלל גם כב' השופטת דינה כהן, שופט ביהמ"ש המחוזי פרופסור אסא כשר, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי, פרופסור חזי לוי והשר לשעבר פרופסור שמעון שיטרית. ההרכב המכובד הרשיע פה אחד את רודין.

הרכב השופטים. צילום: חגי אופן, תדמית

עוד קבע הרכב השופטים: "ויש לזכור, כי הנאשם לא פעל לבדו, אלא הסית והשפיע באופן מובהק גם על רופאים אחרים והביא אותם לכדי בגידה בשבועתם ופגיעה במטופליהם, מתוך אמונה כוזבת שהם מרפאים את האומה".

שפע הציטוטים שהובאו מפי הנאשם וכתביו, לא הותיר מקום לספק, כי גם אם לא רצח איש במו ידיו, הרי שהוא חרג במתכוון מכל נורמה רפואית, חוקית או מוסרית, והוא נושא באחריות לשלושת סעיפי האישום העיקריים המיוחסים לו".

הדיונים במשפט. צילום: חגי אופן, תדמית

המשפט המבוים נערך במרכז הכנסים הבינלאומי במכללה האקדמית אשקלון והוא חלק מפרויקט 'הנבחרים', יוזמה בין לאומית שמוביל עורך הדין האשקלוני, אבי עומר.

מדובר בהקמת עתודה מנהגותית של בני נוער שעוברים הכשרות מקיפות בנושאי ממשל, משפט, פסיכלוגיה חברתית, תקשורת בינאישית ועוד. במשפט הפומבי השתתפו תלמידים מבי"ס אומנויות, אורט, אולפנת וישיבת צביה.

תלמיד ופרקליט. התלמיד חיים סמיערק מישיבת צביה. צילום: חגי אופן, תדמית

כ-70 שנה לאחר משפטי הרופאים בנירנברג, בשנה ה-70 להקמת המדינה ולהכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, בני נוער ושופטי ביהמ"ש העליון, ייצגו את מדינת ישראל במשפט מבויים בינלאומי ביוזמה ישראלית אשר אליה חברו בכירי החוקרים שופטי בתי המשפט בשטרסבורג ובהאג ומוסדות בינלאומיים.

המשפט המבוים שהתקיים אמש במרכז הקונגרסים במכללת אשקלון אומץ ע"י משרד החינוך, האו"ם, האוניברסיטה העברית ומכללת אשקלון, לשכת עורכי הדין ובסיועם של הוועדה לזכויות האדם של האו"ם ושל ביהמ"ש העליון. המשפט מציג פרספקטיבה חדשנית על גזענות והשואה, ויחשוף לראשונה את הקשר בין הנאשם לבין השואה ומוכיח לעולם כי גזענות פנים רבות לה אך אין לה גבולות.

אבי עומר. צילום: חגי אופן, תדמית

"לקחת חלק בקידום זכויות אדם". עו"ד אבי עומר. צילום: חגי אופן, תדמית


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




בפרויקט לוקחים חלק ארגונים בינלאומיים, פרופסורים מובילים מהקהילה האקדמית הישראלית והבינלאומית, בני נוער ממדינות רבות, מוסדות הנוגעים לשואה, פקולטות למשפטים, פסיכולוגיה, אתיקה ורפואה, שופטים בכירים מבתי המשפט העליון של ישראל, גרמניה וארה"ב, וכן שופטי בתי הדין הבינלאומיים בהאג ובשטרסבורג. 5 שופטים ובכללם נשיאת ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע, שפטו את הנאשם במה שמהווה המשך ישיר למשפטי נירנברג.

השחקן אלכס אנסקי, הופיע בתפקיד הנאשם, מול נבחרת של פרקליטים צעירים (תיכוניסטים וסטודנטים בתכניות מנהיגות) ששימשו כפרקליטי התביעה מצד ופרקליטי ההגנה מנגד.

התלמידים הפרקליטים והנאשם. צילום: חגי אופן, תדמית

נשיא מכון ויצמן הנכנס, פרופסור אלון חן, הופיע כעד מרכזי לצד עדים שהינם פרופסורים להיסטוריה וסוציולוגיה. השחקנית הברלינאית מיכאלה שולץ הופיעה בקטעי משחק המבוססים על מקרים אמיתיים.

הרכב השופטים, הפרקליטים, העדים וגם הנאשם בתמונה לסיכום האירוע. צילום: חגי אופן, תדמית

"המשפט התנהל בצורה מעולה, המשתתפים התעלו מעל עצמם, ועבורם מדובר בחוויה מדהימה לעמוד על במה מול קהלים גדולים להתנסות בתביעה והגנה" מסר היום יוזם ומנהל פרוייקט הנבחרים, עו"ד אבי עומר והוסיף "המשמעות בסופו של דבר היא לקחת חלק בהטמעת ערכים וקידום זכויות האדם דרך הבאתם לקדמת הבמה. אני מודה למנכ"ל המכללה האקדמית אשקלון, ד"ר פנחס חליוה, ולמכללה עצמה, שהיו חלוצי הפרויקט כבר לפני שש שנים, מימנו אותו והפכו אותו להצלחה בין לאומית".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר