שלטים לקראת הפגנת ההורים משכונת אגמים
שלטים לקראת הפגנת ההורים משכונת אגמים

העירייה לא עמדה בהבטחה ותושבי אגמים יקיימו כנס מחאה

לתושבי שכונת אגמים הובטח כי יוקם בית ספר ממלכתי בשנת הלימודים הקרובה. אלא שכשהם ביקשו להירשם אליו, התברר כי לא ייפתח אחד כזה. בשבוע הבא הם מתכננים לקיים מחאה

פורסם בתאריך: 4.1.19 14:51

     

בדיוק לפני שנה גילו תושבי שכונת אגמים בעיר שבית הספר היסודי שעתיד להיפתח בשכונה צפוי להיות בית ספר עם חינוך ממלכתי דתי. את הבשורה על כך בישר תומר גלאם, מי שהיה אז ראש העירייה בפועל והיום ראש העירייה, בדיוק בחודש דצמבר בשנה שעברה. “שמח לבשר לכם שבנוסף לבית הספר המקיף החדש שייבנה בשכונת אגמים, החלו במקביל עבודות לבניית בית ספר יסודי ממלכתי דתי חדש בשכונה”, הוא כתב.

תושבים רבים ניסו להבין מה עומד מאחורי ההחלטה להקים בשכונה קודם כול בית ספר דתי, הם פנו ללשכת ראש העיר והציפו את דף הפייסבוק של גלאם בשאלות. “למה לבנות רק יסודי דתי? עצוב שעשרות ילדים ימשיכו לחפש בית ספר מחוץ לשכונה”, כתבה אחת התושבות. אחר הוסיף: “חשבתם למפות את האוכלוסייה כדי להבין מה יחס חילונים לדתיים? או שקודם לשרת אינטרסים זרים? זה פשוט מרתיח! מרבית השכונה הם חילונים באופן ודאי, אז מה זו הכפייה הדתית הזו?”

שכונת אגמים. צילום: אחי בנאי

גלאם הקפיד לענות לכל שאלה ושאלה בעצמו והבטיח בתגובות שעד ספטמבר 2019 ייבנה בשכונה גם בית ספר יסודי ממלכתי.

“לא עומדים בהבטחות”

מי שניהלה בשנה שעברה את המחאה הייתה, בין היתר, חברת ועד השכונה הדס צלח. היא התראיינה לכתבה ב"כאן דרום", ובתגובה לטענותיה נשלחה למערכת העיתון תגובת עיריית אשקלון, שגם בה הובטח שבספטמבר 2019 כבר יהיה מענה גם לתלמידים שמעוניינים בחינוך ממלכתי.

ההורים נרגעו מעט והחליטו להמתין בסבלנות. אולם השבוע, רגע לפני פתיחת ההרשמה לבתי הספר, הם גילו ממש במקרה שההבטחה הזאת, ככל הנראה, לא צפויה להתממש. “שנה שעברה עשינו מחאה וקיבלנו הבטחה מתומר גלאם, שהיה אז ראש העיר בפועל, שבספטמבר 2019 ייפתח פה בית ספר ממלכתי”, אומרת צלח, “היינו רגועים, אבל השבוע אחת האימהות התקשרה למחלקת הרישום של העירייה, כדי לדעת איך להיערך, ופתאום אמרו לה שלא תהיה אופציה כזאת לפחות לא בשנתיים הקרובות”. צלח קיבלה מהאם עדכון על כך והחלה בבירורים. “לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות. בחוברת התקציב כתוב, שחור על גבי לבן, שיש תכנון לבנייה עד סוף שנת 2019, אז מה קורה עם זה? תקציב יש, מיקום יש בשפע, אבל מעשים אין. הרי הבטיחו לנו, ואנחנו סמכנו על זה,
איך יכול להיות שמשנים החלטה ולא עומדים בהבטחות שלפני הבחירות ואפילו לא מרגישים צורך לעדכן אותנו?” היא תוהה.

איילת חדד

איילת חדד

לדבריה, היא ניסתה להשיג תשובות מהגורמים הרלוונטיים, אולם ללא הצלחה. “לפני הבחירות, כשתומר עוד היה ‘בפועל’, קיבלנו מענה יוצא מן הכלל. הוא בעצמו ענה לכל הטלפונים, אפילו התקשר אליי מיוזמתו. אבל מסתבר שמהרגע בו אתה נבחר, הציבור כבר פחות מעניין וגם אין צורך לעמוד מאחורי ההבטחות שפיזרת לפני. אני באופן אישי לא הצלחתי להשיג אותו, עכשיו כבר אין עם מי לדבר. הצלחתי להשיג חברי מועצה, גם כאלה שקרובים לתומר, וביקשתי שיבררו את העניין. חלקם אמרו שאין להם מושג, ואחרים טענו שאמורה להתקיים איזושהי פגישה בעניין ואחריה יעדכנו אותנו”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




צלח פנתה גם למשרד החינוך, ושם הפנו אותה למחלקת התקנים של מחוז דרום. “אמרו לי שאין תקן לשנתיים הקרובות לבית ספר נוסף בשכונת אגמים. אנחנו פשוט המומים מצורת ההתנהלות הזאת”.

“תשובה מתחמקת”

אף על פי שהם עדיין לא קיבלו על כך הודעה רשמית, השמועה החלה להגיע לעוד ועוד הורים, והם פנו שוב לתומר גלאם באמצעות הפייסבוק וביקשו תשובות. “רציתי לדעת למה, בניגוד להבטחות שלך, נאמר לנו שלא ייפתח בשכונה בית ספר ממלכתי”, כתב אחד התושבים, “עוד לא עברו חודשיים מאז הבחירות וכבר מתגלים השקרים? אנחנו קבוצה גדולה מאוד של הורים תושבי השכונה, שמצפים להתייחסות והסברים בנושא”.

הדס צלח

הדס צלח

הפעם לא היה זה גלאם שענה לפניות, אלא מחלקת פניות הציבור, שעדכנה את התושבים הנסערים שהפנייה לראש העיר התקבלה ונמצאת בבדיקה של גורמים המקצועיים במינהל חינוך. בתגובה אחרת, גם היא של מחלקת פניות הציבור, נכתב: “לתושבי שכונת אגמים תיפתח האפשרות לרישום ילדיהם לכיתה א’ לבית ספר יסודי ממלכתי בשכונה, פתיחת בית הספר מותנית במספר הנרשמים ובהתאם לאישור משרד החינוך”.

“זאת תשובה מתחמקת ולא מתקבלת”, אומרת צלח, “רק אחרי שהבינו שאנחנו הולכים לעשות משהו בעניין החליטו, כביכול, לפתוח רישום לבית הספר הממלכתי ולבדוק מה יהיה מספר הנרשמים. בשנה שעברה זו אני שנתבקשתי לעשות את הרשימות האלה והסכמתי. הביאו לי רשימה של תלמידים שעולים לכיתה א’ ואמרו לי: ‘תבררי’. ישבתי ועברתי אחד-אחד, והרשימות הראו שזה מחולקת לחצי-חצי, אבל בחינוך הדתי יש זרמים. כלומר, גם אלה שהעדיפו חינוך דתי לאו-דווקא יירשמו לחמ”ד כי יש גם תורני ויש חב”ד וזה מתחלק. בשורה התחתונה, פתיחת בית ספר חמ”ד בשכונה לא שירתה גם לא את האינטרסים של המגזר הדתי, ובכל זאת החליטו לפתוח אותו. ארבעה חודשים חלפו מפתיחת שנת הלימודים, והטענה שלנו רק הוכיחה את עצמה. כרגע יש בבית הספר כיתת א’ אחת בלבד, שלהבנתי מתפצלת בשיעורים מסוימים לשתי כיתות. עכשיו הם אומרים שפתיחת בית הספר מותנית במספר הנרשמים, אנחנו כבר יודעים שיש מספיק נרשמים ויש דרישה לא רק לכיתות א’, אלא עד כיתות ד’ לפחות. התשובה הזאת נועדה להשתיק אותנו”.

“דורשים מענה לכל המגזרים”

בתה הגדולה של צלח לומדת היום בכיתה ב’ בבית הספר דקל. “מדובר כאן בקושי אמיתי להסיע אותה כל בוקר”, היא אומרת. “זו עוד חצי נחמה, כי אנחנו יוצאים לעבודה, אז כבר מורידים אותה על הדרך, ואם נתעלם לרגע מהפקקים, אז זה לא נורא. הדרך חזור זאת הבעיה האמיתית, כרגע רשמתי אותה לצהרון ואני אוספת אותה. אבל בשנה הבאה אין צהרון, והיא לא יכולה לחזור לבד ברגל כי זה רחוק. מה שאומר שאנחנו נצטרך לצאת מוקדם מעבודה בכל יום ולאסוף אותה, וזה לא הגיוני וגם בלתי אפשרי. נכון שיש הסעות, אבל יש הורים שלא רוצים לשלוח ילדים קטנים בהסעות”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




בשנה שעברה הציעו ההורים פשרה, ולפיה יהיה זה בית ספר משולב, אולם זו לא התקבלה. לדברי צלח, הפשרה הזאת עדיין עומדת מבחינתם על הפרק, אף שברור שמדובר בסוגיה רגישה ומורכבת. “יש בשכונה הרבה מאוד מגזרים, החל מאתאיסטים ועד לדתיים שמחפשים חינוך תורני. אפשר לשבת ולהחליט ביחד על צביון בית הספר ועל נהלים שיהיו מקובלים על כולם. זאת הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים שלנו על אחדות. אבל לצערי אין לנו עם מי לדבר”.

ויקי ציטקלוב

ויקי ציטקלוב

בשבוע האחרון התאחדו ההורים שוב וכעת הם מתכננים לקיים מחאה, שתיערך ביום שני הקרוב במהלך ישיבת המועצה. “אנחנו נהיה שם עם שלטים ונקיים מחאה, שלדעתנו היא מאוד מוצדקת. חשוב לי לציין שלא מדובר פה במאבק בין דתיים לחילונים או בהתנגדות למגזר כזה או אחר, זה ממש לא הסיפור. כל הסיפור הוא שתושבי שכונת אגמים דורשים שיהיה פה מענה חינוכי ראוי לכל המגזרים”.

ממשרד החינוך, מחוז דרום, נמסר: "הקמת מבני חינוך ברשויות המקומיות מתאפשרת בכפוף לעמידה בקריטריונים שגיבש משרד החינוך. רשויות מקומיות הסבורות כי קיים צורך בהקמת מוסדות חינוך בתחומן, נדרשות להגיש למינהל הפיתוח בקשה מנומקת בהתאם לקריטריונים אלו".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר