בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין
בניין עיריית אשקלון. צילום: אורי קריספין

מה תוצאות סקר הרחוב של פיני ביטון?

פיני ביטון לוקח סיכון מקצועי ומהמר - על בסיס שיחות רחוב וניסיון ארוך שנים - על תוצאות הבחירות בשבוע הבא. ועדיין משאיר כוכבית קטנה ואדומה שיכולה לשנות את התמונה

פורסם בתאריך: 26.10.18 12:38

     

ב-30 לאוקטובר 2018 יתבקשו בעלי זכות הבחירה תושבי אשקלון לבחור את ראש העיר הבא. לראשונה בבחירות הבאות יהיה יום שבתון בבחירות המקומיות, וזהו דבר שעשוי לעודד את המצביעים ולהגדיל את אחוזי ההצבעה.

העיר שצפויה לספק את הדרמה המותחת ביותר תהיה ירושלים כמו תמיד, אשקלון לעומת זאת תספק עניין בלתי מבוטל, ולא בהכרח בקונטקסט חיובי. העובדה שזה לראשונה מתמודד ראש עיר מכהן שאינו נבחר הציבור למשרה זו, אלא מינוי חברי המועצה כתוצאה מהשעייתו של שמעוני, מאוד מסקרנת.

תומר גלאם. צילום: עדי תשובה

תומר גלאם. צילום: עדי תשובה

לכאורה, אמור ראש עיר מכהן לזכות ביתרון מעצם עמידתו בראש הפירמידה ושליטתו במנגנון. באשקלון אחוזי ההצבעה הם כ-60% בממוצע, בכל בחירות.

הציבור נוהג להפגין אדישות בכל הקשור לבחירות לראשות העיר מתוך הנחה מוטעית, שלפיה הכוח ויכולת ההשפעה קיימים רק בממשלה ובכנסת. הנטייה הרווחת היא להישאר אדישים מבלי משים לעובדה שלראש העיר יש יכולת אדירה להשפיע על חיינו.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




בסופו של דבר, הוא זה שיקבע את התשובות לשאלות: איך ייראו חיינו? מי תהיה מנהלת בית הספר של ילדינו? האם תלמידים מתקשים יזכו לשיעורי עזר? האם המבנה הנטוש שליד ביתכם יהפוך לישיבה או לכולל? מי יעמוד בראש התיאטרון העירוני? האם ייבנו בעיר רק מגדלים לעשירים או גם דירות קטנות יותר? וזה עוד מבלי לדבר על קצת תרבות שתשאיר את הצעירים בעיר. ראש העיר הוא שקובע לאן ילכו מיליארדים רבים של שקלים, ולא מדובר רק בכספים שהוא מקבל מהציבור, מדמי הארנונה או מהממשלה, אלא גם באלה של בעלי הון ויזמי נדל”ן.

כשברקע כל המתמודדים טוענים לכתר, בהסתמך על סקרים שהם עצמם מפיצים,  איך אמר שמעון פרס: “ סקרים הם כמו בושם, אפשר להריח אותם, אבל לא כדאי לשתות”.

כל מחנה מציג סקרים שנוחים לו, זאת בהנחה שתאוריית “ספירלת השתיקה” תפעל לטובתו. “ספירלת השתיקה”: תיאוריה העוסקת בתהליכי העיצוב של דעת הקהל. היא נוסחה ופורסמה במחצית שנות ה-70 והיא מיוחסת לסוציולוגית גרמניה בשם אליזבת נואלה נוימן. התיאוריה: אמצעי תקשורת וההמונים מסוגלים לא רק להבנות את המציאות הנתפסת על ידי הקהל, אלא אף ליצור מציאות חדשה.

אנחנו ננהל את העיר. שמעוני בפתחית המטה

איתמר שמעוני

כלומר, יש ייחוס של אפקט חזק מאוד לתקשורת ולסקרים גם אם הם מבוססים על שקרים. אין חוק האוסר פרסום שקר, והתחום הזה פרוץ, וכל איש יפרסם סקר שמכתיר אותו להיות מלך העולם. למי זה מפריע? אלא שתקשורת ההמונים לא רק מעצבת דימויים של המציאות, היא אף לוקחת חלק בעיצוב המציאות עצמה. ברוח “ספירלת השתיקה”.

סקרי בחירות הם לא רק כלי (מוגבל) לשיקוף ולניבוי מציאות, אלא כוח עם פוטנציאל לעצב את המציאות. הסקרים אומרים לנו בין השאר על מה לחשוב, ועשויים לשמש לא רק לשיקוף דפוסי ההצבעה, אלא גורם השפעה על התנהגות הבוחרים.


במתחם הבחירות של "כאן דרום" כבר ביקרתם?
לחצו כאן לכל החדשות וכל העדכונים הכי חמים!


זה מזכיר לי את הבדיחה של האיש שנתפס במכס עם חומר אסור בשקית, כשנשאל מה יש בשקית השיב: “אוכל לציפורים”, המוכסים: “ציפורים אוכלים הרואין?” האיש ענה: “ירצו, יאכלו. לא ירצו? שלא יאכלו!”

ומה באמת יעלה בגורל ביום שלישי הקרוב ביום הבוחר? התקווה שהבחירות הפעם לא ישאירו רבים אדישים ורחוקים מהקלפי. אחוזי ההצבעה אמורים לגדול, ולו רק מעצם העובדה שהפעם יום השבתון יכול להפוך את הדרך לקלפי להפנינג, וזה בהחלט תלוי גם בראשי המטות ובעיקר במתמודדים עצמם, שחייבים להנחית הוראות לפעיליהם ולהטיף להתנהגות נאותה ומכבדת, להזכיר ולזכור שיש את יום המחר, יום של אחרי הבחירות, יום שכולנו נצטרך להמשיך ולחיות פה בעיר ולהביט איש בעיני רעהו ועדיף באהבה.

אז מי ינצח? מי יהיה ראש העיר הבא של אשקלון? מי יהיו 25 חברי המועצה שישפיעו על חיינו?

את השאלות האלה אני נשאל יום-יום, כאילו אני גם מחזיק בסקר משלי צמוד לחזה. האמת שסקרן אותי לראות את סוף כל החיבורים והקואליציות בין אלה שמייצגים סקטור מובהק, כדי שאוכל גם אני להבין לאן נושבת הרוח. אבי עייש, משה אטיאס ואיתי סהר ממשיכים כל אחד בדרכו לעבר הישורת האחרונה, כשכל אחד מהם מאמין שברגע האחרון יהיה הוא זה שבא  מאחור כגורם “מאיים” על כס ראש העיר. כשהיעד והתקווה הם להתברג בסיבוב השני, על אף ובניגוד לסקרים שפורסמו.

מאידך, איתמר שמעוני ותומר גלאם מקווים לא להיקלע לסיבוב שני, ואני צריך לנפק תחזית או סקר משלי?

חברת המועצה שרה זכריה

האמת היא שיש לי סקר, סקר שמבוסס על הרחוב, על שיחות מהיומיום ועל הניסיון האישי שלי במשך השנים. אם עצם פרסום הסקר או התחזית שלי יחסוך  ממני את השאלות ברחוב, אז אדרבה. הרי אני מביא זאת כאן ועכשיו.

יום שלישי שעה 8:00 בבוקר, שבוע לפני שהקלפיות נפתחות, ברוח “ספירלת השתיקה”. גם אני אוכל להשפיע? אולי.

איתמר שמעוני -36%, תומר גלאם -31%.

“סקר פיני ביטון” קובע סיבוב שני בין גלאם לשמעוני, והקלף המנצח תאמינו או לא, לדעתי בידיים של הגברת באדום,  שרה זכריה, נציגת הגמלאים, מי שידע לסגור ראשון את הפינה הזאת ובהנחה שהרב יעקב אביטן יישאר על הגדר עד לשריקת הפתיחה הוא ראש העיר הבא. וזאת בהנחה ששחקנית הרכש שרה זכריה עלולה גם למנוע את הסיבוב השני, תנו לסבירות של סטייה בשניים עד שלושה אחוזים ואולי בבחירות הבאות כולם יבינו שהסקר הכי טוב הוא התושב והרחוב.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר